اخبار

دلایل داون شدن سایت و راه های جلوگیری از آن

در عصر دیجیتال و در جهان رقابتی کسب‌وکارهای آنلاین، وب‌سایت‌ها برای تجارت با مشتریان و ماندن در فضای رقابتی، تبدیل به یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکاری شده است. با این حال، وب‌سایت‌ها باید چیزی بیشتر از فقط یک محتوای عالی داشته باشند. آن‌ها باید همیشه و در هر مکانی در دسترس باشند. بنابراین، درک علت داون شدن سایت و نحوه جلوگیری از آن، برای هر کسب‌وکاری که در فضای آنلاین فعالیت می‌کند ضروری است.

اطمینان از عملکرد وب‌سایت شما بدون دوره‌های منظم قطعی سایت ضروری است. از کار افتادن وب‌سایت چیزی فراتر از خسته‌کننده است. این می‌تواند مشتریان را با بیزنس شما بیگانه کند، اعتبار شرکت شما را خدشه‌دار کند و در نهایت منجر به از دست دادن مخاطب و درآمد شود.

در این مقاله قصد داریم تا دلایل اصلی down شدن سایت و روش های جلوگیری از آن را  به شما معرفی می‌کنیم.

علت داون (down) شدن سایت چیست؟

هنگامی که یک وب‌سایت به طور کامل غیر قابل دسترس باشد یا نتواند وظیفه اصلی خود را برای کاربرانش انجام دهد، آنگاه گفته می‌شود که سایت از کار افتاده است یا به اصطلاح داون (Down) شده است.

داون شدن به وقتی گفته می شود که یک وب سایت غیرقابل دسترس است یا آن طور که باید برای کاربران کار نکند. این امر می‌تواند به این معنی باشد که صفحات وب بارگذاری نمی‌شوند یا عملکردهای لازم برای وب‌سایت دیگر کار نمی‌کنند.

از دسترس خارج شدن سایت ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهند. وب‌سایت‌ها از هزاران فرآیند و قطعات سخت‌افزاری تشکیل شده‌اند که همه با هم کار می‌کنند. یک خطا می‌تواند فاجعه را ایجاد کند. توقف منظم و برنامه‌ریزی نشده می‌تواند نشان‌دهنده مسائلی باشد که باید در سریع‌ترین زمان ممکن حل شوند.

چرا باید داون شدن سایت را جدی بگیرید؟

وقتی وب‌سایت شما دچار قطعی‌های غیرمنتظره و مکرر می‌شود، باید نگران باشید. حتی اگر برای یک لحظه سایت داون شود،  می‌تواند عواقب قابل توجهی برای کسب‌وکار شما داشته باشد. این موضوع برای یک برند به شدت زیان آور و نگران کننده است؛ زیرا منجر به نارضایتی مشتری، مخدوش شدن تصویر برند، رتبه‌بندی ضعیف در موتورهای جستجو و از دست دادن کسب‌وکار و مشتریان بالقوه می‌شود. از آنجایی که وب‌سایت شما چهره برند شماست و در بیشتر موارد، اولین و مهم‌ترین نقطه تماس در سفر مشتری شما با شرکت شما می‌باشد. بنابراین، همیشه در دسترس بودن وب‌سایت شما برای مشتریان باید مهم‌ترین اولویت کسب‌وکار شما باشد.

در نهایت این که داون شدن سایت یک تهدید جدی برای مشاغل آنلاین است. سایت شما چهره شرکت شما و یک نقطه تماس مهم در سفر مشتری‌تان به حساب می‌آید. اطمینان از در دسترس بودن وب سایت در ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته کاملا ضروری است. 

دلایل اصلی down شدن سایت چیست؟

دلایل مختلفی برای داون شدن وب‌سایت وجود دارد، در ادامه چند دلیل رایج برای قطع شدن سایت و نحوه عیب‌یابی آ‌ن‌ها آورده شده است. 

  1. خطای انسانی/خطای کدگذاری

خطاهای کدنویسی یکی از زمینه‌های نگرانی‌ست. وب‌سایت‌ها با هزاران خط کد و سخت‌افزار کار می‌کنند، به این معنی که حتی یک کاما نادرست می‌تواند باعث داون شدن سایت شود.

  1. مشکلات سخت‌افزاری

وب‌سایت‌ها بر روی سرورهایی میزبانی می‌شوند که محصولات فیزیکی هستند و در نتیجه مستعد خرابی و اختلال هستند. سرورها بخش کلیدی زیرساخت وب‌سایت شما به حساب می‌آیند و هرگونه اختلال می‌تواند منجر به خرابی شود. با این حال، شما نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که سرور چه زمانی یا چگونه از کار می‌افتد، اما می‌توانید آنها را مانیتور کنید؛ با این حال، مشکلات ناگهانی همیشه ممکن است رخ دهند. با استفاده از سرور ابری می توانید تا حد بسیار زیادی از این گونه مشکلات در امان باشید.

  1. میزبانی ضعیف وب‌سایت

با احتمال بیشتر خرابی سخت‌افزار، احتمال خرابی وب‌سایت نیز افزایش می‌یابد. در حالی که ارائه‌دهندگان میزبانی یا هاست ممکن است غرامت یا تخفیف‌هایی را برای خرابی وب‌سایت شما ارائه دهند اما این فقط در مورد هزینه سرویس میزبانی اعمال می‌شود و برای مشتریان و فروش‌هایی که در هنگام قطع برق از بین انگشتان شما می‌لغزند صدق نمی‌کند. در نتیجه به دنبال ارائه‌دهندگان هاست قابل اعتماد با نظرات مثبت باشید. 

  1. مشکلات DNS

اگر به طور مکرر با مشکلات DNS مواجه هستید، باید به دنبال ارتقا سرور DNS خود باشید. بسیاری از ثبت‌کننده‌های دامنه و میزبان‌های وب، میزبانی DNS اولیه را در برنامه استاندارد خود قرار می‌دهند. ارتقاء به میزبانی DNS ویژگی‌های امنیتی پیشرفته، سرورهای سریع‌تر، کنترل تنظیمات DNS و موارد دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین محافظت اضافی در برابر خرابی‌های آینده را فراهم می‌کند.

  1. حملات DDOS

حملات DDoS زمانی اتفاق می‌افتد که هکرها یک وب‌سایت یا سرویس آنلاین را با ترافیک زیادی سرازیر می‌کنند تا آن را از دسترس خارج کنند. افزایش حجم ترافیک، پهنای باند و منابع سرور را می‌خورد و منجر به اضافه بار می‌شود. با این حال، ممکن است شما هدف نباشید. یک سرور می‌تواند چندین وب‌سایت را میزبانی کند. هنگامی که یک وب‌سایت هدف قرار می‌گیرد، سرور از کار می‌افتد و تمام سایت‌های میزبانی شده دچار خرابی می‌شوند.

  1. مشکلات CMS

یک سیستم مدیریت محتوا (CMS)، ساخت وب‌سایت و انتشار محتوا را ساده‌تر می‌کند و این موضوع کنترل و انعطاف‌پذیری روی وب‌سایت‌تان را ممکن می‌سازد و رابط‌های کاربر پسندی را ارائه می‌دهد. CMS ها از پلاگین‌ها، افزونه‌ها، تم‌ها و ابزارهای دیگر برای ارائه ویژگی‌ها و قابلیت‌های اضافی استفاده می‌کنند و متأسفانه، نسخه‌های جدیدتر این ادغام‌ها می‌توانند باعث بروز مشکلات سازگاری و هماهنگی شوند.

  1. نگهداری نادرست

نقص در تعمیر و نگهداری می‌تواند منجر به مشکلات مهم و خرابی وب‌سایت شود. اگر زیرساخت وب‌سایت خود را کنترل نکنید، ممکن است مشکلات اساسی را که منجر به قطعی غیرمنتظره می‌شود از دست بدهید. برای جلوگیری از این امر، اطمینان حاصل کنید که تمام سخت‌افزار و نرم‌افزار به طور منظم نگهداری می‌شوند. سخت‌افزار باید تمیز شود و زمانی که قدیمی شد،جایگزین شود. نرم افزارها مانند CMS ها و افزونه‌ها باید مرتباً به‌روز رسانی شوند.

داون شدن اجتناب ناپذیر است اما پیشگیری ساده است!

وب سایت‌شما مهم‌ترین نقطه تماس در سفر یک مشتری است. شما انتظار دارید که وقتی مشتریان شما از درب آنلاین عبور می‌کنند، سایت شما آنجا باشد تا به آن‌ها خوشامد بگوید اما داون بودن سایت می‌تواند شهرت شما را خدشه‌دار کند، مشتریان را از شما دور کند و در نهایت درآمدتان از دست برود.

در حالی که برخی از قطعی‌ها طبیعی است، اما حملات غیر منتظره و منظم آن طبیعی نیست. ضمناً هیچ ارائه‌دهنده خدمات میزبانی در دنیا نمی‌تواند 100 درصد آپتایم را تضمین کند. حتی سایت‌هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و توییتر نیز به ندرت دچار خرابی وب‌سایت می شوند. با این حال، درک دلایل رایج آن به این معنی است که می‌توانید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار مجدد آن انجام دهید. در ادامه چند مورد از این اقدامات  مهم را با هم بررسی می‌کنیم:

چگونه داون شدن وب سایت جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از داون شدن سایت

در زیر به راهکار هایی اشاره کردیم که میتواند تا حد مطلوبی از داون شدن سایت شما جلوگیری کند:

  • از CDN استفاده کنید

شبکه های توزیع  محتوا، لایه‌ای بین سرور سایت و کاربران آن هستند که سرعت و سهولت دسترسی به سایت را افزایش می‌دهند. به این ترتیب، CDN به عنوان یک بافر عمل می‌کند که می تواند به ارائه محتوا به کاربران شما حتی زمانی که وب‌سایت شما از کار افتاده است ادامه دهد. علاوه بر اینکه CDN یک راه حل مفید برای قطعی‌های کوتاه مدت است، می‌تواند از ورود ربات‌های مخرب به سایت شما جلوگیری کند و همچنین با تجزیه و تحلیل آدرس‌های IP به فیلتر کردن ترافیک شما کمک کند.

  • یک هاست قابل اعتماد را  انتخاب کنید

برای جلوگیری از داون شدن سایت، نوع هاستی که انتخاب می کنید بسیار اهمیت دارد. ارائه‌دهنده خدمات میزبانی باید بتواند حجم بالای ترافیک را مدیریت کند. شما نمی‌توانید با انتخاب یک هاست بی کیفیت یا ارزان قیمت، خدمات خود را به خطر بیندازید؛ به خصوص هنگامی که کسب‌وکاری کاملاً آنلاین است و ترافیک زیادی دارد. به میزبانی سایت خود توسط یک ارائه‌دهنده خدمات اعتماد کنید که در قراردادهای SLA، زمان آپ‌تایم بالا را برای شما تضمین می‌‎کند.

  • از یک سرویس مانیتورینگ وب‌سایت استفاده کنید

خدمات مانیتورینگ وب‌سایت، به طور مداوم سایت شما را رصد می‌کنند و در صورت هرگونه خرابی یا داون شدن سایت به شما هشدار می‌دهند. استفاده از  یک سرویس مانیتورینگ وب‌سایت راهی برای جلوگیری از قطع شدن سایت نیست بلکه راهی است برای هشدار دادن خرابی به شما تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن اقدامات لازم را بعمل آورید . در حالت ایده‌آل، شما باید اولین کسی باشیدکه داون شدن سایت را متوجه می شود . هنگامی که سایت شما از کار می‌افتد، کاربران شما باید با کمک صفحه وضعیت و مدیریت رسانه‌های اجتماعی اطلاع رسانی شوند تا مشکل بر طرف گردد.

  • از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

پشتیبان‌گیری مکرر از داده‌ها باید یک تمرین در تجارت شما باشد؛ زیرا علی‌رغم تمام اقدامات پیشگیرانه، سایت شما همچنان مستعد خرابی است. بنابراین، مهم است که یک نسخه پشتیبان تهیه کنید و داده‌ها را در صورت امکان به صورت محلی و در فضای ابری ذخیره کنید. بسیاری از ارائه‌دهندگان هاست، ابزارهایی برای پشتیبان‌گیری از داده‌های سایت ارائه می‌دهند. خدمات میزبانی پشتیبان، یک لایه محافظتی اضافی در زمان بحران را ارائه می‌دهد.

صبر نکنید تا وب سایت شما داون شود. اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع این اتفاق را در اولویت اول کسب‌وکار انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir