اخبار

روش محاسبه خودکار ترافیک مصرفی در سرور و دیتاسنتر ابری زَس

از ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ سیستم مانیتورینگ پهنای باند مصرفی سرور ابری و دیتاسنتر ابری زَس، خودکار شده و بهبود یافته است. در این مقاله، نحوه محاسبه و خرید ترافیک و نیز روش مشاهده ترافیک مصرفی دوره سرویس تشریح شده است.

در راهکار جدید ابر زَس، محاسبه پهنای باند مصرفی سرورها به صورت خودکار انجام شده و در پنل کاربری نمایش داده می‌شود. به این ترتیب می‌توانید میزان مصرف خود را مشاهده و مدیریت کرده و در صورت نیاز ترافیک مصرفی خود را پیش‌خرید نمایید.

توجه فرمایید که ترافیک آپلود ابر زَس (آپلود از سمت سرور یا به عبارتی خروجی سرور) رایگان محاسبه می‌شود و در تمامی این مطلب منظور از کلمه «ترافیک»، آن میزان ترافیکی است که به دانلود (از سمت سرور یا به عبارتی ورودی سرور) اشاره دارد.

تاریخ اجرای سیستم مانیتورینگ خودکار پهنای باند

فرایند مانیتورینگ خودکار سرور ابری و دیتاستر ابری، از ساعت ۵:۰۰ بامداد یکشنبه ۲۵ تیرماه آغاز شده و پس از آن، محاسبه ترافیک و نحوه خرید آن به روشی که در ادامه به آن می‌پردازیم انجام می‌شود.

شیوه نمایش میزان ترافیک سرور ابری و دیتاسنتر ابری

برای مشاهده میزان ترافیک مصرفی خود می‌توانید مراحل زیر را طی نمایید:

    • ابتدا به پنل کاربری مراجعه کنید.
    • از منوی سمت راست روی گزینه «سرور ابری» یا «دیتاسنتر ابری» کلیک نمایید.
  • گزینه «لیست سرورها» یا «لیست دیتاسنترها» را انتخاب کنید.
  • در ردیف مقابل سرویس مورد نظر خود، روی گزینه سبز رنگ «i» کلیک کنید تا میزان ترافیک مرتبط با آن و مقدار مصرف شده را مشاهده نمایید.

روش انتخاب میزان ترافیک هنگام خرید سرور ابری و دیتاسنتر ابری

هنگام خرید سرور ابری و دیتاسنتر ابری، علاوه بر انتخاب تعداد هسته‌های پردازنده، میزان رم، میزان دیسک و تعداد آی‌پی (در دیتاسنتر ابری) می‌توانید مقدار ترافیک مصرفی خود را انتخاب نمایید. حداقل میزان ترافیک که برای هر سرویس قابل خریداری است به شرح زیر است:

  • حداقل ۱۰۰ گیگابایت به ازای هر سرور ابری
  • حداقل ۱۰۰ گیگابایت به ازای خرید هر سرور ابری ساعتی
  • حداقل ۵۰ گیگابایت به ازای هر آدرس آی‌پی برای هر دیتاسنتر ابری (به عنوان مثال با خرید یک دیتاسنتر ابری با ۱۰ آی‌پی امکان انتخاب حداقل ۵۰۰ گیگابایت ترافیک دانلود را دارید). در دیتاسنتر ابری، ترافیک خریداری شده بر مجموعه تمامی آی‌پی‌ها اعمال می‌شود. به عنوان مثال با خرید ۱۰ آی‌پی و در اختیار گرفتن ۵۰۰ گیگابایت ترافیک، می‌توانید تمامی ترافیک خریداری شده را برای یک یا هر تعداد از ۱۰ آی‌پی مصرف نمایید.

شیوه خرید میزان ترافیک هنگام تمدید سرور ابری و دیتاسنتر ابری

در تمدید سرویس، میزان منابع و نیز حجم ترافیک، مشابه سرویس قبلی تمدید می‌گردد. علاوه بر این، ترافیک باقی‌مانده دوره قبل، به دوره تمدید شده، افزوده می‌شود. در صورتی که برای دوره تمدیدی جدید، نیاز به ترافیک بیشتر داشتید، می‌توانید پس از تمدید سرویس، از گزینه «ارتقا سرویس» که در ادامه تشریح کرده‌ایم استفاده نمایید.

خرید ترافیک مازاد

در صورت نیاز می‌توانید حین استفاده از سرور ابری یا دیتاسنتر ابری، ترافیک مورد نیاز خود را خریداری نمایید. به این منظور کافی‌ست مراحل زیر را طی نمایید:

  • ابتدا به پنل کاربری مراجعه کنید.
  • از منوی سمت راست روی گزینه «سرور ابری» یا «دیتاسنتر ابری» کلیک نمایید.
  • گزینه «لیست سرورها» یا «لیست دیتاسنترها» را انتخاب نمایید.
  • در ردیف مقابل سرویس مورد نظر خود، روی گزینه «عملیات» کلیک کرده و گزینه «ارتقا سرور» را کلیک کنید.
  • در ادامه می‌توانید میزان ترافیک مازاد را انتخاب نمایید.
  • پس از انتخاب ترافیک مازاد، روی گزینه سبز رنگ «ارتقا سرور» در پایین صفحه کلیک کنید.

انتقال ترافیک هر دوره به دوره بعدی

اگر دوره سرویس شما (سرور ابری یا دیتاسنتر ابری) پایان یابد و همچنان میزانی از ترافیک در سرویس باقی مانده باشد، با تمدید سرویس، ترافیک باقی‌مانده به سرویس تمدیدی شما منتقل می‌شود. همچنین می‌توانید در صورت عدم تمایل به ادامه دریافت سرویس از ابر زَس، درخواست عودت وجه ترافیک باقی‌مانده خود را از طریق تیکت یا تماس تلفنی با کارشناسان فروش ابر زَس مطرح نمایید تا پس از طی فرایندهای مربوطه، مبلغ ترافیک به حساب شما عودت داده شود.

شیوه اعمال تخفیفات خرید و تمدید سرویس‌ها

ابر زَس برای خرید یا تمدید سرور ابری و دیتاسنتر ابری تخفیفاتی را در نظر گرفته است. این تخفیفات که به میزان ۵ درصد برای خرید یا تمدید ۳ ماهه و ۱۰ درصد برای خرید یا تمدید ۶ ماهه است، تنها بر منابع اعمال می‌شود و تاثیری بر میزان حجم انتخابی ندارد. به عبارت دیگر، ترافیک سرویس‌ها بر اساس هر گیگابایت ۴،۵۰۰ ریال محاسبه می‌شود و تخفیف طول دوره خرید تاثیری بر قیمت ترافیک انتخابی شما ندارد.

علاوه بر این نرخ ترافیک در هر یک از سطوح کیفیت‌های سرویس «اکونومی»، «تجاری» یا «برتر» تفاوتی ندارد و برای تمامی سطوح بر اساس هر یک گیگابایت معادل ۴،۵۰۰ ریال محاسبه می‌شود. در فاکتور نهایی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده روی قیمت سرویس‌ها (شامل هرگونه خرید، تمدید یا ارتقا) اعمال می‌گردد.

وضعیت سرویس پس از پایان ترافیک

در صورتی‌که میزان ترافیک سرویس شما پایان یابد، سرعت شبکه به ۲ مگابیت بر ثانیه محدود می‌شود. همچنین اگر در مدت زمان ۴۸ ساعت پس از پایان حجم ترافیک، اقدام به خرید ترافیک مازاد نکنید، سرویس به طور کامل متوقف شده و در نهایت پس از مدت زمان ذکر شده در SLA ابر زَس، سرویس شما از روی سرورهای زَس حذف می‌شود.

روش اطلاع‌رسانی مصرف ترافیک

ابر زَس در حین سرویس‌های سرور ابری و دیتاسنتر ابری، میزان مصرف ترافیک را در دوره‌های زیر و از طریق ایمیل، پیامک و اعلان پنل کاربری، به شما اطلاع می‌دهد:

  • در بازه ۷۵ درصد تا ۹۰ درصد از مصرف ترافیک
  • در بازه ۹۰ درصد تا قبل از ۱۰۰ درصد از مصرف ترافیک
  • هنگام مصرف کامل ترافیک

در صورتی که هرگونه ابهام یا سوالی در مورد فرایند محاسبه ترافیک داشتید، می‌توانید با ابر زَس در تماس باشید.

4
2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir