مقالات

هاستینگ چیست و انواع هاست کدام است؟

هاستینگ یا میزبانی وب، در واقع زیرساختی است که وب سایت شما در فضای وب بر روی آن قرار می گیرد. اگر می خواهید بدانید هاستینگ چیست، احتمالاً به دنبال ایجاد و راه اندازی یک وبسایت جدید برای خود هستید؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با مفهوم هاستینگ آشنا شوید و بتوانید از بین انواع هاست، مناسب ترین نوع را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

هاستینگ چیست؟

هاستینگ یک سرویس آنلاین است که برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا فایل‌های مربوط به وبسایت خود را در اینترنت منتشر کنید؛ بنابراین، هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد، به وبسایت شما نیز دسترسی پیدا خواهد کرد.

از نظر تئوری، هر فرد می تواند یک سرور فیزیکی در خانه خود داشته باشد و از آن برای میزبانی وب سایت های خود استفاده کند. اما در عمل، این کار اصلا به مقرون به صرفه نیست و ممکن است مشکلات بسیاری را برای کاربر ایجاد کند. اینجاست که استفاده از خدمات میزبانی وب یا هاستینگ به کار خواهد آمد.

هنگامی که شما یک هاست را خریداری می‌کنید، در واقع  بر روی یک سرور، فضایی را به صورت فیزیکی اجاره می کنید تا تمام فایل‌ها و داده‌های وبسایتتان را بر روی آن ذخیره کنید.   

در واقع یک شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ، منابع مورد نیاز برای عملکرد موثر و ایمن وبسایت شما را فراهم می‌کنند و بسته به نوع خدماتی که ارائه می دهد، می تواند مسئول حفظ و راه‌اندازی سرور و اجرای اقدامات امنیتی آن نیز باشد.

به عبارت دیگر، هر سایتی که تا به حال از آن بازدید کرده‌اید بر روی یک سرور قرار دارد. همان طور که وبسایت شما گسترده تر می شود، نیازهای آن نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که وقتی به دنبال میزبانی وب (هاستینگ) می‌گردید، می‌توانید طیف گسترده‌ای از طرح‌ها را پیدا کنید که از ارزان‌ترین تا طرح های سفارشی را شامل می‌شود.

هاستینگ چیست؟

تاریخچه هاست

سابقه وب هاستینگ به روزهای نخست اینترنت بر می‌گردد. در سال ۱۹۹۴ میلادی شرکتی به‌نام ژئوسیتیز (GeoCities) به‌عنوان نخستین شرکت میزبان وب فعالیت خود را شروع کرد و به کاربران اجازه داد که صفحات وب ساده خود را روی پلتفرم (Server) آنها آپلود کنند. یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۵ میلادی و با رشد وب، شرکت‌های دیگری نیز به ارائه خدمات رایگان میزبانی وب پرداختند که بین آنها می‌توان به انجل‌فایر (AngelFire) و ترایپاد (Tripod) اشاره کرد. حالا پس از گذشت نزدیک به سه دهه، ده‌ها هزار شرکت در حوزه وب هاستینگ مشغول به فعالیت هستند و به ده‌ها میلیون وب‌سایت فعال خدمت‌رسانی می‌کنند.

انواع هاست یا میزبانی وب کدام است؟

شاید یکی از بزرگترین چالش‌ها هنگام راه اندازی یک وبسایت، تصمیم‌گیری در رابطه نوع خدمات هاستینگ یا وب باشد. گزینه‌های زیادی با قیمت‌های متفاوتی وجود دارد که بسته به نیاز سایت شما متفاوت هستند، بنابراین باید مطمئن شوید که تصمیم درستی می‌گیرید.

در این مقاله، انواع مختلف هاست را توضیح می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

  1. هاست اشتراکی (Shared hosting)

هاست اشتراکی، رایج‌ترین انتخاب برای صاحبان وبسایت‌ها است. در این نوع پلن، یک سرور واحد بین چند کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود. در واقع یک کامپیوتر واحد (یک سرور مشترک) میزبان چندین (یا حتی صدها) وبسایت خواهد بود.

در این نوع هاستینگ، اگرچه منابع را با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارید، اما به فایل‌ها، اطلاعات خصوصی یا هر داده دیگری دسترسی ندارید. 

بزرگترین مزیت هاست های اشتراکی این است که ارزان هستند، زیرا ارائه‌دهندگان هاست می‌توانند هزینه‌های نگهداری سرور را بین چندین کاربر تقسیم کنند. 

میزبانی مشترک در برخی موارد از سابقه‌ی خوبی برخوردار نیست، اما کیفیت خدماتی که دریافت می‌کنید تا حد زیادی به ارائه‌دهنده هاست شما بستگی دارد. برای مثال، منابع برخی از هاست های اشتراکی بسیار محدود هستند، در حالی که بعضی دیگر می‌توانند وبسایت‌هایی را مدیریت کنند که میزان ترافیک بیشتری دارند.

به صورت کلی، اگر در بازار میزبانی وب تازه‌کار هستید، هاست اشتراکی احتمالا بهترین گزینه برای شما است.

  1. میزبانی مجازی (Virtual private server hosting)

میزبانی مجازی (VPS) در مقایسه با هاستینگ اشتراکی در عملکرد و سفارشی‌سازی، یک گام بالاتر قرار دارند. در VPS، یک سرور فیزیکی مستقل شامل چندین بخش مجازی پارتیشن‌بندی شده‌است و هر کانتینر به عنوان یک سیستم کامل عمل می‌کند که تنها به سایت شما اختصاص داده شده است. بنابراین، شما به منابع اختصاصی و در برخی موارد، به پیکربندی آن سرور دسترسی خواهید داشت.

از نظر عملی هاستینگ مجازی، درجه بالاتری از جداسازی (isolation) را بین کاربران فراهم می‌کنند؛ در نتیجه موجب افزایش عملکرد و امنیت می‌شوند.به علاوه، بسته به ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ، ممکن است بتوانید سرور مجازی خود را از ابتدا پیکربندی کنید. بنابراین، دقیقاً همان منابعی را دریافت خواهید‌کرد که مورد نیازتان است.

به طور معمول، VPS توسط صاحبان وبسایت‌هایی استفاده می‌شود که خواهان میزبانی اختصاصی هستند؛ اما دانش فنی مورد نیاز را ندارند. میزبانی VPS هم مزیت کم هزینه بودن هاست اشتراکی را شامل می‌شود، و هم مزایای کنترل هاست اختصاصی ارائه می‌دهد.

  1. هاستینگ اختصاصی (Dedicated server hosting)

هاستینگ اختصاصی به صاحبان وب سایت، بیش‌ترین میزان کنترل سرور را می‌دهد.به این صورت که یک سرور به طور اختصاصی توسط شما اجاره می شود و تنها شما میتوانید از آن استفاده کنید. یعنی شما دسترسی کامل به روت و ادمین دارید و می‌توانید همه چیز، از امنیت گرفته تا سیستم عاملی که اجرا می‌کنید را کنترل کنید. یکی از گران‌ترین هزینه های میزبانی وب مربوط به سرورهای اختصاصی می‌شود. معمولا صاحبان وبسایت‌هایی که با سطح بالای ترافیک درگیر هستند و کسانی که نیاز به کنترل کامل سرورهای خود دارند از این نوع هاست استفاده می‌کنند. علاوه بر این، برای نصب و مدیریت مستمر این سرورها به سطح بالایی از تخصص فنی نیز نیاز است.

هاستینگ اختصاصی

  1. میزبانی ابری (Cloud hosting)

در میزبانی ابری، از چندین سرور ابری برای میزبانی سایت‌ها استفاده می‌شود. بنابراین، اگر یکی از سرورها افزایش ترافیک ناگهانی و بالا یا مشکلی را تجربه کند، سرورهای باقیمانده کنترل وبسایت را در اختیار خواهند گرفت و سیستم می‌تواند منابع بیشتری را فراهم کند و کارها را به خوبی اجرا خواهند‌شد.

از آنجایی که میزبانی ابری برای عملکرد به مجموعه‌ای از سرورهای وب متکی است، بنابراین کسب‌وکارهایی با چندین وب‌سایت و سایت‌هایی با مقیاس بزرگ مانند فروشگاه‌های تجارت الکترونیکی می‌توانند بیشترین سود را از آن ببرند، زیرا زمان و احتمال خرابی ناشی از نقص سرور را بسیار کاهش می‌دهد. به علاوه در میزبانی ابری از تعادل بار برای مدیریت ترافیک بالا و جلوگیری از حملات DDoS استفاده می‌شود، در نتیجه مقیاس‌پذیری سایت شما به منابع یک سرور محدود نخواهند‌شد.

  1. هاست مدیریت شده (Managed hosting)

هاست مدیریت شده در‌واقع به نوعی از خدمات هاستینگ اطلاق می‌شود که به وسیله آن، ارائه‌دهنده شما بسیاری از کارهای تعمیر و نگهداری روزانه را بر عهده خواهد‌گرفت که در غیر این صورت بر دوش شما قرار می‌گرفتند. برخی از این وظایف عبارتند از پشتیبان‌گیری، نظارت بر امنیت، به روز‌رسانی نرم‌افزار و موارد دیگر. ابر زس، از جمله نخستین شرکت هایی است که در ایران سرویس های مدیریت شده را ارائه می دهد.  

به این نکته توجه کنید که برنامه های هاست مدیریت شده می‌توانند در هر شکلی ارائه شوند، از جمله: برنامه‌های میزبانی مشترک مدیریت شده، VPS‌های مدیریت شده و حتی سرورهای اختصاصی مدیریت شده. در همه این موارد، شما مقداری هزینه اضافی پرداخت خواهید کرد و دیگر نیازی نیست نگران مشکلات میزبانی باشید و می‌توانید بر روی توسعه محصولات یا وب‌سایت خود تمرکز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir