مقالات

آشنایی با سیستم مدیریت محتوا و انواع و کاربردهای CMS

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟ این سیستم چگونه می‌تواند به کسب‌وکارهای اینترنتی کمک کنید؟ اهمیت استفاده از CMS چیست؟ در این مقاله از بلاگ ابر زَس قصد داریم به معرفی و بررسی سیستم مدیریت محتوا (CMS) و مزایا و معایب آن بپردازیم تا شما را به‌صورت کامل با اهمیت آن در یک کسب‌وکار اینترنتی آشنا کنیم.

در عصر جدید ارتباطات کسب‌وکارها برای دستیابی به مشتریان و فروش بیشتر نیاز به حضور آنلاین قوی دارند. اما همه افراد تخصص فنی برای ایجاد و مدیریت صفحات و محتوا در اینترنت را ندارند. اینجاست که یک CMS می‌تواند به افراد و شرکت‌های زیادی کمک کند.

CMS سریع‌ترین ابزار برای توسعه یک وب‌سایت است که به کاربر یک رابط کاربری گرافیکی برای مدیریت وب‌سایت می‌دهد. در واقع با استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای ساخت یک وب‌سایت، کاربران نیازی به دانش پایگاه‌داده یا برنامه‌نویسی ندارند. سیستم‌ های CMS محبوبی مانند WordPress، Joomla، Webflow، Drupal و Magento وجود دارند و بیشتر این پلتفرم‌ها دارای تم‌های داخلی هستند. اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که تم را نصب و شروع به ویرایش صفحات کنید.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا CMS مخفف عبارت Content Management System است که برای کاربران بدون نیاز به دانش فنی، امکان ایجاد، مدیریت، ویرایش و ذخیره محتوا را در یک وب‌سایت فراهم می‌کند. در واقع، CMS به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به نوشتن کد، یک وب‌سایت را طراحی کنید.

به زبان ساده‌تر با سیستم مدیریت محتوا شما می‌توانید محتوا را در یک رابط کاربرپسند ایجاد، مدیریت، اصلاح و منتشر کنید. محتوای یک CMS معمولاً در یک پایگاه‌داده ذخیره و در یک وب‌سایت نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید طراحی و عملکرد وب‌سایت خود را با دانلود یا خرید قالب‌ها و افزونه‌ها به‌جای کدنویسی، شخصی‌سازی کنید.

معمولاً، برای دسترسی به عملکرد CMS، کاربران ادمین یک صفحه یا دامین خصوصی برای احراز هویت و پیمایش یک منو یا پورتال جداگانه دارند که دارای گزینه‌هایی برای محتوای خاص قابل‌ویرایش است.

بخش‌های اصلی CMS شامل موارد زیر است:

  • تولید محتوا (Content creation)، به کاربران این امکان را می‌دهد که به‌راحتی محتوا را ایجاد و قالب‌بندی کنند.
  • ذخیره‌سازی محتوا (Content storage)، محتوا را در یک مکان و به شیوه‌ای ثابت ذخیره می‌کند.
  • Workflows، مجوزهایی را برای مدیریت محتوا بر اساس نقش‌هایی مانند نویسندگان، ویراستارها و مدیران اختصاص می‌دهد.
  • انتشار (Publishing) به نرم‌افزار می‌گوید که محتوا چه زمانی و در کجا باید منتشر شود.
  • بهینه‌سازی (Optimization)، به شما کمک می‌کند تا تجربه دیجیتالی را بهبود بخشید.

اهمیت استفاده از سیستم‌ های مدیریت محتوا

یکی از ویژگی‌های قدرتمند سیستم مدیریت محتوا (CMS)، کمک به صرفه‌جویی در زمان، هزینه و تلاش برای اضافه کردن و به‌روزرسانی متن، تصاویر، ویدیوها، صفحات و عناصر و ساختار مهم صفحه یک وب‌سایت است. به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید آنچه را که نیاز دارید، در وب‌سایت خود ویرایش کنید. حتی در محیط‌های شرکتی یا صنعتی که نیاز به بررسی انطباق، تأیید و سایر مراحل برای محتوای خاص قبل از انتشار دارند، استفاده از CMS می‌تواند بسیار مفید باشد.

شاید تعجب کنید که چگونه یک نرم‌افزار همه این کارها را انجام می‌دهد. برای پاسخ به این سؤال، بیایید به طور دقیق‌تر به روش عملکرد یک سیستم مدیریت محتوا نگاه کنیم. سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای برندهایی که در فرایند ساخت، مدیریت و بهینه‌سازی تجربه دیجیتالی مشتریان خود هستند، ابزاری ضروری به شمار می‌رود.

سیستم‌ های مدیریت محتوا در طول زمان تغییر کرده‌اند. در ابتدا، این سیستم‌ها به برندها کمک می‌کردند تا محتوای دیجیتال خود را راه‌اندازی کنند. اما اکنون، این سیستم‌ها توانایی ارائه یک تجربه دیجیتال کامل را در بسیاری از کانال‌های مختلف مانند ایمیل، برنامه‌های تلفن همراه، رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها دارند. در واقع، آنها نقش مهمی در مدیریت کلیت یک تجربه دیجیتالی ایفا می‌کنند. استفاده از هر راه‌حل اصلی برای مدیریت محتوای وب، بدون توجه به اینکه آن راه‌حل مبتنی بر سرور ابری یا سیستم داخلی موجود است، به شما در فرایند آپلود یا نوشتن محتوا، قالب‌بندی آن، افزودن عنوان و تصاویر و انجام برخی وظایف پشت‌صحنه، مانند مدیریت SEO، کمک می‌کند.

در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل، دستگاه‌های اینترنت اشیا و شبکه‌های اجتماعی، سیستم‌ های مدیریت محتوا به کسب‌وکارها کمک می‌کند بهتر و سریع‌تر محتوا را ارائه دهند و به تجربه مشتریان بیشترین اهمیت را بدهند. به جای اینکه زمان زیادی را صرف ساخت صفحات وب و ذخیره تصاویر و سایر عملکردها کنید، سیستم مدیریت محتوا تمام زیرساخت‌های اساسی را به صورت کامل برایتان مدیریت می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید تمام تمرکز خود را به قسمت‌های جدید و پیشرفته کسب‌وکار خود اختصاص دهید.

CMS چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که اشاره شد سیستم مدیریت محتوا یک رابط کاربری گرافیکی را با ابزارهایی برای ایجاد، ویرایش و انتشار محتوای وب بدون نیاز به نوشتن کد فراهم می‌کند. در حالت کلی این سیستم شامل یک برنامه مدیریت محتوا (CMA) و یک برنامه کاربردی تحویل محتوا (CDA) است.

  • برنامه مدیریت محتوا (CMA یا Content Management Application): این بخشی است که به شما امکان می‌دهد محتوا را به سایت خود اضافه و مدیریت کنید.
  • برنامه تحویل محتوا (CDA یا Content Delivery Application): خدمات پشتیبان را ارائه می‌دهد که از مدیریت و تحویل محتوا پس از ایجاد محتوا در CMA پشتیبانی می‌کند.

به‌طورکلی، یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) اجازه می‌دهد تا کاربران بدون دستکاری در کد اصلی، به سادگی محتوای وب‌سایت خود را ایجاد کنند. بدون استفاده از CMS، باید یک فایل HTML ثابت بنویسید و آن را در سرور خود آپلود کنید. اما با استفاده از CMS، می‌توانید در یک رابط گرافیکی که شبیه به Microsoft Word است محتوا را نوشته و ویرایش کنید. به عنوان مثال، با ورود به ویرایشگر محتوا در CMS، می‌توانید متن‌های بولد، پیوندها و CTAها را اضافه کنید. همچنین می‌توانید تصاویر و جداول را به صورت درگ و دراپ یا با کلیک روی دکمه‌ها، به صورت ساده و بدون نوشتن کد اضافه کنید.

سیستم مدیریت محتوا چگونه کار می‌کند؟

برای ایجاد تغییرات در وب‌سایت خود، می‌توانید به بخش مربوطه در پنل مدیریت خود بروید. این تغییرات را می‌توانید به صورت بصری و بدون نیاز به کد نویسی انجام دهید. وقتی تمام تغییرات را اعمال کردید، محتوا جمع‌آوری شده و برای بازدیدکنندگان نمایش داده می شود و آن را ذخیره می کند. به این ترتیب، تنها با کلیک روی دکمه انتشار، می‌توانید پست جدید خود را بدون نیاز به آپلود دستی یک صفحه در سرور منتشر کنید.

ویژگی‌های سیستم مدیریت محتوا

اکنون که با مفهوم CMS، چگونگی و نحوه استفاده از آن آشنا شدیم در ادامه می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب یک سیستم محتوایی بپردازیم.

از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک سیستم مدیریت محتوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نقش کاربر

انواع مختلفی از نقش‌ها در هر سیستم مدیریت محتوا وجود دارد. برای دسترسی کاربران به وظایف خود و محتوای دیجیتال مناسب درک این موضوع ضروری است. این بخش شامل نقش‌های سازمانی، نقش‌های مدیریت برنامه، مقایسه وظایف و ویژگی‌ها بر اساس نقش‌های برنامه، تصمیم‌گیری در مورد اینکه کاربران چه محتوایی را مشاهده کنند و… می‌شود.

مدیریت دارایی‌های کسب‌وکار

سیستم‌ های مدیریت محتوا، قابلیت‌های قدرتمندی را برای مدیریت تمام دارایی‌های دیجیتال شما در کانال‌های بازاریابی مختلف فراهم می‌کنند. این سیستم‌ها شامل وب‌سایت‌ها، مواد بازاریابی، کمپین‌های ایمیل، فروشگاه‌های آنلاین و وبلاگ‌ها هستند. با استفاده از این سیستم‌ها، می‌توانید تمام دارایی‌هایتان را در یک مرکز محتوای متمرکز سازماندهی و قوانینی برای استفاده از آنها ایجاد کنید. این قوانین شامل مشخص کردن نحوه و مکان استفاده از محتوا است.

مدیریت محتوا در فضای ابری

منتقل کردن مدیریت محتوا به محیط ابری اهمیت زیادی دارد. با این کار، می‌توان محتوا را در یک مکان متمرکز کرده و به راحتی در هر مکانی به آن دسترسی داشت. شما می‌توانید فایل‌هایتان را در پوشه‌ها گروه‌بندی کنید و عملیات مدیریت فایل‌ها مانند کپی، انتقال و حذف را به راحتی انجام دهید؛ تقریباً مانند روشی که در سیستم‌عامل خود استفاده می‌کنید. با این حال، بدلیل ذخیره تمامی فایل‌های محتوا در فضای ابری، کاربران می‌توانند در هر جایی به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

اشتراک‌گذاری آسان

با انتقال محتوا به محیط ابری، اشتراک‌گذاری آنها با دیگران در داخل و خارج از سازمان بسیار آسان خواهد بود، زیرا در هر مکانی و در هر زمانی به‌راحتی می‌توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

طراحی آسان یک وب‌سایت

با سیستم مدیریت محتوا، می‌توانید به‌سرعت وب‌سایت‌های بازاریابی کسب‌وکار خود را طراحی کنید. فرایند ساخت وب‌سایت به طور کامل در CMS یکپارچه شده است.

نمایه‌سازی بصری، جستجو و بازیابی

این ویژگی‌ها همه داده‌ها را برای دسترسی آسان از طریق توابع جستجو فهرست‌بندی می‌کنند و کاربران را قادر می‌سازند تا بر اساس ویژگی‌هایی مانند تاریخ انتشار، کلمات کلیدی یا نویسنده جستجو کنند.

مدیریت فرمت

این قابلیت کمک می‌کند تا اسناد کاغذی اسکن شده و اسناد الکترونیکی قدیمی به اسناد HTML یا PDF تبدیل شوند.

کنترل بازبینی

این ویژگی‌ها امکان به‌روزرسانی و ویرایش محتوا را پس از انتشار اولیه فراهم می‌کنند. کنترل بازبینی همچنین تغییراتی که افراد در فایل‌ها ایجاد می‌کنند را ردیابی می‌کند.

انتشار

این قابلیت به افراد امکان می‌دهد از یک الگو یا مجموعه‌ای از الگوهایی تأیید شده برای ایجاد و اصلاح محتوا استفاده کنند. همچنین یک CMS ممکن است ابزارهایی را برای شخصی‌سازی یا بازاریابی یک‌به‌یک ارائه دهد.

از دیگر قابلیت‌های CMS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم جامع کمک‌رسانی آنلاین (Online Help)
  • سیستم‌های مجوز و امنیت مبتنی بر گروه
  • پشتیبانی کامل از قالب‌های قابل‌تنظیم
  • پنل مدیریت با پشتیبانی از چندین زبان
  • حداقل نیازهای سرور
  • مدیریت فایل یکپارچه
  • گزارش‌های حسابرسی یکپارچه
  • فرم‌های تماس
  • مطالب وبلاگ
  • مدیریت سبک و تم
  • ابزارهای سئو و بازاریابی
  • محتوای خصوصی
  • امنیت و پشتیبانی از سطوح دسترسی متنوع

مزایای CMS

سیستم مدیریت محتوا دارای مزایای بسیار زیادی است که در ادامه شما را با برخی از آنها آشنا می‌کنیم.

ایجاد و ویرایش آسان محتوا

اولین قابلیت CMS سهولت استفاده از آن است. CMS یک رابط کاربرپسند ارائه می‌دهد که به کاربران اجازه می‌دهد به‌راحتی محتوا را بدون نیاز به دانش گسترده زبان‌های برنامه‌نویسی HTML ،CSS یا Javascript ایجاد، ویرایش و منتشر کنند.

سازماندهی و مدیریت محتوا

یک CMS ابزارهایی را برای سازماندهی و طبقه‌بندی محتوا ارائه می‌دهد که مدیریت حجم زیادی از اطلاعات را آسان‌تر می‌کند. CMSها معمولاً ویژگی‌هایی مانند برچسب‌گذاری، دسته‌بندی و قابلیت‌های جستجو را ارائه می‌کنند و به کاربران امکان می‌دهند تا محتوای خاص را به‌سرعت پیدا کنند.

مشارکت و گردش کار

یک CMS اغلب شامل ویژگی‌های مدیریت گردش کار است که فرایند‌هایی بازبینی، تأیید و انتشار محتوا را امکان‌پذیر می‌سازد.

با یک CMS، چندین عضو تیم بازاریابی محتوا می‌توانند به انتشار محتوا کمک کنند. این سیستم با مدیریت گردش کار، ذخیره‌سازی محتوا و قابلیت‌های زمان‌بندی، به آنها کمک می‌کند تا همه چیز را مرتب نگه دارند. ازآنجایی‌که رابط کاربری معمولاً مبتنی بر مرورگر است، یک CMS می‌تواند از هر نقطه‌ای برای هر تعداد کاربر قابل‌دسترس باشد.

سیستم مدیریت محتوا

کنترل طراحی و چیدمان

بسیاری از سیستم‌ های مدیریت محتوا قالب‌هایی را ارائه می‌کنند که به کاربران اجازه می‌دهند طراحی و قالب‌بندی وب‌سایت‌های خود را بدون نیاز به مهارت‌های پیشرفته توسعه وب تغییر دهند. کاربران می‌توانند ظاهر وب‌سایت خود را با انتخاب تم‌ها، رنگ‌ها، فونت‌ها و طرح‌بندی‌های مختلف سفارشی کنند.

ویژگی‌های سئو پسند

یک CMS اغلب شامل ابزارها و افزونه‌های داخلی برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو می‌شود. آنها ویژگی‌هایی مانند URLهای قابل‌تنظیم، متاتگ‌ها، نقشه‌های سایت XML و بهینه‌سازی کلمات کلیدی را ارائه می‌دهند که می‌تواند دیده شدن و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها را در نتایج موتورهای جستجو افزایش دهد.

نگهداری و به‌روزرسانی سایت

CMS فرایند به‌روزرسانی و نگهداری وب‌سایت‌ها را ساده می‌کند. این سیستم‌ها اغلب به‌روزرسانی‌های خودکار را برای وصله‌های امنیتی و ویژگی‌های جدید ارائه می‌کنند که خطر آسیب‌پذیری‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، یک سیستم مدیریت محتوا معمولاً دارای پلاگین‌ها و افزونه‌هایی است که امکان ادغام آسان عملکردهای اضافی مانند فرم‌های تماس، اشتراک‌گذاری رسانه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک را فراهم می‌کند.

توزیع هم‌زمان محتوا در کانال‌های مختلف

وقتی یک شرکت برای انتشار محتوا در کانال‌های مختلف مانند برنامه‌های اجتماعی، برنامه‌های تلفن همراه و تجارت الکترونیک از سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده می‌کند، این می‌تواند به‌طور قابل توجهی نیازمندی‌های توسعه شرکت را کاهش دهد و در عین حال توزیع همزمان محتوا در کانال‌های مختلف را آسان‌تر کند.

مدیریت و کنترل دسترسی کاربر

سیستم‌ های مدیریت محتوا (CMS) ویژگی‌های مدیریت کاربر را فراهم می‌کنند که به مدیران اجازه می‌دهد تا کنترلی بر باطن وب‌سایت داشته باشند. با استفاده از این ویژگی‌ها، می‌توان نقش‌ها و مجوزهای کاربر را تعیین کرده و اطمینان حاصل کرد که فقط افراد مجاز می‌توانند تغییراتی در محتوا ایجاد کنند یا به اطلاعات حساس دسترسی داشته باشند.

پاسخگویی موبایل

باتوجه‌به اینکه ۷۰ درصد ترافیک وب از تلفن‌های همراه می‌آید، جای تعجب نیست که یک CMS نیازهای نمایش محتوا در تلفن همراه را در اولویت قرار دهد. سیستم مدیریت محتوا سریع‌ترین ابزار برای توسعه یک برنامه وب سازگار با موبایل است. با استفاده از CMS می‌توانیم سرعت توسعه وب‌سایت‌ها را افزایش دهیم.

امنیت

CMS دارای بهترین ویژگی‌های امنیتی برای ایمن‌سازی محتوا و پایگاه‌داده وب‌سایت در برابر هکرها است. نویسنده سایت می‌تواند با استفاده از سیستم پایه مجوز دسترسی به سایت خود را کنترل کند.

بهبود خدمات مشتری

CMS خدمات مشتری بهتری مانند فرم‌های تماس و چت زنده را برای هرگونه سؤال فوری ارائه می‌دهد.

معایب CMS

سیستم مدیریت محتوا در کنار این مزایا از معایبی هم برخوردار است که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • وابستگی به پلاگین‌ها و ویجت‌ها
  • هزینه پنهان پلاگین‌ها و ویجت‌ها
  • سرعت بارگذاری سایت. سرعت یک صفحه وب طراحی شده با استفاده از CMS در مقایسه با بسیاری دیگر از گزینه‌های توسعه سفارشی بسیار پایین است.
  • تعمیر و نگهداری. سیستم‌ های CMS باید به طور منظم نگهداری شوند.
  • چندان مقیاس‌پذیر نیست. اکثر سیستم‌ها می‌توانند تعداد محدودی کاربر را حفظ کنند، هنگامی که محتوا و ترافیک افزایش یافت، باید سیستم CMS را سفارشی کنید یا به گزینه‌ای قوی‌تر مهاجرت کنید.
  • محدودیت در الزامات عملکردی. اگر پروژه بزرگ‌تری دارید که دارای چندین فرایند، گردش کار و ذی‌نفعان است، یک سیستم CMS احتمالا نمی‌تواند با نیازهای عملکردی شما مطابقت داشته باشد.
  • قابلیت‌های Back end محدود هستند. ازآنجایی‌که عملکردهای انتهایی در دسترس نیستند، نمی‌توان نقاط پایانی API را در معرض دید قرار داد. به همین دلیل نمی‌توان به سادگی از داده‌ها و پلتفرم در برنامه‌های تلفن همراه استفاده کرد.

انواع سیستم‌ های مدیریت محتوا

سیستم‌ های مدیریت محتوا بر اساس موارد استفاده و نحوه تعبیه آنها تقسیم می‌شوند. در ادامه شما را با هر دو نوع آشنا می‌کنیم.

انواع CMS بر اساس موارد استفاده

۱. مدیریت محتوای سازمانی (ECM)

این سیستم مدیریت محتوا (Enterprise Content Management) همانند یک کابینت بایگانی دیجیتال بزرگ برای سازمان‌های بزرگ عمل می‌کند. ECM به آنها کمک می‌کند تا تمام اطلاعات ضروری خود را سازماندهی و کنترل کنند.

با ECM، کسب‌وکارها می‌توانند اسناد، سوابق و ایمیل‌ها را به طور مؤثر مدیریت کنند. این سیستم مانند داشتن یک دستیار فوق‌هوشمند است که می‌داند همه چیز در کجا ذخیره شده است. از جمله نمونه‌هایی ECM می‌توان به SharePoint ،Documentum و Alfresco اشاره کرد.

مزایای ECM
  • سازگاری پیشرفته: با استفاده از ECM، امکان ذخیره‌سازی محتوای خود را در هر فرمت یا نوع فایلی دارید و سیستم بدون نیاز به تلاش اضافی، همه آن‌ها را به‌صورت یکپارچه مدیریت می‌کند.
  • بهره‌وری بهبودیافته: مدیریت اسناد به‌وسیله ECM به‌صورت خودکار انجام می‌شود که این امر زمان شما را برای تمرکز بر ایجاد محتوای ارزشمند آزاد می‌کند. استفاده از این سیستم بهره‌وری را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا با زمان کمتر کارهای بیشتری انجام دهید.
  • گزینه مقرون‌به‌صرفه: مدیریت محتوای سازمانی مقرون‌به‌صرفه است. ECM به شما امکان می‌دهد فقط داده‌های ضروری را ذخیره کنید؛ بنابراین نیاز به ذخیره‌سازی غیرضروری را از بین می‌برد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

۲. سیستم مدیریت محتوای وب (WCMS):

سیستم‌ های مدیریت محتوای وب (Web Content Management System) مانند جادو در ساده‌سازی مدیریت وب‌سایت عمل می‌کنند. این سیستم‌ها به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا صفحات وب را به‌راحتی و بدون تخصص برنامه‌نویسی ایجاد، ویرایش و منتشر کنند. WCMS به شما امکان می‌دهد متن را تغییر دهید، تصاویر اضافه و وب‌سایت خود را در صورت امکان به‌روزرسانی کنید. نمونه‌هایی از WCMS عبارت‌اند از وردپرس، دروپال و جوملا.

مزایای WCMS
  • وظایف را خودکار می‌کند: یک سیستم مدیریت محتوای وب همانند یک همکار هوشمند در سرعت و کارایی عمل می‌کند. این سیستم قادر است اطلاعات شما را منتشر، جریان کار شما را ساده‌سازی کند و وظایف دستی را به‌صورت خودکار کاهش دهد.
  • تجربه شخصی: با WCMS، می‌توانید وب‌سایت خود را منحصربه‌فرد و متناسب با نیاز مخاطبان طراحی کنید. شما می‌توانید استایل و محتوای صفحات وب را برای ایجاد یک تجربه شخصی و جذاب سفارشی کنید.
  • افزایش مقیاس‌پذیری: WCMS برای رشد با کسب‌وکار شما طراحی شده است. این موضوع تضمین می‌کند که وب‌سایت شما می‌تواند ترافیک و محتوا را بدون محدودیت یا نگرانی در مورد افزایش توانایی‌های خود مدیریت کند. این مقیاس‌پذیری به کسب‌وکار شما اجازه می‌دهد تا به طور یکپارچه گسترش و تکامل یابد.
  • WCMS برای ارتقای کسب‌وکار شما طراحی شده است، به‌گونه‌ای که وب‌سایت شما بتواند به هر میزان ترافیک و محتوا را مدیریت کند. این قابلیت مقیاس‌پذیری به شما اجازه می‌دهد کسب‌وکار خود را یکپارچه کرده و بهبود ببخشید.

۳. سیستم مدیریت دارایی دیجیتال (DAM):

سیستم مدیریت دارایی دیجیتال (Digital Asset Management) از دارایی‌های دیجیتال شما در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت می‌کند. این به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتالی ارزشمند مانند تصاویر، فیلم‌ها یا اسناد را ذخیره، سازماندهی و بازیابی کنند. Adobe Experience Manager ،Bynder و Widen Collective نمونه‌هایی از DAM هستند.

مزایای DAM
  • کتابخانه متمرکز: DAM یک مرکز یکپارچه برای تمام محتوای ارزشمند شما است. تقریباً مشابه داشتن یک کتابخانه منظم است که همه افراد به آن دسترسی داشته باشند و بتوانند آن را بازیابی کنند. این مرکز به شما امکان می‌دهد با گروه‌های کاری و همکاران خود به‌راحتی همکاری و به‌صورت گروهی کار کنید.
  • انتشار در پلتفرم‌های متنوع: با DAM می‌توانید محتوای خود را در رسانه‌های اجتماعی، سیستم‌های توزیع و پورتال‌ها به اشتراک بگذارید.
  • مدیریت نام تجاری: با سیستم مدیریت دارایی دیجیتال، مدیریت محتوا و پورتال‌های برند آسان می‌شود. شما همه ابزارها و عملکردها را در اختیار دارید تا از برندسازی، مدیریت آسان محتوا و مدیریت یکپارچه دارایی‌های برند خود اطمینان حاصل کنید.

۴. سیستم مدیریت محتوای کامپوننت (CCMS):

یک سیستم مدیریت محتوای کامپوننت (Component Content Management System) مانند یک مجموعه لگو برای محتوا است. این سیستم به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا محتوایی را ایجاد و مدیریت کنند که بتوان به روش‌های مختلف دوباره از آن استفاده کرد. SDL Tridion Docs، Vasont و IXIASOFT نمونه‌هایی از CCMS به شمار می‌روند.

مزایای CCMS
  • قابلیت استفاده مجدد محتوا: CCMS به شما امکان می‌دهد محتوای قدیمی خود را بازنویسی کنید؛ بنابراین لازم نیست همه چیز را از ابتدا بنویسید یا ویرایش و منتشر کنید. این سیستم باعث صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌های ترجمه محتوا به زبان‌های مختلف می‌شود.
  • قابلیت ردیابی محتوا: سیستم مدیریت محتوای کامپوننت به شما امکان می‌دهد تغییرات محتوا را با نشان‌دادن اینکه چه کسی آنها را ایجاد کرده، چه زمانی ساخته شده و کجا رخ‌داده است، پیگیری کنید. مانند داشتن یک کارآگاه دیجیتالی است که به شما کمک می‌کند شفافیت و مسئولیت‌پذیری را در فرایند تولید محتوای خود حفظ کنید.
  • شفافیت: با یک CCMS، در مدیریت محتوا شفافیت به دست می‌آورید. شما به‌راحتی می‌توانید تاریخچه بازنگری‌ها، تصویب‌ها و مشارکت‌های اعضای مختلف تیم را مشاهده نمایید.

انواع CMS بر اساس نحوه تعبیه

سیستم‌ های مدیریت محتوا را نیز می‌توان بر اساس نحوه تعبیه آنها در سیستم خود دسته‌بندی کرد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

۱. منبع‌باز یا اپن‌سورس

سیستم مدیریت محتوا منبع‌باز مانند پروژه‌های جامعه‌محور هستند. آنها به کاربران اجازه می‌دهند آزادانه به کدهای منبع خود دسترسی داشته باشند و آنها را تغییر دهند. از مهم‌ترین نمونه‌هایی CMS منبع‌باز می‌توان به وردپرس، جوملا و دروپال اشاره کرد.

موارد زیر از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم‌ های مدیریت محتوای منبع‌باز است:

  • نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه و پشتیبانی فنی دارند.
  • نرم‌افزارها به طور منظم نیاز به آپدیت دارند.
  • سفارشی‌سازی‌های گسترده‌ای فراتر از CMS استاندارد ارائه می‌دهند.

۲. اختصاصی

شرکت‌ها CMSهای اختصاصی را توسعه می‌دهند و برای استفاده نیاز به مجوز دارند. آنها مانند استفاده از یک ابزار منحصربه‌فرد هستند که توسط یک شرکت برای برآوردن نیازهای داخلی ایجاد شده است. نمونه‌هایی از CMS اختصاصی شامل Adobe Experience Manager، Sitecore و HubSpot می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم‌ های مدیریت محتوا اختصاصی عبارت‌اند:

  • هزینه لایسنس
  • به‌روزرسانی منظم ماهانه / سالانه
  • هزینه‌های ارتقا و شخصی‌سازی اضافی

۳. سیستم مدیریت محتوای SaaS (نرم‌افزار به‌عنوان سرویس)

این سیستم‌ها راه‌حل‌های مبتنی بر سرویس ابری با قابلیت‌های مدیریت محتوا ارائه می‌دهند و مانند اجاره یک CMS آماده برای استفاده هستند. این سیستم‌ها از طریق اینترنت قابل‌دسترسی هستند و در مورد SaaS CMS نباید نگران مدیریت سرور باشید. نمونه‌هایی از SaaS CMS شامل Wix، Squarespace و Shopify هستند.

از مهم‌ترین قابلیت‌های SaaS CMS شامل موارد زیر است:

  • رابط بصری و کاربرپسند
  • CMS مقیاس‌پذیر و انعطاف‌پذیر
  • دسترسی مبتنی بر رایانش ابری
  • به‌روزرسانی و تعمیر و نگهداری خودکار

۴. سیستم مدیریت محتوای Headless

Headless CMS مدیریت محتوای باطن را از ارائه frontend جدا می‌کند. می‌توانید این سیستم محتوایی را به وب‌سایت‌ها، برنامه‌های تلفن همراه و لوازم هوشمند متصل کنید. همچنین با استفاده از سیستم مدیریت محتوا Headless، کسب‌وکارها می‌توانند محتواهای خود را به کانال‌های مختلف ارائه دهند. Contentful، Prismic و Strapi نمونه‌هایی از Headless CMS هستند.

ویژگی‌های Headless CMS عبارت‌اند از:

  • جداسازی backend و frontend
  • تحویل محتوای انعطاف‌پذیر به پلتفرم‌های متعدد
  • سفارشی‌سازی و ادغام توسعه‌دهندگان پیشرفته
  • بهبود عملکرد و سرعت بارگذاری

5. CMS سفارشی

سیستم مدیریت محتوا کاستوم یک CMS سفارشی است که برای نیازهای منحصربه‌فرد یک کسب‌وکار طراحی شده است. به‌عبارت‌دیگر Custom CMS مانند داشتن یک سیستم مدیریت محتوا است که منحصراً برای کسب‌وکار شما طراحی شده باشد.

ویژگی‌های CMS کاستوم عبارت‌اند از:

  • هماهنگی با نیازهای تجاری منحصربه‌فرد
  • کنترل کامل بر عملکرد و طراحی
  • یکپارچه‌سازی با سیستم‌ها و گردش کار موجود
  • توانایی مقیاس و رشد با نیازهای کسب‌وکار

معرفی محبوب‌ترین سیستم‌ های مدیریت محتوا

سیستم‌ های مدیریت محتوا به‌وسیله میلیون‌ها وب‌سایت استفاده می‌شوند. از محبوب‌ترین و معروف‌ترین CMS در بازارهای جهانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • WordPress
  • Shopify
  • Wix
  • Squarespace
  • Joomla
  • Drupal
  • Blogger
  • Bitrix
  • Magento
  • Webflow

سیستم مدیریت محتوا یا CMS

توجه داشته باشید که تقریباً دو سوم تمام وب‌سایت‌ها از CMS استفاده می‌کنند. این امر به‌تنهایی می‌تواند اهمیت CMS را برای بسیاری از مشاغل و سازمان‌ها در سراسر جهان تأیید کند.

چطور با کمک یک CMS، سایت بسازیم؟

اگر می‌خواهید وب‌سایت خود را با سیستم مدیریت محتوا بسازید، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • میزبانی وب و نام دامنه دلخواه خود را خریداری کنید.
  • سیستم مدیریت محتوای دلخواه را روی وب سرور خود نصب کنید.
  • سپس سیستم مدیریت محتوا را به‌گونه‌ای پیکربندی کنید که استایل و عملکرد سایت شما را تعیین کند.
  • نوشتن محتوا را با استفاده از رابط سیستم مدیریت محتوا شروع کنید.

جمع‌بندی

سیستم مدیریت محتوا (CMS) ابزار ارزشمندی است که به افراد و کسب‌وکارهای آنلاین کمک می‌کند محتوای وب‌سایت خود را به طور کارآمد مدیریت و سازماندهی کنند. شما می‌توانید تمام محتوای خود را با یک CMS قابل‌اعتماد مدیریت کنید. در واقع این سیستم به شما امکان می‌دهد محتوای مختلف مانند مقاله‌ها، تصاویر و ویدیوها را بدون داشتن دانش فنی بسازید، تغییر دهید یا منتشر کنید.

درک اینکه سیستم‌ های مدیریت محتوا چگونه کار می‌کنند، چرا برای کسب‌وکار شما مهم هستند و نحوه انتخاب مناسب برای نیازهای تجاری بسیار مهم است. به همین دلیل در این مقاله به بررسی کامل مفهوم سیستم مدیریت محتوا، ویژگی‌ها و انواع آن پرداختیم و شما را به‌طور کامل با آن آشنا کردیم.

ابر زَس سرور ابری و دیتاسنتر ابری را برای راه‌اندازی سیستم مدیریت محتوا ارائه می‌کند. همچنین در صورتی که نیاز به هرگونه سرویس اختصاصی از جمله نصب انواع CMS داشتید، متخصصان زَس تحت «سرویس‌های مدیریت شده» راهکار دلخواه شما را روی سرور راه‌اندازی کرده و تحویل‌تان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir