اخبار

راهنمای جامع خرید سرور مجازی (VPS)

چگونه هاست مناسب انتخاب کنیم؟

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و به طبع آن فناوری اطلاعات، نیاز به انجام عملیات محاسباتی پیچیده برای کاربران بیش از پیش احساس شد. انجام محاسبات پیشرفته نیازمند تجهیزات سخت افزاری بروز و گران قیمت است. بنابراین تهیه سخت افزارهای بروز و پیشرفته یکی از دغدغه های اصلی کاربران شد. رایانش ابری به عنوان راه حلی برای حل این مشکل مطرح شد.
رایانش ابری بر اساس تقاضای کاربران، دسترسی آسان به منابع را از طریق شبکه برای آنها فراهم می‌کند. به صورت کلی، استفاده کنندگان از فناوری های پردازش ابری بدون مالکیت منابع سخت افزاری، خدمات ابری را از شرکت‌های عرضه کننده اجاره می‌کنند و با صرف اندک هزینه از امکانات یک سرور فیزیکی به صورت مجازی بهره‌مند می‌شوند. کلیه منابع در سرورهای ابری به صورت اختصاصی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و خدماتی مشابه سرورهای مجازی و سرورهای خصوصی ارائه می‌شود، با این تفاوت که سرورهای ابری قابلیت‌های رایانش ابری از جمله ارتقای لحظه‌ای منابع، ایجاد سرویس با سرعت بالا و صرفه‌جویی در میزان مصرف منابع را به کاربران ارائه می‌دهد.

در مورد ویژگی‌های سرور ابری بیشتر بدانید :

با توجه به مواردی که گفته شد، در ابتدای کار باید برای انتخاب مناسب، انواع هاست و قابلیت‌های هریک را بدانیم تا با آگاهی از مزایا و معایب هر یک، مناسب‌ترین گزینه برای استفاده را انتخاب کنیم.

در این مقاله به 4 سوال مهم برای خرید VPS پاسخ داده می‌شود که عبارتند از:

  • یک هاست خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • تفاوت سرویس‌های هاستینگ در چیست؟
  • چگونه هاست مناسب خود را انتخاب کنیم؟
  • چه زمانی از سرور مجازی ابری استفاده کنیم؟

 

هاستینگ یا میزبانی وب چیست؟

هاست یا میزبانی برای کاربران یا سازمان‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا خدمات خود را بر بستر اینترنت ارائه کنند. به طور کلی هاست‌ها به عنوان یک فضای ذخیره‌سازی در بستر اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. خدمات هاست در انواع متفاوتی ارائه می‌شود و با توجه به نحوه مدیریت منابع، عملکرد منابع، دانش فنی لازم و قابلیت اطمینان سرور تفکیک می‌شوند. برای انتخاب سرور یا هاست مناسب ابتدا باید ویژگی‌های هاست اشتراکی، سرور مجازی، سرور مجازی ابری و سرور اختصاصی را بشناسیم تا بتوانیم با توجه به نیاز خود بهترین سرور را انتخاب کنیم.

 

ویژگی‌های یک هاست خوب

اولین نکته‌ای که در انتخاب هاست باید در نظر بگیریم «میزان دسترسی به هاست در طول روز» یا همان uptime است. میزان دسترسی 99.95 قابل قبول است و هر عددی کمتر از 99 برای این شاخص غیرقابل قبول است.
از دیگر ویژگی‌های یک هاست خوب، امکان ارائه منابع مورد نیاز کاربران در کمترین زمان است به گونه‌ای که هر زمان کاربر نیاز به منابع بیشتری داشت، امکان ارائه خدمات مورد نیاز وجود داشته باشد.
رابط گرافیکی پنل کاربری هم از مواردی است که باید به آن اشاره کرد. طراحی رابط کاربری باید به گونه‌ای باشد که کاربر بدون نیاز به راهنما بتواند با پنل کاربری تعامل داشته باشد و نیازهای خود را برطرف کند.
یک هاست خوب، پشتیبان‌گیری منظم، مانیتورینگ لحظه‌ای و پشتیبانی 24 ساعته را به کاربران خود ارائه می‌کند و به صورت دوره‌ای میزان رضایت‌مندی مشتریان خود را می‌سنجد تا بتواند همواره کیفیت سرویس خود را بهبود دهد.

در ادامه انواع هاست را معرفی کرده‌ و ویژگی های هر کدام را شرح می‌دهیم.

  1. هاست اشتراکی:

    ابتدایی‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین نوع هاست است که قیمت بسیار مناسبی داشته و تمام ویژگی‌های لازم برای راه‌اندازی وبسایت‌های معمولی را دارد. در سرویس هاست اشتراکی، یک سرور به صدها کاربر سرویس دهی می‌کند و منابع سرور به صورت اشتراکی استفاده می‌شود. از لحاظ امنیت نیز این نوع هاست در مقایسه با سرور مجازی و سرور اختصاصی امنیت پایین‌تری دارد. 

  2. سرور اختصاصی:

    در این نوع هاست، یک سرور با کلیه منابع به همراه تمام دسرتسی‌ها در اختیار کاربر قرار داده می‌شود و امکان هر گونه شخصی‌سازی در سرور اختصاصی وجود دارد اما نسبت به انواع دیگر هاست، هزینه بسیار بالاتری دارد. همچنین برای نگهداری از سرور، حضور متخصصین با دانش فنی بالا در تیم، واجب است.

  3. سرور مجازی (VPS):

    سرور مجازی یا VPS در واقع بخشی از منابع یک سرور است که به صورت اختصاصی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، به بیان دیگر یک سرور به چند کاربر همزمان سرویس می‌دهد اما عملکرد هر کاربر بر دیگر کاربران بی‌تاثیر است. در مقایسه با سرور اختصاصی، دسترسی‌های سرور مجازی و محدودیت‌های آن بیشتر است.

  4. سرور مجازی ابری:

    سرور ابری همانطور که از نامش پیداست، مهم‌ترین شاخص آن ویژگی‌های ابری است. بر خلاف سرور مجازی، در سرورهای ابری ارتقای منابع سرور در هر لحظه از شبانه‌‌‌روز تنها با چند کلیک داخل وبسایت انجام می‌‌شود. علاوه بر این هزینه خدمات، بر اساس میزان مصرف منابع توسط کاربر محاسبه می‌شود لذا کاربر هزینه کمتری در مقایسه با سرور مجازی پرداخت می‌کند. ویژگی‌های سرورهای ابری را اینجا بخوانید.

 

تفاوت انواع هاست و سرور

برای انتخاب هاست، شاخص‌های متعددی قابل تعریف است. در این راهنما، 5 شاخص پرکاربرد برای بیان تفاوت انواع هاست و سرور بر اساس چالش‌های کاربران و سازمان‌ها و تجربیات بدست آمده از ارتباط با کاربران، به عنوان مهمترین شاخص‌های انتخاب هاست یا سرور، در نظر گرفته شده است.
در جدول زیر 5 شاخص آسانی مدیریت سرور، قابلیت ارتقای لحظه‌ای منابع، نحوه ارتباط با سرور، هزینه سرور و قابلیت اختصاص سرور غیر اشتراکی را برای مقایسه انواع هاست و سرور آورده شده است:

هاست اشتراکی سرور اختصاصی سرور مجازی سرور مجازی ابری
مدیریت آسان سرور X X X
ارتقای لحظه‌ای منابع سرور X X X
دسترس پذیری(ssh یا remote desktop) X
قیمت X X
اختصاص منابع غیر اشتراکی X

 

بهترین سرور پیشنهادی متناسب با نیازمندی شما

  • اگر مخاطبان شما محدود است و ترافیک زیادی ندارید، نیروی متخصص هم در تیم شما نیست و هزینه شاخص مهمی برای شما است، هاست اشتراکی بهترین انتخاب برای شماست.
  • اگر نیاز به زیرساخت خام برای استفاده‌های خاص منظوره هستید (مثلا VMWare) و به تمام دسترسی‌های سرور نیاز  دارید و هزینه بالای اجاره سرور برای شما قابل قبول است، سرور اختصاصی برای شما مناسب است.
  • اگر در حال توسعه محصول یا خدمات خود هستید و کاربران شما روز به روز بیشتر می‌شوند و نیازمند خدمات چابک و منعطف هستید، سرور مجازی ابری یا همان VPS بهترین انتخاب برای شما است.

نیاز به مشاوره بیشتر دارید ؟

فرم مهاجرت ابری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir