مقالات

هاست اشتراکی چیست؟ بررسی مزایا و چالش‌ها

هنگامی که قصد راه‌اندازی یک سرویس آنلاین از جمله یک وب‌سایت را دارید، احتمالا با انواع هاست اشتراکی برخورد داشته‌اید. در نگاه‌ اول این هاست‌ها گزینه‌هایی جذاب، به صرفه و وسوسه برانگیز به نظر می‌رسند؛ اما واقعیت این است که هاست اشتراکی، در کنار مزایا، با چالش‌هایی نیز همراه است.

هاست اشتراکی چیست؟

برای راه‌اندازی یک وب‌سایت، نیاز به وب سرور برای میزبانی سایت خود دارید. اما در بسیاری از موارد، نیازی نیست که منابع یک سرور فیزیکی به طور کامل برای تنها برای یک وب‌سایت استفاده شود و در واقع می‌توان از اشتراک منابع بهره برد تا هزینه‌ها کاهش یابد. هاست اشتراکی یکی از راهکارها برای میزبانی سایت است که به کمک آن، با استفاده از مجازی‌سازی، منابع یک سرور فیزیکی یعنی پردازنده، رم، فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند شبکه بین چندین کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود. در نگاه اول این ایده، راهکار مناسبی برای استفاده بهینه از سخت‌افزار یک سرور فیزیکی به نظر می‌رسد و در بسیاری از مواقع هم برای وب‌سایت‌های کوچک مناسب است اما هاستینگ اشتراکی، چالش‌های خاص خود را دارد. در ادامه، علاوه بر مزایای هاست اشتراکی، از این چالش‌ها خواهیم گفت و در انتها راهکار جایگزین برای هاستینگ اشتراکی را معرفی خواهیم کرد.

مزایای هاست اشتراکی

تنها مزیت هاست اشتراکی، قیمت است و همین موضوع از دید بسیاری از کاربران جذاب به نظر می‌رسد. اما زمانی که چالش‌های هاستینگ اشتراکی مطرح می‌شود، این مزیت، برای بیشتر کاربران رنگ می‌بازد. البته شکی نیست که هاستینگ اشتراکی برای برخی از کاربران می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

همچنین برخی معتقدند که راه‌اندازی آسان یکی از مزایای هاست‌ اشتراکی است؛ در حالی که در خرید سرور ابری این موضوع مطرح نیست؛ چرا که در سرورهای ابری نیز سرویس‌های مورد نظر شما نصب و راه‌اندازی شده و تحویلتان می‌گردد. به همین دلیل نمی‌توان این موضوع را به عنوان مزیت هاستینگ اشتراکی به حساب آورد.

چالش‌های هاست اشتراکی

در ادامه از چالش‌های استفاده از هاست اشتراکی خواهیم گفت و در انتها راهکارهای جایگزین را بررسی می‌کنیم.

امنیت پایین

فضای ذخیره‌سازی در هاست اشتراکی بین تمامی کاربران به اشتراک گذاشته شده است. در نتیجه اگر یک هکر بتواند به فضای ذخیره‌سازی سرویس شما دسترسی پیدا کند، می‌تواند به تمامی وب‌سایت‌های کاربران دیگر که روی آن سرور در حال سرویس‌دهی هستند، نفوذ نماید و اطلاعات را سرقت کرده یا به دلخواه خود تغییر دهد. البته باید اشاره کنیم که پلاگین‌های متنوعی از جمله برای وردپرس، قابل استفاده هستند که ریسک‌های امنیتی را تا حدودی کاهش می‌دهند اما نمی‌توانند جایگزینی برای سیاست‌های امنیتی پیشرفته باشند.

امنیت هاست اشتراکی

از سوی دیگر، ارائه‌دهنده هاستینگ اشتراکی، پلتفرم را در اختیار شما قرار می‌دهد و در واقع خبری از یک سرور مختص شما، نیست. به همین دلیل نمی‌توانید روی سرور، اپلیکیشن‌ها و سیاست‌های امنیتی دلخواه خود را راه‌اندازی و تنظیم کنید. موضوع دیگری که می‌تواند ریسک‌های امنیتی را به همراه داشته باشد، ضعف شدید در برابر حملات DDoS است. اگر یکی از کاربران با حملات DDoS مواجه شود، استفاده از قدرت پردازشی یا پهنای باند شبکه همان سرور فیزیکی به حداکثر می‌رسد و در نهایت سایر کاربران آن سرور، با مشکل کندی یا قطع شدن سرویس مواجه خواهند شد.

بکا‌پ‌گیری

موضوع بکاپ از چالش‌های دیگر هاست اشتراکی است. برخی از ارائه‌دهندگان هاست اشتراکی به طور کلی امکان ارائه سرویس بکاپ را ندارند؛ اما برخی دیگر امکان بکاپ یک یا چند باره را می‌دهند و تعداد معدودی از آنها امکان بکاپ در دوره‌های منظم را در اختیارتان می‌گذارند.

توزیع نامناسب منابع در هاست اشتراکی

همان‌طور که اشاره کردیم، در هاستینگ اشتراکی، منابع هر سرور فیزیکی به اشتراک گذاشته شده‌اند. به این ترتیب اگر یکی از کاربران روی یک سرور، بتواند بخش عمده‌ای از منابع (از جمله پردازنده، رم،‌ فضای ذخیره‌سازی و پنهای باند شبکه) را به تنهایی مصرف کند، سایر کاربران در رقابت استفاده از منابع شکست خواهند خورد. چنین اتفاقی در نهایت موجب کند شدن سایت شما خواهد شد و حتی شاید دسترسی شما و کاربرانتان به وب‌سایت به طور کامل قطع شود.

عدم دسترسی به وبسایت در روزهای شلوغ

حالتی را تصور کنید که برای یک فروشگاه آنلاین از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید و در شب عید که انتظار دارید مشتریان بیشتری را جذب کنید، ناگهان متوجه می‌شوید که وب‌سایت شما از دسترس خارج شده و تعداد زیادی از مشتریان را از دست داده‌اید. این مشکل که در بسیاری از هاست‌های اشتراکی پیش می‌آید، معمولا دلیل واضحی دارد. با توجه به این‌که در هاست اشتراکی، مقیاس‌پذیزی منابع وجود ندارد و از طرف دیگر منابع پردازنده، رم، فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند شبکه محدود هستند، افزایش بار ناگهانی حتی از سوی دیگر کاربران روی سرور مشترک شما، می‌تواند دسترسی به وب‌سایت را با مشکل و شاید قطعی سرویس مواجه کند. در انتها، شما می‌مانید و توقف یا کاهش فروش و مشتری‌های از دست رفته!

پشتیبانی ضعیف

این موضوع یکی دیگر از چالش‌های هاست اشتراکی است. استخدام نیرو‌های آی‌تی خبره هزینه بالایی را بر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ تحمیل می‌کند. از آنجایی که بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه هاست اشتراکی، برای ارائه خدمات هاست ارزان، اولویت بالایی را در نظر می‌گیرند معمولا نمی‌توان انتظار حضور نیروی خبره در بخش پشتیبانی این شرکت‌ها را داشت.

به این ترتیب اگر نیاز به پشتیبانی شرکت پیدا کنید، این احتمال وجود دارد که مجبور شوید خودتان راهکاری برای رفع مشکل بیابید. اگر هم در نهایت با جستجو در اینترنت به راه‌حل مورد نظر نرسید، شاید مجبور به کمک گرفتن از نیروی حرفه‌ای و صرف هزینه اضافه‌تر برای رفع مشکل باشید.

فقدان مقیاس‌پذیری

در هاست اشتراکی اگر در آینده نیاز به افزایش منابع داشته باشید، معمولا با مشکل محدودیت منابع مواجه خواهید شد. در این صورت مجبور می‌شوید، یک پلن هاست بالاتر را خریداری کنید یا حتی به یک ارائه‌دهنده هاست دیگر یا سرور ابری مهاجرت نمایید.

مشکلات مربوط به آی‌پی پابلیک مشترک

ارائه‌کنندگان خدمات هاست اشتراکی، به چندین کاربر، تنها یک آی‌پی پابلیک را اختصاص می‌دهند. به همین دلیل اگر سایر کاربرانی که با شما آدرس آی‌پی مشترکی دارند شروع به فعالیت‌هایی از جمله هک، ارسال بد‌افزار یا موارد مخربی از این قبیل نمایند، آی‌پی پابلیک شما از سوی بسیاری از سرورهای داخل یا خارج از کشور مسدود خواهد شد و سایت شما هم در لیست سیاه آنها قرار خواهد گرفت. این موضوع موجب می‌شود بسیاری از کاربران امکان دسترسی به سایت شما را نداشته باشند.

فقدان دسترسی روت در هاست اشتراکی

همزمان با بزرگ شدن ابعاد کسب‌وکارتان احتمالا نیاز به دسترسی روت به سرور پیدا خواهید کرد؛ اما در مورد هاست اشتراکی امکان دریافت این دسترسی وجود ندارد و اگر نیاز به این موضوع داشته باشید در نهایت احتمالا مجبور به مهاجرت به گزینه‌هایی از جمله سرورهای ابری خواهید بود.

محدودیت‌های سفارشی‌سازی

ارائه‌دهندگان هاست اشتراکی عمدتا فقط خدماتی را ارائه می‌کنند که برای بیشتر کاربران‌شان مناسب و کافی است. این موارد می‌توانند شامل راه‌اندازی سی‌پنل، دایرکت‌ادمین، وردپرس و مواردی از این قبیل باشد. اما در هاست اشتراکی اگر به دنبال سفارشی‌سازی نیازهای خود هستید، باید خودتان و در خارج از شرکت ارائه‌کننده خدمات به دنبال راهکار باشید و از شرکت‌ها یا متخصصین دیگر کمک بگیرید. شاید هم در نهایت مهاجرت به یک ارائه‌دهنده سرویس‌ ابری برایتان راهکار مناسبی باشد تا بتوانید راه‌اندازی کامل و تخصصی سرویس‌های مورد خود را به آن ارائه‌کننده ابری بسپارید.

از سوی دیگر به دلیل محدودیت‌هایی از جمله فقدان مقیاس‌پذیری، آی‌پی پابلیک مشترک و فقدان دسترسی روت، با محدودیت‌های دیگری هم در زمینه سفارشی سازی روبرو می‌شوید که دستتان را در بسیاری از موارد می‌بندند.

انتخاب بین هاستینگ اشتراکی یا سرور ابری

با وجود چالش‌ها و مزایایی که اشاره کردیم، برای بیشتر کاربران خرید هاست اشتراکی پیشنهاد نمی‌شود اما ممکن است برای معدودی از کاربران انتخاب مناسبی باشد. به عنوان مثال اگر استفاده شما از وبسایت بسیار ابتدایی و ساده است و با چالش‌هایی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم هم می‌توانید کنار بیایید، هاستینگ ارزان می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.

اما سرور ابری و دیتاسنتر ابری برای بیشتر کاربران انتخاب بهتری است. در این دو سرویس، چندین سرور فیزیکی در کنار هم قرار گرفته و از طریق شبکه به هم متصل می‌شوند تا مجموعه‌ای از ماشین‌های مجازی را تشکیل دهند. موضوعی که تفاوت مهمی را بین هاست اشتراکی و سرور ابری رقم می‌زند «استخر منابع» است. استخر منابع به این معنی است که مجموعه‌ای از منابع (از جمله پردازنده، رم، فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند شبکه) در کنار هم قرار می‌گیرند و به این ترتیب هر زمانی که هر یک از سخت‌افزارها با مشکل مواجه شوند، به صورت بلادرنگ، به سخت‌افزار جدید منتقل خواهید شد و سرویس‌دهی سرور به شما ادامه پیدا خواهد کرد.

مقایسه هاست اشتراکی و سرور ابری

اما شاید برایتان سوال باشد که سرور ابری و دیتاسنتر ابری ابر زس چه راهکارهایی برای رفع چالش‌های هاست اشتراکی دارند؟ این راهکارها به شرح زیر هستند:

  • امنیت: در سرویس‌های ابری یک سرور جداگانه به شما اختصاص می‌یابد که به طور کامل مجزا از دیگر سرورها است. به این ترتیب مشکل فضای ذخیره‌سازی مشترک مطرح نخواهد بود و از سوی دیگر می‌توانید اپلیکیشن‌ها و سیاست‌های امنیتی دلخواه خود را اعمال کنید. همچنین در صورتی که تهدیدی متوجه کاربران دیگر شود، سرور شما را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.
  • بکاپ‌‌گیری: در سرویس‌های ابری ابر زس بسته به درخواست کاربر، بکاپ‌گیری در دوره‌های مختلف (از جمله روزانه) انجام می‌گیرد.
  • توزیع منابع اشتراکی: در سرورهای ابری و دیتاسنترهای ابری مشکل استفاده بخش عمده‌ای از منابع توسط یک کاربر وجود ندارد و این مشکل به دلیل اختصاصی بودن منابع رفع شده است.
  • موضوع عدم دسترسی به وب‌سایت در روزهای شلوغ: این چالش نیز به لطف مقیاس‌پذیری و استخر منابع در سرویس‌های ابری معنایی ندارد.
  • پشتیبانی: متخصصان ما تمامی فرایندهای ابری از نصب، راه‌اندازی، تحویل، ارتقا سرویس، پشتیبانی، نگهداری و راه‌اندازی سرویس‌های مدیریت شده را اجرا خواهند کرد و در تمامی طول سرویس در کنار شما خواهند بود.
  • مقیاس‌پذیری: به لطف مقیاس‌پذیری به سادگی در هر زمان می‌توانید منابع خود را افزایش یا کاهش دهید.
  • آی‌پی پابلیک: در سرور ابری، یک آی‌پی پابلیک به طور اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد و در دیتاسنتر ابری می‌توانید به تعداد نامحدود، آی‌پی پابلیک در اختیار داشته باشید.
  • دسترسی روت: از آنجایی که در سرویس‌های ابری، سرور جداگانه خود را در اختیار دارید، به راحتی می‌توانید به روت دسترسی پیدا کنید.
  • عدم محدودیت سفارشی‌سازی: به لطف «سرویس‌های مدیریت شده» می‌توانید نصب و راه‌اندازی نرم‌افزارها و سیستم‌عامل مورد نیاز خود، پیاده‌سازی معماری ابری و نیز مدیریت، به روز رسانی و یا اعمال تنظیمات در سرویس‌ها را به ما بسپارید و در واقع هر آنچه را که می‌خواهید، سفارشی‌سازی کنید. علاوه بر این ما، فرایند مهاجرت ابری از سایر ارائه‌کنندگان هاست یا سرویس‌های ابری را برایتان راحت کرده و به عهده می‌گیرد.

سخن پایانی

اگر کسب‌وکاری دارید که رو به رشد است یا پیش‌بینی می‌کنید در آینده با رشد مواجه شوید، هاست اشتراکی برای شما ایده خوبی نیست. وب‌سایت شما مشابه یک فروشگاه فیزیکی، نماینده برند شما است و باید به شکل مشابه، همیشه در دسترس و در معرض دید باشد. به همین دلیل در دسترس بودن همیشگی وب‌سایت و اطمینان از سرویس‌دهی و عملکرد صحیح دائمی، اهمیت بسیار بالایی دارد؛ موضوعی که با خرید هاست اشتراکی، با چالش‌های خاص خود همراه می‌شود.

در نهایت باید اشاره کنیم که دیتاسنترهای ابری ابر زس، به عنوان پیشرفته‌ترین و کامل‌ترین «زیرساخت به عنوان سرویس»، در مقایسه با سرورهای ابری امکانات اضافه‌تری از جمله تعداد نامحدود آی‌پی و سرور، پیکربندی معماری شبکه و مدیریت فایروال پیشرفته را در اختیارتان می‌گذارد. همچنین در پنل مبتنی بر اوپن استک می‌توانید به هر آنچه نیاز دارید دسترسی داشته باشید و تمامی امکانات و قابلیت‌ها را بر اساس نیاز خود شخصی‌سازی نمایید.

اگر قصد دارید با رایانش ابری، انواع سرویس‌های آن و مزایا و چالش‌هایش آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «رایانش ابری چیست؟» را مطالعه نمایید. همچنین در مطلب «هاستینگ چیست؟» می‌توانید در مورد انواع هاستینگ بیشتر بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir