مقالات

چالش‌های خرید هاست ارزان

اگر به دنبال خرید هاستینگ باشید، حتما به گزینه‌های متعددی از هاست ارزان قیمت برخورده‌اید و این سوال برایتان پیش آمده که آیا خرید هاستینگ ارزان قیمت‌ برای راه‌اندازی وبسایت پیشنهاد می‌شود؟ در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و به موضوع هاست ارزان و دلایل خرید یا عدم خرید آن بپردازیم. علاوه بر این گزینه‌های جایگزین برای هاست ارزان قیمت معرفی خواهیم کرد.

اگر بخواهیم در یک کلام پاسخی به این سوال دهیم باید بگوییم که در بیشتر شرایط، استفاده از هاستینگ ارزان قیمت پیشنهاد نمی‌شود. هاست به معنای واقعی کلمه، خانه وبسایت شما است. زمانی که ترافیک سایت شما افزایش پیدا ‌می‌کند، باید پلن دریافتی از ارائه‌دهنده هاست خود را ارتقا دهید یا حتی گاه به فکر تغییر شرکت ارائه‌کننده هاست باشید. اما ترافیک تنها مسئله‌ای نیست که باید به آن توجه کرد و عوامل متعدد دیگری هم در خرید هاستینگ اهمیت دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

چالش‌های استفاده از هاست ارزان

با جستجو در اینترنت به تدریج متوجه می‌شوید که هزینه هاستینگ، اگرچه عاملی است که ذهن و منطق را درگیر می‌کند، اما مهم‌ترین عامل نیست. در واقع در کنار خرید هاست ارزان باید بسیاری عوامل دیگر از جمله چالش‌های مربوط به منابع، پشتیبانی، بکاپ‌گیری، امنیت و تخصص کارشناسان ارائه‌کنندگان خدمات هاست ارزان را هم در نظر گرفت. در ادامه به تمامی این موضوعات می‌پردازیم. بیشتر این عوامل همانند یک واکنش زنجیره‌ای عمل می‌کنند؛ به این صورت که نقص در یک پارامتر منجر به ایجاد مشکل در یک پارامتر دیگر می‌شود.

۱. اشتراکی بودن و محدودیت منابع

اشتراک منابع موضوعی است که مزایا و چالش‌های خاص خود را به همراه دارد. مزیت اشتراک منابع در این است که کاهش هزینه خرید هاست را به دنبال دارد. اما از سوی دیگر هر کاربر هاست اشتراکی که از منابع مشترک با دیگران استفاده می‌کند، می‌تواند میزان بسیار زیادی از منابع سرور را به‌تنهایی مصرف کرده و به خود اختصاص دهد. در نتیجه سایر کاربران در رقابت استفاده از منابع با مشکل مواجه می‌شوند و در نهایت سرویس‌شان کند شده یا حتی دسترسی آنها به خدمات قطع می‌شود. علاوه بر این با توجه به این‌که بسیاری از هاست‌های ارزان قیمت از سرور مجازی بهره می‌برند، در صورت خرابی سرور، تمامی کاربران روی آن سرور، با قطع شدن سرویس مواجه خواهند شد.

علاوه بر این، زمانی که نیاز به ارتقا منابع باشد، در هاست ارزان قیمت این امکان وجود ندارد و احتمالا در نهایت مجبور به خرید یک پلن هاست متفاوت با منابع بیشتر می‌شوید یا ناچار به مهاجرت به یک ارائه‌دهنده هاست دیگر یا ارائه‌کننده سرویس ابری هستید. 

۲. پشتیبانی

در بسیاری از ارائه‌کنندگان هاستینگ ارزان قیمت، مشتریان نسبت به زمان پاسخگویی پشتیبانی یا کیفیت آن اعتراض دارند. در هاست‌ رایگان حتی شرایط گاه پیچیده‌تر هم می‌شود؛ چون برخی از ارائه‌کنندگان هاست رایگان برای پشتیبانی فقط به ایمیل متکی هستند و به همین دلیل معمولا فرایند پشتیبانی آنها بسیار طولانی‌تر است.

پشتیبانی ضعیف هاستینگ ارزان

در نهایت در هاست ارزان یا رایگان اگر نتوانید در زمان مورد نظرتان پشتیبانی مناسب را دریافت کنید و با جستجو در اینترنت هم به راه‌حل مناسب نرسید، شاید مجبور به استخدام یک فرد متخصص برای حل مشکلات شوید.

۳. بکاپ‌گیری در هاست ارزان

در بیشتر موارد، کاربران از اهمیت بکاپ‌گیری بی‌اطلاع هستند و معمولا انتظار دارند مسئولیت این موضوع به عهده ارائه‌کننده هاست باشد. یک هاست معتبر می‌تواند به صورت دوره‌ای، از وب‌سایت شما نسخه پشتیبان تهیه کرده و آن را برای ‌مدت مشخص (مثلا برای ۳۰ روز) حفظ نماید. به عنوان مثال، در سرور ابری ابر زس بسته به درخواست کاربر، بکاپ‌گیری در دوره‌های مختلف از جمله روزانه انجام می‌شود.

ولی شاید برایتان سوال باشد که اگر از اطلاعات خود نسخه پشتیبان نداشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟ داشتن نسخه پشتیبان یک نکته کلیدی است، چرا که اگر سایت شما به دلایلی از جمله مشکلات سرور، تداخل پلاگین‌ها، تم هک شده و … از کار بیفتد یک نسخه پشتیبان، بازگشت به شرایط قبلی را تضمین می‌کند.

۴. تجربه کارشناسان فنی

کارشناسان فنی، افرادی هستند که مسئولیت نگهداری و پشتیبانی از سرورها را بر عهده دارند. هزینه استخدام ادمین‌های متخصص سرور بسیار بالا است و معمولا ارائه‌کنندگان هاست ارزان از صرف چنین هزینه‌هایی اجتناب می‌کنند.

در یک هاست‌ وب ارزان، گاه با مواردی از جمله منابع سرور ناکافی مواجه می‌شویم. هنگامی که مسئله تکنسین‌های کم‌تجربه را هم به آن اضافه کنید متوجه می‌شوید که در زمان استفاده از هاست ارزان احتمال قطعی‌های مکرر و طولانی مدت دور از ذهن نیست. در نهایت همین قطعی‌ها موجب از دسترس خارج شدن وبسایت شما، توقف مراجعه بازدید‌کنندگان جدید و حتی توقف فروش خواهد شد. علاوه بر این چنین موضوعی می‌تواند بر کیفیت سئو وبسایت شما تاثیر منفی بگذارد.

۵. امنیت هاست ارزان

امنیت، یکی از جنبه‌هایی است که گاه متاسفانه علی‌رغم اهمیت بالا، از سمت کاربران یا حتی ارائه‌کنندگان هاست‌های ارزان قیمت، چندان مورد توجه قرار نمی گیرد؛ در حالی که این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد و عدم توجه به آن می‌تواند چالش‌های متعدد از جمله فاش شدن اطلاعات کاربران، از دست رفتن اطلاعات سازمان یا حتی از دسترس خارج شدن سرویس را به همراه داشته باشد.

مشکلات امنیت هاست ارزان

شرکت‌های ارائه‌دهنده هاست‌‌ ارزان، گاه اقدامات امنیتی بسیار ضعیفی دارند. برای مثال، استفاده از فایروال‌های ابتدایی، عدم محافظت در مقابل بدافزارها و گاه محافظت تقریباً صفر در برابر حملات DDoS در این هاست‌ها، سایت شما را در برابر بسیاری از حملات آسیب‌پذیر می‌کند.

سخن پایانی

با توجه به آنچه در این مقاله گفتیم، خرید هاست ارزان قیمت برای اکثر کاربران پیشنهاد نمی‌شود اما از طرف دیگر ممکن است برای معدودی از کاربران گزینه مناسبی باشد. به عنوان مثال برخی از کاربران، استفاده بسیار ابتدایی و ساده‌ای از وبسایت دارند و به همین دلیل، محدودیت و اشتراکی بودن منابع برایشان اهمیت چندانی ندارد. علاوه بر این می‌توانند با چالش‌های امنیتی و پشتیبانی ضعیف هاست ارزان کنار بیایند. برای این گروه از کاربران می‌توان گفت که خرید هاست ارزان قیمت گزینه مناسبی است.

اما شاید برایتان سوال باشد که گزینه جایگزین هاست ارزان چیست؟ به عنوان یک گزینه مناسب می‌توانید به سراغ هاست‌هایی بروید که پشتیبانی با کیفیت‌تری ارائه می‌دهند، از متخصصان با تجربه بهره می‌برند و امنیت و بکاپ‌گیری پیشرفته‌تری را در اختیارتان قرار می‌دهند. با این حال حتی در مورد هاست‌های گران‌قیمت اشتراکی هم موضوع محدودیت و اشتراکی بودن منابع مطرح است.

گزینه دیگر می‌تواند سرور ابری باشد. سرویس سرور ابری ابر زس به لطف به‌کارگیری چندین سرور فیزیکی که در کنار هم قرار گرفته‌اند از استخری از منابع سخت‌افزاری بهره می‌برد. به این ترتیب در صورتی که هر سخت‌افزار با مشکل مواجه شود، بلا‌فاصله و بدون قطعی در سرویس، از سخت‌افزار جایگزین بهره خواهید برد. علاوه بر این هر زمان که نیاز به منابع سخت‌افزاری (از جمله رم، پردازنده، پهنای باند یا رم) بیشتر داشته باشید، به سادگی و بدون نیاز به تغییر سرویس و به سرعت می‌توانید منابع خود را افزایش دهید.

اگر قصد دارید روی یک سرویس، چندین سرور راه‌اندازی کنید و به امکاناتی پیشرفته‌تر (نسبت به سرور ابری) از جمله فایروال پیشرفته‌تر، Load Balancer، پنل پیشرفته مدیریتی مبتنی بر اوپن استک، اورکستریشن، مدیریت فضای ذخیره‌سازی مجازی و بسیاری قابلیت‌های دیگر دسترسی داشته باشید، دیتاسنتر ابری ابر زس این امکان را در اختیارتان می‌گذارد. در واقع دیتاسنتر ابری ابر زس کامل‌ترین سرویس IaaS (زیر ساخت به عنوان سرویس) است که می‌توان در اختیار داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir