مقالات

مقایسه سرور ابری و دیتاسنتر ابری «زَس»

سرور و دیتاسنتر ابری، از سرویس‌های ابری زس هستند که زیرساخت قدرتمند ابری را در اختیار کاربران می‌گذارند. در این مقاله قصد داریم به امکانات، قابلیت‌ها و تفاوت‌های این دو سرویس اشاره کنیم و در انتها به این موضوع بپردازیم که بسته به نیازهای شما، کدام‌یک برای کسب و کارتان مناسب‌تر است.

پیش از هر چیز باید گفت که «دیتاسنتر ابری» و «سرور ابری» در ابر زس، خدماتی در لایه «زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)» هستند. زیرساخت به عنوان سرویس، نوعی از خدمات رایانش ابری است که مواردی از جمله نیازهای پردازشی، منابع شبکه و فضای ذخیره‌سازی را در اختیار کاربر می‌گذارد. IaaS به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که از صرف هزینه و پیچیدگی خرید و مدیریت زیرساخت‌ سرورها و دیتاسنترهای فیزیکی عبور کنند و به این ترتیب در زمینه هزینه خرید سخت‌افزار صرفه‌جویی نمایند.

علاوه بر این، از طریق IaaS سازمان‌ها می‌توانند در هر لحظه از استفاده سرویس، منابع مورد نیاز خود (از جمله پردازنده، رم، فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند شبکه) را بر اساس نیاز خود کاهش یا افزایش دهند. از دیگر مزایای IaaS می‌توان افزایش ثبات، اطمینان، امنیت و مقیاس‌پذیری منابع را را نام برد که موجب می‌شود مدیران و متخصصان IT سازمان بتوانند از چالش‌های مدیریت زیرساخت فاصله گرفته و بر سایر فعالیت‌های سازمانی متمرکز شوند.

مقایسه بین سرور، سرور مجازی، سرور ابری و دیتاسنتر ابری

«سرور» از طریق سخت‌افزارهایی از جمله تجهیزات ذخیره‌سازی، رم و پردازنده، امکانات متنوعی را در اختیار کاربر می‌گذارد. این امکانات می‌توانند شامل قدرت پردازشی، فضای ذخیره‌سازی، هاستینگ وب‌سایت، پلتفرم‌های توسعه نرم‌افزار، سیستم‌های مدیریتی و نظارتی از جمله ارتباط با مشتریان، مدیریت زنجیره تامین، نرم‌افزارهای حسابداری، حضور و غیاب و بسیاری موارد دیگر باشند. سرور می‌تواند به صورت فیزیکی در محل یک سازمان نصب و راه‌اندازی شود؛ اما مدت‌ها است که راهکارهای بهینه‌تری از جمله سرورهای مجازی و ابری برای بهره بردن از امکانات حداکثری آن مطرح شده است.

در سرور مجازی به جای این‌که چندین سخت‌افزار مستقل، به عنوان سرورهای جداگانه، به کاربران خدمات دهند، یک سخت‌افزار قدرتمند، به کمک نرم‌افزارهای مجازی‌سازی، تبدیل به چندین سرور مجازی می‌شود. به این ترتیب می‌توان تنها با یک سرور فیزیکی، چندین سرور [مجازی] را در اختیار کاربران مختلف قرار داد.

مهم‌ترین مزیت سرور مجازی در این است که به‌دلیل به اشتراک‌گذاری منابع یک سرور فیزیکی با چندین کاربر، هزینه پایین‌تری نسبت به نوع فیزیکی دارد. اما مهم‌ترین چالش‌ش این است که اگر سخت‌افزار با مشکل مواجه شود، تمامی کاربران با مشکل قطع شدن خدمات مواجه می‌شوند. علاوه بر این، با توجه به این‌که منابع یک سرور فیزیکی، با تعدادی کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود، اگر یکی از کاربران بخش عمده‌ای از منابع را به تنهایی مصرف کند، سایر کاربران با مشکل کمبود منابع و کاهش کیفیت سرویس مواجه می‌شوند. همین چالش‌ها موجب ارائه راهکار بهینه‌تری به نام «سرور ابری» شدند.

سرور، سرور مجازی و سرور ابری

سرورهای ابری به لطف روشی متفاوت برای اشتراک منابع، راهکاری برای این چالش‌ها دارند. سرور ابری از چندین سرور فیزیکی تشکیل شده که از طریق شبکه به هم متصل هستند و در کنار هم استخر منابع را پدید می‌آورند. منظور از استخر منابع یا Resource Pool این است که مجموعه‌ بزرگی از منابع (از جمله رم، پردازنده، پهنای باند شبکه و فضای ذخیره‌سازی) در تمام سرورهای ابری در دسترس هستند و بسته به سرویسی که به هر یک از مشتریان ارائه می‌شود، امکان استفاده از هر یک از این منابع وجود دارد.

مزیت سرورهای ابری در این است که با خرابی هر یک از سخت‌افزارها، کاربر به سخت‌افزار سالم سوییچ می‌شود و به اصطلاح مهاجرت در لحظه (Live Migration) اتفاق می‌افتد. به این ترتیب ارائه سرویس، بدون وقفه ادامه می‌یابد. علاوه بر این، در صورتی که به دلیل افزایش بار کاری، نیاز به افزایش منابع باشد، سرور ابری به راحتی این قابلیت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ در حالی که در سرور مجازی، این فرایند باید با تغییر پلن سرویس ارائه شده به کاربر یا از طریق مهاجرت به یک سرویس‌دهنده دیگر اجرا شود.

دیتا‌سنترهای ابری، سرویسی پیشرفته‌تر از سرورهای ابری هستند که امکانات کامل‌تری را در اختیارتان می‌گذارند. کاربر دیتاسنتر ابری ابر زس می‌‌تواند چندین سرور و چندین آدرس آی‌پی پابلیک داشته باشد و معماری شبکه را بر اساس نیازهای خود پیکربندی نماید. البته مزایای آن فراتر از این موارد است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.


مقایسه سرور ابری و دیتاسنتر ابری زَس

در ادامه این مطلب سرور ابری زَس و دیتاسنتر ابری زَس را مقایسه خواهیم کرد و به قابلیت‌های هر یک و نیز ویژگی‌های مشترک آنها خواهیم پرداخت.

دانلود کاتالوگ «راهکارهای زیرساخت ابری زَس»


قابلیت‌های سرورهای ابری زس

ابر زس از سرورهای با کیفیت از جمله سری G9 ،G8 و G10 بهره می‌برد و تضمین آپ‌تایم بالا برای ارائه خدمات خود را می‌دهد. برای سرور ابری به امکاناتی از جمله ارتقا، تمدید، حذف یا مشاهده فاکتور سرویس دسترسی دارید و می‌توانید تاریخچه تمام عملیاتی که انجام داده‌اید را مشاهده نمایید. علاوه بر این امکان خاموش، روشن و ری‌استارت کردن سرور در اختیارتان قرار داده شده است. از طریق گزینه بازسازی مجدد هم می‌توانید دوباره و به سرعت سیستم‌عامل خود را نصب کنید یا حتی به نسخه دیگر ویندوز یا لینوکس تغییر دهید.

مدیریت فایروال: در پنل کاربری، امکان فیلتر کردن پورت‌ها، بر اساس درخواست‌های ورودی یا خروجی و بر اساس انتخاب پروتکل و محدوده آی‌پی در اختیارتان قرار می‌گیرد.

کاربری آسان: ابر زس برای سرور ابری فرایندهای ساده‌ای را در نظر گرفته است. همان‌طور که اشاره کردیم، می‌توانید در پنل کاربری به سادگی سرور را خاموش، روشن یا ری استارت کنید یا حتی مجددا سیستم‌عامل دیگری روی سرور نصب نمایید.

گزینه‌های انتخاب مکان سرور: در سرور ابری زس امکان انتخاب سرور داخل ایران یا خارج از کشور وجود دارد.


قابلیت‌های دیتاسنتر ابری زس

دیتاسنترهای ابری سرویس‌هایی پیشرفته‌تر و کامل‌تر نسبت به سرورها هستند و کامل‌ترین سرویس قابل ارائه در سطح IaaS (زیرساخت به عنوان سرویس) به حساب می‌آیند. این سرویس‌ها، از تمامی قابلیت‌های سرور ابری بهره می‌برند اما در عین حال امکاناتی دارند که قابلیت‌های بیشتر و البته بسیار مهمی را برای آنها به همراه آورده است. به طور خلاصه باید گفت که دیتاسنتر ابری برای آن دسته از کاربرانی طراحی شده که به دنبال امکانات حرفه‌ای‌تر هستند و قصد دارند بسیاری از فرایندهای ابری، را خودشان مدیریت کنند.

دیتاسنتر ابری

دیتاسنترهای ابری امکان خرید تعداد نامحدود سرور و آی‌پی پابلیک را در اختیارتان قرار می‌دهند. علاوه بر این از پنل کاربری مبتنی بر اوپن استک بهره می‌برند که به طور خاص برای کاربران ابر زس طراحی و سفارشی‌سازی شده است. در پنل پیشرفته اوپن استک گزینه‌هایی از جمله مدیریت منابع (پردازنده، رم و فضای ذخیره‌سازی) در اختیارتان است و می‌توانید به تعداد دلخواه، ماشین مجازی (VM) با سیستم‌عامل دلخواه خود اضافه کنید و بسته به نیاز، منابع را به هر کدام از ماشین‌ها تخصیص دهید. از قابلیت‌های دیگر پنل مبتنی بر اوپن استک باید به مدیریت فایروال پیشرفته، مدیریت سیستم‌عامل پیشرفته، توپولوژی شبکه سرورها، Load Balancing و ارکستریشن اشاره کرد.

در ادامه با جزئیات بیشتر به امکانات دیتاسنترهای ابری می‌پردازیم.

پنل پیشرفته مبتنی بر اوپن استک سفارشی: در دیتاسنتر ابری، یک پنل پیشرفته اوپن استک در اختیارتان قرار می‌گیرد که برای کاربران ابر زس شخصی‌سازی شده است.

بارگذاری ایمیج دلخواه: در پنل مبتنی بر اوپن استک می‌توانید ایمیج دلخواه خود از سیستم‌عامل یا Volume را بارگذاری کرده و به این ترتیب حتی سیستم‌عامل و اطلاعات خود را از یک سرور دیگر، به سرورهای ابری ابر زس منتقل نمایید. البته ابر زس ایمیج‌های آماده سیستم‌عامل‌ها را نیز در پنل اوپن استک در نظر گرفته که به سادگی امکان نصب آنها روی سرورها وجود دارد.

امکان استفاده از تعداد بی نهایت آی‌پی پابلیک و سرور: در دیتاسنترهای ابری می‌توانید چندین سرور و چندین آی‌پی پابلیک داشته باشید و به دلخواه خود آی‌پی‌ها را به سرورها تخصیص دهید. در این مورد هیچ محدودیتی برای تعداد نخواهید داشت و حتی در آینده می‌توانید به سادگی سرورها یا آی‌پی‌های خود را افزایش یا کاهش دهید.

طراحی معماری ابری: در پنل اوپن استک امکان طراحی و پیاده‌سازی معماری ابری بسته به نیاز شما در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال می‌توانید یک سرور مجازی را به عنوان سرور اولیه و با امکان دسترسی به اینترنت طراحی کنید. روی این سرور امکاناتی از جمله فایروال و سایر امکانات امنیتی و نیز پورت فورواردها طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند و به لطف مایکروسرویس، برای هر یک از سرویس‌ها، چندین سرور مجازی دیگر، به شکل امن در پشت آن قرار خواهند گرفت.

طراحی و پیاده‌ساری معماری شبکه و مدیریت SDN: پنل پیشرفته مبتنی بر اوپن استک امکان مدیریت SDN (شبکه مبتنی بر نرم‌افزار یا Software Defined Network) را در اختیارتان می‌گذارد تا تنظیمات شبکه خود را از طریق پنل مدیریت کنید. علاوه بر این در پنل می‌توانید از امکاناتی نظیر Load Balancer برای مدیریت پهنای باند شبکه بین سرورها بهره‌مند شوید.


ویژگی‌های مشترک بین سرور و دیتاسنتر ابری

علاوه بر مواردی که در مورد ویژگی‌های خاص سرور ابری و دیتاسنتر ابری ابر زس به آنها اشاره کردیم، این دو سرویس، ویژگی‌های مشترکی دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

خدمات مدیریت شده ابر زس: به لطف سرویس مدیریت شده، نیروهای عملیاتی ابر زس با تخصص‌های مختلف در کنار تیم سازمان شما قرار می‌گیرند تا بخش عمده‌ای از نیازهای فنی شما را پوشش دهند و به این ترتیب سازمان شما، برای راه‌اندازی بستر ابری خود، نیازی به جذب نیروی انسانی متخصص نخواهد داشت. بخشی از خدماتی که در سرویس‌های مدیریت شده ارائه می‌شوند شامل نصب و راه‌اندازی سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای مورد نیاز روی سرور، هاردنینگ، مشاوره نحوه پیاده‌سازی معماری ابری و به عهده گرفتن مدیریت، به روز رسانی یا اعمال تنظیمات در سرویس‌ها هستند.

مهاجرت به زیرساخت‌های ابری: یکی از مهم‌‌ترین خدمات ابر زس، ارائه مشاوره و نیز اجرای مهاجرت ابری از سایر ارائه‌کنندگان سرور ابری یا مجازی یا حتی سرور فیزیکی سازمان شما به زیر ساخت‌های ابر زس است. در این فرایند ابر زس در کنار متخصصان سازمان شما قرار می‌گیرد تا سرویس‌ها و اطلاعات شما به درستی به سرور یا دیتاسنتر های ابری زس منتقل شوند و استفاده شما از خدمات مورد نیاز ادامه پیدا کند.

API ابری: ابر زس API‌های متنوعی را در اختیارتان می‌گذارد که با کمک آنها می‌توانید فرایندهای خاص کسب‌وکار خود را پیکربندی، مدیریت و یا مانیتور نمایید.

گزینه‌های متنوع سیستم‌عامل: در پنل کاربری ابر زس، برای سرورهای ابری می‌توانید نسخه‌های مختلفی از سیستم‌عامل لینوکس یا ویندوز را نصب کنید. در دیتاسنتر ابری هم این امکان را از طریق پنل اوپن استک در دسترس دارید. علاوه بر این، همان‌طور که اشاره کردیم، در دیتاسنتر ابری می‌توانید ایمیج دلخواه خود را نصب نمایید.

بازارچه ابری: در بازارچه ابری ابر زس لیستی از اپلیکیشن‌های پرکاربرد در نظر گرفته شده و می‌توانید از این بخش، اپ‌های مورد نظر خود را انتخاب نمایید تا پس از خرید سرور ابری یا دیتاسنتر ابری، توسط ابر زس روی سرور شما نصب شده و تحویل داده شود.

امکان انتخاب منابع سخت‌افزاری به دلخواه شما: در پنل کاربری ابر زس امکان انتخاب منابع مورد نیاز بسته به میزان استفاده وجود دارد و به سادگی می‌توان تعداد پردازنده (بر حسب تعداد هسته‌های پردازشی)، میزان حافظه رم (بر حسب گیگابایت) و حجم فضای ذخیره‌سازی (بر حسب گیگابایت) را انتخاب کرد. علاوه بر این، ابر زس بسته‌های پیشنهادی را در نظر گرفته که بر اساس آنها میزان پردازنده، حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی (دیسک) بر اساس پیشنهادهای ابر زس ارائه می‌شود تا انتخاب را برای کاربران راحت نماید. در نهایت اگر از میزان منابع مورد نیاز خود اطمینان ندارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

امکان افزایش یا کاهش منابع در هر زمان: شاید در آینده نیاز داشته باشید که منابع خود را افزایش یا کاهش دهید. با سرور یا دیتاسنتر ابری زس به سادگی می‌توانید منابع خود (هسته‌های پردازشی پردازنده، رم و فضای ذخیره‌سازی) را حتی در میانه سرویس خود، افزایش یا کاهش دهید. برای دیتاسنتر همچنین امکان کاهش یا افزایش تعداد آی‌پی و سرورها در نظر گرفته شده است.

امکان انتخاب دوره‌های زمانی سرویس قابل ارائه: سرورهای ابری و دیتاسنترهای ابری ابر زس در دوره‌های ماهانه، ۳ ماهه و ۶ ماهه قابل خرید هستند. البته اگر بخواهید تنها برای تعداد ساعت محدود یا چند روز از سرور ابری استفاده کنید، به سادگی می‌توانید از طریق گزینه ساعتی، تعداد ساعت مورد نیاز خود را از حداقل ۱۰۰ ساعت انتخاب نمایید.

انتخاب کیفیت سرویس ارائه شده: ابر زس کیفیت خدمات خود را در ۳ سطح تضمین می‌کند. این سطوح شامل کلاس‌های اکونومی، تجاری و برتر می‌شوند. هر چه سطح بالاتری انتخاب شود، مواردی که در لیست زیر آورده شده، افزایش می‌یابد.

سطوح کیفیت خدمات سرویس‌های ابری ابر زس

برای راهنمایی در مورد انتخاب سطوح کیفی خدمات می‌توانید با بخش فروش ابر زس تماس بگیرید.


بین دیتاسنترهای ابری و سرورهای ابری کدام‌یک برای من مناسب‌تر است؟

تا اینجا در مورد امکانات و مزایای دیتاسنتر ابری و سرور ابری ابر زس گفتیم. اما احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که از بین این دو سرویس، کدام‌یک برایتان مناسب‌تر است؟ پاسخ به این سوال کاملا بستگی به نیازهای شما دارد.

اگر شرایط زیر را در نظر دارید، سرورهای ابری برای شما مناسب‌تر است:

  • تنها نیاز به یک سرور و یک آی‌پی پابلیک دارید. به عنوان مثال، کسب‌وکار شما نوپا است یا ابعاد آن در حدی است که به دنبال یک هاست با کیفیت برای وبسایت خود هستید و به دلیل چالش‌های هاست‌ ارزان قیمت سرویس‌های ابری را ترجیح می‌دهید.
  • قصد دارید برای سازمان خود، یک یا چند سرور مجزا را طی فرایندی ساده با سیستم‌عامل دلخواه‌تان راه‌اندازی کرده و استفاده نمایید.
  • اگر دانشجو هستید و برای یک پروژه دانشجویی نیاز به راه‌اندازی یک سرور دارید.
  • اگر تنها برای مدتی محدود قصد راه‌اندازی سرور دارید و میزان مصرف شما به جای این‌که حداقل برای یک ماه باشد، تنها برای چند ساعت است.
  • نیاز به یک دسکتاپ مجازی قدرتمند دارید که از هر جای جهان و در هر لحظه قابل دسترس باشد.

از طرف دیگر اگر شرایط زیر را دارید، دیتاسنترهای ابری برای شما مناسب هستند:

  • اگر به دنبال مدیریت کامل و پیشرفته منابع (پردازنده، رم، فضای ذخیره‌سازی) و مواردی از جمله سیستم‌عامل، مدیریت Load balancing، کانتینر ارکستریشن، کوبرنتیز و سایر موارد قابل ارائه در دیتاسنترهای ابری هستید. در این صورت پنل پیشرفته و سفارشی‌سازی شده مبتنی بر اوپن استک می‌تواند پاسخی برای اهداف شما باشد.
  • برای پروژه بزرگ خود، نیاز به چندین سرور، بهره‌بردن از مایکروسرویس و یا چندین آی‌پی پابلیک دارید و می‌خواهید ماشین‌های مجازی متعدد (VM) را در پنل مبتنی بر اوپن استک روی سرورهای خود راه‌اندازی کنید.
  • قصد دارید معماری شبکه بین سرورها را خودتان و در پنل مبتنی بر اوپن استک، مدیریت و سازمان‌دهی کنید.
  • به دنبال تنظیمات پیشرفته برای پیکربندی فایروال هستید.
  • سازمان متوسط یا بزرگی هستید که به مشتریان، سازمان‌ها یا شرکت‌های دیگر، خدمات مبتنی بر رایانش ابری را ارائه می‌دهید و به دنبال زیرساخت قدرتمند برای ارائه سرویس‌ها هستید.
  • نیاز به پیاده‌سازی HA ماشین‌های مجازی خود (High Availability) به روش‌های کلاسترینگ، لود بالانسینگ یا FailOver دارید تا دسترسی همیشگی به سرویس‌های خود را تضمین نمایید. به عنوان مثال با اجرای HA روی دیتابیس‌های خود مطمئن می‌شوید که حتی اگر دیتابیس شما از دسترس خارج شد، دیتابیس جایگزین، دسترسی دائمی به سرویس‌ها را تضمین می‌نماید.
  • به دنبال تعداد آی‌پی، منابع و تعداد سرورهای مجازی نامحدود هستید و می‌خواهید مطمئن باشید که حتی در آینده بلند مدت‌ نیز با مشکل محدودیت در این زمینه مواجه نمی‌شوید. در این صورت با انتخاب دیتاسنترهای ابری به سادگی می‌توانید مقیاس سرویس‌های خود را افزایش دهید.
  • نیاز به بارگذاری ایمیج دلخواه خود (سیستم‌عامل یا Volume) دارید و قصد دارید به این روش سیستم‌عامل و یا اطلاعات خود را به سرویس‌های ابری منتقل نمایید. البته همان‌طور که اشاره کردیم، ابر زس از پیش نیز ایمیج‌های سیستم‌عامل‌ها را برای نصب آسان و سریع در نظر گرفته است.

در نهایت باید اشاره کنیم که اگر سرور ابری خود را از ابر زس خریداری کردید و پس از مدتی و با توجه به افزایش نیازهایتان قصد داشتید به دیتاسنتر ابری مهاجرت کنید، کافی‌ست با ما تماس بگیرید تا سرویس شما را ارتقا دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir