مقالات

آشنایی با وب سرور لایت اسپید؛ مقایسه با آپاچی، NGINX و IIS

اگر از وب سرور لایت اسپید استفاده کرده باشید، می‌دانید که این نرم‌افزار چطور می‌تواند روی عملکرد یک وب سایت وردپرسی تأثیر مثبت داشته باشد. این وب سرور به دلیل عملکرد عالی خود شناخته شده و به دلیل نیاز به مصرف منابع کمتر نسبت به رقبا، در بین کاربران بسیار محبوب است. در ادامه این مطلب به طور دقیق‌تر بررسی می‌کنیم که لایت اسپید چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. همچنین ضمن بررسی مزایا و معایب این وب سرور، آن را با سایر وب سرورهای موجود ازجمله آپاچی مقایسه می‌کنیم.

وب سرور لایت اسپید (LiteSpeed) چیست؟

قبل از آن که بخواهیم جزئیات بیشتری را بررسی کنیم، بیایید ببینیم که وب سرور لایت اسپید چیست. LiteSpeed که به عنوان LSWS (مخفف LiteSpeed Web Server) هم شناخته می‌شود، یک وب سرور اختصاصی با عملکرد بالا و نیاز به مصرف منابع کم است که گاهی به عنوان جایگزینی برای وب سرور آپاچی استفاده می‌شود. سازگاری این وب سرور با فناوری‌های وب منبع باز و پیشرو، باعث شده تا این نرم افزار به انتخابی مطمئن و همه کاره برای اغلب محیط‌های میزبانی وب تبدیل شود. یکی از دلایل تمایز این وب سرور، پشتیبانی از آخرین فناوری‌های وب مانند HTTP/3 است.

استفاده از ویژگی‌هایی مانند کتابخانه QUIC و HTTP/3، سطح بالایی از عملکرد و امنیت را فراهم کرده و باعث می‌شود تا انتخاب مناسبی برای انواع میزبانی وب باشد. کارایی وب سرور LiteSpeed به آن کمک می‌کند تا با حداقل مصرف حافظه و CPU، به طور همزمان به هزاران مشتری خدمات ارائه دهد. این ویژگی کمک می‌کند تا به طور ویژه در محیط‌های میزبانی اشتراکی که منابع محدودی در دسترس است، مؤثر واقع شود. همچنین این نرم افزار با رایج‌ترین فناوری‌های وب سازگار بوده و به لطف سادگی پنل کاربری، انتخابی کاربرپسند برای هاست وب و صاحبان وب سایت است.

براساس داده‌های به دست آمده از W3Techs، از ماه می سال ۲۰۲۳، وب سرور لایت اسپید ۱۱.۹ درصد از سهم بازار را نسبت به سایر وب سرورها به خود اختصاص داده است. این آمارها برای وب سرور NGINX حدود ۳۴.۴ درصد و برای وب سرور آپاچی، ۳۱.۹ درصد است. اگرچه این وب سرور همچنان با رقبای اصلی خود فاصله دارد، اما عملکرد و کارایی باثبات آن، این نرم‌افزار را به رقیبی قوی برای سایر وب سرورها تبدیل کرده است. از آنجایی که کسب‌وکارهای زیادی لایت اسپید را به عنوان راه حلی عالی برای مدیریت بارهای ترافیک بالا و ارائه یک تجربه کاربری قوی می‌شناسند، انتظار می‌رود که این وب سرور همچنان به رشد خود ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: وب سرور چیست؟

نگاهی به تاریخچه LiteSpeed

در سال ۲۰۰۲، شرکت LiteSpeed Technologies که سازنده وب سرور لایت اسپید است، تأسیس شد. بنیانگذاران این شرکت خیلی زود متوجه شدند که به یک وب سرور با قابلیت برطرف کردن الزامات رو به رشد وب‌سایت‌های امروزی نیاز دارند که این کار را بدون تأثیر روی سرعت یا کارایی سایت، انجام دهد. به همین ترتیب، اولین پایه‌های ساخت یک محصول سبک اما قدرتمند که بتواند حتی در بارهای ترافیکی سنگین همچنان عملکرد عالی داشته باشد، شکل گرفت. درنتیجه وب سرور LiteSpeed امروزی شکل گرفت که به طور خاص، برای تعریف مجدد استانداردهای فناوری وب سرور طراحی شده است.

در طول این سال‌ها، لایت اسپید نه تنها به وعده اولیه خود عمل کرده و استانداردهای فناوری وب سرور را ارتقا داده، بلکه حتی انتظارات فراتری را نیز برطرف کرده است. از دلایل اصلی شهرت این وب سرور می‌توان به سرعت عالی، قدرت بالای ویژگی‌های امنیتی و سازگاری با محبوب‌ترین فناوری‌های وب اشاره کرد. کسب‌وکارهای مختلف و ارائه دهندگان سرویس‌های میزبانی، لایت اسپید را به عنوان یک گزینه محبوب می‌شناسند که با استفاده در میلیون‌ها وب سایت در سراسر دنیا، از نظر عملکرد و قابلیت اطمینان تضمین شده است. توسعه و بهبود روزافزون این نرم‌افزار، همچنان آن را در بالای لیست انتخاب وب سرورها نگه می‌دارد. حالا که می‌دانیم تاریخچه وب سرور لایت اسپید چیست و چرا این نرم‌افزار تا این اندازه محبوبیت دارد، می‌توان جزئیات بیشتری را درباره آن بررسی کرد.

نسخه‌های مختلف وب سرور لایت اسپید

برای وب سرور لایت اسپید سه نسخه مختلف در نظر گرفته شده است. کاربرد و کارایی این نسخه‌ها متفاوت است. این سه نسخه عبارتند از:

نسخه استاندارد

این نسخه هم بصورت رایگان در دسترس بوده و هم در موارد شخصی و هم برای کاربردهای تجاری، قابل استفاده است. معمولاً نسخه استاندارد وب سرور LiteSpeed برای وب سایت‌های کوچک‌تر با بازدید محدودتر، مناسب است. نسخه استاندارد می‌تواند با کنترل پنل‌های میزبانی ازجمله WHM/cPanel و DirectAdmin سازگار باشد.

OpenLiteSpeed Edition

این نسخه از لایت اسپید بصورت منبع باز و رایگان طراحی شده و هم برای استفاده‌های شخصی و هم برای استفاده کسب‌وکارها کاربرد دارد. از نسخه OpenLiteSpeed می‌توان برای وب سایت‌های بزرگ با آمار بازدید بالا هم استفاده کرد. لازم است بدانید که این نسخه با هیچ کنترل هاستینگی سازگاری ندارد.

نسخه Enterprise

نسخه Enterprise به طور خاص برای وب سایت‌های بزرگ با بازدید زیاد طراحی شده و همچنین با کنترل پنل‌های میزبانی متعدد سازگاری دارد. سازمان‌های میزبانی وب سطح بالا که می‌خواهند تجربه میزبانی وب عالی را برای کاربران خود فراهم کنند، معمولاً از این نسخه استفاده می‌کنند. این نسخه بالاترین سطح ثبات و همچنین پشتیبانی cPanel را داشته و می‌تواند با کنترل پنل DirectAdmin ادغام شود.

نحوه عملکرد لایت اسپید

قبل از این دیدیم که لایت اسپید چیست و تا حدودی با روند کار آن آشنا شدیم، اما آشنایی با نحوه عملکرد این نرم افزار برای درک بهتر محبوبیت این پلتفرم ضروری است. وب سرور لایت اسپید با یک معماری رویداد محور یا Event-Driven ساخته شده و عملکرد مشابه وب سرور Nginx دارد. این وب سرور با قوانین و ضوابط mod-rewrite آپاچی و فایل‌های htaccess. نیز سازگاری دارد. این سازگاری باعث شده تا لایت اسپید بتواند با سرعت بالا محتواهای استاتیک را ارائه داده و مدیریت کارآمدی روی برنامه‌های PHP داشته باشد. همه این ویژگی‌ها درحالی است که نسبت به سایر وب سرورها به منابع کمتری نیاز دارد.

زمانی که LiteSpeed یک درخواست را دریافت می‌کند، ابتدا حافظه پنهان (cache) برای موجود بودن این محتوای درخواستی بررسی می‌شود. در صورت موجود بودن محتوا، مستقیماً از حافظه پنهان ارائه شده و به این ترتیب مدت زمان پاسخ‌دهی به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. چنانچه محتوای موردنظر در حافظه کش موجود نباشد، وب سرور آن را از بک‌اند دریافت کرده و پس از ذخیره آن برای درخواست‌های بعدی، محتوا را به کلاینت تحویل می‌دهد.

درصورت درخواست یک محتوای پویا یا داینامیک، وب سرور از LiteSpeed SAPI به عنوان جایگزینی برای FastCGI SAPI در PHP استفاده می‌کند. این ویژگی به وب سرور LiteSpeed کمک می‌کند تا مدیریت برنامه‌های PHP را با سرعت و کارایی استثنایی انجام دهد. این روند کار در وب سرور به عملکرد بهتر و کارایی عالی آن کمک می‌کند.

قابلیت و ویژگی‌های کلیدی LiteSpeed

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تا وب سرور لایت اسپید به یک انتخاب مطمئن برای میزبانی وب تبدیل شود، ویژگی‌ها و قابلیت‌های اساسی در این نرم افزار است. از مهمترین قابلیت‌های این پلتفرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

QUIC

QUIC (مخفف Quick UDP Internet Connections) است که در ابتدا راه حلی برای بهبود HTTP/2 برای انتقال رمزگذاری‌شده آن از طریق UDP بود، اما در سال ۲۰۱۶ استانداردسازی شده و به دو پروتکل transport و پروتکل اپلیکیشن (HTTP/3) تقسیم شد.

HTTP/2

پشتیبانی کامل HTTP/2 برای اولین بار در وب سرور LiteSpeed ارائه شده و ویژگی‌هایی ازجمله پروتکل باینری و فشرده سازی هدر را دارد.

HTTP 1.0/1.1

لایت اسپید یک سرور HTTP 1.1 با سازگاری HTTP 1.0 است که ویژگی‌های قابل‌توجهی شامل کدگذاری انتقال تکه‌ای، احراز هویت اولیه و خلاصه، تگ‌های موجودیت و سازگاری درخواست یک یا چند محدوده دارد.

زبان‌های اسکریپت

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم وب سرور لایت اسپید این است که از محتوای پویا نوشته شده به زبان‌های PHP ،Perl ،Ruby ،Python و Java پشتیبانی می‌کند. در این نرم افزار، به دلیل استفاده از تعدادی API سرور (SAPI) از جمله LSAPI انحصاری لایت اسپید، ارتباط برنامه‌‌ها ساده‌تر می‌شود.

API های سرور

پشتیبانی از تعدادی API سرور (SAPI) برای ایجاد ارتباط بین وب سرور و اپلیکیشن‌های خارجی، از قابلیت‌های مهم وب سرور لایت اسپید است. بهترین عملکرد مربوط به LiteSpeed SAPI (LSAPI) است که می‌توان از آن برای برنامه‌های خارجی PHP ،Ruby و Python استفاده کرد. همچنین این وب سرور پشتیبانی CGI ،FCGI (برای برنامه‌های PHP ،Ruby ،Python و Perl)، AJPv13 (برای برنامه‌های جاوا) و توابع پروکسی را هم دارد.

HTTPS

این وب سرور از SSLv3، TLSv1.1 و TLSv1.2 پشتیبانی می‌کند.

IPv4 و IPv6

پشتیبانی IPv4 و IPv6، از دیگر ویژگی‌های مهم وب سرور LiteSpeed است.

میزبانی مجازی

این وب سرور، میزبانی مجازی نامحدود IP-based و name-based را امکانپذیر می‌کند. نسخه استاندارد LiteSpeed برای فایل‌های پیکربندی آپاچی محدودیت پنج میزبان مجازی را دارد.

اتصالات همزمان

در حال حاضر لایسنس‌های Free Starter ،Site Owner و Web Host LiteSpeed Web Server و نسخه OpenLiteSpeed هیچ محدودیتی برای اتصالات همزمان ندارند. البته لایسنس‌های قدیمی Ultra VPS و VPS محدودیت ۸۰۰ و ۵۰۰ اتصال همزمان را دارند.

فشرده سازی Brotli

Brotli الگوریتمی است که فشرده‌سازی بدون کاهش کیفیت را هم برای حجم فایل‌ها و هم برای کاهش زمان بارگذاری امکانپذیر می‌کند. این الگوریتم مشابه gzip است، اما سرعت بالاتری داشته و فشرده سازی را بهتر انجام می‌دهد. الگوریتم بروتلی به طور پیش‌فرض در وب سرور LiteSpeed فعال است.

فشرده‌سازی GZIP

با استفاده از قابیلت فشرده سازی gzip، می‌توان فایل‌های ارسال شده به کلاینت را فشرده کرده و به کاهش مصرف پهنای باند کمک کرد.

پشتیبانی از SPDY

لایت اسپید علاوه بر پشتیبانی از نسخه‌های ۲، ۳ و ۳.۱ SPDY، از تمامی نسخه‌هایی که بعدها عرضه می‌شوند نیز پشتیبانی می‌کند.

پروکسی WebSocket

با استفاده از ویژگی پروکسی WebSocket می‌توانید ضمن کنترل عملکرد و ویژگی‌های امنیتی این پروکسی، از فناوری جدید و پیشگام استفاده کرده و همچنین از لایت اسپید برای ارائه انواع دیگر محتوا در همان صفحه استفاده کنید.

سیستم‌عامل‌ها

می‌توانید وب سرور LiteSpeed را روی سیستم‌عامل‌های Linux ،FreeBSD ،Mac OSX و Solaris اجرا کنید.

همه این ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعدد در کنار تمرکز لایت اسپید روی عملکرد وکارایی پیشرفته، به خوبی نشان می‌دهد که دلیل این اندازه از محبوبیت لایت اسپید چیست و چرا برای هر محیط میزبانی وب استفاده می‌شود.

کاربری ساده LSWS

یکی از مهمترین نکاتی که درباره وب سرور LiteSpeed وجود دارد، کاربری ساده و راحتی استفاده از آن است. این مسئله به لطف برخی ویژگی‌‌های اساسی این نرم افزار امکان‌پذیر می‌شود که عبارتند از:

پلاگین‌های کنترل پنل

تیم توسعه لایت اسپید، پلاگین‌هایی را برای محبوب‌ترین کنترل پنل‌های میزبانی جهان ازجمله cPanel (WHM) ،Plesk و DirectAdmin ارائه می‌دهد. وجود این پلاگین‌ها امکان کنترل عملکردهای مهم LSWS مانند نصب، مدیریت نسخه، راه‌اندازی مجدد LSWS و جابجایی بین LSWS و Apache را مستقیماً از کنترل پنل فراهم می‌کند.

پشتیبانی از سی پنل

به طور رسمی، cPanel از وب سرور لایت اسپید پشتیبانی می‌کند.

کنسول WebAdmin

کنسول WebAdmin  که توسط LiteSpeed Technologies ارائه شده، باعث می‌شود تا تمام تنظیمات این وب سرور به راحتی در دسترس‌تان قرار بگیرد. این رابط کاربری گرافیکی به سادگی هرچه بیشتر کنترل LSWS نسبت به سایر وب سرورها کمک می‌کند.

قالب‌های میزبان مجازی

به کمک قالب‌های میزبان مجازی وب سرور LiteSpeed راه‌اندازی و نگهداری چندین میزبان مجازی ساده‌تر می‌شود. می‌توانید از این قالب‌ها برای ایجاد تنظیمات اولیه میزبان مجازی استفاده کنید و سپس به صورت جداگانه آن‌ها را سفارشی کرده و یا به راحتی میزبان‌های مجازی متعددی با تنظیمات بسیار مشابه، ایجاد و نگهداری کنید.

ارائه آمارهای بلادرنگ

دریافت آمارهای سرور بصورت بلادرنگ و درلحظه، بسیار اهمیت دارد. با کنسول Web Admin  در LiteSpeed می‌توانید آمارهای سرور خود را در همان لحظه‌ای که در حال انجام و رخ دادن است، مشاهده کنید. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا بتوانید مشکلات را تشخیص داده و همچنین IPهای مهاجم را حذف کرده و حفظ سلامت عمومی وب سرور خود را تضمین کنید.

مزایای LiteSpeed

مزایا و ویژگی‌های مثبت متعددی درباره وب سرور لایت اسپید وجود دارد که باعث شده تا این نرم افزار محبوب شود. از مهمترین مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معماری

معماری وب سرور لایت اسپید به صورت رویداد محور (event-driven) بوده و همین مسئله باعث می‌شود تا توانایی پردازش تعداد زیادی درخواست همزمان را داشته و درعین حال، به کمترین میزان منابع سخت افزاری نیاز داشته باشد. نتیجه بهره‌مندی از چنین معماری، سرعت بالای این نرم افزار، به خصوص در وب‌سایت‌های شلوغ است. آپاچی و Nginx نیز که از دیگر وب سرورهای محبوب هستند، از همین معماری پیروی می‌کنند.

کشینگ

OpenLiteSpeed و LiteSpeed از انجین کشینگ بسیار قدرتمند بهره می‌برند. در این وب سرور، از محتوای استاتیک موردنیاز کاربر در زمان درخواست یک نسخه کپی تهیه می‌شود که درخواست‌های مشابه بعدی، به جای ایجاد دوباره یک صفحه، نسخه کش شده ارائه شود. این روند به تسریع روند تحویل محتوا، کاهش بار سرور و ارتقای تجربه کلی کاربر کمک می‌کند. موتور کش این وب سرور تحت عنوان LSCache شناخته شده و مزیت اصلی آن این است که بخشی از هسته وب سرور است.

این عملکرد در آپاچی مستلزم راه‌اندازی ماژول‌های کش است، اما در Nginx نیز یک موتور داخلی کش وجود دارد که البته استفاده از آن چندان ساده نیست. این درحالی است که LSCache در لایت اسپید به صورت پیش‌فرض فعال بوده و افزونه‌های رایگانی برای محبوب‌ترین راهکارهای CMS دارد.

حفاظت از DDoS

دو مزیت معماری رویداد محور و موتور کش LSCache، باعث می‌شود تا سرورهای لایت اسپید امکان مدیریت ترافیک بیشتری را بدون کاهش سرعت داشته باشند. به این ترتیب، زمان بیشتری برای واکنش و مواجهه با حملات وب سایت خواهید داشت. استفاده LSWS و OLS از تست‌های reCAPTCHA، ترافیک ربات را محدود کرده و همچنین می‌توان از فایروال برنامه وب ModSecurity برای تقویت حفاظت سایت استفاده کرد. ویژگی‌های متعددی از جمله محدود کردن پهنای باند یا درخواست‌ها یا کانکشن‌ها از قابلیت‌های اضافی وب سرور لایت اسپید برای مقابله با حملات DDoS هستند که برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از حملات در پی افزایش ترافیک غیرطبیعی، طراحی شده‌اند.

پردازش سریع PHP

از آنجایی که اکثر وب سایت‌های جدید از زبان PHP استفاده می‌کنند، سرعت کار یک وب سرور برای زبان‌های برنامه‌نویسی اهمیت دارد. به همین دلیل است که وب سروری مانند لایت اسپید در این مواقع یک مزیت رقابتی اساسی پیدا می‌کند. معمولاً کامل‌ترین پیکربندی‌های آپاچی و Nginx از پروتکل FastCGI برای ارتباط بین وب سرور و PHP استفاده می‌کنند. مزیت اصلی وب سرور LiteSpeed در نحوه کار این رابط‌ها نهفته است.

سرورهای CGI معمولی برای هر درخواست یک فرآیند جدید ایجاد می‌کنند که پس از پاسخ‌دهی با داده‌های خروجی، فرآیند خاتمه پیدا کرده و برای درخواست‌های بعدی فرآیندهای جدید ایجاد می‌شود. این درحالی است که FastCGI پس از ارائه داده‌ها فرآیند را خاتمه نداده و در عوض، با استفاده از آن برای رسیدگی به درخواست‌های بیشتر، بار سیستم عامل کاهش پیدا کرده، پایداری بهبود یافته و مقیاس‌پذیری بهتر می‌شود. اما آنچه که در لایت اسپید اتفاق می‌افتد، بسیار کارآمدتر است.

وب سرور لایت اسپید یک اسکریپت ساده PHP را با استفاده از چهار تنظیم مختلف روی یک دستگاه واحد اجرا می‌کند که عبارتند از اجرای API لایت اسپید توسط سرور LSWS، اجرای PHP-FPM (پرکاربردترین پیاده‌سازی FastCGI برای PHP) توسط یک سرور Nginx، اجرای PHP-FPM توسط آپاچی و درنهایت، اجرای ماژول پیش‌فرض CGI-based توسط سرور آپاچی.

پردازش فایل استاتیک

HTTP/3 به عنوان سومین نسخه اصلی پروتکل Hypertext Transfer Protocol، یک ارتقای اساسی نسبت به پروتکل استاندارد قدیمی است. این پروتکل با سوئیچ از TCP به پروتکل QUIC، آن را قادر می‌سازد تا بر برخی عوامل بازدارنده عملکرد در HTTP/2 و HTTP/1.1 غلبه کند. اگرچه HTTP/3 چیزی نیست که همه جا آن را ببینید، اما پتانسیل آن برای بهبود سرعت بارگذاری، باعث می‌شود تا استفاده گسترده آن به زودی اتفاق بیافتد.

زمانی که استفاده از این پروتکل همه‌گیر شود، عملکرد وب سایت به عملکرد وب سرور بستگی خواهد داشت. در این زمینه، وب سرور لایت اسپید همچنان عملکرد پیشرو‌تری نسبت به رقبا دارد. Apache  و Nginx هنوز موفق نشده‌اند تا استفاده از این پروتکل را به طور کامل پشتیبانی کنند، اما در نسخه‌های اصلی و OpenLiteSpeed، پشتیبانی از HTTP/3 وجود دارد و به همین دلیل است که به عنوان وب سروری با امکان پردازش سریع فایل‌های استاتیک شهرت دارد.

بیشتر بخوانید: وب سرور NGINX چیست؟

نقاط قوت و ضعف وب سرور LiteSpeed در مقایسه با آپاچی، NGINX و IIS

می‌دانیم که عملکرد عالی، استفاده کمتر از منابع و همچنین قابلیت‌های متنوع و کاربردی در کنار عملکرد سازگار با PHP و قابلیت‌های داخلی مقابله با حملات DDoS، از مهمترین مزایا و نقاط قوت وب سرور لایت اسپید هستند. با این حال ممکن است این وب سرور با برخی نقاط ضعف نیز همراه باشد. برای مثال، این وب سرور یک محصول تجاری است که برای صدور لایسنس‌ها، به صرف هزینه نیاز دارد. همچنین نسبت به آپاچی و Nginx که پروژه‌های منبع باز هستند، از پشتیبانی کمتری برخوردار است. در جدول زیر، ضمن بررسی آن که نقاط قوت لایت اسپید چیست و چه ضعف‌هایی دارد، یک مقایسه ساده با وب‌سرور‌های Apache ،Nginx و IIS نیز داریم.

وب سرور نقاط قوت نقاط ضعف
Litespeed – سطح بالای عملکرد و نیاز به  مصرف منابع کم

– جایگزینی آسان با آپاچی

– قابلیت‌های داخلی ضد حملات DDoS

– عملکرد عالی PHP

– یک محصول تجاری با نیاز به صرف هزینه برای لایسنس‌ها

– پشتیبانی کمتر جامعه در مقایسه با Apache و Nginx

– محدودیت سازگاری ماژول‌ها

Apache – ارائه طیف گسترده ای از ماژول‌ها

– حذف htaccess. برای پیکربندی در سطح دایرکتوری

– پشتیبانی قوی جامعه به دلیل طراحی منبع باز

– مستندات گسترده

– مشکلات مربوط به ارتباطات همزمان

– نیاز به استفاده بیشتر از حافظه در مقایسه با Nginx و LiteSpeed

– امکان ضعف سریع عملکرد به دلیل افزایش بار

 

Nginx – ارائه عالی محتوای استاتیک

–  نیاز به مصرف حافظه کم

– قابلیت‌های بالا در اتصالات همزمان

– پروکسی معکوس با کش

– نیاز به انتقال محتوای داینامیک به فرآیند دیگر

– پیکربندی پیچیده‌تر نسبت به آپاچی

– اسناد جامع کمتر در مقایسه با آپاچی

 

IIS – یکپارچگی با سایر محصولات مایکروسافت

–  رابط کاربری جامع برای مدیریت

– پشتیبانی قوی از اپلیکیشن‌های ASP.NET

– تنها محدود به محیط ویندوز

–  بهینگی کمتر در مقایسه با سایر سرورهای PHP

– نیاز به صرف هزینه برای لایسنس ویندوز سرور

کاربردهای ایده‌آل لایت اسپید چیست؟

ویژگی‌های پیشرفته وب سرور لایت اسپید به بهینه‌سازی عملکرد وب سایت، بهبود امنیت آن و … کمک می‌کند. به همین دلیل، برای وب سایت‌هایی که به کارآیی و عملکرد در سطح بالا نیاز دارند، ایده‌آل است. توانایی عالی این وب سرور در مدیریت بارهای ترافیکی و ارائه محتواهای استاتیک و داینامیک با سرعت بالا، LiteSpeed را به انتخابی منطقی برای وب سایت‌های پربازدید و ارائه دهندگان سرویس‌های میزبانی وب تبدیل می‌کند. از مهمترین کاربردهای وب سرور LiteSpeed می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وب‌سایت‌های با ترافیک بالا

با بهره‌مندی از معماری رویداد محور و سیستم کشینگ داخلی در لایت اسپید، می‌توان به بهترین شکل تعداد زیادی از اتصالات همزمان را مدیریت کرده و محتواهای درخواست شده را به سرعت ارائه داد.

سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)

اگر از سیستم مدیریت محتوا از جمله وردپرس، جوملا یا دروپال استفاده می‌کنید، ویژگی حافظه پنهان یا caching داخلی LiteSpeed می‌تواند به بهبود قابل توجه عملکرد سایت شما کمک کند.

محافظت از DDoS

اگر وب سایت شما مستعد آن است که تحت حملات متعدد DDoS قرار گیرد، قابلیت‌های ضد DDoS داخلی این وب سرور می تواند به کاهش حمله و اثرات آن و همچنین فعال نگه داشتن سایت شما درصورت حمله، کمک کند.

ارائه دهندگان میزبانی وب

از آنجایی که وب سرور لایت اسپید با CloudLinux سازگاری دارد، ارائه دهندگان خدمات ابری می‌توانند از این ویژگی استفاده کرده و ضمن بهره‌مندی از امنیت و انعطاف پذیری بهتر، امکان ارائه محیط‌های میزبانی ابری را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: DDoS چیست؟

سازگاری و تطبیق پذیری LiteSpeed

به‌عنوان یکی از مهمترین دلایل محبوبیت وب سرور لایت اسپید می‌توان به سازگاری و تطبیق پذیری سطح بالای آن با محیط‌ها و سیستم‌های CMS مختلف اشاره کرد. این تطبیق‌پذیری به صورت زیر است.

سازگاری با محیط‌های مختلف

چه از سیستم عامل لینوکس یا ویندوز استفاده می‌کنید و یا اقدام به خرید سرور ابری کرده‌اید، وب سرور لایت اسپید می‌تواند کارایی و قابلیت اطمینان را در سطح بالایی تضمین کند. معماری رویداد محور این وب سرور از کارایی بالای هسته لینوکس استفاده کرده و جایگزینی برای آپاچی در سرورهای لینوکس است. در سرورهای ویندوزی نیز لایت اسپید عملکرد مشابهی را ارائه می‌دهد، البته برخی ویژگی‌ها ازجمله سازگاری htaccess. تنها مختص linux/Unix است. در دوره‌ای که رایانش ابری گسترش یافته، مقیاس‌پذیری و استفاده کارآمد از منابع لایت اسپید باعث می‌شود تا این وب سرور به انتخابی ایده‌آل برای محیط‌های ابری ازجمله AWS، Google Cloud یا ابرهای خصوصی و ترکیبی تبدیل شود.

سازگاری با پلتفرم‌های CMS

استفاده از وب سرور لایت اسپید باعث می‌شود تا بتوان از عملکرد عالی و امنیت سطح بالای سیستم‌های محبوب مدیریت محتوا ازجمله وردپرس، جوملا یا دروپال استفاده کرد. برای مثال در پلتفرم بسیار محبوب و پرکاربردی مانند وردپرس، موتور کش داخلی لایت اسپید و افزونه اختصاصی LiteSpeed کمک می‌کند تا عملکرد قابل توجهی را ارائه کند. وب سایت‌هایی که از جوملا استفاده می‌کنند، به لطف ویژگی حافظه پنهان لایت اسپید و افزونه کاربردی آن می‌توانند از عملکردی عالی بهره‌مند شوند. همچنین وب سایت‌های دروپال، با منابع و ویژگی‌های متنوع وب سرور LiteSpeed می‌توانند بسیار کاربردی‌تر باشند.

مقایسه وب سرور لایت اسپید با سایر وب سرورهای Nginx، Apache و IIS

در دنیای وب سرورها، چند پلتفرم شناخته شده وجود دارد که هر یک به دلیل عملکرد، نقاط قوت و ضعف‌های خود کاربردهای متفاوتی دارند. برای درک بهتر عملکرد و ویژگی‌های وب سرور لایت اسپید بهتر است آن را با سایر پلتفرم‌ها مقایسه کنیم. در جدول زیر، مقایسه LiteSpeed با Nginx، Apache و Microsoft IIS را می‌بینید.

وب سرور شباهت‌ها تفاوت‌ها مزایای کلیدی
LiteSpeed – ارائه محتوای استاتیک و داینامیک

– پشتیبانی از SSL و TLS

– قابلیت‌های گزارش‌گیری گسترده

– کارآمدی بیشتر در مدیریت اتصالات همزمان به دلیل معماری رویداد محور و نا متقارن

– قابلیت‌های داخلی ضد حملات DDoS

به لطف معماری رویداد محور، لایت اسپید می‌تواند محتوای استاتیک را با سرعت و کارآمدی بالاتری ارائه داده و برای وب سایت‌های پربازدید ایده‌آل باشد.
Nginx – امکان ارائه محتواهای استاتیک و داینامیک مانند سایر وب سرورها

– پشتیبانی SSL و TLS

– قابلیت‌های logging گسترده

– محتوای داینامیک بصورت بومی پردازش نمی‌شود، اما درخواست به یک پردازشگر خارجی ارسال می‌شود. وب سرور Nginx به دلیل عملکرد سطح بالا، ثبات، ویژگی‌های کاربردی، پیکربندی ساده و همچنین نیاز به منابع کم، محبوبیت دارد.
Apache – امکان ارائه محتواهای استاتیک و داینامیک مانند سایر وب سرورها

– پشتیبانی SSL و TLS

– قابلیت‌های logging گسترده

– استفاده از رویکرد فرایند محور

– امکان پردازش داخلی محتوای داینامیک بدون نیاز به پردازشگر خارجی

htaccess. در آپاچی به پیکربندی در سطح دایرکتوری کمک می‌کند که انعطاف‌پذیری و کاربری ساده را برای آن فراهم می‌آورد.
IIS – امکان ارائه محتواهای استاتیک و داینامیک مانند سایر وب سرورها

– پشتیبانی SSL و TLS

– قابلیت‌های logging گسترده

– ادغام با ویندوز

– کاربری ساده و مدیریت با استفاده از رابط کاربری گرافیکی

این وب سرور کاملاً با سیستم عامل ویندوز ادغام شده که باعث می‌شود مدیریت و پیکربندی آن با استفاده از رابط کاربری ویندوز بسیار ساده‌تر باشد.

مقایسه وب سرورها ازنظر کاربرد

بیایید برای درک بهتر این تفاوت‌ها، کاربردهای وب سرور LiteSpeed را با سایر وب سرورها مقایسه کنیم.

وب سرور لایت اسپید

می‌دانیم که وب سرور لایت اسپید به دلیل ارائه سطح بالایی از عملکرد در عین نیاز به مصرف منابع کم، شهرت دارد. این ویژگی همچنین باعث می‌شود تا LiteSpeed برای وب سایت‌های با آمار بازدید بالا، یک انتخاب عالی باشد. این وب سرور همچنین با ویژگی‌های آپاچی سازگار بوده و می‌توانید بدون نیاز به تغییر تنظیمات، مستقیم از وب سرور آپاچی به لایت اسپید منتقل شوید.

همچنین این وب سرور ویژگی‌های داخلی ضد حملات DDoS دارد که با ایجاد یک لایه امنیتی قوی در برابر این حملات، باعث می‌شود تا برای وب سایت‌هایی که بیشتر در معرض خطر حملات هستند مناسب باشد. به لطف یک هندلر داخلی LSPHP، عملکرد PHP این وب سرور نیز فوق‌العاده است.

وب سرور Nginx

وب سرور Nginx در ارائه محتوای استاتیک و مدیریت همزمانی با استفاده از حافظه کمتر، عملکردی عالی دارد. این ویژگی باعث شده تا بتوان این وب سرور را با خیال راحت در وب سایت‌های با محتواهای استاتیک (مانند تصاویر، CSS و فایل‌های جاوا اسکریپت) یا با ترافیک سنگین استفاده کرد. همچنین Nginx یک قابلیت پروکسی معکوس قوی دارد که برای رسیدگی به درخواست‌های سرورهای دیگر مفید بوده و به تعادل بار، بهبود عملکرد و یا افزودن یک لایه امنیتی منجر می‌شود.

وب سرور Apache

انعطاف پذیری بالا و پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از ماژو‌ل‌ها برای گسترش عملکرد، از ویژگی‌های اساسی آپاچی است. به لطف این ویژگی‌ها، می‌توانید این وب سرور را متناسب با نیازهای خاص خود، سفارشی‌سازی کنید. طراحی منبع باز Apache باعث شده تا پشتیبانی جامعه و انجمن‌های زیادی را داشته و بتوانید به تکنیک‌های جدید دسترسی داشته باشید.

وب سرور IIS Microsoft

IIS نرم افزار اختصاصی وب سرور مایکروسافت است که با سایر محصولات این شرکت نیز قابلیت ادغام دارد. برای وب سایت‌هایی که به فناوری‌های مایکروسافت متکی هستند، این وب سرور یک انتخاب محبوب است. رابط گرافیکی جامع این وب سرور برای مدیریت بهتر، امکان پیکربندی و مدیریت بهتر را نسبت به سایر وب سرورها فراهم می‌کند. پشتیبانی قوی وب سرور IIS از برنامه‌های ASP.NET، این نرم افزار را به گزینه‌ای عالی برای اغلب توسعه دهندگان NET. تبدیل می‌کند.

می‌بینید که اگرچه هر چهار سرور به اندازه کافی قابل اعتماد و کاربردی هستند، اما هریک ممکن است برای استفاده‌های متفاوتی مناسب باشند. این مقایسه به درک بهتر کاربردهای وب سرور لایت اسپید کمک می‌کند.

تضمین سطح بالای امنیت با وب سرور لایت اسپید

به دلایل مختلفی، تامین امنیت وب سرور لایت اسپید از اهمیت بالایی برخوردار است. قبل از هر چیز، یک وب سرور از داده‌‌های حساسی مانند اطلاعات کلاینت محافظت می‌کند تا افراد غیرمجاز نتوانند به آن دسترسی داشته باشند. علاوه‌براین، زمانی که وب سرور از امنیت بالایی برخوردار باشد، کمتر در اثر حملات از دسترس خارج شده و کاربران می‌توانند بصورت مداوم به وب سایت دسترسی داشته باشند. دلیل دیگر اهمیت حفظ امنیت وب سرور آن است که موتورهای جستجو معمولاً به وب سایت‌های امن علاقه بیشتری داشته و اعتبار بیشتری برای آن‌ها قائل هستند. درنتیجه یک وب سایت امن، همسو با تلاش‌های سئو می‌تواند به ارتقای رتبه سایت کمک کند. وب سرور LiteSpeed ویژگی‌ها و قابلیت‌های قابل توجه امنیتی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به افزایش امنیت سایت کمک کند.

ویژگی‌های امنیتی LiteSpeed

ویژگی‌های امنیتی لایت اسپید ازجمله مهمترین دلایلی است که باعث می‌شود این نرم افزار نسبت به سایر وب سرورها از محبوبیت بالایی برخوردار باشد. بیایید ببینیم این قابلیت‌های امنیتی در لایت اسپید چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

قابلیت‌های Anti-DDoS

در LiteSpeed یک ویژگی داخلی برای مقابله با حملات DDoS طراحی شده که باعث می‌شود حتی هنگامی که وب سایت شما تحت حملات مخرب است، در دسترس کاربران باقی بماند.

پشتیبانی از SSL/TLS

وب سرور لایت اسپید از ویژگی‌های SSL و TLS پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود بتوانید داده‌ها را در حال انتقال بین سرور و کلاینت رمزگذاری کنید.

سازگاری ModSecurity

لایت اسپید با ModSecurity که یک فایروال وب اپلیکیشن منبع باز و محبوب است، سازگاری دارد. این فایروال به محافظت از سایت شما در برابر انواع حملات کمک می‌کند.

محافظت از حمله Brute Force

لایت اسپید برخی ویژگی‌های محافظت در برابر حملات brute force دارد که می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود. این دسته از حملات شامل استفاده از پسوردها یا عبارت‌های عبور با تعداد بالا توسط مهاجم است که درنهایت به یک گذرواژه درست رسیده و می‌تواند به سایت و داده‌های آن دسترسی پیدا کنند.

بهترین روش‌های ارتقای امنیت سرور لایت اسپید

اگرچه که خود وب سرور لایت اسپید با قابلیت‌های امنیتی داخل خود تا حد زیادی به ارتقای سطح امنیت کمک می‌کند، اما روش‌هایی هم برای افزایش امنیت وجود دارد. اما راه ارتقای امنیت در لایت اسپید چیست؟ برخی از بهترین راه حل‌های افزایش امنیت سرور عبارت است از:

به‌روز نگه داشتن لایت اسپید

مهم است که همیشه سعی کنید از آخرین نسخه وب سرور LiteSpeed استفاده کنید. این کار تضمین می‌کند که همیشه به جدیدترین وصله‌های امنیتی دسترسی داشته و در نتیجه در برابر انواع جدید حملات و مشکلات امنیتی، محافظت می‌شوید.

پیکربندی SSL/TLS

زمانی که از پیکربندی SSL/TLS در سرور LiteSpeed خود استفاده کنید، مطمئن خواهید بود که داده‌های در حال انتقال بصورت رمزگذاری شده منتقل شده و درنتیجه در برابر آسیب‌های امنیتی محافظت می‌شوند.

استفاده از فایروال وب اپلیکیشن

یکی دیگر از راه‌های افزایش امنیت، استفاده از فایروال وب اپلیکیشن مانند ModSecurity است که از سایت در برابر حملات محافظت می‌کند.

مانیتورینگ سرور

زمانی که به طور مداوم سرور خود را بررسی کرده و روی هرگونه فعالیت غیرمعمول یا مشکلات عملکردی نظارت داشته باشید، می‌توانید خیلی زود عوامل تهدید را شناسایی کرده و روش‌های مقابله با آن را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با لیست بهترین نرم‌افزار مانیتورینگ سرور

عملکرد وب سرور LiteSpeed و بهینه سازی

همان‌طور که قبل از این گفتیم، یکی از مهمترین دلایل اهمیت وب سرور لایت اسپید آن است که از عملکردی عالی و مقیاس‌پذیری در سطح بالا برخوردار است. زمانی که معیارهای اصلی عملکرد درست این وب سرور را بشناسید، می‌توانید بیشترین بهره‌وری را از آن داشته باشید. همچنین با بررسی معیارهای عملکرد وب سرور، می‌توانید با تکنیک‌های بهینه‌سازی آشنا شده و درنتیجه به بهبود روند کار آن کمک کنید. اما معیارهای اصلی عملکرد بهینه لایت اسپید چیست و چه مواردی نشان دهنده عملکرد درست آن است؟

حجم درخواست‌ها در ثانیه

میزان درخواست‌های HTTP (در ثانیه) که وب سرور قادر به پاسخ‌دهی به آن است، در تشخیص عملکرد بهینه لایت اسپید نقش کلیدی دارد. هرچه نرخ RPS (Request Per Second) بالاتر باشد، نشان می‌دهد که عملکرد وب سرور بهتر است.

نرخ Time To First Byte

این معیار نشان دهنده مدت زمانی است که کلاینت پس از ارسال درخواست خود، برای دریافت اولین بایت داده از سرور نیاز دارد. زمانی که نرخ TTFB کمتر باشد، عملکرد وب سرور بهتر است.

اتصالات همزمان

توانایی برقراری اتصالات همزمان در وب سرور LiteSpeed بدون ایجاد مشکل، از دیگر معیارهای عملکرد بهینه آن است. نرخ اتصالات همزمان بالاتر، مقیاس پذیری بهتر و درنتیجه عملکرد بهینه‌تر وب سرور را به همراه دارد.

ابزارهای مانیتورینگ و بهبود عملکرد LiteSpeed

حالا که می‌دانیم معیارهای عملکرد بهینه لایت اسپید چیست و برای بررسی عملکرد درست این وب سرور باید چه معیارهایی را در نظر بگیریم، بیایید با چند ابزار اختصاصی برای این کار آشنا شویم. اگر می‌خواهید از ابزارهایی برای مانیتورینگ و بهینه سازی عملکرد لایت اسپید استفاده کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

کنسول WebAdmin

برای آن که بتوانید اطلاعات آماری درباره عملکرد سرور از جمله RPS (تعداد درخواست در ثانیه) و TTFB (مدت زمان پاسخ‌گویی اولیه یک صفحه وب‌سایت) و اتصالات همزمان را بصورت درلحظه دریافت کنید، از این کنسول استفاده کنید. بررسی و مانیتورینگ این داده‌ها به شما کمک می‌کند که در صورت بروز مشکل، به سرعت متوجه آن شده و بتوانید برای رفع آن راه حلی پیدا کنید.

ابزار LiteSpeed Log Viewer

این پلتفرم امکان مشاهده و آنالیز فایل‌های لاگ در لایت اسپید را فراهم کرده و به وسیله آن می‌توانید درک درستی از عملکرد سرور و مشکلات احتمالی آن داشته باشید.

ابزارهای اختصاصی بهینه‌سازی LiteSpeed

برخی ابزارهای نظارتی مانند New Relic و CloudLinux LVE Manager وجود دارند که می‌توانند درک بهتری از بهینه‌سازی لایت اسپید ارائه داده و گزینه‌های بهینه سازی بیشتری را پیش رویتان قرار بگذارند.

عیب یابی در وب سرور LiteSpeed

حتی اگر از وب سرور لایت اسپید با بهترین پیکربندی و با عملکرد بهینه استفاده می‌کنید، باز هم ممکن است برخی مشکلات احتمالی در آن بوجود بیاید. بیایید ببینیم رایج‌ترین مشکلات احتمالی در لایت اسپید چیست و چه مواردی ممکن است عملکرد همیشگی این وب سرور را با مشکل مواجه کند.

شروع نشدن عملکرد سرور

زمانی که متوجه شدید وب سرور عملکرد خود را شروع نمی‌کند، می‌توانید گزارش خطا (که معمولاً در /usr/local/lsws/logs/ قرار دارد) را بررسی کنید تا ببینید هرگونه پیام یا هشدار خطا دریافت می‌کنید یا خیر. رایج‌ترین دلایل بروز این مشکل، تداخل پورت یا تنظیمات نادرست پیکربندی هستند.

مشکلات عملکرد

چنانچه با عملکرد وب سرور مشکل پیدا کردید، میزبان مصرف منابع را بررسی کنید. در این شراط ممکن است لازم باشد تا تنظیمات عملکرد لایت اسپید را مجدداً تنظیم کرده و یا منابع سرور را ارتقا دهید.

بارگیری نشدن وب سایت

اگر وب سایت لود نمی‌شود، باید پیکربندی وب سایت را در کنسول LiteSpeed WebAdmin بررسی کنید. در این شرایط باید مطمئن شوید که document root و سایر تنظیمات مشکلی ندارند.

۵ دلیل برای استفاده از وب سرور LiteSpeed

تا اینجا هرآنچه را که درباره وب سرور لایت اسپید لازم بود بدانید، بررسی کردیم. اگر همچنان نسبت به استفاده از لایت اسپید و جایگزین کردن سایر وب سرورها با این نرم افزار شک دارید، دلایل زیر می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم درست را بگیرید. ۵ دلیل اصلی که چرا باید LiteSpeed را استفاده کنید، عبارتند از:

۱- جایگزینی برای آپاچی

چنانچه تابحال از وب سرور آپاچی استفاده می‌کردید و حالا می‌خواهید گزینه جدیدی را با سرعت بیشتر امتحان کنید، وب سرور LiteSpeed را انتخاب کنید. این وب سرور یک جایگزین امن و مطمئن برای آپاچی بوده و سازگاری کاملی با آپاچی هم دارد. به عبارت دیگر، همه ویژگی‌ها و ابزارهایی که تحت آپاچی کار می‌کردند، با لایت اسپید هم سازگاری داشته و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

انتقال داده‌ها و همه محتویات آپاچی، به لایت اسپید بسیار ساده بوده و در فایل‌های htaccess. یا httpd.conf هیچ تغییری به وجود نمی‌آید. انتقال از آپاچی به لایت اسپید تنها چند دقیقه طول کشیده و تمام تنظیمات و راه اندازی مجدد در همین زمان کم انجام می‌شود. همچنین درصورت استفاده از cPanel/WHM، یک پلاگین رایگان وجود دارد که برای مدیریت وب سرور لایت اسپید به واسطه یک رابط گرافیکی می‌توانید از آن استفاده کنید.

۲- ارتقای عملکرد با وب سرور LiteSpeed

یکی از مهمترین ویژگی‌های لایت اسپید آن است که در وب سایت‌های شلوغ با صفحاتی که در هر ثانیه هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند، عملکردی عالی را ارائه می‌دهد. نکته قابل توجه آن است که این اتفاق، با نیاز به کمترین میزان منابع سخت‌افزاری مانند حافظه  و CPU امکانپذیر است.

در واقع، وب سرور لایت اسپید در ارائه محتوای استاتیک نسبت به هر وب سرور دیگری بهتر عمل می‌کند. از آنجایی که این وب سرور از PHP LSAPI سفارشی استفاده می‌کند، عملکرد PHP ارتقا پیدا می‌کند. برای مثال، اگر یک وب سایت وردپرس با بازدید بالا در سرور خود دارید، لایت اسپید می‌تواند یک انتخاب عالی و هوشمندانه باشد. چنانچه از LSWS به عنوان جایگزین آپاچی استفاده می‌کنید، به سرعت متوجه خواهید شد که بار سرور کاهش پیدا می‌کند.

۳- ارتقای قابل توجه سطح امنیت

اگر بخواهیم بررسی کنیم که یکی از مهمترین مزایای لایت اسپید چیست قطعاً ویژگی‌های امنیتی پیشرفته و کاربردی آن اولین نکته‌ای است که به نظر می‌رسد. سازگاری کامل این وب سرور با آپاچی، از اولین دلایل ارائه امنیت بیشتر است. به دلیل این سازگاری، می‌توانید از ماژول mod_security برای مسدود کردن بیشتر حملات وب استفاده کنید. بدون آن که نیاز باشد تنظیمات اضافی را اعمال کنید، لایت اسپید با تمام قوانین امنیتی سازگاری دارد.

علاوه‌بر ویژگی‌های امنیتی معمول، وب سرور لایت اسپید برخی قابلیت‌های امنیتی خاص خود را دارد که برای مقابله با حملات DoS یا DDoS مفید هستند. قابلیت‌های محدود کردن پهنای باند و اتصالات از ویژگی‌های مهم ضد DDoS هستند.

۴- کاهش هزینه‌های سخت افزاری

اگرچه وب سرور  لایت اسپید در بیشتر شرایط یک گزینه پولی است و مانند سایر وب سرورهای شناخته شده استفاده از آن رایگان نیست، اما استفاده از آن در نهایت منافع مالی برایتان خواهد داشت. با استفاده از این وب سرور هزینه‌های مربوط به اخذ لایسنس را کاهش داده و همچنین یک سرور سریع و قابل اطمینان خواهید داشت که به خودی خود هزینه‌های پشتیبانی یا ارتقای مداوم وب سایت را کاهش می‌دهد.

۵- بهبود نتایج سئو و سود بیشتر

سرعت وب سایت یکی از مهمترین عوامل جلب رضایت مشتری و بازدیدکنندگان است. موتورهای جستجو نیز به این عامل توجه زیادی داشته و آن را به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای کیفیت وب سایت در نظر می‌گیرند. اگرچه عوامل مهم دیگری در بهبود سئو نقش دارد، اما سرعت همچنان وزن بیشتری در مقایسه با بسیاری از این فاکتورها دارد. همان‌طور که گفتیم، استفاده از وب سرور LiteSpeed به وضوح می‌تواند به بهبود سرعت سایت کمک کند و به همین دلیل، اگر روی بهینه سازی سئو تمرکز دارید، این وب سرور انتخابی مطمئن برایتان خواهد بود. لایت اسپید در حال حاضر از سریع‌ترین وب سرورهای موجود است.

جمع‌بندی

در این مطلب هرآنچه را که درباره وب سرور لایت اسپید لازم است بدانید، بررسی کردیم. وب سرور LiteSpeed در میان سایر گزینه‌های وب سرور ازجمله آپاچی، Nginx و … به نسبت جدیدتر است اما از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و به دلیل ویژگی‌های خاص خود، از بسیاری جهات ترجیح داده می‌شود. برای مثال، این وب سرور سطح بالایی از امنیت را فراهم کرده و همچنین از سرعت بالایی برخوردار است. در این مطلب به طور دقیق دیدیم که ویژگی‌های لایت اسپید چیست و این وب سرور چه مزایا، کاربردها، نقاط ضعف و عملکردی داشته و همچنین آن را با سایر گزینه‌های وب سرور مقایسه کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir