مقالات

MinIO چیست؟ + نگاهی به نحوه کار راهکار آبجکت استوریج مین آی او

در این مطلب بررسی می‌کنیم که MinIO چیست و از چه روشی برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کند. روش ذخیره داده در MinIO، روش Object Storage است که واحدهای مجزای آن یا همان Objectها، روند ذخیره‌سازی و تغییرات مستقل خود را دارند. ذخیره و حفظ داده‌ها به صورت امن، از اهمیت زیادی برای سازمان‌ها برخوردار است و پیدا کردن یک روش یا پلتفرم جامع با قابلیت‌های متنوع که این کار را به شیوه‌ای امن انجام دهد، کار ساده‌ای نیست. در این مطلب با بررسی این که روش کار MinIO چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، آن را به عنوان ابزاری امن برای ذخیره داده‌ها معرفی می‌کنیم.

MinIO چیست؟

قبل از آن که بخواهیم جزئیات بیشتری را درباره MinIO (بخوانید مین آی او) بررسی کنیم، لازم است که ببینیم MinIO چیست و به چه منظوری طراحی شده است. MinIO یک نرم‌افزار سرور منبع باز است که با زبان Go نوشته شده و برای ذخیره و نگهداری داده‌ها به روش ذخیره‌سازی اشیاء (Object Storage) طراحی و ایجاد شد. طراحی این پلتفرم متناسب با زیرساخت ابری، یک عملکرد ذخیره‌سازی S3 را ارائه می‌دهد. به طور خلاصه باید گفت که Amazon S3، سرویسی از کمپانی آمازون است که فضای ذخیره‌سازی مقیاس‌پذیر، توزیع شده روی سرورهای متعدد و با ظرفیت ذخیره بسیار بالا را ارائه می‌دهد.

برای ذخیره داده‌های بدون ساختاری مانند عکس، فیلم، فایل‌های لاگ، فایل‌های پشتیبان یا بک‌آپ و کانتینرها، MinIO از بهترین راهکارهایی است که می‌توانید استفاده کنید. حجم فایل‌ها یا همان آبجکت‌ها که در این پلتفرم ذخیره می‌کنید، می‌تواند از ۵ کیلوبایت تا حداکثر ۵ ترابایت باشد. این سرور به اندازه کافی سبک است که بتوانید آن را با استک‌های اپلیکیشن‌هایی مانند Redis، MySql و Gitlab استفاده کنید. حالا که می‌دانیم MinIO چیست و با عملکرد اولیه آن آشنا شدیم، بیایید ببینیم که این پلتفرم روند ذخیره داده را چطور انجام می‌دهد.

همچنین باید اشاره کنیم با این‌که مین آی او یک راهکار اوپن سورس محسوب می‌شود اما استفاده از آن نیازمند پرداخت هزینه اشتراک است.

نحوه کار MinIo

برای درک بهتر ویژگی‌های این پلتفرم ذخیره‌سازی داده، باید ببینیم که روش کار MinIO چیست و چطور کار می‌کند. عملکرد عالی این پلتفرم به لطف پشتیبانی ذخیره‌سازی چندگانه دیسک داخلی، Kubernetes PVC ،NAS و ذخیره سازی اشیاء ارائه شده توسط ابر عمومی مانند آژور، گوگل کلاد و سرویس ابری زَس، امکان‌پذیر می‌شود. سیستم کدگذاری ویژه «مین آی او» با تکرار و توزیع داده‌ها، آن‌ها را در درایوهای مختلف پخش کرده و باعث می‌شود تا قابلیت دسترسی و اطمینان بالایی داشته باشند.

دیسک‌های ذخیره‌سازی می‌توانند EBS ،Google Disk ،Ceph RBD، دیسک ISCSI و هارد دیسک با اتصال مستقیم باشند و یا ممکن است از یک پوشه با پشتیبانی NFS استفاده شده باشد. روند کدگذاری ویژه موجب می‌شود داده‌ها به اشیاء کوچک‌تر تقسیم شده و در دیسک‌های مختلف پخش شوند. این سیستم راهکاری داده‌ها را از خرابی دیسک‌ها محافظت می‌کند و مقیاس‌پذیری و افزونگی بالا را فراهم می‌آورد.

از دیگر راه‌های ذخیره‌سازی اشیاء در MinIO این است که از روش‌های ذخیره‌سازی حبابی Azure blob و یا ذخیره‌سازی اشیا در Google Cloud Platform استفاده می‌شود. روند ذخیره‌سازی در پلتفرم MinIO به این صورت است که به‌عنوان یک لایه شی S3 عمل کرده و برای دسترسی به فضای ذخیره سازی چندگانه ابری، یک رابط کاربری واحد ارائه می‌دهد. همچنین می‌توان از MinIO در محیط داکر و کوبرنتیز هم استفاده کرد که امکان ذخیره‌سازی آبجکت استوریج را برای مایکروسرویس‌ها فراهم می‌کند. حالا که می‌دانیم روش کار MinIO چیست می‌توان جزئیات بیشتری را درباره آن بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: فضای ذخیره‌سازی ابری چیست؟ آشنایی با فایل، بلاک و آبجکت استوریج

پیش‌نیازهای راه‌اندازی MinIO

برای آن که بتوانید از قابلیت‌های ذخیره‌سازی این پلتفرم استفاده کنید، باید بدانید که پیش‌نیازهای نصب MinIO چیست و برای راه‌اندازی آن به چه سیستمی با چه ویژگی‌هایی نیاز دارید. مهمترین پیش نیازهای اجرای Minio شامل موارد زیر است:

  • یک سرور اوبونتو با نصب تنظیمات اولیه سرور
  • یک نام دامنه ثبت شده
  • راه‌اندازی رکوردهای DNS
  • یک رکورد با نام سرور شما و اشاره به آدرس IPv4 سرور آبجکت شما
  • نصب Go روی اوبونتو
  • نصب و پیکربندی سرور MinIO
  • نصب اسکریپت استارتاپ Systemd
  • راه اندازی یک سرور MinIO
  • ایمن کردن دسترسی به سرور خود با گواهی SSL/TLS
  • ایجاد اتصال ایمن ازطریق رابط وب با استفاده از HTTPS

دلایل اهمیت MinIO

به نظر شما دلیل اهمیت MinIO چیست و چرا نسبت به پلتفرم‌های ذخیره‌سازی مشابه، محبوبیت بیشتری دارد؟ دلیل این مسئله ساده است. با یک سیستم ذخیره‌سازی با قابلیت افزایش سطح دسترسی (HA) و استقرار روش ذخیره‌سازی شیء، MinIO را می‌توان برای دستگاه‌های مختلف صرف‌نظر از موقعیت مکانی در یک شبکه استفاده کرد. برخی از مهمترین دلایل اهمیت مین آی او عبارت است از:

حفاظت از داده‌ها

در مین آی او با کمک چندین گره محافظت شده و با استفاده از قابلیت Erasure Code از خراب شدن و از دست رفتن هر بیت از داده‌ها جلوگیری می‌شود. برای بهره بردن از این قابلیت توزیع شده، پلتفرم مین آی او به حداقل ۴ دیسک نیاز دارد و ویژگی Erasure Code پس از راه‌اندازی قابلیت توزیع شده، به‌صورت خودکار فعال می‌شود.

سطح بالایی از در دسترس بودن

هنگامی که تنها یک سرور MinIO را راه‌اندازی کنید، با از دسترس خارج شدن سرور، دسترسی به دیسک‌ها نیز قطع می‌شود. اما به لطف پشتیبانی MinIO از قابلیت HA (افزایش سطح دسترسی‌پذیری) با توزیع کردن سرورها و دیسک‌ها، می‌توان نرخ آپ‌تایم دسترسی به داده‌های ذخیره شده را افزایش داد.

محدودیت‌ها

در Minio یک حالت مستقل با امکان راه‌اندازی روی یک سرور هم وجود دارد. اما برای حالت توزیع شده Distrubed به حداقل ۲ و حداکثر ۳۲ سرور نیاز است. البته این در حالی است که هیچ محدودیتی برای دیسک‌های به اشتراک گذاشته شده در سرور وجود ندارد. چنانچه به راه‌اندازی یک سرویس توزیع‌شده نیاز داشتید، می‌توانید از چند ماشین مجازی مین آی او که توسط ابزارهای ثانویه ازجمله کوبرنتیز مدیریت می‌شود، استفاده کنید.

مزایای MinIO چیست؟

حالا که می‌دانیم دلایل اهمیت MinIO چیست و چرا این پلتفرم ذخیره‌سازی از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌توانیم مزایای آن را بررسی کنیم. مهمترین مزایای استفاده از مین آی او عبارتند از:

  • سازگاری S3 API
  • افزونگی داده‌ها
  • سطح بالای در دسترس بودن
  • ویژگی مقیاس بندی افقی و عمودی
  • پشتیبانی از ذخیره سازی چندگانه Pluggable
  • حفظ و ایجاد امنیت داده‌ها با استفاده از سیستم رمزگذاری در سمت سرور و کلاینت

جمع‌بندی

در این مطلب دیدیم که MinIO چیست و با جزئیات اساسی درباره آن آشنا شدیم. مین آی او به‌عنوان یکی از بهترین پلتفرم‌های ذخیره سازی ابری و سرور اختصاصی شناخته می‌شود. به عبارت دیگر، MinIO یک سرور ذخیره سازی شیء (Object Storage) است که از کارایی بالایی برخوردار بوده و به‌طور خاص برای استفاده در زیرساخت‌های ابری در مقیاس بزرگ می‌توان از آن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir