مقالات

کیبانا چیست؟ + نگاهی به کاربردها، ویژگی‌ها و مزایا

کیبانا چیست و چه کاربردهایی دارد که باعث شده تا استفاده از آن بسیار پرطرفدار باشد؟ در این مقاله از بلاگ ابر زس به این سوال می‌پردازیم و از ویژگی‌ها و مزایا و معایب کیبانا می‌گوییم.

سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف، حجم قابل‌توجهی از داده‌ها را تولید می‌کنند که جمع‌آوری و پردازش آن‌ها کار ساده‌ای نیست. یکی از مراحل مهمی که در روند پردازش داده‌ها اهمیت دارد، بصری‌سازی یا به عبارتی نمایش ساده و قابل درک آنها است که به لطف ابزارهایی مانند kibana به بهترین شکل انجام می‌شود.

بصری‌سازی داده‌ها برای شناسایی الگوی آنها، نظارت و انجام اقدامات مناسب در زمان بروز رفتارهای غیرعادی، اهمیت دارد. Elastic Kibana یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های آنالیز و بصری‌سازی داده‌ها است که به‌صورت منبع باز طراحی شده و بینش بهتری درباره داده‌های مختلف به شما می‌دهد. در این مقاله به شکل دقیق‌تر می‌بینیم که kibana چیست و چه کاربردهایی دارد.

Kibana چیست؟

قبل از آن که بخواهیم جزئیات بیشتری را بررسی کنیم، ابتدا باید ببینیم که کیبانا چیست و برای چه منظوری از آن استفاده می‌شود.

کیبانا یک پلتفرم بصری‌سازی مبتنی‌بر مرورگر است که به‌عنوان ابزاری برای نمایش و تجزیه و تحلیل استفاده می‌شود. این پلتفرم، در کنار Elasticsearch و Logstash، اجزای اصلی ELK Stack را می‌سازند. پیش از این در مطلب «ELK چیست» توضیح داده‌ایم که این استک، یک پلتفرم محبوب برای جمع‌آوری گزارش‌ها و نمایش آنها است و با مانیتورینگ برنامه‌ها و زیرساخت‌ها، درک کلی درباره نحوه عملکرد آنها را فراهم می‌کند. با استفاده از داده‌های استک ELK می‌توان عیب‌یابی و آنالیز داده‌ها را سریع‌تر و کارآمدتر انجام داد.

کیبانا چیست

اما سوال اصلی اینجاست که کاربرد Kibana چیست و چرا از آن استفاده می‌شود. کیبانا یک ابزار کاربردی برای کوئری و آنالیز داده‌های لاگ  نیمه ساختاریافته در حجم زیاد است. وظیفه کیبانا در ELK Stack، نمایش دیتا از طریق رابط وب برای داده‌های ذخیره شده در Elasticsearch است. از رایج‌ترین موارد استفاده از این پلتفرم، می‌توان به آنالیز لحظه‌ای ترافیک وب سایت، آنالیز و مانیتورینگ داده‌های سنسورها، ارائه آمار فروش برای وب سایت‌های e-commerce، مانیتورینگ تحویل ایمیل و … اشاره کرد. علاوه‌بر کاربرد کیبانا به‌عنوان ابزار بصری‌سازی و آنالیز داده‌ها، این پلتفرم یک رابط کاربری نیز برای مدیریت مجوز Elasticsearch و احراز هویت ارائه می‌دهد.

مهمترین کاربردهای کیبانا چیست؟

یکی از موارد استفاده و کاربردهای اصلی کیبانا که به لطف پشتیبانی از داده‌های بدون ساختار و نیمه ساختاریافته، امکان‌پذیر می‌شود، آنالیز لاگ و متریک است. بیایید ببینیم که مهمترین کاربردهای پلتفرم کیبانا چیست و در چه مواقعی از آن‌ها استفاده می‌شود. این کاربردها عبارتند از:

  • داشبورد آنالیز متمرکز برای مایکروسرویس‌ها
  • درک رفتار کاربر
  • مانیتورینگ برنامه جنکینز (راهکار اوپن سورس برای یکپارچه‌سازی و ارزیابی کیفی نرم‌افزار)
  • سنجش عملکرد فروش
  • گزارش تخصیص منابع
  • داشبورد استریم داده
  • مانیتورینگ آپتایم وب‌سایت
  • ردیابی تست خودکار
  • مانیتورینگ داده‌های سراسری
  • اسکن آسیب‌پذیری
  • SIEM به‌عنوان یک سرویس (SIEM به معنی راهکارهای امنیت اطلاعات و مدیریت رویدادها)
  • مانیتورینگ فایروال
  • پیگیری ثبت‌نام‌ها
  • مانیتورینگ لینوکس

همه این‌ها از مهمترین کاربردهای پلتفرم بصری‌سازی Kibana هستند. البته استفاده‌های متنوع این پلتفرم تنها به این چند مورد ختم نشده و کاربردهای کمتر رایج دیگری مانند مانیتورینگ عملکردهای IT، مانیتورینگ عملکرد برنامه و … را هم ارائه می‌دهد. قابلیت‌هایی که این پلتفرم ارائه می‌دهد، بسیار متنوع هستند.

عملکردهای کیبانا

اگر بخواهیم به شکل دقیق‌تر بررسی کنیم که کاربردهای Kibana چیست می‌توانیم عملکردهای مختلف آن را بررسی کنیم. برخی از عملکردهای اصلی در این پلتفرم، شامل موارد زیر است.

ایجاد نمودارهای تعاملی

نمودارها و گزارش‌های بصری که در کیبانا ارائه می‌شود، به پیمایش تعاملی در بین حجم عظیمی از داده‌های گزارش در این پلتفرم کمک می‌کند. در این نمودارها، می‌توانید زیرمجموعه‌های خاصی از داده را Zoom in یا Zoom Out کرده، پنجره‌های زمانی بکشید و یا براساس درک عملی از داده‌ها، گزارش‌ها را بررسی کنید.

فیلترها و مجموعه‌های از پیش ساخته شده

این ویژگی، کمک می‌کند تا بتوانید انواع آنالیزها مانند کوئری‌های top-N، هیستوگرام‌ها و ترندها را تنها با چند کلیک اجرا کنید.

تشخیص ناهنجاری

قابلیت یادگیری ماشین در این پلتفرم، کمک می‌کند که ناهنجاری‌های داده‌ها را حتی زمانی که پنهان هستند، شناسایی کنید.

اشتراک گذاری امن

در کیبانا می‌توانید با خیال راحت داده‌های بصری‌سازی شده و داشبورد را با دیگران به اشتراک بگذارید. برای این کار، یک گزینه مشاهده محدود داده‌ها برای حفاظت از فاش شدن آن‌ها وجود دارد. می‌توانید داده‌ها و حتی داشبوردها را با اعضای دیگر تیم، مدیران و کلاینت‌هایی که می‌خواهند جزئیات را درلحظه مشاهده کنند، به اشتراک بگذارید. همچنین یک حالت Kibana Dashboard Only Mode وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید یک کاربر با دسترسی و قابلیت مشاهده محدود ایجاد کنید.

نمودار یا Graph

علاوه بر ترسیم نقاط داده، می‌توانید روابط بین نقاط مختلف در نمودار را نیز بررسی کنید. یک API exploration گرافیکی در این پلتفرم وجود دارد که به‌عنوان یک ابزار عالی برای بررسی و خلاصه کردن اطلاعات درباره داده‌ها در فهرست Elasticsearch شناخته می‌شود.

جستجوی کیبانا

کیبانا روش‌های مختلفی برای انجام جستجو در داده‌های گزارش‌ها دارد. در جدول زیر، می‌‌توانید ببینید که روش‌های رایج جستجو برای ارائه تجربه کاربری بهینه در کیبانا چیست و چه کاری انجام می‌دهند.

پشتیبانی Mapping

به‌لطف ویژگی‌های قدرتمند کیبانا می‌توانید اطلاعات جغرافیایی را روی داده‌های خود بصری‌سازی کرده کنید و نتایج را روی نقشه‌ها مشاهده کنید. سرویس Elastic Maps به کمک برخی ویژگی‌های کلیدی که برای بصری‌سازی داده‌های جغرافیایی حیاتی هستند، تجسم‌های بصری مکانی در Elastic Kibana را هدایت می‌کند.

Canvas

بااستفاده از برنامه Canvas در Kibana، می‌توانید داده‌های خود را برجسته‌تر نشان دهید. می‌توانید داده‌های بصری را با لوگوها، رنگ‌ها، متن و اشکال مختلف، بصورت داده‌های زنده درآورده و یک نتیجه منحصربه‌فرد را ایجاد کنید.

UI Watcher برای هشدارهای Threshold-Based

به کمک رابط کاربری جدید Kibana، هشدارها براساس آستانه، ایجاد و ویرایش می‌شوند. این عملکرد، با پیش‌نمایش محدودیت‌های هشدار، بازخورد گرافیکی و پیشنهاداتی را ارائه داده و همچنین پیام‌های هشدار همراه با مقادیر الگو را به صورت لاگ یا از طریق ایمیل ارسال می‌کند.

گزارش نویسی (Reporting)

یکی از بهترین عملکردهای Kibana، گزینه گزارش‌دهی است که کمک می‌کند به‌سرعت گزارش‌هایی از روند بصری‌سازی یا داشبورد خود تهیه کنید. می‌توانید گزارش را برای آینده برنامه‌ریزی کنید یا آن را به گونه‌ای تنظیم نمایید که با فعال شدن یک شرط خاص، گزارش‌گیری آغاز شود. علاوه بر این می‌توانید با ارسال درخواست‌های HTTP POST، گزارش‌های خودکار تهیه کرده و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید.

همه این‌ها، کاربردهای اساسی هستند که به لطف آن‌ها، استفاده از کیبانا تا این اندازه گسترش یافته و به پلتفرمی محبوب تبدیل شده است. این کاربردها و موارد استفاده، درنتیجه قابلیت‌ها و گزینه‌های مختلفی که در پنل اصلی این پلتفرم ارائه شده، ممکن می‌شود.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های اصلی Kibana

حالا که می‌دانیم کاربردهای کیبانا چیست و برای چه مواردی از آن استفاده می‌شود، لازم است با قابلیت‌های آن نیز آشنا شویم. ابزارها و ویژگی‌هایی که در این پلتفرم وجود دارد، امکان آنالیز داده‌ها در حجم بالا را فراهم کرده و می‌توانید بصری‌سازی آن‌ها را به بهترین شکل انجام  دهید.

 کیبانا چیست

زمانی که پلتفرم kibana را باز می‌کنید، در صفحه اصلی آن می‌توانید فهرست ویژگی‌های مختلف را ببینید. در جدول زیر، بررسی می‌کنیم که مهمترین ابزارها و قابلیت‌های kibana چیست و هریک چه کاری انجام می‌دهند.

Discover صفحه Discover با فعال کردن دسترسی به هر فیلد در زمان پیش‌فرض، به تضمین روند تعاملی اکتشاف داده‌ها کمک می‌کند. این ابزار دارای قابلیت‌های زیر است.

  • تنظیم فیلتر زمان
  • ارسال درخواست‌های جستجو
  • مشاهده داده‌های document
  • فیلتر نتایج جستجو
Visualize در این بخش، بااستفاده از سبک‌های بصری‌سازی متنوع می‌توانید در شاخص‌های Elasticsearch تصویری از داده‌های خود ایجاد کنید. می‌توان از انواع نمودارها و جداول، سری‌های زمانی، نقشه‌ها و … در این بخش استفاده کنید.
Dashboard در داشبورد می‌توانید مجموعه‌ای از داده‌های بصری و جستجوها را ببینید. داشبورد کیبانا بسیار پویا و سازگار طراحی شده که به عملکرد بهتر آن کمک می‌کند. برای مثال، می‌توانید داده‌ها را فیلتر کنید، داشبورد را به‌صورت تمام صفحه باز کنید، اندازه و ترتیب محتوای داشبورد را تغییر داده و حتی آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.
Timelion Timelion که به آن Timeline هم می‌گویند، ابزاری دیگر برای نمایش است که عمدتا برای تحلیل داده‌ها بر اساس زمان استفاده می‌شود. با این ابزار، عملکردهای مختلف تعریف کوئری، بصری‌سازی و تبدیل در یک مکان انجام می‌شود.
Machine Learning از آنجایی که داده‌ها دارای پیچیدگی قابل‌توجهی بوده و همچنین لازم است تا مواردی مانند حملات سایبری، مسائل زیرساختی و تجاری و … شناسایی شوند، وجود یک قابلیت یادگیری ماشینی در کیبانا برای تشخیص ناهنجاری‌ها و مشاهده نتایج، لازم است. این قابلیت، با مدل‌سازی خودکار داده‌های Elasticsearch، می‌تواند مشکلات را سریع‌تر شناسایی کند.
APM مخفف «Application Performance Monitoring» یا «پایش کارایی اپلیکیشن» است که به کاربران امکان نظارت بر برنامه‌ها و خدمات را می‌دهد و معیارها و خطاهای عملکرد را جمع‌آوری می‌کند.
Dev Tools ابزارهای Dev Kibana به ایجاد تعامل قوی با ElasticStack کمک می‌کنند. با استفاده از این ابزار، امکان آپلود داده‌های در الاستیک سرچ، بدون استفاده از لاگ استش فراهم می‌شود. با کمک Dev Tools می‌توان داده‌ها را در کیبانا ارسال، حذف یا جستجو کرد.
Monitoring مانیتورینگ کیبانا جزئیاتی در مورد کارایی استک ELK از جمله بر اساس میزان مصرف حافظه و زمان پاسخ‌دهی را ارائه می‌کند.
Management صفحه مدیریت کیبانا نیز برای انجام پیکربندی‌ها استفاده شده و شامل سه عملکرد اصلی است:

  • Index Pattern؛ برای پشتیبانی از راه‌اندازی اولیه و پیکربندی مداوم نام‌های ایندکس
  • Saved objects؛ برای میزبانی بصری‌سازی، داشبورد و جستجوهای ذخیره شده
  • Advanced settings؛ شامل تنظیماتی برای تغییر رفتار Kibana

مزایا و معایب کیبانا

برای آن که بتوانیم به‌درستی عملکرد و اهمیت استفاده از Kibana را درک کنیم، باید ببینیم که مزایا و نقاط قوت کیبانا چیست و همچنین چه نقاط ضعف یا معایبی دارد.

مزایای کیبانا

استفاده از کیبانا مزایای متعددی دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • یک ابزار بصری‌سازی مبتنی بر مرورگر منبع باز و مناسب برای آنالیز حجم زیادی از گزارش‌ها در قالب انواع نمودارهای خطی، میله‌ای، نمودار دایره‌ای، نقشه‌ها و …
  • رابط کاربری ساده و استفاده راحت برای افراد مبتدی
  • سادگی تبدیل داده‌های بصری و داشبورد به گزارش یا Logها
  • آنالیز داده‌های پیچیده به ساده‌ترین روش به کمک بصری‌سازی در ابزار Canvas
  • مقایسه داده‌ها برای درک بهتر عملکرد به لطف بصری‌سازی Timelion

معایب کیبانا

استفاده از کیبانا علی‌رغم تمام مزایایی که دارد، ممکن است نقاط ضعف یا معایبی هم داشته باشد که بهتر است با آنها آشنایی داشته باشیم. بیایید ببینیم معایب Kibana چیست و چه ضعف‌هایی دارد.

  • درصورتی که نسخه کیبانا مورداستفاده با افزونه‌هایی که قصد استفاده از آن‌ها را دارید مطابقت نداشته باشد، کار با آن‌ها سخت می‌شود.
  • گاهی ممکن است برای ارتقای نسخه قدیمی به نسخه جدید، با مشکلاتی مواجه شوید.

جمع‌بندی

در این مطلب بررسی کردیم که کیبانا چیست و چه کاربردهایی دارد. سازمان و شرکت‌های مختلف، برای آن که بتوانند داده‌های مختلف خود را پردازش و دسته‌بندی کرده و به کمک بصری‌سازی آن‌ها، درک بهتری از این داده‌ها داشته باشند، به ابزارهایی مانند kibana نیاز دارند. اگر شما نیز با حجم بالایی از داده‌ها روبرو بوده و نیاز دارید تا با آنالیز آن‌ها، یک دید کلی و بهتر از عملکردهای مختلف داشته باشید، به کیبانا نیاز دارید.

ابر زَس تحت «سرویس مدیریت شده»، استک ELK را روی دیتاسنتر ابری ارائه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir