مقالات

گذری بر PaaS

PaaS توسعه‌دهنده‌ها را از خرید یا اجاره مستقیم سیستم‌های زیرساختی و سخت‌افزاری مثل زیرساخت شبکه، سرور، سیستم عامل مورد نیاز و… بی‌نیاز می‌کند

یکی از مهمترین و پر کاربردترین سرویس‌هایی که در مدل‌های کلود (cloud) ارائه می‌شود PaaS نام دارد.PaaS یا platform as a service از راهکار‌های مناسب پیاده سازی معماری microservices نیز محسوب می‌شود.با توجه به پیشرفت روز افزون صنعت آی تی و تکنولوژی معماری‌های نرم‌افزار به سمت معماری‌های microservices در حرکت هستند، در این نوع معماری طراح نرم‌افزار می‌بایست نرم‌افزار خود را به صورت ماژولار طراحی و پیاده سازی کند. معماری که درآن نرم‌افزار تبدیل به ماژول و component‌های مختلف می‌شود و هر ماژول componentتوسط تیم تخصصی خود توسعه داده می‌شود.

معماری microservices

با یک مثال معماری microservices را شرح می‌دهیم. در نظر می‌گیریم که نرم‌افزاری messenger  داریم که قابلیت تماس تلفنی و ارسال پیامک و کنال‌های تخصصی دارد. نرم‌افزار فوق با توجه به معماری microservices به صورت ماژولار طراحی شده است. نرم‌افزار از سه بخش اصلی زیر تشکیل شده است.

  1. ماژول ویپ (برای برقراری تماس صوتی نرم‌افزار در بستر شبکه)
  2. ماژول XMPP (برای ارسال پیام در نرم‌افزار در بستر شبکه)
  3. ماژول rabbitmq (برای مدیریت درخواست‌های وارده به نرم‌افزار در بستر شبکه)

نرم‌افزار فوق از سه بخش اصلی تشکیل شده است که هر بخش توسط تیم توسعه خود طراحی و به روز رسانی شده است. معماری فوق در جهت microservices بودن توسط تیم توسعه هر component را به صورت داکری لانچ کرده است. به عبارتی دیگر نرم‌افزار فوق دارای سه بخش اصلی می‌باشد که هر بخش به صورت مجزا توسط تیم توسعه طراحی شده است که حاصل طراحی آن image توسعه داده شده هر ماژول است، یعنی هر ماژول برای خود image دارد که توسط تیم برنامه نویسی مختص خود توسعه داده شده است و image ‌های فوق به وسیله orchestrator مربوطه کانتیر‌‌ها را ایجاد و مدیریت می‌کند. بهترین بستر برای توسعه و راه اندازی image ‌های طراحی شده است در معماری microservices  سرویس PaaS می‌باشد.

 PaaS بستری است که قابلیت توسعه با ابزار‌های مورد نیاز ارائه می‌کند، بستری که در backend خود از بهترین ابزار‌هایorchestration استفاده می‌کند.

سرویس PaaS

به عبارت دیگر PaaS بستر و محیطی مناسب برای توسعه دهنگان، جهت کدنویسی و حتی deploy کردن کد‌های نوشته شده ارائه می‌کند.

سرویس PaaS

سناریو‌های معمول مورد استفاده در PaaS

Development framework

PaaS پلتفرمی‌ را فراهم می‌کند که توسعه دهندگان می‌توانند برای توسعه یا شخصی سازی نرم‌افزار‌های خود، از آن بهره مند شوند. PaaS به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از اجزای داخلی نرم‌افزار‌ها برنامه‌هایی را ایجاد کنند. ویژگی‌های ابری مانند مقیاس پذیری، قابلیت دسترسی بالا و قابلیت چند مستاجره (multi-tenant اشاره به قابلیت‌های تعریف پروژه نرم‌افزار‌های مختلف با دسترسی‌های مجزا در بستر PAAS دارد) گنجانده شده است و از میزان کدگذاری که توسعه دهندگان باید انجام دهند می‌کاهد.

Analytics or business intelligence

ابزار‌های ارائه شده به عنوان یک سرویس با PaaS به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا داده‌های خود را تجزیه و تحلیل و استخراج کنند، با یافتن بینش‌ها و الگو‌ها و پیش بینی نتایج برای بهبود پیش بینی، تصمیمات طراحی محصول، بازده سرمایه گذاری و سایر تصمیمات تجاری اتخاذ می‌گردد. به عبارتی دیگر با توجه به قابلیت آنالایز و تحیلی دیتا می‌توان به تحلیل‌ها و پیشبینی‌هایی در مورد نرم فزار رسید که این عوامل تاثیر مثبت در روند بیزینسی نرم‌افزار‌های تحت PaaS خواهند داشت و در ادامه در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

Additional services

ارائه دهندگان PaaS ممکن است خدمات دیگری را ارائه دهند که برنامه‌ها را تقویت می‌کند، مانند گردش کار، دایرکتوری، امنیت و برنامه ریزی و… به عبارتی دیگر با توجه به قابلیت‌های مختلفی که در PaaS وجود دارد، بنا به سیاست گذاری‌های PaaS provider می‌توان add on ‌های مختلفی به آن افزود که فرایندDeploy برای توسعه دهنده ساده تر شود.

چه زمانی از PaaS استنفاده کنیم؟

استفاده از PaaS در چندین موقعیت مفید و حتی گاهی اوقات ضروری است. به عنوان مثال، هنگامی‌که چندین توسعه دهنده روی یک پروژه توسعه کار می‌کنند، PaaS می‌تواند جریان کار را ساده کند. اگر توسعه دهندگان به صورت پروژه‌ای همزمان برای توسعه چند نرم‌افزار در حال فعالیت هستندPaaS می‌تواند محیط ایزوله و مناسبی را برای پروژه مربوط به هر نرم‌افزار در اختیار توسعه دهنگان قرار دهد. PaaS در صورت نیاز برای ایجاد برنامه‌های سفارشی بسیار سودمند است. این سرویس ابری می‌تواند برخی از چالش‌های پیش آمده و مشکلات کد نویسی در نرم افزا را ساده کند.

دو مثال رایج انواع PaaS

Application Platform as a Service (aPaaS)

aPaaS با بهره‌وری بالا یکی از رایج ترین انواع سیستم عامل‌های ابری است. توسعه دهندگان به دنبال راه‌حل‌های aPaaS هستند تا هنگام طراحی، توسعه و راه اندازی برنامه‌ها و خدمات جدید، مزایای کارآیی متعددی را ارائه دهند.

در این نوع سرویس PaaS، API‌ها در سطح سرویس طراحی و ایجاد می‌شوند تا دسترسی به توابع خاصی را در محیط ابری سازمانی، از هر نوع که باشد ارائه دهند. بیشتر پلتفرم‌ها به عنوان یک API سرویس با پایگاه داده‌ها، پورتال‌ها و گاهی اوقات حافظه ذخیره سازی ادغام می‌شوند.

PaaS API امکاناتی را بر روی سرور PaaS فراهم می‌کند، که دستکاری داده‌ها را در برنامه مشتری انجام می‌دهد. به عنوان مثال دو ماژول و یا component در نرم‌افزاری نیاز به ارسال درخواست در پایگاه داده یا database را دارند که این نیاز با استفاده از PaaS API رفع می‌شود.

به عبارتی دیگر در سرویس PaaS می‌توان ازAPI ‌ها برای ارتبط با اجزا و ابزار‌هایی که در بستر کلود قرار داده شده بهره مند شد، در بستر PaaS  ابزار‌های همچون دیتا‌بیس و یا پایگاه داده‌های مختلف وجود دارد که هر ماژول یا  component‌های نرم‌افزار‌ها می‌تواند توسطAPI با پایگاه داده خود صحبت و در صورت نیاز اطلاعاتی را در آن ذخیره و یا تغییر دهد.

Business Intelligence (BIaaS)

استقرار ابر‌ها برای هوش تجاری و تجزیه و تحلیل اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است. داشبورد، گزارشگری و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ (BiG data)، شرکت‌ها را در سراسر اکوسیستم داده خود افزایش می‌دهد تا سطح بالایی از کنترل و مدیریت داده‌ها را حفظ کنند. بسیاری از ارائه دهندگان خدمات ابری دارای خدمات تجزیه و تحلیل تجاری هستند که به شما امکان می‌دهد تا یک کسب و کار به داده‌های خود متصل شود، تجزیه و تحلیل پیشرفته انجام دهد و به راحتی به داشبورد‌های گزارش‌گیری دسترسی پیدا کنند.

جالب است که هوش تجاری و تجزیه و تحلیل اغلب به عنوان قابلیت PaaS با ارزش افزوده مصرف می‌شود. به عنوان مثال، اهمیت هوش تجاری در حالات B2B در حال افزایش است. به همین ترتیب، برنامه‌های اصلی کسب و کار از جمله CRM جایی از عملکرد را در این زمینه فراهم می‌کنند. (اتصال داشبورد انلایز تحلیل نرم‌افزار به CRM) علاوه بر این، راه حل‌های یکپارچه سازی نرم‌افزار و میان افزار ارائه شده از طریق cloud به سازمان‌ها امکان می‌دهد منابع و سیستم‌های متفاوتی را به هم متصل کنند تا دسترسی به داده‌ها، تجمیع و قابلیت مشاهده را آسان کند و عملیات BI و تجزیه و تحلیل را آسان تر می‌کند.

به عبارتی دیگرPaaS قدم در هوش تجاری نهاده است، هوش تجاری که با اتصال به component ‌های نرم افزا‌های مختلف قدرت تحلیل به کاربران ارائه کند، قدرت تحیلی که با گزارش گیری و استفاده از الگوی‌هایی از پیش تعریف شده کمک به روند صعودی راندمان بخش تجاری کسب و کار‌ها می‌کند.

سرویس PaaS

نتیجه

پلت فرمی‌که در PaaS به عنوان سرویس ارائه می‌شود علاوه بر ویژگی‌های شناخته شده‌ای که به برنامه نویسان در راستای توسعه کمک می‌کند ویژگی‌های معجزه آسایی دارد که می‌توان تحت توسعه از آن بهره مند شد، ویژگی که به کمک آن حتی سیاست‌های marketing را نیز می‌توان تعیین کرد. ویژگی‌های هوش تجاری در PaaS دریچه ای نو در روند بخش تجاری سازمان‌ها به وجود آورده است که با بهره‌گیری ازآن می‌توان شگفتی‌هایی  فراتر از حد انتظار با توسعه PaaS خلق کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir