اخبار

ابر زس، اپراتور ابر ایران

موفقیت ابر زس در مزایده ابر ایران

پیرو جلسه بازگشایی پاکت‌های شرکت‌کنندگان در مزایده اپراتور ابر ایران، کنسرسیوم ابرزس، آسیاتک، و ژرف‌نگر به عنوان برنده مزایده پروژه ابر ایران در منطقه ۱ شناخته شد. سازمان فناوری اطلاعات ایران در روزهای پایانی دی ماه نتایج مزایده عمومی سرمایه‌گذاری «ایجاد، بهره‌برداری و انتقال شبکه‌ی ابری یکپارچه توزیع‌شده سازمان فناوری اطلاعات ایران» در مناطق یک و دو را اعلام نمود. با اعلام نتایج مزایده، این کنسرسیوم که متشکل از سه برند خوشنام در حوزه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رایانش ابری است، به عنوان برنده مزایده سرمایه‌گذاری، ساخت، بهره‌برداری و انتقال شبکه ابری یکپارچه توزیع‌شده سازمان فناوری اطلاعات ایران در منطقه ۱ معرفی شد.

چیستی و تاریخچه مزایده ابر ایران

سازمان فناوری اطلاعات ایران از سال گذشته تصمیم گرفت به منظور ارتقا، بهینه‌سازی و یکپارچه‌سازی مراکز داده خود در استان‌ها، اجرای پروژه‌ی «شبکه‌ی ابری یکپارچه توزیع‌شده سازمان فناوری اطلاعات ایران (ابر ایران)» را بر اساس بند ج تبصره 18 ماده واحده قانون بودجه سال 1398 در راستای اهداف شبکه‌ی ملی اطلاعات و توسعه‌ی خدمات الکترونیکی، از طریق مشارکت بخش دولتی و خصوصی (PPP) به روش ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT) و از طریق فراخوان و رقابت عمومی و با رعایت قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه، به سرمایه‌گذاران واجد شرایط واگذار نماید. به همین منظور در یک مرحله با اعلام فراخوان، ارائه‌دهندگان خدمات در این حوزه را شناسایی و پس از آن اسناد مزایده را در دی ماه ۹۸ منتشر کرد. در این مزایده مراکز داده سازمان فاوا به دو منطقه کشوری تقسیم شد. منطقه ۱ شامل شهرهای تبریز، مشهد، قم، همدان، و هم مکانی در شیراز، و منطقه ۲ شامل شهرهای اصفهان،‌البرز، اهواز و هم مکانی در شیراز است. سازمان فناوری اطلاعات با این فراخوان با افزایش چند برابری ظرفیت ابری کشور و انتقال مراکز داده به ۸ شهر به دنبال تمرکززدایی از تهران بوده است. این طرح به‌صورت مشترک با شرکت ارتباطات زیرساخت و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می‌شود و این نوع همکاری میان دستگاهی نماد یک نگاه نوگرا به بوروکراسی به‌منظور هم‌افزایی و تحقق اهداف بزرگ‌تر است.

خصوصیات طرح ابر ایران و اثرات واگذاری آن به بخش خصوصی

اپراتور ابر ایران قراردادی با حجم سرمایه‌گذاری حدود 2400 میلیارد ریال با دوره احداث یک‌ساله و دوره بهره برداری ۷ ساله است. این طرح موجب تمرکززدایی منابع و ترافیک از تهران و موجب ایجاد اشتغال پایدار در سایر شهرها خواهد شد. در این طرح کلیه زیرساخت‌های مراکز داده سازمان فاوا بازسازی شده و آماده بهره‌برداری مجدد می‌شوند و شهرهای مشخص شده، تبدیل به نقاط مهم خدمات رایانش ابری کشور خواهند شد.

واگذاری عملیات مدیریت خدمات رایانش ابری این مراکز داده، اتفاقی مهم از سوی سازمان فاوا قلمداد می‌شود که علاوه بر اعتماد به بخش خصوصی جوان و نوپا،‌ زمینه را برای رقابت سالم میان اپراتورهای خدمات رایانش ابری کشور فراهم آورده و موجب توسعه هر چه بیشتر ظرفیت‌های خدمات ابری کشور می شود.

ابر زس به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بازیگران عرصه خدمات رایانش ابری کشور، افتخار دارد نرم‌افزار مدیریت خدمات ابری قدرتمند خود را برای ارائه هر چه بهتر خدمات زیرساخت ابری، به شرکت‌های نوپا، خدمات دهندگان عمومی، دولتی، مالی و اعتباری و همچنین خدمات دهندگان حوزه فناوی اطلاعات به کار گیرد.

ابر زس در افق توسعه خود، محصولات ارزشمند زیرساخت ابری متنوعی را پیش‌بینی کرده است که زمینه‌ساز تحولات عظیمی در اکوسیستم نوآوری کشور خواهد بود و در آینده به دنبال ارائه خدمات نوآورانه‌ در حوزه های کلان داده، هوش مصنوعی، سلامت ابری، اینترنت اشیاء و … است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir