مقالات

تفاوت سرور مجازی ایرانی و خارجی

دنیای مدرن تمامی کسب و کارها را به سمت آنلاین شدن پیش برده‌است. به طوری که نسل جدید برای دسترسی به نیازهای خود مستقیم به فضای مجازی مراجعه می‌کنند و کمتر کسی با روش سنتی به دنبال نیازهای خود می‌رود. همین امر باعث شده تا نیاز به سرور در تمام دنیا افزایش پیدا کند. یکی از انواع سرور که بسیار کاربردی است و با استفاده کاربران مطابقت دارد، سرور مجازی است. ما در حال حاضر در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و دسترسی به سرور، تنها به کاربران همان منطقه محدود نمی‌شود. در نتیجه کسی که در ایران زندگی می‌کند می تواند به راحتی به سرور مجازی خارجی نیز دسترسی پیدا کند. برای اطلاع از تفاوت سرور مجازی ایرانی و خارجی با ابر زس همراه باشید تا سرور مجازی متناسب با نیاز خود را تهیه کنید.

سرور مجازی چیست؟

قدم اول در دانستن تفاوت سرور مجازی ایرانی و خارجی، دانستن مفهموم سرور مجازی است. هنگامی که یک سرور فیزیکی مادر از طریق برنامه‌های مجازی ساز به چند سرور مستقل با امکانات محدودتر تبدیل شود، هرکدام از آنها یک سرور مجازی نامیده می‌شوند. سرور فیزیکی اصلی در محلی که اصطلاحا “دیتاسنتر” نامیده می‌شود تحت شرایط خاصی نگه داشته می‌شود تا در کمال صحت و سلامت باشد.

منظور از سرور مجازی ایرانی و خارجی چیست؟

سرور مجازی را می‌توان با توجه به موقعیت جغرافیایی به دو دسته سرور مجازی ایرانی و سرور مجازی خارجی تقسیم بندی کرد. منظور از سرور مجازی ایرانی، سرور مجازی‌ای است که دیتاسنتر آن داخل ایران قرار دارد. به این ترتیب دیتاسنتر سرور مجازی خارجی، خارج از ایران قرار داد.

مطالعه بیشتر: تفاوت سرور مجازی و ابری 

یکی از چالش‌هایی که سازمان‌ها همیشه با آن مواجه هستند این است که سرور مجازی ایرانی تهیه کنند یا خارجی! برای اطلاع از این موضوع بهتر است با ویژگی‌های سرورهای مجازی ایرانی و خارجی به طور کامل آشنا شویم.

تفاوت سرور مجازی ایرانی و خارجی

برای این کار باید ویژگی‌های سرور مجازی را به طور کامل مورد بررسی قرار داد و تفاوت آن را در ایران و خارج از ایران بیان کرد. این ویژگی‌ها از جنبه‌های زیر در نظر گرفته می‌شوند:

  • uptime

مسئله کلیدی در مورد همه سرورها این است که باید همیشه روشن باشند و اتصال آنها به برق برقرار باشد. همین مورد تعیین کننده کیفیت و ظرفیت آن سرور است. منظور از uptime، مدت زمان روشن بودن سرور است که به معنی زمانی است که سرور می‌تواند خدمات ارائه کند. این معیار به صورت درصد بیان می‌شود. اختلالاتی مانند قطعی برق و یا مشکلات اینترنت می‌تواند ارتباط سرور با برق را قطع کرده و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه میزان uptime آن را کاهش دهد. در اصل منظور از uptime، توانایی سرور در اجرا و اداره وبسایت است.

سرورهای خارجی به دلیل اینکه به روز ترین تکنولوژی و قطعات سخت افزاری را در اختیار دارند با مشکلات کمتری در بخش سخت افزاری مواجه می شوند؛ اما نکته دیگری که در uptime موثر است قدرت شبکه است که بیش از هرچیز به تامین کننده سرویس مربوط است و ارتباطی به داخلی یا خارجی بودن سرور مجازی ندارد. با توجه به موارد مطرح شده میزان uptime بیش از هرچیز به تامین کننده سرویس مربوط می شود و نمی توان به صورت عمومی این دو نوع سرور را مقایسه کرد.

  • دسترسی به پشتیبانی

نکته دیگری که در مقایسه سرور ایرانی و خارجی از اهمیت برخوردار است، دسترسی به پشتیبانی در هنگام بروز مشکلات است. در هنگام استفاده از سرورهای مجازی ایرانی دسترسی بسیار آسان تری به تامین کنندگان سرویس وجود دارد که باعث می شود کاربران برای دریافت سرویس از تامین کنندگان داخلی تمایل بیشتری داشته باشند.

  • امنیت اطلاعات

امنیت اطلاعات

مسئله امنیت همواره برای کاربران، یکی از دغدغه های اصلی است. اینکه یک کاربر مطمئن باشد با ثبت نام در یک سایت و وارد کردن اطلاعات شخصی یا اطلاعات حساب بانکی خود، با مشکلی مواجه نمی شود نقش بسیار مهمی در اعتماد او به آن کسب و کار دارد. همه سایت‌ها در معرض خطر حملات سایبری به سرورهایشان هستند و برای جلوگیری از دسترسی به اطلاعات کاربران از برنامه‌های امنیتی استفاده می‌کنند. تامین امنیت سرورها هم به صورت نرم‌افزاری و هم به صورت سخت‌افزاری انجام می گیرد که هر تامین کننده در سطح مختلفی از امنیت به ارائه خدمات می پردازد. به همین دلیل امنیت سرور ایرانی و خارجی وابسته به تامین کننده آن است و به صورت کلی نمی توان امنیت سرویس های ایرانی یا خارجی را تایید و یا رد نمود.

  • تفاوت هزینه سرور مجازی ایرانی و خارجی

از اولویت‌های کسی که اقدام به اینترنتی کردن کسب و کار خود می‌کند به حداقل رساندن هزینه‌ها است تا بتواند با کمترین هزینه، بیشترین بهره‌وری را داشته باشد. در مبحث خرید سرور مجازی هزینه‌ها بر اساس نوع کاربری سایت تعیین می‌شود. میزان دیتایی که در سایت بارگذاری می‌شود و همچنین میزان مراجعه به سایت در هزینه‌هایی که برای تهیه سرور می‌شود تاثیرگذار است. به طوریکه هرچقدر بازدید و مراجعه بیشتر باشد، سرور قوی‌تری مورد نیاز است و بالطبع باید هزینه بیشتری پرداخت شود. اما به صورت عمومی می توان گفت که به علت نوسانات ارزی، هزینه استفاده از سرورهای خارجی بیش از سرورهای ایرانی است.

  • سرعت

برای کاربرانی که به یک فضای مجازی مراجعه می‌کنند سرعت دسترسی به اطلاعات همیشه مهم بوده و نقش بسزایی در جذب آنها دارد. هرچه سرعت عمل یک پلتفرم مجازی بالاتر باشد، قطعا مخاطب بیشتری به خود جلب می‌کند و محبوبیت آن چندین برابر می ‌شود.

سرعت سرور مجازی

یکی از عواملی که در سرعت سرور بسیار تاثیرگذار است، فاصله تا دیتاسنتر آن است. با توجه به اینکه فاصله از دیتا سنتر سرورهای مجازی خارجی نسبت به سرورهای مجازی ایرانی بسیار بیشتر است، سرعت دسترسی به آن کمتر می‌شود. برای داشتن سرعت بالا بهتر است سرور مجازی ایرانی تهیه کنید.

  • SEO سایت

سئو سایت در سرور مجازی

یکی از عواملی که به شناخته شدن سایت شما در فضای مجازی کمک زیادی می‌کند، رعایت اصول و قواعد سئو است. سئو مجموعه فعالیت‌هایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام می‌شود تا جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب کند. برای گوگل مهم است که همیشه به اطلاعات سایت دسترسی داشته باشد و بتواند در صورت نیاز، در اختیار مخاطب قرار دهد. اگر سایت با اختلال مواجه شود، ارتباط موتور جست و جوی گوگل با سایت قطع می‌شود و از دید ربات‌های گوگل خارج می‌شود. در نتیجه جایگاه پایین‌تری نسبت به سایر سایت‌ها پیدا می‌کند.

در هنگام جستجوی کلمات فارسی، سایت هایی که از سرورهای ایرانی استفاده می کنند از مزیت بالاتری برخوردار هستند و به علت سرعت بالاتر سرورهای ایرانی به جهت فاصله کمتر از سرور فیزیکی، سئوی بهتری را برای سایت انجام می دهند.

  • پهنای باند

پهنای باند سرور مجازی

پهنای باند یکی از عواملی است که در کیفیت هر سایت تاثیر بالایی دارد. منظور از پهنای باند مقدار اطلاعاتی است که در هر ثانیه در یک شبکه کامپیوتری منتقل می‌شود. با توجه به اینکه کیفیت شبکه در سرورهای مجازی خارجی بهتر است، پهنای باند قدرتمندتری دارند. این عامل باعث می‌شود دانلود و بازگذاری اطلاعات در یک سایت با سرعت و کیفیت بالاتری انجام شود. اما اگر کاربران شما از کشور ایران به اینترنت متصل باشند بایستی از زیرساخت اینترنتی ایران استفاده کنند که این امر باعث می شود پهنای باند سرورهای خارجی بی اهمیت شده و پهنای باید داخل کشور اهمیت یابد. بنابراین اگر کاربران سایت شما از ایران به اینترنت وصل می شوند مزیتی در استفاده از سرورهای خارجی به جهت پهنای باند بیشتر نخواهید داشت.

  • تفاوت سرور مجازی ایرانی و خارجی در دسترسی های پرداختی

یکی دیگر از عواملی که در انتخاب بین سرور ایرانی و خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است، IPهای خاصی است که برخی درگاه ها به آن حساس هستند. به عنوان مثال برای استفاده از درگاه های پرداخت ایرانی باید از IPهای ایران استفاده شود و همچنین برای اتصال به درگاه های پرداختی خارجی (مانند صرافی های آنلاین) باید از طریق IPهای خارجی اقدام نمود. بنابراین بایستی متناسب با کاربری سایت خود، نسبت به استفاده از سرور ایرانی و خارجی اقدام نمایید.

  سرور مجازی ایرانی سرور مجازی خارجی
Uptime وابسته به تامین کننده وابسته به تامین کننده
سرعت بالاتر پایین تر
هزینه هزینه کمتر هزینه بیشتر
پهنای باند در صورت استفاده‌ی کاربران ایرانی، تفاوتی وجود ندارد در صورت استفاده‌ی کاربران غیر ایرانی، بهتر است
SEO سایت برای سایت ایرانی مناسب‌تر است برای سایت خارجی مناسب‌تر است
امنیت اطلاعات بسته به تامین کننده دارد بسته به تامین کننده دارد

با وجود تمامی نکاتی که ذکر شد، انتخاب نوع سرور مجازی تماما بستگی به نوع کاربری سایت شما دارد. اگر مخاطب هدف پلتفرم مجازی شما ایرانی هستند، بهتر است سرور مجازی ایرانی تهیه کنید. در صورتیکه تمایل دارید کسب و کار خود را در سطح بین الملل گسترش دهید و مخاطبانی از خارج از ایران نیز دارید، سرور مجازی خارجی بهترین گزینه برای شماست.

اگر به سرور مجازی ایرانی نیاز دارید، با انتخاب ابرزس می‌توانید از برترین سرور و خدمات پس از فروش بهره‌مند شوید. ابرزس با هدف تامین رفاه حال مشتریان خود، روز به روز دانش و توانایی خود را در حیطه کاری خود افزایش می‌دهد تا خدمات خود را با بهترین کیفیت ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir