مقالات

آشنایی با تمامی توزیع‌های لینوکس

اگر برای کاربردهای متعدد سازمانی، آموزشی یا حتی خانگی به دنبال بهترین توزیع لینوکس هستید، این مقاله کامل‌ترین لیست را در اختیارتان می‌گذارد. استفاده از بهترین لینوکس برای یک کسب‌وکار یا سازمان و حتی در‌ سیستم‌هایی که تنها در خانه استفاده می‌شوند، عملکردی عالی با سرعت و قدرت بالا را به همراه دارد. سیستم‌عامل لینوکس یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌‌عامل‌ها در‌ جهان است و توزیع‌های متعددی از آن توسط نهادهای شخصی یا سازمانی در سراسر دنیا منتشر شده‌اند. در ادامه، بهترین گزینه‌های ممکن را بر اساس نوع کاربرد در دسته‌های لینوکس‌های رایج، پرکاربرد و همه‌کاره، سیستم‌عامل‌های لینوکس مرتبط با اهداف آموزشی و … معرفی خواهیم کرد.

بیشتری توزیع‌هایی که در این مقاله به آنها اشاره کرده‌ایم، همچنان آپدیت شده و نسخه‌‌های جدید و پیشرفته‌تر آنها عرضه می‌‌شوند، اما توسعه پروژه برخی از آنها متوقف شده است.

رایج‌ترین توزیع‌های لینوکس

اولین دسته‌بندی، شامل بهترین توزیع لینوکس از نظر رایج بودن و گستردگی استفاده است. این توزیع‌های لینوکس معمولاً از زبان‌های مختلفی نیز پشتیبانی می‌کنند.

۱. Android

اندروید یک توزیع لینوکس بدون GNU است. با پشتیبانی گوگل از اندروید امکان استفاده از آن روی گوشی‌ها، تبلت و دستگاه‌های دیگر وجود دارد. این دستگاه‌ها معمولا دارای نسخه‌های سیستم‌عامل اندروید اختصاصی بهره می‌برند و البته گاه اپلیکیشن‌های اختصاصی هر برند تولید کننده دستگاه نیز به آنها اضافه شده است. اندروید منبع باز را می‌توانید در پروژه اوپن سورس اندروید (Android Open Source Project) بیابید.

اندروید با قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که با ارتقا در نسخه‌های بالاتر به آن اضافه شده، به یکی از نمونه‌های بهترین توزیع لینوکس بدل شده است.

۲. Debian GNU/Linux

زمانی که لیست بهترین لینوکس را بررسی می‌کنیم، نمی‌توانیم به دبیان اشاره نکنیم. دبیان از قدیمی‌ترین توزیع‌های لینوکس است که در سال ۱۹۹۳ معرفی شد و در حال حاضر، از بزرگ‌ترین ارائه دهندگان توزیع مبتنی بر داوطلبان شناخته می‌شود. دبیان که یک سیستم عامل جهانی است، به زبان‌های متعددی ترجمه شده و روی بسیاری از پلتفرم‌های سخت‌افزاری کار می‌کند. همچنین دارای یک ریپازیتوری بزرگ با طیف گسترده‌ای از پکیج‌ها است.

نسخه Debian Stable هر زمان که آماده باشد، منتشر شده و برنامه زمانی خاص و ثابتی ندارد. این نسخه‌ها حدود ۳ سال پشتیبانی دارند، اما تیم Debian LTS (مخفف Long Term Support) با ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی برای مجموعه‌ای از پکیج‌ها، پس از پایان پشتیبانی رسمی، به افزایش طول عمر نسخه‌های Stable کمک می‌کنند.

۳. Fedora

فدورا، بهترین توزیع لینوکس منتشر شده توسط Red Hat، برای افرادی است که می‌خواهند از بهترین فناوری روز استفاده کنند. همچنین فدورا بستری آزمایشی برای محصولات لینوکس سازمانی red hat محسوب می‌شود و همه پکیج‌های لازم برای اجرای دسکتاپ کاربردی و‌ یا سرورهای کوچک را دارد. اولین نسخه Fedora Core در نوامبر ۲۰۰۳ منتشر شده و پس از آن، تلاش شده تا هر ۶ ماه یکبار، یک نسخه جدید منتشر شود که حدود ۱۳ ماه پشتیبانی دارد.

۴. openSUSE

در اکتبر سال ۲۰۰۵، یکی دیگر از توزیع‌هایی که در دسته بهترین لینوکس‌ها قرار می‌گیرد، تحت عنوان openSUSE در کنار SUSE Linux 10.0 منتشر شد. روند انتشار این توزیع به این صورت بود که هر ۸ ماه یک نسخه جدید را با ۱۸ ماه پشتیبانی ارائه می‌کرد، اما حالا دو گزینه تحت عنوان Tumbleweed و Leap را ارائه می‌دهد.

نسخه Tumbleweed با آخرین نرم‌افزارهای پایدار آپدیت شده و نسخه Leap مبتنی بر اجزای اصلی SUSE Linux Enterprise (یا SLE) با اپلیکیشن‌های به‌روزتر است.

۵. Red Hat Enterprise

 شرکت Red hat یکی از شناخته شده‌ترین و بهترین توزیع لینوکس در جهان را ارائه داده است. در سال ۲۰۰۳، این کمپانی تصمیم گرفت تا توزیع لینوکس محبوب Red Hat Linux را با Red Hat Enterprise جایگزین کند و به این ترتیب، پروژه فدورا جایگزین خط لینوکس Red Hat برای کاربران خانگی یا مشاغل کوچک شد.

برای آن دسته از کاربرانی که به یک سیستم پایدار و پشتیبانی شده نیاز دارند، Red Hat Enterprise Linux (RHEL) با قراردادهای خدمات و پشتیبانی، بهترین لینوکس ارائه شده خواهد بود.

۶. Slackware Linux

در سال ۱۹۹۳ پروژه Slackware منتشر شد و در حال حاضر به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بهترین توزیع‌های لینوکس فعال است. با وجود آن که این توزیع برای مدت طولانی تنها از پلتفرم‌های x86 پشتیبانی می‌کرد، اما حالا پورت‌هایی برای پلتفرم‌های دیگر هم ساخته‌ شده‌اند. در سال ۲۰۰۹ پورت x86_64 و پورت ARM به طور رسمی در Slackware پذیرفته شدند. جدیدترین نسخه یعنی Slackware 14.2 در ۱ جولای ۲۰۱۶ منتشر شده است.

۷. SUSE Linux

یکی دیگر از قدیمی‌ترین و بهترین‌ توزیع‌های لینوکس که منتشر شده، SUSE Linux است که از پلتفرم‌های متنوعی پشتیبانی می‌کند. SUSE Linux Enterprise Server (SLES) و SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED) برای مشتریان سازمانی بهترین گزینه به شمار می‌روند.

۸. Ubuntu

اوبونتو از توزیع‌های نام آشنایی است که قطعاً در لیست بهترین توزیع‌های لینوکس می‌توان آن را بررسی کرد. انواع نسخه‌های زیر از زیرساخت و ریپازیتوری اوبونتو بهره می‌برند، اما پشتیبانی جامع اوبونتو را دارند:

اوبونتو یک توزیع لینوکس بر پایه دبیان محسوب می‌شود که توسط Canonical و جامعه ای از توسعه‌دهندگان ارتقا یافته است. این توزیع در سه نسخه رسمی دسکتاپ، سرور و هسته ارائه می‌شود که روی رایانه یا VM قابل اجرا هستند. بر اساس داده‌های W3Techs، بیش از ۳۴ درصد از وب‌سایت‌ها از اوبونتو استفاده می‌کنند. اوبونتو از سال ۲۰۱۰ تا کنون از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های دنیا به شمار می‌رود.

۹. Arch Linux

از دیگر مواردی که در لیست بهترین توزیع لینوکس قرار می‌گیرد، می‌توان به Arch Linux اشاره کرد. این توزیع سبک و انعطاف‌پذیر بوده و بسیار ساده است. Arch Linux شامل آخرین نسخه‌های پایدار نرم‌افزار است که پکیج‌های آن در قالب tar.gz ارائه می‌شود. طراحی آن به شکلی است که به‌راحتی ارتقای پکیج‌های آن امکان‌پذیر است. نسخه‌های به‌روز از این توزیع در‌ بازه‌های زمانی ثابتی عرضه می‌شوند. اولین نسخه یا آرچ ۰.۱ در مارس ۲۰۰۲ منتشر شده و پشتیبانی x86-64 در آوریل ۲۰۰۶ به آن اضافه شد.

۱۰. CentOS

توزیع CentOS که مخفف Community Enterprise Operating System است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد و در لیست بهترین توزیع لینوکس قرار می‌گیرد. طراحی این توزیع لینوکس به صورتی است که ۱۰۰ درصد سازگاری باینری داشته باشد. CentOS با تغییر پکیج‌ها، نام تجاری منابع اصلی را از بین برده است. همچنین برخی گروه‌های SIG یا Special Interest Groups وجود دارند که CentOS را به شیوه‌های مختلف گسترش می‌دهند.

۱۱. Gentoo Linux

جنتو لینوکس (Gentoo Linux) نیز در لیست بهترین لینوکس رایج قرار می‌گیرد. این توزیع را می‌توانید برای هر برنامه یا نیازهای متنوعی بهینه و سفارشی‌سازی کنید. از جمله ویژگی‌های اصلی این توزیع می‌توان به عملکرد عالی، قابلیت پیکربندی پیشرفته و جامعه درجه یک کاربران و توسعه‌دهندگان اشاره کرد. کاربران جنتو با استفاده از Portage که مبتنی بر پورت‌های BSD است، می‌توانند سیستم خود را به‌روز نگه دارند.

۱۲. KNOPPIX

KNOPPIX یک توزیع لینوکس آلمانی به شمار می‌رود که به‌عنوان یک نسخه لایو، قابلیت اجرا روی CD ،DVD یا فلش یو‌اس‌بی را دارد و مبتنی بر دبیان است. با همراه داشتن KNOPPIX به صورت لایو می‌توانید در هر جایی لینوکس را اجرا کنید. به عبارت دیگر، KNOPPIX یک نصب کامل از GNU/Linux است که با اجرا و تشخیص و پیکربندی خودکار سخت‌افزار برای بسیاری از کارت‌های گرافیکی، دستگاه‌های SCSI و لوازم جانبی قابل استفاده است. این توزیع لینوکس برای اولین بار در ۲۹ می ۲۰۰۲ معرفی شد و از آن زمان، نسخه‌های مختلفی از آن عرضه شده است.

۱۳. Linux Mint

با استفاده از لینوکس مینت می‌توانید یک دسکتاپ GNU/Linux زیبا، به‌روز و راحت مبتنی بر اوبونتو داشته باشید. در ابتدا این پروژه به‌عنوان نسخه سفارشی اوبونتو معرفی شد، اما اکنون ابزارهای خود را توسعه داده و دسکتاپ‌های جایگزین (MATE و Cinnamon) را ارائه می‌دهد. لینوکس مینت همچنین با ریپازیتوری‌های اوبونتو سازگار است.

پیش از این، نسخه لینوکس مینت ۵ تحت عنوان “Elyssa” در ۸ ژوئن ۲۰۰۸ منتشر شد و تا ۲۵ آوریل ۲۰۱۱ پشتیبانی می‌شد. پس از آن پروژه Mint تنها از نسخه‌های Ubuntu LTS استفاده کرده و این روند با نسخه 17 “Qiana” شروع شد. نسخه‌های رسمی با MATE یا Cinnamon عرضه شده و نسخه‌های Xfce و KDE در کنار آن منتشر شدند. نسخه دبیان لینوکس مینت (LMDE)، به جای اوبونتو، مستقیماً از دبیان پیروی می‌کند.

۱۴. Mageia

مگیا (Mageia) یک فورک Mandriva ایجاد شده توسط گروه بزرگی از کارمندان سابق Mandriva ، Cooker و بخشی از کاربران است. برای اولین بار این پروژه در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۰ معرفی شد. اولین نسخه آلفا Mageia در ۱۵ فوریه ۲۰۱۱ منتشر شده و پس از آن، Mageia 1 در ۱ ژوئن ۲۰۱۱ در دسترس قرار گرفت.

۱۵. Oracle Linux

کمپین Unbreakable Linux اوراکل به‌عنوان یک برنامه پشتیبانی از Red Hat Enterprise Linux برای مشتریان Oracle در ژوئن ۲۰۰۲ راه‌اندازی شد. پس از آن، اوارکل به یک توزیع Enterprise با سازگاری منبع و باینری با نسخه‌های بالادست خود تبدیل شد. نسخه Oracle “Unbreakable Enterprise Kernel” در سپتامبر ۲۰۱۰ در دسترس عموم قرار گرفت.

۱۶. Scientific Linux

از دیگر موارد بهترین توزیع لینوکس رایج و کاربردی که در این لیست بررسی می‌کنیم، Scientific Linux است که پشتیبانی Fermilab را دارد. این پروژه منبع لینوکس Red Hat Enterprise را بازسازی کرده و تعدادی ویژگی‌های جدید اما محدود را اضافه می‌کند. آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های متعددی در ایالات متحده، سوئیس و برخی کشورهای دیگر در این پروژه مشارکت داشتند. اولین نسخه از این توزیع لینوکس، Scientific 3.0.1 برای محاسبات فیزیک پیچیده استفاده می‌شد.

‌۱۷. Tizen

تایزن یک سیستم‌عامل موبایل منبع باز و مبتنی بر لینوکس است. این توزیع اولین بار در سال ۲۰۱۲ عرضه شد و توسط سامسونگ و با پشتیبانی بنیاد لینوکس توسعه یافت. تایزن در ابتدا در گوشی‌‌های هوشمند، تلویزیون‌ها، ساعت‌های هوشمند و سایر تجهیزات سامسونگ نصب شد. هدف این توزیع، فراهم کردن یک تجربه کاربری و اتصال یکپارچه بین این دستگاه‌ها در پلتفرم تایزن بود.

۱۸. Cloud Linux

کلود لینوکس یک توزیع توسعه یافته بر مبنای CentOS است که از کرنل OpenVZ و پکیج منیجر RPM بهره می‌برد. این نسخه، برای ارائه‌دهندگان خدمات هاست اشتراکی و دیتاسنترها و با هدف بهبود پایداری و امنیت سرورها ارائه شده است. اولین نسخه این توزیع در سال ۲۰۱۰ عرضه شد.

۱۹. Rocky Linux

راکی لینوکس یک توزیع منبع باز و مبتنی بر کدهای منبع نسخه تجاری RHEL است. این توزیع توسط «Gregory Kurtzer»، بنیان‌گذار CentOS به همراه «Rocky McGaugh» مدیریت می‌شود. هدف راکی لینوکس، ارائه جایگزینی مطمئن، پایدار و با رویکردی شفاف، برای محیط پروداکشن است که توسط جامعه [لینوکس] و برای جامعه [لینوکس] توسعه داده شده است.

۲۰. AlmaLinux

در بین لیست بهترین توزیع لینوکس آلما لینوکس یک توزیع مشهور است. آلما رایگان، اوپن سورس و سازگار با RHEL بوده و با تمرکز بر پایداری طولانی مدت و مدیریت به واسطه جامعه کاربران، از انتشار منظم نسخه‌ها بهره می‌برد. آلما لینوکس توسط موسسه Cloud Linux و برخی شرکت‌های دیگر حمایت شده و برای کاربران فعلی CentOS، جایگزینی مناسب محسوب می‌شود.

۲۱. Asahi Linux

این توزیع، یک نسخه پورت شده برای اجرا روی کامپیوترهای مک مبتنی بر چیپ اپل سیلیکون است. آساهی لینوکس توسط جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای رایگان و اوپن سورس توسعه یافته است. اولین نسخه آلفا از این توزیع در مارس ۲۰۲۲ عرضه شده است.

۲۲. VzLinux

VzLinux یک توزیع رایگان و منبع باز است که یک نسخه شبیه‌سازی شده از Red Hat Enterprise Linux به شمار می‌رود. این توزیع یک تبدیل آسان از CentOS را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. علاوه‌بر این، می‌تواند به عنوان یک سیستم‌عامل میهمان روی هایپروایزرهای مختلف نصب شود.

۲۳. Kali Linux

کالی لینوکس در بین لیست بهترین توزیع لینوکس جای می‌گیرد. این توزیع بر اساس دبیان طراحی شده و قبلا به عنوان BackTrack شناخته می‌شد. کالی لینوکس با هدف ایجاد تست نفوذ پیشرفته و ارزیابی‌های امنیتی توسعه یافته است.

بیشتر بخوانید: کالی لینوکس چیست؟ 

۲۴. Navy Linux

Navy Linux یک توزیع با نصب بسیار مینیمال و توسعه یافته بر اساس Red Hat Enterprise Linux است. این توزیع اوپن سورس اولین بار در سال ۲۰۲۱ توسط UnixLab و به عنوان جایگزینی برای CentOS توسعه یافته است. توزیع Navy Linux بر حداقل نیاز به منابع سخت‌افزاری جهت ساخت توزیع‌های لینوکس ایمن و پایدار متمرکز است.

انواع توزیع‌های لینوکس غیر فنی برای دسکتاپ

دسته‌بندی زیر، شامل انواع بهترین توزیع لینوکس غیر فنی دسکتاپ است که طراحی کاربرپسند و ساده برای نصب با برنامه‌های دسکتاپ متعدد دارند. بهترین لینوکس دسکتاپ non-technical عبارت‌اند از:

۱. AIMS Desktop

توزیع لینوکس AIMS Desktop به‌عنوان یک مشتق دبیان مجموعه‌ای از نرم‌افزارها برای کاربردهای مرتبط با ریاضی و علوم را ارائه می‌دهد. پشتیبانی این توزیع برعهده AIMS (مؤسسه آفریقایی علوم ریاضی) در آفریقای جنوبی است.

۲. AriOS

از دیگر مواردی که به‌عنوان بهترین توزیع لینوکس می‌توانیم معرفی کنیم، AriOS است که مبتنی بر اوبونتو بوده و بسیاری اپلیکیشن‌های اضافی، کدک‌های چندرسانه‌ای، پلاگین‌های فلش و جاوا و طراحی ظاهری منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد. طراحی دقیق این توزیع به شما کمک می‌کند تا به جای صرف زمان زیاد، برای پیکربندی سیستم خود، بهره‌وری بالا و سریع‌تری داشته باشید.

موضوع جالبی که درباره این توزیع وجود دارد این است که می‌توان AriOS را به «سیستم‌عاملی از ایران باستان» (Operating system from the Ancient Persia) ترجمه کرد. نسخه AriOS 3.0 مبتنی بر اوبونتو ۱۱.۰۴ است و با دسکتاپ GNOME 2 سفارشی شده در ۲ ژوئیه ۲۰۱۱ منتشر شد. نسخه AriOS 4.0، منتشر شده در ۶ اکتبر ۲۰۱۲، مبتنی‌بر Ubuntu 12.04 LTS و پوسته GNOME است.

۳. Bella OS

از دیگر توزیع‌های غیرفنی دسکتاپ برای لینوکس، Bella OS است که طراحی زیبا و کاربر پسند دارد. این توزیع مبتنی بر Xubuntu و Debian ساخته شده و با انتشار نسخه ۲.۲ در ۹ آوریل ۲۰۱۵ به لیست بهترین لینوکس اضافه شد.

۴. Black Lab Linux

توزیع بلک لب لینوکس با نام OS/4 OpenLinux شناخته شده و از نسل پروژه PC/OS است. این توزیع محصولی از Black Lab Sofware بوده و به‌عنوان یک توزیع لینوکس سفارشی سازگار با لینوکس Ubuntu و Debian منتشر شد. هدف اصلی از طراحی و عرضه این توزیع لینوکس، ایجاد بستری کاربرپسند با سهولت استفاده بود. اولین نسخه OS4 نسخه ۱۲.۵ در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۲ منتشر شد.

۵. Calculate Linux

یکی دیگر از مواردی که در این لیست از بهترین لینوکس ها می‌توانیم به آن اشاره کنیم، یک‌ پروژه منبع باز تحت عنوان Calculate Linux است که پشتیبانی شرکت Calculate Pack را دارد. امکان دسترسی رایگان و ساده به تمام قابلیت‌های لینوکس جنتو، از قابلیت‌های این توزیع لینوکس است.

این توزیع در ۲۹ می ۲۰۰۷ ایجاد شده و نسخه Calculate Linux Desktop 9.6 KDE آن دقیقاً دو سال بعد منتشر شد. البته نسخه‌های دیگری شامل XFCE Desktop و Directory Server هم وجود دارد.

۶. Chakra

 هدف از انتشار توزیع لینوکس چاکرا، دسترسی به یک Live CD سریع، کاربرپسند و قدرتمند بود که از اپلیکیشن‌های KDE و دسکتاپ پلاسما استفاده می‌کند. همچنین یک ریپازیتوری ویژه برای برنامه‌های معروف GTK دارد. اگرچه در ابتدا چاکرا مبتنی بر Arch Linux ساخته شد، اما حالا با انتشار Phoix به‌عنوان یک توزیع مستقل کار می‌کند. این توزیع ابزارهای رابط گرافیکی منحصربه‌فردی را ارائه داده و یک جامعه پشتیبان کوچک اما قوی و گسترده دارد.

۷. Chapeau

چاپو یا Chapeau یک نسخه دستکاری شده از فدورا است که با هدف ایجاد یک سیستم‌عامل با کارایی بالا و پیشرفته برای کامپیوترهای شخصی ۶۴ بیتی طراحی شد که کاربری ساده‌ای برای همه افراد مبتدی تا پیشرفته دارد. از ویژگی‌های این توزیع لینوکس می‌توان به بهره‌مندی از کدک‌های چند رسانه‌ای، فلش، نرم‌افزار آنتی ویروس، ابزارهای بازیابی اطلاعات، WINE ،PlayOnLinux و Steam اشاره کرد. همچنین ریپازیتوری نرم‌افزار شخص ثالث نیز در این توزیع به صورت پیش‌فرض فعال است.

۸. ComFusion

ComFusion که قبلاً تحت عنوان Uberyl شناخته می‌شد، یک توزیع لینوکس دسکتاپ مبتنی بر اوبونتو است. این توزیع، کاربران اسپانیایی که قبلاً از سیستم‌عامل‌های دیگر استفاده می‌کرده‌اند را هدف قرار می‌دهد. دسکتاپ‌های GNOME ،LXDE و OpenBox برای این توزیع در دسترس است.

۹. Cr OS Linux

توزیع لینوکس Cr OS Linux به صورت رایگان قابل دسترسی بوده و بر اساس مرورگر Chromium ساخته شده است. هدف این پروژه ارائه یک توزیع سبک لینوکس برای بهترین تجربه مرور وب در هر رایانه شخصی، نوت بوک یا کروم بوک x86 است. نسخه 1.7.932 RC منتشر شده در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۱ مبتنی بر openSUSE بوده و با دسکتاپ GNOME و مرورگر وب Google Chrome 17 سازگاری داشت که در سپتامبر ۲۰۱۲ به Cr OS تغییر نام داد.

۱۰. Cub Linux یا Chromixium

برای بازسازی ظاهر و فضای سیستم‌عامل کروم گوگل در دسکتاپ‌های معمولی، توزیع لینوکس Chromixium ایجاد شد. این توزیع بر اساس یک ساختار ۳۲ بیتی سفارشی اوبونتو ۱۴.۰۴ ایجاد شد و علاوه بر مرورگر وب Chromium می‌تواند برخی اپلیکیشن‌های اضافی از اوبونتو را هم ارائه دهد. اولین نسخه یعنی Chromixium 1.0 در ۲۹ آوریل ۲۰۱۵ منتشر شد. نسخه Chromixium 1.5 نیز در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۵ در دسترس قرار گرفته و ‌پس از آن، در ۱۷ ژانویه ۲۰۱۶، نام Chromixium به Cub Linux (به معنی Chromium + Ubuntu) تغییر پیدا کرد.

۱۱. Elementary OS

مهم‌ترین ویژگی سیستم عامل Elementary OS طراحی ساده و استفاده راحت آن در بهترین نرم‌افزار رایگان و منبع باز به شمار می‌رود. به عبارت دیگر، هدف اصلی این پروژه، کمک به بهبود برنامه‌هایی است که از آن استفاده می‌کنند. نسخه‌های مختلف از این سیستم عامل منتشر شده‌اند که شامل نسخه Jupiter در ۱ آوریل ۲۰۱۱، نسخه Luna در ۱۰ آگوست ۲۰۱۳، نسخه Freya 0.3.2 در ۹ دسامبر ۲۰۱۵، نسخه Loki 0.4.1 در ۱۷ می ۲۰۱۷ و نسخه Juno 5 در اکتبر ۲۰۱۸ می‌شود.

۱۲. Everyone’s Linux

ELX شامل مجموعه‌ای از محصولات متنوع از جمله BizDesktop ،PowerDesk ،Gateway Server PowerServer و … است. از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۴ این مجموعه با تغییراتی همراه بوده و شامل PowerDesktop 6 Beta BizDesktop 5 ،Gateway Server 3.0 و یک سرور Wifi-Gateway هستند.

۱۳. EndeavourOS

توزیع EndeavourOS نصب Arch Linux را ساده‌تر می‌کند. این توزیع لینوکس پس از توقف فعالیت Antergos در می ۲۰۱۹، توسط این انجمن ایجاد شده و EndeavourOS در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۹ راه اندازی شد.

۱۴. Endless OS

طراحی این مورد از بهترین توزیع لینوکس دسکتاپ به شکلی است که هم در حالت آفلاین و به هم به‌صورت آنلاین بتوان از آن استفاده کرد. برنامه‌ها و ابزارهای بسیاری در این نسخه موجود هستند که به اتصال اینترنت نیاز ندارند. Endless OS مبتنی بر دبیان بوده و دارای دسکتاپ GNOME است.

۱۵. feren OS

با استفاده از Feren OS به امکان سفارشی‌سازی، اپلیکیشن‌ها و موارد دیگر در یک پکیج دسترسی دارید. این توزیع، از لینوکس Mint/Cinnamon استفاده می‌کند. معمولاً بروزرسانی‌های مداوم هر ۳ ماه یکبار منتشر می‌شوند.

۱۶. GeckoLinux

این توزیع لینوکس مبتنی بر توزیع openSUSE ساخته شده و روی قابلیت آماده استفاده در دسکتاپ تمرکز دارد. نسخه‌های مختلفی از GeckoLinux شامل GNOME ،Cinnamo ،XFCE ،Budgie و BareBones منتشر شده‌اند. نسخه‌های اولیه این توزیع مبتنی‌بر openSUSE Leap 42.1 هستند.

۱۷. Granular Linux

به‌عنوان یکی دیگر از بهترین توزیع لینوکس ها می‌توانیم Granular را بررسی کنیم که استفاده از آن ساده و کاربرپسند است. این توزیع لینوکس، هم برای افراد مبتدی و‌هم برای کاربران باتجربه‌تر مناسب خواهد بود. همچنین مبتنی بر PCLinuxOS طراحی شده و قابلیت تعویض ساده بین محیط‌های دسکتاپ KDE و XFCE را دارد. نسخه اولیه این توزیع یعنی Granular 0.90 با کد Esto Vello در ۳ ژوئیه ۲۰۰۷ منتشر شد. سپس Granular FunWorks در ۷ اکتبر ۲۰۰۷ منتشر شد تا به نسخه Granular 1.0 منتشر شده در ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹ برسیم.

۱۸. Hanthana Linux

هانتانا (Hanthana) نیز از نسخه‌های بهترین لینوکس برگرفته از Fedora و مناسب برای کاربران دسکتاپ و لپ‌تاپ‌ها است. این توزیع به شکل Live CD ارائه شده و می‌توان آن را روی هارد دیسک هم نصب کرد. همچنین هانتانا با نرم‌افزارهای اضافی شامل پخش‌کننده‌های چند رسانه‌ای و کدک‌ها همراه است. اولین نسخه از این توزیع لینوکس در سپتامبر ۲۰۰۹ منتشر شد.

۱۹. JULinux

توزیع JULinux یا Just Use Linux از بهترین توزیع‌های لینوکس مبتنی بر اوبونتو است که کاربران سیستم‌عامل‌های‌ ویندوز و مک را هدف قرار می‌دهد. رابط JULinuXP بسیار شبیه به ویندوز ۹۸، ۲۰۰۰، ویندوز XP و ویندوز ۷ است، در حالی که سیستم‌عامل JULinOX شباهت زیادی به MacOS X دارد.

۲۰. Kannolo

کانولو یا Kannolo یک توزیع «فدورا ریمیکس» قابل نصب بدون +GTK است و به‌عنوان فضای کاری دسکتاپ پلاسما KDE و اینستالر Calamares شناخته می‌شود. با این حساب، در Kannolo نمی‌توانید به نرم‌افزارهای نیازمند به +GTK مانند فایرفاکس، آناکوندا، firewall-config و ABRT دسترسی داشته باشید. به جای آن‌ها می‌توانید از نرم افزارهای KDE یا Qt مانند QupZilla ،Calamares ،DrKonqi و UFW-KDE استفاده کنید. دسترسی به +GTK و برنامه‌های +GTK از طریق مخازن آنلاین توزیع بالاتر امکان‌پذیر است.

۲۱. Linux Lite

توزیع لینوکس لایت مبتنی بر اوبونتو ساخته شده و استفاده از آن برای همه آسان است. اولین نسخه این توزیع یعنی Linux Lite 1.0.0 در اکتبر ۲۰۱۲ منتشر شد.

۲۲. Linvo GNU/Linux

این توزیع لینوکس برگرفته از Slackware بوده و هدف آن ایجاد یک بستر چند منظوره و منعطف با کاربری ساده است. پکیج‌ها از طریق ریپازیتوری‌های Slackware و Linvo در دسترس هستند. اولین نسخه از Linvo لینوکس در سال ۲۰۰۹ عرضه شده و آخرین نسخه برنامه‌ریزی شده برای سری 2010.6 در جولای ۲۰۱۱ منتشر شد.

۲۳. Liquid Lemur Linux

یکی دیگر از موارد قابل بررسی در لیست بهترین توزیع لینوکس به صورت مبتنی بر دبیان طراحی شده و نام آن Liquid Lemur Linux است. نسخه اولیه این توزیع با Window Maker و ابزارهای سفارشی، اسکریپت‌ها و برنامه‌ها ارائه می‌شود. همچنین Liquid Lemur یک دسکتاپ هیبریدی با استفاده از Window Maker و Xfce است.

۲۴. Luninux OS

سیستم عامل Luninux یک توزیع مبتنی بر اوبونتو بوده و به جای دسکتاپ Unity اوبونتو با GNOME Shell ارائه می‌شود.

۲۵. LXLE

توزیع LXLE مبتنی بر Lubuntu بوده و از محیط دسکتاپ LXDE استفاده می‌کند. این سیستم‌عامل برای کامپیوترهای قدیمی طراحی شده و هدف آن این است که امکان نصب و استفاده روی هر سیستمی را داشته باشد. LXLE از برنامه LTS مشابه اوبونتو پیروی می‌کند. یک نسخه از این توزیع تحت عنوان LXLE LS وجود دارد که به طور خاص برای مشاغل کوچک تا خرد طراحی شده و یک نرم افزار برای کمک به اجرای بیزینس‌ها دارد. اولین نسخه بتای LS در جولای ۲۰۱۵ منتشر شد.

۲۶. Macpup

توزیع Macpup از Puppy Linux یا Puplet بوده و می‌تواند روی سخت افزارهای قدیمی اجرا شود.

۲۷. Nitrux

نیتروکس یا Nitrux از دیگر نمونه‌های بهترین لینوکس در دسته‌بندی توزیع‌های دسکتاپ غیرفنی است که روی فرمت‌های پرتابل اپلیکیشن‌ها تمرکز دارد. این توزیع از Nomad Desktop استفاده می‌کند که روی KDE Plasma 5 و Qt ساخته شده است. اولین نسخه این توزیع (1.0) مبتنی بر اوبونتو ۱۷.۱۰ بوده و در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ منتشر شد.

۲۸. Open webOS

توزیع Open webOS برای اجرا روی طیف وسیعی از تجهیزات و پلتفرم‌ها ساخته شده است. این پروژه به‌عنوان نسل بعدی پلتفرم‌های وب محور شناخته شده است. پروژه Open webOS بخش کلیدی از اکوسیستم HP به همراه خدمات ابری webOS و پروژه منبع باز Enyo است. اولین نسخه از Open webOS ، نسخه 1.0 در 28 سپتامبر 2012 منتشر شد. این پروژه در سال ۲۰۱۳ توسط HP به ال‌جی فروخته شده تا ال‌جی در تلویزیون‌های هوشمند خود از آن استفاده کند.

۲۹. Parsidora

توزیع لینوکس بعدی، پارسیدورا یا Parsidora یک Fedora Remix است و هدف آن ارائه تجربه بهتر برای افرادی است که ملزم به رعایت قوانین ایالات متحده نیستند. این توزیع شامل کدک‌های چندرسانه‌ای بوده و تمرکز آن بیشتر روی ارائه نسخه قابل نصب به جای نسخه آنلاین برای هدف قرار دادن کاربرانی است که به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند. زبان اصلی پارسیدورا انگلیسی است، اما برخی از ویژگی‌های مناسب برای کاربران فارسی زبان را ارائه می‌دهد. به این ترتیب می‌توان به‌جای یک توزیع محلی و محدود، آن را یک توزیع بین‌المللی در بین انواع بهترین توزیع لینوکس دانست.

۳۰. PCLinuxOS

توزیع PCLinuxOS به‌عنوان یک Live CD با قابلیت اجرا بدون نیاز به نصب و مبتنی بر Mandriva است. در روزهای اولیه پروژه PCLinuxOS، یک توزیع دسکتاپ مبتنی بر KDE تولید کرد، اما بعداً به نسخه‌های دیگر تقسیم شد. نسخه PCLinuxOS 2K4 Preview 4 که در این لیست بهترین لینوکس مورد نظر ما است، از ۱۷ دسامبر ۲۰۰۳ منتشر شد.

۳۱. PeachOSI

توزیع لینوکس PeachOSI از توزیع Xubuntu برگرفته شده و هدف آن فراهم کردن امکان استفاده آسان، انعطاف‌پذیر، سبک و شامل نرم افزارهای مفید و چندمنظوره است. انتشار اولین نسخه پایدار PeachOSI مبتنی بر Xubuntu 14.04.1 به ژوئن 2014 برمی‌گردد.

۳۲. Peppermint

توزیع بعدی که در لیست بهترین لینوکس دسکتاپ غیرفنی قرار می‌گیرد، توزیع Peppermint مبتنی بر اپلیکیشن‌های وب یا ابری است. هدف از ایجاد این توزیع، دسترسی به یک لینوکس با کارایی مناسب، کاربرپسند و سریع است. به عبارت دیگر، این توزیع برای بهبود کارایی و سهولت استفاده طراحی شده است. توزیع peppermint مبتنی بر Lubuntu طراحی شده و از برخی فایل‌های پیکربندی Linux Mint استفاده می‌کند. اولین نسخه بتا خصوصی این توزیع در ۱۴ آوریل ۲۰۱۰ منتشر شد.

۳۳. PinguyOS

یکی دیگر از توزیع‌های لینوکس مبتنی بر اوبونتو، توزیع PinguyOS است که استفاده آسان را به کمک برنامه‌های از قبل نصب شده، فراهم می‌کند. نسخه PinguyOS 11.04 در ۱۴ می ۲۰۱۱ با دسکتاپ کلاسیک GNOME 2.32.1 منتشر شد. نسخه سیستم عامل Pinguy 18.04.1 نیز در ۶ آگوست ۲۰۱۸ در دسترس قرار گرفت.

۳۴. Point Linux

توزیع بعدی لینوکس مبتنی بر دبیان، Point Linux است که از گزینه‌های بهترین توزیع لینوکس دسکتاپ غیر فنی به شمار رفته و کاربران با تجربه و بخش‌های بیزینس و IT را هدف قرار می‌دهد.

۳۵. Robolinux

با استفاده از توزیع Robolinux یک تجربه کاربری آسان، سریع و ایمن برای شما فراهم می‌شود. این توزیع بر اساس Debian stable ایجاد شده و به برنامه‌های ویندوز اجازه می‌دهد تا در ماشین مجازی اجرا شوند.

۳۶. Salix OS

توزیع سیستم‌عامل سالیکس یا توزیع Salix OS هم از دیگر موارد محبوب در لیست بهترین لینوکس است که مبتنی بر Slackware ساخته شده و کاربربی ساده و سریع ‌دارد. این توزیع کاملاً با Slackware سازگار بوده و کاربران slackware می‌توانند با دسترسی به مخازن Salix، از آن به‌عنوان یک منبع نرم افزار با کیفیت اضافی برای توزیع مورد علاقه خود استفاده کنند.

۳۷. SemiCode OS

سیستم‌عامل SemiCode یا SemiCodeOS به‌عنوان بهترین توزیع لینوکس برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب معرفی شد. این توزیع لینوکس به صورتی عرضه شده که از همان ابتدای استفاده، با بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی، کامپایلرها، ویرایشگرها و IDEها سازگار باشد.

۳۸. Simplicity Linux

توزیع لینوکس Simplicity Linux مبتنی بر لینوکس Puppy است و در نسخه‌های ساده تا نسخه‌های با قابلیت‌های متعدد عرضه می‌شود. نسخه نِتبوک یا mini سبک بوده و برای استفاده از برنامه‌های مبتنی بر فضای ابری طراحی شده است. نسخه Desktop با قابلیت‌های متعددی ارائه می‌شود.

۳۹. Swift Linux

هدف اصلی از ایجاد توزیع Swift Linux دسترسی به یک توزیع سبک و‌ کاربرپسند با سازگاری کامل با مخازن نرم افزاری دبیان بود. در اصل این توزیع مبتنی بر AntiX است. نسخه اولیه Swift Linux 0.1.2 در آگوست ۲۰۱۱ در نسخه‌های Diet Swift، Regular Swift ،Taylor Swift ،Minnesota Swift و Chicago Swift منتشر شد. در نسخه Swift Linux 0.2.0 که در آوریل ۲۰۱۲ ‌منتشر شد، پایه این توزیع روی نسخه LMDE یا Linux Mint Debian Edition جایگزین شد و ویراست Silicon Valley Swift هم به آن اضافه شد.

۴۰. Symphony OS

توزیع Symphony در ابتدا مبتنی بر دبیان و KNOPPIX ایجاد شده بود، اما بعداً Ubuntu-base شد. توزیع Symphony OS از یک ویندو منیجر سبک استفاده کرده و سیستم مدیریت پکیج خود را دارد که امکان نصب پکیج‌های deb، بسته‌های منبع و بسته‌های باینری Symphony را فراهم می‌کند. همچنین یک محیط توسعه برنامه Orchestra در آن استفاده شده است. نسخه Beta 1 Preview 1 در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۵ منتشر شد.

۴۱. Trisquel GNU/Linux

هدف اصلی از ایجاد توزیع Trisquel GNU/Linux که باعث شده در لیست بهترین توزیع لینوکس قرار گیرد، ایجاد یک سیستم کاملاً آزاد با کاربری آسان، کامل و با پشتیبانی عالی از زبان است. پروژه ایجاد این توزیع لینوکس در سال ۲۰۰۴ با حمایت مالی دانشگاه ویگو در گالیسیا اسپانیا شروع شده و اولین نسخه آن به طور رسمی در آوریل ۲۰۰۵ در دسترس قرار گرفت.

پروژه Trisquel GNU/Linux میزبانی ریپازیتوری‌های خود را دارد که مشتقات اجزای اصلی و جهانی اوبونتو هستند، اما همه نرم‌افزارهای اختصاصی حذف شده‌اند. ویژگی‌هایی شامل حذف همه بسته‌های غیر رایگان و افزودن چندین بسته، تفاوت‌هایی در این توزیع نسبت به سایر توزیع‌ها ایجاد می‌کند.

۴۲. Ulteo

سازندگان این توزیع لینوکس تلاش کرده‌اند تا ساده‌ترین سیستم برای استفاده در کامپیوتر را ایجاد کنند. توزیع Ulteo تعریف جدیدی از یک سیستم عامل منبع باز با کاربری ساده را ارائه کرد که شیوه استفاده ما از سیستم‌های کامپیوتر را تغییر می‌دهد. این پروژه توسط Gaël Duval بنیان‌گذار Mandrake/Mandriva در اواخر سال ۲۰۰۶ ایجاد شد. Ulteo در حال حاضر از دسکتاپ آنلاین Ulteo و سیستم اپلیکیشن Ulteo تشکیل شده است. نسخه Ulteo Sirius در جولای ۲۰۰۸ منتشر شد.

۴۳. Ultimate Edition

 توزیع بعدی که در لیست بهترین توزیع لینوکس بررسی می‌کنیم، Ultimate Edition مبتنی بر اوبونتو است. انتشار نسخه 2.0 (منتشر شده در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۸) این توزیع را به لیست بهترین‌ها اضافه کرد که در نسخه‌های ۳۲ بیتی، ۶۴ بیتی و نسخه Gamers (بر اساس x86) عرضه شد.

در این لینوکس انواع تم‌ها، والپیپرها و مجموعه آیکون‌ها وجود دارد. پروژه OZ Unity یک سیستم عامل Ultimate Edition را برای دسترسی به سیستمی برای کاربران جدید، ایجاد می‌کند. هدف OZ Unity این است که نصب آسان، جذاب و شهودی برای استفاده داشته و با برنامه‌هایی که اکثر کاربران روزانه به آن نیاز دارند، تکمیل شود.

۴۴. Uruk GNU/Linux

از‌ جمله توزیع‌های لینوکس سبک، کاربرپسند و قدرتمند دیگری که در لیست بهترین توزیع لینوکس بررسی می‌کنیم، توزیع Uruk GNU/Linux است. این توزیع برای استفاده خانگی و اداری آماده بوده و پیدا کردن و نصب برنامه‌ها در آن آسان است.

۴۵. VLOS

به‌عنوان یکی از بهترین توزیع‌های لینوکس مبتنی بر جنتو می‌توان توزیع VLOS یا Vida Linux OS را بررسی کرد. البته برای سادگی بیشتر، نصب این توزیع از طریق Red Hat Anaconda انجام می‌شود و محیط دسکتاپ پیش‌فرض آن GNOME است.

هدف از ساخت این توزیع آن است که دسترسی به سیستم‌عامل لینوکس را برای کاربران خانگی و اداری ساده‌تر کند. VLOS همه نرم‌افزارها را از منبع (بجز چند مورد بزرگتر که به صورت باینری در دسترس هستند) در یک پکیج با کاربری آسان کامپایل می‌کند.

۴۶. Xange

آخرین مورد از بهترین توزیع لینوکس دسکتاپ غیرفنی، توزیع Xange است. این توزیع قبلاً با نام Vixta.org شناخته می‌شد و برگرفته از فدورا با KDE و نرم‌افزار منبع باز است. Xange را به‌عنوان یک سیستم‌عامل همه منظوره برای نت‌بوک، لپ‌تاپ، دسکتاپ و سرور طراحی کرده‌اند. نسخه اولیه Vixta در v094 به لیست بهترین‌های لینوکس اضافه شده و در ۶ اکتبر ۲۰۰۷ منتشر شد.

توزیع‌های همه‌کاره لینوکس

در لیست زیر، بهترین توزیع لینوکس مناسب برای برنامه‌های دسکتاپ و سرور را بررسی می‌کنیم. اکثر مواردی که در این لیست بررسی می‌شود، نسخه‌های فعلی در دسترس دارند. انواع بهترین لینوکس همه‌کاره و مناسب برای کاربردهای متعدد، عبارت‌اند از:

۱. Absolute Linux

اولین مورد از این لیست، توزیع لینوکس Absolute است که به‌صورت سفارشی برای تسهیل نصب ‌و نگهداری Slackware ایجاد شده است. سرعت بالا، ثبات، امنیت، سهولت استفاده و سادگی توسعه، از ویژگی‌های مهم این توزیع لینوکس است. همچنین این توزیع سبک بوده و امکان اجرا روی سخت افزارهای قدیمی را دارد.

۲. ALT Linux

در ابتدا توزیع ALT Linux به‌عنوان یک توزیع بومی سازی روسی Mandrake Linux معرفی شد. البته آخرین توزیع مرتبط با آن، یعنی Linux-Mandrake به بهار سال ۲۰۰۱ برمی‌گردد، اما بعد از آن، ALT ساختار مستقل و منحصربه‌فردی پیدا کرد. از این توزیع جهانی لینوکس می‌توان برای سرورها، workstationهای کاربر، توسعه نرم‌افزار و … استفاده کرد.

۳. AntiX

توزیع AntiX به‌عنوان یک توزیع Ultra-Lite جامعه توسعه‌یافته MEPIS Derivative طراحی شده و شروع به کار کرد. نسخه antiX-12 مستقیماً به شکل مبتنی بر تست دبیان و سازگار با مخازن تست آن ایجاد شد. در‌ توزیع AntiX حتی سخت‌افزارهای قدیمی‌تر و کم قدرت هم به خوبی پشتیبانی می‌شوند و این توزیع با پشتیبانی از زبان‌های متنوع دنیا ارائه شده است.

۴. Aptosid

آپتوسید از sidux به وجود آمد. توزیع Aptosid یک لینوکس Live CD با قابلیت اجرای زنده و بدون نصب، مبتنی بر Sid است که ویژگی‌های کامل دبیان را ارائه داده و البته امکان نصب روی هارد دیسک هم دارد. این پروژه در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۰ معرفی شده است.

۵. ArchBang

با استفاده از توزیع ArchBang یک توزیع ساده GNU/Linux از سیستم Arch Linux ‌سبک را در کنار Openbox Window Manager در اختیار دارید. این توزیع را می‌توانید هم در سیستم‌های دسکتاپ و هم پرتابل استفاده کنید.

۶. ArchLabs Linux

یکی دیگر از توزیع‌های لینوکس مبتنی بر Arch Linux، توزیع ArchLabs است که تحت‌تأثیر BunsenLabs طراحی شد. اگرچه این توزیع یک شبیه‌سازی کامل از BunsenLabs نیست، اما Arch را دنبال کر‌د و با به‌روزرسانی‌های منظم منتشر شد.

۷. Artix

با همکاری پروژه‌های Arch-OpenRC و Manjaro-OpenRC، توزیع لینوکس Artix به‌صورت مبتنی بر Arch طراحی شد که از سیستم OpenRC init استفاده می‌کند.

۸. AryaLinux

یکی‌ از توزیع‌های لینوکس source-based، توزیع AryaLinux است که برای ایجاد آن از سیستم LFS/BLFS الهام گرفتند. برای ساخت کل توزیع از پایه، از اسکریپت‌های Bash استفاده شده است. در AryaLinux از اسپین‌های Mate و XFCE به‌عنوان محیط‌های دسکتاپ پشتیبانی شده استفاده می‌شود، اما پشتیبانی از سایر محیط‌های دسکتاپ را هم دارد.

۹. Bluestar Linux

از دیگر توزیع‌های لینوکس مبتنی بر Arch Linux می‌توانیم به توزیع Bluestar Linux اشاره کنیم. هدف اصلی از ایجاد این توزیع، سادگی کار نسبت به توزیع استاندارد Arch است و با کدک‌های چندرسانه‌ای و برنامه‌های متنوعی برای ایجاد یک محیط توسعه کامل / دسکتاپ / چندرسانه‌ای ارائه می‌شود.

۱۰. Bodhi

توزیع لینوکس Bodhi به‌صورت مبتنی بر اوبونتو طراحی شده و از ویندوز منیجر و کتابخانه‌های Enlightenment استفاده می‌کند. در توزیع Bodhi چند پکیج، از قبل نصب شده و به کمک آن‌ها می‌توانید آنچه بخواهید را اضافه نمایید؛ بدون این‌ که سیستم با برنامه‌های ناخواسته شلوغ شود. نسخه اولیه Bodhi 1.0.0 در 25 مارس 2011 منتشر شده است.

۱۱. BunsenLabs Linux

در توزیع BunsenLabs Linux به یک دسکتاپ Openbox سبک و با قابلیت تنظیم ساده دسترسی دارید. این توزیع در ادامه CrunchBang Linux منتشر شد.

۱۲. ClearOS

توزیع لینوکس ClearOS که پیش از این تحت عنوان ClarkConnect شناخته می‌شد، مبتنی بر Red Hat/CentOS است. توزیع ClearOS یک سرور شبکه و gateway طراحی شده برای مشاغل کوچک و محیط‌های توزیع شده است. نسخه 1.1 ClarkConnect در ۳۱ ژوئیه ۲۰۰۲ منتشر شد و پس از آن، ClarkConnect 5.0 مبتنی بر CentOS 5.3 در نسخه‌های Community و Enterprise در جولای 2009 منتشر شد. سپس ClearFoundation به ClarkConnect و به ClearOS تغییر نام داد. ClearOS یک توزیع کاملاً رایگان است که در 12 سپتامبر ۲۰۰۹ معرفی شد.

۱۳. ConnochaetOS

Deli Linux یا Linux Desktop Light یک‌ توزیع دسکتاپ برای رایانه‌های قدیمی است که به توزیع DeliConnochaetOS تغییر نام داد. این توزیع به‌صورت مبتنی بر Slackware و Salix طراحی شده و اگرچه برای رایانه‌های قدیمی مناسب است، اما از نرم‌افزار دسکتاپ مدرنی برخوردار است. نسخه اولیه DeLi Linux 0.1 در ۳ نوامبر ۲۰۰۲ منتشر شد و سپس با انتشار 0.8.9 Beta 1 در تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۱۰ به ConnochaetOS تغییر نام داد. این ‌پروژه در سال ۲۰۱۳ متوقف شده و سپس با اعمال تغییراتی در نسخه 14.1، در ۱۲ می ۲۰۱۵ مجدداً منتشر شد.

۱۴. ++CrunchBang

یکی دیگر از توزیع‌های لینوکس مبتنی بر دبیان، توزیع CrunchBang است که از ویندوز منیجر Openbox سبک و برنامه‌های +GTK استفاده می‌کند.

۱۵. CRUX

برای کاربران حرفه‌ای‌تر و باتجربه لینوکس، توزیع CRUX سبک و بهینه شده است. تمرکز اصلی این توزیع، ساده نگه‌داشتن آن بوده و در سیستم پکیج مبتنی بر tar.gz ساده، اسکریپت‌های اولیه به سبک BSD و مجموعه کوچکی از پکیج‌های کوتاه شده، تبدیل شده‌اند. همچنین در این توزیع روی استفاده از ویژگی‌های جدید لینوکس و ابزارها و کتابخانه‌های اخیر تمرکز شده است.

۱۶. Cucumber Linux

با استفاده از Cucumber Linux یک توزیع مستقل دارید که هدف آن، ارائه یک سیستم حداقلی با پیروی از فلسفه یونیکس است. در توزیع Cucumber Linux می‌توان به وضوح دید که سادگی و ماژولار بودن طراحی به سادگی استفاده ارجحیت دارد و همچنین از systemd استفاده نمی‌کند. نسخه اولیه Cucumber Linux 1.0 در ۱۰ جولای ۲۰۱۷ منتشر شد.

۱۷. Devuan GNU+Linux OS

برای حذف استفاده از systemd، یک فورک دبیان تحت عنوان توزیع Devuan منتشر شد. شروع این پروژه به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد و اولین نسخه بتا آن در تاریخ ۲۹ آوریل ۲۰۱۶ منتشر شد. نسخه Devuan Jessie 1.0.0 در ۲۵ مه ۲۰۱۷ منتشر شد.

۱۸. Draco GNU/Linux

یکی دیگر از بهترین توزیع‌های لینوکس توزیع Draco مبتنی بر GNU/Linux و semi source based است. منشا توزیع لینوکس Draco توزیع Slackware بوده و از pkgsrc، یک سیستم مدیریت پکیج از NetBSD، استفاده می‌کند. این روند در دراکو و جدا کردن سیستم از بسته‌های شخص ثالث، باعث می‌شود تا یک توزیع لینوکس ساده داشته باشید.

۱۹. FreespireOS

نمونه دیگری از بهترین‌های لینوکس، توزیع FreespireOS است که یک سیستم عامل لینوکس رایگان، منبع باز ۶۴ بیتی و مبتنی بر دبیان/اوبونتو به شمار می‌رود. طراحی و تولید توزیع لینوکس FreespireOS توسط PC/OpenSystems LLC انجام شده که LinspireOS را هم می‌سازد. توزیع FreespireOS یک نرم‌افزار رایگان است و LinspireOS از اپلیکیشن‌های اختصاصی و گزینه‌های پشتیبانی بهره می‌برد. این توسعه‌دهنده همچنین سخت‌افزارهایی را با Linspire از قبل نصب شده، ارائه می‌دهد.

۲۰. Frugalware Linux

کاربرانی که در سطح متوسط لینوکس هستند، می‌توانند از توزیع Frugalware که به‌صورت عمومی ارائه شده، استفاده کنند. این توزیع دارای شاخه‌های جاری (Current)، در حال تست و پایدار است.

۲۱. Funtoo

در سال ۲۰۰۹، دانیل رابینز که قبلاً پروژه جنتو را راه‌اندازی کرده فود، توزیع Funtoo لینوکس را اجرایی کرد. هدف از راه‌اندازی این پروژه، ایجاد یک محیط پشتیبانی برای مردم جهت یادگیری نرم‌افزار رایگان بود. فانتو نیز مانند جنتو یک meta-distribution است که پکیج‌ها را به شکل خودکار از کد منبع ایجاد می‌کند.

۲۲. gNewSense

هدف اصلی از ایجاد توزیع gNewSense آن است که به‌عنوان یک پروژه GNU/Linux تمام لکه‌های باینری را از یک توزیع محبوب حذف کرده و آن را رایگان کند. لکه‌های باینری، درایورهای متن بسته‌ای هستند که کد منبع آنها در دسترس عموم قرار نگرفته است. در ابتدا، پروژه gNewSense برای ایجاد یک توزیع GNU/Linux مبتنی بر اوبونتو مجموعه‌ای از اسکریپت‌ها را ایجاد کرد، اما از نسخه ۳.۰ به بعد، توزیع به‌صورت مبتنی بر دبیان به کار خود ادامه داد.

۲۳. Jeoss Linux

یکی دیگر از توزیع‌های مبتنی بر اوبونتو، توزیع Jeoss Linux است. این توزیع را می‌توانید حتی روی پلتفرم‌های قدیمی با منابع محدود نصب کنید. می‌توانید کل فرایند نصب را از ابتدا تا انتها از طریق کنسول لوکال، یک کنسول سریالی از راه دور و یا یک SSH Session از راه دور کنترل کنید. نسخه Jeoss U 8.04، منتشر شده در 18 ژوئن 2011، از اوبونتو 8.04 LTS برگرفته شده است.

۲۴. KaOS

ایده اصلی که باعث ایجاد توزیع KaOS شد، ایجاد یک توزیع شفاف و یکپارچه برای دسکتاپ‌های مدرن بود. همه آنچه که در روند ساخت این توزیع مورد توجه بود، هدایت کارها به سمت پکیجینگ به‌جای توسعه ابزارها یا اپلیکیشن‌های جدید است. نسخه اولیه KaOS در سال ۲۰۱۳ منتشر شده و نسخه فعلی آن، در جولای ۲۰۱۹ معرفی شده است.

۲۵. Kwort

‌اگر به دنبال یک لینوکس مدرن و‌ سریع هستید، توزیع Kwort را انتخاب کنید. از ویژگی‌های مهم Kwort که باعث شده تا در لیست بهترین توزیع لینوکس به آن بپردازیم، ترکیب اپلیکیشن‌های قدرتمند و مفید با هدف ایجاد یک سیستم ساده برای کاربران حرفه‌ای در دسکتاپ‌تای قوی است. از آنجایی که این توزیع به‌صورت مبتنی بر CRUX طراحی شده، قدرتمند و تمیز است و به سادگی قابلیت گسترش دارد.

۲۶. libreCMC

لینوکس Cluster Machine Concurrent یا همان توزیع libreCMC یک توزیع GNU/Linux-libre است. هدف اصلی از ایجاد این توزیع لینوکس، حفظ آزادی‌های کاربر برای کنترل عملکرد سخت افزاری است. انتشار این توزیع به ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴ برمی‌گردد که libreCMC توسط FSF به لیست لینوکس‌های free/libre اضافه شد.

۲۷. Lunar-Linux

توزیع Lunar-Linux به‌عنوان یک فورک از Sorcerer GNU/Linux معرفی شد. به‌عنوان یک توزیع لینوکس مبتنی بر منبع، توزیع Lunar-Linux با یک سیستم مدیریت پکیج منحصربه‌فرد ارائه می‌شود که هر پکیج نرم افزاری یا ماژول را برای دستگاهی که روی آن نصب می‌شوند، ایجاد می‌کند. روند نصب ممکن است کمی طولانی باشد، اما پس از نصب کامل، از سرعت خوبی برخوردار است.

۲۸. Manjaro Linux

یکی دیگر از بهترین گزینه‌ها در لیست بهترین توزیع لینوکس همه‌کاره، Manjaro Linux است. این توزیع Manjaro بر اساس اسنپ شات‌های فورس و تست شده از مخازن Arch Linux ساخته شده و‌ کاملاً با آرچ سازگاری دارد. مدیریت ریپازیتوری مانجارو‌ از طریق ابزار انحصاری آن یعنی Boxlt انجام می‌شود که طراحی مشابه git دارد.

۲۹. Maui

یکی دیگر از توزیع‌های مبتنی بر Arch Linux، مائویی یا Maui است‌. توزیع Maui با دسکتاپ Hawaii ارائه شده و از Wayland و systemd استفاده می‌کند.

۳۰. MostlyLinux

نام MostlyLinux متعلق به یک شرکت نرم‌افزاری مستقر در هند است که عمده کارهای مربوط به شرکت‌های لینوکس، مانند پشتیبانی و خدمات سازمانی، آموزش، توزیع‌های سفارشی و … را ارائه می‌دهد. این شرکت اقدام به انتشار توزیع لینوکس MostlyLinux در آگوست ۲۰۰۴ کرده است. این توزیع مبتنی بر فدورا بوده و تعدادی نرم‌افزارهای اضافی از جمله برنامه‌های LTSP، برنامه‌های چند رسانه‌ای و … را ارائه می‌کند.

۳۱. MX Linux

یک نمونه دیگر از بهترین توزیع لینوکس همه‌کاره، MX Linux است که به‌صورت یک پروژه مشترک بین AntiX و MEPIS طراحی و ایجاد شده و بهترین ابزارهای هریک از آن‌ها را ارائه می‌دهد. اگر یک دسکتاپ زیبا ‌و کارآمد با پیکربندی ساده، پایداری، عملکرد باثبات و نسبتاً سبک می‌خواهید توزیع MXLinux را انتخاب کنید.

۳۲. NethServer

دفاتر کوچک و شرکت‌های متوسط می‌توانند از توزیع NethServer که مبتنی بر CentOS طراحی شده، استفاده کنند.

۳۳. Netrunner

پشتیبانی از این توزیع لینوکس، توسط Blue-Systems.com انجام می‌شود. هسته اصلی توزیع Netrunner اوبونتو بوده و با یک فرانت اند KDE بهینه شده، با تمرکز بر آزادی و کاربردی بودن توسعه یافته است. این توزیع، بدون‌این که KDE و Gnome را از هم جدا کند، یک پل ارتباطی را بین قابلیت‌ها آنها برقرار می‌کند.

۳۴. OpenMandriva

توزیع OpenMandriva یک فورک از Mandriva است که اکنون منحل شده و در سال ۲۰۱۲ از Mandriva SA جدا شد.

۳۵. paldo

Paldo یا Pure Adaptable Linux Distribution از دیگر گزینه‌ها برای انتخاب بهترین توزیع لینوکس است. این توزیع بر GNU-Linux، مبتنی است.

۳۶. Parabola GNU/Linux-libre

هدف اصلی از ارائه توزیع Parabola این بود که کاربران به یک Arch Linux کاملاً رایگان دسترسی داشته باشند. این توزیع با مخازن ArchLinux سازگار بوده و علاوه بر این از مخزن “libre” خود بهره می‌برد. در این مخزن پکیج‌های جایگزین کرنل Linux-libre جایگزین شده‌اند.

۳۷. Pop! _OS

شرکت System76 توزیع لینوکس Pop! _OS را برای استفاده در کامپیوترهای ساخته شده توسط همین شرکت، طراحی کرده است. البته می‌توانید توزیع Pop! _OS را دانلود کرده و روی سیستم‌های دیگر هم نصب کنید. هدف اصلی از ایجاد این توزیع، دسترسی به سیستم‌عاملی برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، سازندگان و متخصصان علوم کامپیوتر است که از سیستم خود برای بررسی و ایجاد پروژه‌های خود استفا‌ده می‌کنند. اولین نسخه از Pop! _OS در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ به‌صورت مبتنی بر ubuntu 17.10 منتشر شد.

۳۸. Q4OS

سرعت بالا و قدرتمند بودن با تمرکز بر امنیت، قابل اطمینان بود و ادغام ویژگی‌های جدید، از اهداف اصلی ایجاد توزیع لینوکس Q4OS هستند که باعث شده در لیست بهترین توزیع لینوکس بررسی شود. در توزیع Q4OS به دسکتاپ پلاسما KDE، دسکتاپ Trinity و … دسترسی دارید. در سخت افزارهای قدیمی می‌توانید به‌راحتی و با کارایی بالا از توزیع Q4OS استفاده کنید.

۳۹. Rebellin

یکی دیگر از توزیع‌های لینوکس مبتنی بر دبیان، Rebellin است که در دو نسخه Synergy و Adrenaline منتشر می‌شود. هدف اصلی از ایجاد توزیع Rebellin امکان دسترسی به یک توزیع لینوکس سریع و‌ ایمن با کاربری ساده است. شرکت طراح این توزیع، پشتیبانی ایمیلی را ارائه می‌دهد.

۴۰. Refracta

کاربران کامپیوترهای خانگی می‌توانند از توزیع لینوکس Refracta استفاده کنند که طرحی ساده و آشنا داشته و اکثر کاربران می‌توانند متوجه سادگی استفاده از آن خواهند شد. این توزیع برگرفته از Devuan بوده و ابزارهای ویژه‌ای شامل refractainstaller، refractasnapshot و refracta2usb را ارائه می‌دهد که امکان نصب سفارشی را فراهم می‌کند. همچنین می‌توانید یک Live CD یا Live USB از سیستم در حال اجرای خود ایجاد کنید. امکان استفاده از این ابزارها روی اکثر سیستم‌های مبتنی بر Debian/Devuan وجود دارد.

۴۱. Revenge OS

از دیگر توزیع‌های لینوکس مبتنی بر Arch Linux ‌می‌توانیم به توزیع RevengeOS اشاره کنیم که قبلاً به نام OBRevenge شناخته می‌شد. سبک بودن و سرعت بالای این سیستم‌عامل آن را در لیست بهترین لینوکس قرار می‌دهد. همچنین این توزیع لینوکس نصب ساده‌ای داشته و قدرت بالای عملکرد و ویژگی‌های سفارشی را ارائه می‌دهد.

از آنجایی که این سیستم‌عامل ساختار سبکی دارد، می‌توان آن را روی سیستم‌های کامپیوتر با مشخصات ضعیف‌تر یا قدیمی هم استفاده کرد. همچنین توزیع Revenge برای کسانی که می‌خواهند منابع سیستم را برای کارهای دیگری حفظ کنند، یک انتخاب عالی و مطمئن خواهد بود. نام OBRevenge در جولای ۲۰۱۷ به RevengeOS تغییر یافته و ISOهای ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی آن در دسترس هستند.

۴۲. Sabayon

 اگر به دنبال یک توزیع لینوکس مبتدی هستید، Sabayon را انتخاب کنید. هدف اصلی از انتشار توزیع Sabayon فراهم کردن امکان دسترسی به یک توزیع مبتنی بر جنتو با ارائه بهترین تجربه کاربری در کنار استفاده از آخرین فناوری‌های منبع باز است. سابایون بر اساس توزیعی به نام RR4 (۳۲ بیتی) و RR64 (۶۴ بیتی) لینوکس، نسخه 3.3 را در ۲۵ مارس ۲۰۰۷ منتشر کرد. این پروژه در اکتبر ۲۰۱۶ با انتشار نسخه اسنپ‌شات 16.11 به مدل rolling release تغییر یافته و به‌روزرسانی‌های مداوم را ارائه می‌دهد.

۴۳. Semplice

هدف از انتشار توزیع لینوکس Semplice دسترسی کاربران به یک بستر ساده، سریع و سبک است. این توزیع لینوکس به‌صورت مبتنی بر Debian Sid طراحی شده و از Openbox و سایر برنامه‌های سبک‌تر استفاده می‌کند. نسخه‌های جدیدتر توزیع Semplice با دسکتاپ vera ارائه شده و همچنین از کتابخانه‌های GTK3 استفاده می‌کنند.

برای اجرای این توزیع لینوکس می‌توانید آن را روی یک پردازنده ۴۸۶ (یا بهتر) با حداقل ۳۸۴ مگابایت رم (برای راه‌اندازی سیستم زنده) اجرا کنید. همچنین امکان حذف برنامه‌های اضافه از ریپازیتوری دبیان وجود دارد.

۴۴. SharkLinux

تخصص اصلی توزیع SharkLinux در مجازی‌سازی است و با دسکتاپ سفارشی MATE/XFCE می‌تواند روی سرور ابری اجرا شده و‌ روی عملکرد کلی سیستم تأثیر کمی داشته باشد. اجرای سیستم‌عامل KVM به‌عنوان هایپروایزر اولیه، امکان دسترسی به طیف وسیعی از ابزارها را برای ساخت و اجرای VM‌ها و کانتینرها فراهم می‌کند. همچنین برخی پلتفرم‌ها از جمله پلتفرم‌های لینوکس مبتنی بر DEB و RPM و نیز پلتفرم‌های NixOS و osX‌ و برنامه‌های Windows در توزیع SharkLinux به طور محدود پشتیبانی می‌شود.

۴۵. Siduction

توزیع Siduction یک فورک از توزیع Aptosid بوده و همچنین مبتنی بر یک برنچ ناپایدار تحت عنوان sid است.

۴۶. SME Server

هنگامی که این توزیع به نام «e-smith» شناخته می‌شد، بین چندین مالک دست به دست شد. همچنین در طول سال‌ها این پروژه به پایه CentOS مهاجرت و پشتیبانی Koozali را دریافت کرد.

۴۷. SMS (Superb Mini Server)

و Console based طراحی شده و از طریق رابط مبتنی بر وب Webmin قابل مدیریت کردن است. اگرچه توزیع SMS به‌عنوان یک مینی سرور توصیف می‌شود، اما تمام ویژگی‌های یک سرور قدرتمند مانند apache2 ،sendmail ،postfix ،spamassassin ،clamav ،squid ،iptables ،MailScanner ،mysql ،cups و بسیاری از پکیج‌های سرور دیگر را ارائه می‌دهد‌. پروژه SMS در سال ۲۰۰۷ شروع شده است.

۴۸. Solus Project

پروژه Solus به نام Evolve OS هم شناخته شده و از یک توزیع منحل‌شده SolusOS گرفته شده و از کد بیس توزیع قدیمی استفاده می‌کند. البته با تغییر نام کلی پروژه به توزیع Solus در سال ۲۰۱۵، از اول ساخته شده و از Budgie Desktop و eopkg خود استفاده می‌کند. در حالی که eopkg یک فورک از پکیج منیجر PiSi است، Budgie به‌وضوح با پشته GNOME ادغام شده است. اولین نسخه بتا از پروژه Solus در ژانویه ۲۰۱۵ منتشر شد.

۴۹. SolydXK

یکی دیگر از توزیع‌های مبتنی بر دبیان، SolydXK است که به دو صورت منتشر می‌شود. نسخه SolydX دارای دسکتاپ Xfce بوده و نسخه SolydK دارای KDE است. در حالی که در SolydX تلاش شده تا سبک بودن این توزیع حفظ شود، SolydK اما ویژگی‌های کامل‌تری را ارائه می‌دهد. هر‌ دو نسخه از توزیع SolydXK برای استفاده در سیستم‌های خانگی موجود هستند.

۵۰. Source Mage GNU/Linux

Source Mage یک توزیع لینوکس GNU/Linux است.

۵۱. SparkyLinux

اگر به دنبال استفاده از یک توزیع لینوکس سبک، سریع و ساده برای کامپیوترهای قدیمی یا جدید با دسکتاپ‌های سفارشی‌سازی شده (مانند E19 ، LXD و…) هستید، توزیع SparkyLinux را انتخاب کنید. این توزیع SparkyLinux به‌صورت مبتنی بر تست دبیان GNU/Linux ساخته شده است.

۵۲. Tanglu

توزیع لینوکس Tanglu مبتنی بر دبیان بوده و این توزیع را دنبال می‌کند. هدف اصلی از انتشار توزیع Tanglu ایجاد یک بستر مفید هم برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیشرفته و هم برای کاربران عادی لینوکس و مبتدیان است. این موضوع، آن را به یکی از گزینه‌های قابل توجه در لیست بهترین لینوکس تبدیل می‌کند. همچنین می‌توان از این توزیع به‌عنوان بستری برای تست نسخه‌های جدید پکیج‌های پیشرفته در زمانی استفاده کرد که پروژه‌های تست دبیان با توقف یا تاخیر مواجه شده‌اند.

۵۳. TurboLinux

یکی از توزیع‌های لینوکس که از انواع پلتفرم‌ها و زبا‌ن‌های آسیایی پشتیبانی می‌کند، توزیع Turbolinux است. در مارس ۲۰۰۴ این توزیع به یک زیرمجموعه کاملاً تحت مالکیت Livedoor که یک ISP بزرگ ژاپنی است، تبدیل شد.

۵۴. Unity Linux

توزیع یونیتی لینوکس به‌صورت مبتنی بر Mandriva طراحی شده و از پروژه MkLiveCD استفاده می‌کند. توسعه‌دهندگان با استفاده از این توزیع می‌توانند توزیع خاص خود را روی هسته Unity Linux ایجاد کنند. به‌عبارت‌دیگر، در توزیع Unity Linux تلاش شده تا یک بستر مناسب برای توسعه‌دهندگان فراهم شود تا از آن برای نقطه شروع توزیع‌ها یا نسخه‌های بازسازی‌شده خود استفا‌ده کنند.

۵۵. Corporate Server Univention

در توزیع UCS یا Univention Corporate Server به یک سیستم عامل لینوکس Enterprise از پیش پیکربندی شده با یک سیستم هویت و مدیریت یکپارچه دسترسی دارید.

۵۶. VectorLinux

Vector Linx یک سیستم‌عامل لینوکس ساده، سریع مبتنی بر Slackware است. هدف اصلی در انتشار توزیع VectorLinux آن است که یک بستر مبتنی بر Slackware و بدون نرم‌افزارهای زائد با نصب، پیکربندی و استفاده آسان ایجاد کند. حتی یک کاربر معمولی می‌تواند تنها در کمتر از ۱۵ دقیقه با استفاده از VectorLinux به یک سیستم لینوکس Slackware کاملاً کاربردی دسترسی داشته باشد.

۵۷. Void

توزیع Void به‌عنوان یک‌ پروژه داوطلبانه، معرفی شد. برای استفاده از توزیع Void تنها کافی است یک بار آن را نصب کرده و نسخه‌های به‌روز آن را به شکل مداوم دریافت کنید. سیستم پکیج توزیع Void به شما این امکان را می‌دهد تا به سرعت نرم‌افزارهایی را نصب، به‌روزرسانی و حذف کنید که در پکیج‌های باینری ارائه شده و یا مستقیماً از منابع با کمک مجموعه پکیج‌های منبع XBPS ساخته می‌شوند.

۵۸. Zenytal

به‌عنوان یکی از کامل‌ترین توزیع‌های لینوکس همه‌کاره، می‌توانیم توزیع Zenytal را نام ببریم. زنیتال یا پلتفرم eBox سابق یک گیت‌وی شبکه، مدیریت تهدید یکپارچه، سرور اداری، مدیریت زیرساختو سرور ارتباطات یکپارچه یا ترکیبی از تمام این موارد است.

۵۹. Zorin

آخرین مورد از لیست بهترین توزیع لینوکس همه‌کاره، Zorin OS است که به‌عنوان یک سیستم‌عامل چند منظوره، به طور خاص برای کاربران ویندوزی که به دسترسی ساده لینوکس نیاز دارند، طراحی شده است. مشاغل کوچک و متوسط هدف اصلی استفاده از توزیع Zorin OS هستند. این توزیع لینوکس مبتنی بر اوبونتو توسعه یافته است.

بهترین لینوکس مناسب برای اهداف آموزشی

لیست زیر، شامل بهترین توزیع لینوکس کاربردی برای اهداف آموزشی است. این توزیع‌های لینوکس ممکن است توسط مؤسسات آموزشی استفاده شده و یا برای نصب و استفاده ابزارهای آموزشی طراحی شده باشند. این توزیع‌های لینوکس عبارت‌اند از:

۱. AbulEdu

یکی از اولین مواردی که در لیست بهترین لینوکس برای موارد آموزشی می‌توان بررسی کرد، توزیع AbulEdu است‌. سرور به‌عنوان یک دروازه مرکزی برای وب، پست و چاپ عمل می‌کند و مدیریت کلاس‌ها، دانش‌آموزان و معلمان را تسهیل می‌کند. امکان منتشر کردن صفحات وب در اینترانت با استفاده از آپاچی فراهم شده و تمام وظایف مدیریت با استفاده از یک مرورگر انجام می‌شود. به این ترتیب، معلمان بدون داشتن دانش و تخصص کامپیوتر، می‌توانند شبکه مدرسه را ایجاد ‌و مدیریت کنند.

۲. Beyond Linux From Scratch

توزیع BLFS برای کمک به کاربران نسخه قبلی LFS طراحی شده تا مشکلات این توزیع قدیمی را رفع کند. این توزیع طیف گسترده‌ای از دستورالعمل‌ها را برای نصب و پیکربندی بسته‌های مختلف روی سیستم LFS پایه ارائه می‌دهد.

۳. CorvOS

یکی دیگر از توزیع‌های لینوکس مبتنی بر Xubuntu توزیع CorvOS است که برای مدارس ابتدایی طراحی شده است. امکان ارائه سیستم‌عامل ساده ChromeOS بدون دردسرهای حریم خصوصی و محدود شدن به برند گوگل، از قابلیت‌هایی است که باعث شده تا CorvOS در لیست بهترین توزیع لینوکس آموزشی قرار گیرد. اولین نسخه پایدار از این توزیع در اوایل می ۲۰۱۸ منتشر شد.

۴. Debian-Jr

هدف اصلی از ایجاد توزیع Debian Jr آن است که به کودکان و والدین آن‌ها کمک کند تا بهترین استفاده را از سیستم‌های دبیان خود داشته باشند. این توزیع کمک می‌کند تا کودکان بتوانند برخی مهارت‌ها و تجربیاتی را که به کمک کامپیوتر می‌آموزند، سریع‌تر یاد بگیرند.

۵. Freeduc

طراحی و ایجاد توزیع Freeduc توسط سازمانی به نام OFSET (مخفف Organization for Free Software in Education and Teaching) انجام شده که یک نهاد ایجاد نرم‌افزارهای آزاد در آموزش و تدریس است. توزیع Freeduc یک لینوکس مبتنی بر KNOPPIX/Debian با نرم افزار آموزشی است که روی یک CDROM قابل بوت شدن، ارائه می‌شود.

۶. Karoshi

یکی دیگر از توزیع‌های لیست بهترین لینوکس برای موارد آموزشی، توزیع Karoshi است که به‌عنوان یک سیستم‌عامل سرور، برای مدارس و‌‌ مؤسسات آموزشی طراحی شد. به لطف رابط گرافیکی ساده این توزیع لینوکس، روند نصب، راه‌اندازی و نگه‌داری شبکه ساده‌تر می‌شود.

۷. Linux for Education

یکی دیگر از انتخاب‌ها در لیست بهترین توزیع لینوکس آموزشی، Li-f-e است. Linux for Education یا توزیع Li-f-e نرم افزاری برای دانش‌آموزان، معلمین و والدین ارائه می‌دهد. این توزیع لینوکس در ابتدا مبتنی بر openSUSE طراحی شده بود، اما در سال ۲۰۱۶ تغییراتی پیدا کرده و حالا طراحی مبتنی بر Ubuntu MATE LTS دارد.

۸. Linux From Scratch

قبل از این، کمی با توزیع LFS آشنا شده و دیدیم که پایه اصلی طراحی توزیع BLFS است. LFS یک پروژه است که با کمک آن می‌توانید قدم‌های لازم برای برای ساخت نسخه لینوکس دلخواه خود را بردارید.. همچنین وب‌سایت این پروژه، لینک‌هایی به منابع دیگر مانند گروه‌های خبری، موتور جستجو، سوالات تداول و … را ارائه می‌دهد.

۹. PicarOS

یکی دیگر از بهترین گزینه‌ها در لیست بهترین توزیع لینوکس مرتبط با اهداف آموزشی، سیستم‌عامل PicarOS است. توزیع PicarOS با تمرکز بر آموزش و برای استفاده در مؤسسات آموزشی و یا آموزش در خانه و مناسب برای کودکان ۳ تا ۱۲ سال و معلمان آن‌ها طراحی شده است. توزیع GALPon MiniNo نیز یک مورد مشابه GNU/Linux مرتبط است که برای استفاده مجدد از کامپیوترهای قدیمی (۱۰ تا ۱۲ سال) ساخته شده است.

۱۰. PrimTux

انجمن فرانسوی ASRI Edu در ابتدا توزیع PrimTux را برای استفاده در مدارس ابتدایی این کشور طراحی کرد.

۱۱. PUIAS/Springdale

پروژه PUIAS یا Springdale Linux توسط کارکنان دانشگاه پرینستون و مؤسسه مطالعات پیشرفته، طراحی شد. در توزیع PUIAS ریپازیتوری اضافی در دسترس بوده و می‌توان با نصب RHEL استفاده شوند. مخزن Addons شامل پکیج‌های اضافی است که در توزیع Red Hat قرار ندارند. همچنین پکیج‌های اضافی برای محاسبات علمی در این توزیع وجود دارد.

۱۲. Skolelinux

یکی دیگر از بهترین انتخاب‌ها در لیست بهترین لینوکس آموزشی، Skolelinux است. این توزیع Skolelinux که با نام Debian Edu هم شناخته می‌شود، به طور خاص برای منابع و‌ نیازهای مؤسسات آموزشی طراحی شده و در ابتدا، در نروژ استفاده شد. به‌مرور این توزیع به یک ابزار بین‌المللی تبدیل شده و‌ همسو با پروژه فرعی Debian Edu است.

۱۳. ubermix

اگر به دنبال یک سیستم عامل کاملاً رایگان، مبتنی بر لینوکس و طراحی شده برای نیازهای آموزشی هستید، توزیع Ubermix را انتخاب کنید. این توزیع لینوکس با هدف توانمندسازی دانش‌آموزان و اساتید ساخته شده و پیچیدگی‌های ابزارهای آموزشی را بدون از دست دادن قابلیت‌های یک سیستم‌عامل کامل، به اندازه نرم‌افزارهای موبایل ساده می‌کند. نصب این سیستم‌عامل تنها حدود ۵ دقیقه طول کشیده و بیش از ۶۰ برنامه رایگان نصب‌شده پیش‌فرض را در آن دریافت می‌کنید.

۱۴. UberStudent

از دیگر توزیع‌های لینوکس مبتنی بر اوبونتو می‌توان به UberStudent اشاره کرد. طراحی کاربرپسند برای یادگیری، اجرا ‌و آموزش مهارت‌های ضروری آموزشی از مهم‌ترین ویژگی‌های توزیع UberStudent است.

جمع‌بندی

در این مطلب لیست بهترین توزیع لینوکس را بر اساس کاربردهای آن بررسی کردیم و به طور مختصر با هریک از این موارد آشنا شدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir