مقالات

Snort چیست؟ + نگاهی به ابزار تشخیص و پیشگیری از نفوذ اسنورت

اگر به دنبال یک سیستم امنیتی قوی هستید، لازم است بدانید که Snort چیست و با روند کار آن آشنا شوید. در حوزه تأمین امنیت سایبری، مهم است که از سیستم‌های تشخیص نفوذ (IDS) و پیشگیری از نفوذ (IPS) قوی استفاده کنیم. اسنورت یکی از شناخته شده‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌های تشخیص و جلوگیری از نفوذ است. این ابزار به‌صورت رایگان و منبع‌باز طراحی شده و به همین دلیل، بسیاری از سازمان‌ها و افراد از آن استفاده می‌کنند. این ابزار پرکاربرد می‌تواند نگرانی شما درباره مشکلات امنیتی را تا حد زیادی کاهش دهد. برای بررسی نحوه عملکرد، مزایا و معایب این سیستم، در ادامه این مطلب از بلاگ ابر زس با ما همراه باشید.

اسنورت چیست؟

قبل از آن که جزئیات بیشتری را بررسی کنیم، بیایید یک بار دیگر مرور کنیم که Snort چیست و چرا به وجود آمده است. اولین نسخه ابزار تشخیص نفوذ اسنورت در سال ۱۹۹۸ منتشر شده و از آن زمان تاکنون توانسته محبوبیت زیادی به دست آورد. هدف اصلی از ساخت و عرضه این برنامه، پیگیری فعالیت شبکه و بررسی و یافتن هرگونه رفتارهای مخرب است. این ابزار هرگونه تلاش برای استفاده یا دسترسی غیرمجاز در سیستم را ردیابی می‌کند.

Snort از پلاگین‌های متنوع از جمله پیش پردازشگرها، پلاگین‌های تشخیص و پلاگین‌های خروجی پشتیبانی می‌کند که باعث شده‌اند این ابزار، از سازگاری و قابلیت گسترش بالایی برخوردار باشد. قبل از آنالیز داده‌های شبکه توسط اسنورت، پیش پردازشگرها ترافیک شبکه را آماده می‌کنند. همچنین از افزونه‌های خروجی و افزونه‌های شناسایی برای ایجاد فایل‌های لاگ یا هشدارها استفاده می‌شود.

با استفاده از Snort می‌توانید طیف قابل توجهی از حملات و دسترسی‌های غیرمجاز به شبکه، مانند آلودگی به بدافزارها، اقدام برای شناسایی شبکه، حملات DDoS و… را شناسایی کنید. این کار و روند شناسایی موارد مخرب، از طریق آنالیز در لحظه و بلادرنگ ترافیک شبکه و مقایسه آن با قوانین از پیش تعریف شده در اسنورت انجام می‌شود. حالا که با این برنامه آشنا شده و دقیق‌تر می‌دانیم که چه کار انجام می‌دهد، بیایید ببینیم که روند کار اسنورت چیست و روند شناسایی و مقابله آن با عملکردهای مخرب در سیستم به چه صورت است.

روش کار SNORT

سوال مهمی که ممکن است درباره این برنامه برای شما به وجود بیاید، این است که روش کار Snort چیست و چطور موارد مخرب را شناسایی می‌کند؟

روند کار اسنورت به این صورت است که بر اساس برخی قوانین و دستورالعمل‌های پیش‌فرض، ترافیک شبکه را آنالیز کرده و هرگونه مورد ناسازگار را شناسایی می‌کند. نکته اصلی که درباره این سیستم وجود دارد، این است که شما می‌توانید دستورالعمل‌ها را مطابق با نیاز سازمان تغییر داده و در یک فایل پیکربندی نگهداری کنید.

به عبارت دیگر، ترافیک ورودی به شبکه بر اساس قوانین و دستورالعمل‌هایی که تعیین کرده‌اید، توسط Snort بررسی می‌شود. چنانچه در مقایسه ترافیک با این دستورالعمل‌ها، فعالیتی تشخیص داده شود که با معیارهای تعیین شده مطابقت نداشته باشد، این فعالیت ثبت شده، به مدیر آن شبکه اطلاع داده و یا ترافیک به‌طورکلی مسدود می‌شود. اگر می‌خواهید سطح بالاتری از امنیت را در برابر حملات مبتنی بر شبکه داشته باشید، می‌توانید از اسنورت در کنار سیستم‌های دیگر مانند فایروال‌ها و سیستم‌های جلوگیری از نفوذ استفاده کنید. حالا که می‌دانیم اسنورت چیست و چطور کار می‌کند، می‌توانیم با خیال راحت از آن به‌تنهایی و یا در کنار سایر سیستم‌های حفظ امنیت برای شبکه خود استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: DDoS چیست؟

حالت‌های مختلف SNORT

برنامه اسنورت سه حالت یا Mode مختلف دارد که استفاده از هرکدام به نیازهای شما بستگی دارد. در ادامه بررسی می‌کنیم که حالات مختلف اسنورت چیست.

۱. حالت Packet Sniffer

زمانی که این حالت فعال باشد، نرم‌افزار اسنورت بسته‌های IP را خوانده و آن‌ها را در کنسول خود به کاربر نشان می‌دهد.

۲. حالت Packet Logger

در حالت packet logger، اسنورت تمام بسته‌های IP که از شبکه گذر می‌کنند را ثبت کرده و سپس ادمین شبکه می‌تواند ببیند چه افرادی از شبکه بازدید کرده‌اند. این روند، یک دید کلی درباره سیستم‌عامل و پروتکل‌هایی که توسط این افراد استفاده شده، به ادمین شبکه می‌دهد.

۳. حالت سیستم تشخیص و پیشگیری نفوذ شبکه یا NIPDS (مخفف Network Intrusion and Prevention Detection System)

در حالت NIPDS، اسنورت تنها بسته‌هایی که مخرب هستند را ثبت می‌کند. تشخیص مخرب بودن بسته‌ها بر اساس قوانین و دستورالعمل‌هایی که قبلاً تعریف شده، انجام می‌شود. این‌که Snort با بسته‌های داده چگونه رفتار کند، توسط ادمین قابل تعریف است.

مهم‌ترین قابلیت‌های Snort چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود شما به‌عنوان ادمین شبکه از اسنورت برای نظارت بر سیستم استفاده کنید، قابلیت‌های متعدد آن است. بیایید با هم بررسی کنیم که مهم‌ترین ویژگی‌های Snort چیست و چه قابلیت‌هایی برای نظارت بر سیستم و شناسایی فعالیت‌های مخرب دارد. مهم‌ترین ویژگی‌ها عبارتند از:

نظارت بر ترافیک به‌صورت بلادرنگ

یکی از مهم‌ترین کاربردهای اسنورت آن است که می‌تواند ترافیک ورودی و خروجی شبکه را بررسی کند. بررسی ترافیک در لحظه و به‌صورت بلادرنگ انجام شده و در صورت یافتن موارد مخرب یا تهدیدهای احتمالی در شبکه‌های IP، به کاربر هشدار داده می‌شود.

ویژگی Packet Logging

زمانی که اسنورت در حالت packet logger mode باشد، ویژگی ثبت لاگ‌های مربوط به بسته‌ها ثبت و ذخیره می‌شوند. در این حالت، Snort بسته‌ها را جمع‌آوری کرده و بر اساس آدرس IP شبکه میزبان، آن‌ها را در یک لیست ثبت می‌کند.

آنالیز پروتکل

اگر بخواهیم بررسی کنیم که یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های اسنورت چیست احتمالاً می‌توانیم ویژگی آنالیز پروتکل را نام ببریم. روند آنالیز پروتکل فرایندی است که طی آن داده‌ها در لایه‌های پروتکل جمع آورده و آنالیز می‌شوند. این کار به ادمین شبکه کمک می‌کند تا بسته‎‌هایی که به‌صورت بالقوه مخرب هستند را شناسایی کند که در برخی موارد از اهمیت زیادی برخوردار است.

انطباق محتوا (Content Matching)

قوانین در اسنورت بر اساس پروتکل‌ها مانند پروتکل IP و TCP، بر اساس پورت‌ها و در نهایت بر اساس داشتن یا نداشتن محتوا گرد‌آوری می‌شوند. دستورالعمل‌هایی که محتوا داشته باشند، با تطبیق چند الگو، عملکرد را بهبود می‌دهند. این موضوع به‌خصوص زمانی که پای پروتکل‌هایی از جمله HTTP در میان باشد، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ویژگی OS Fingerprinting

قابلیت OS Fingerprinting این مفهوم را دنبال می‌کند که همه پلتفرم‌ها، یک استک TCP/IP منحصربه‌فرد دارند. اما اهمیت این ویژگی برای Snort چیست؟ می‌توانید از اسنورت برای تعیین پلتفرم سیستم‌عامل مورد استفاده توسط سیستمی که به یک شبکه دسترسی دارد، استفاده کنید.

قابل نصب در هر محیط شبکه

ازجمله مهم‌ترین قابلیت‌های SNORT می‌توانیم به سازگاری آن با تمام سیستم‌عامل‌ها ازجمله لینوکس و ویندوز اشاره کنیم. می‌توانید اسنورت را به‌عنوان بخشی از تمام محیط‌های شبکه مستقر کنید.

طراحی Open-Source

از آنجایی که اسنورت به‌صورت منبع‌باز طراحی شده، به‌عنوان کسی که استفاده از IDS یا IPS را ترجیح می‌دهد، می‌توانید به شکل کاملاً رایگان از آن برای نظارت و محافظت از شبکه استفاده نمایید.

سادگی اجرای قوانین

یکی دیگر از دلایل محبوبیت Snort آن است که اجرای دستورالعمل‌های آن ساده بوده و می‌تواند روند نظارت و حفاظت از شبکه را به‌راحتی راه‌اندازی و اجرا کند. همچنین زبان قوانین آن نیز بسیار منعطف بود و اجرای ساده آن به مدیران شبکه کمک می‌کند تا فعالیت‌های معمول و سازگار را از موارد مخرب و غیرعادی تشخیص دهند.

اسنورت چه نوع حملاتی را تشخیص می‌دهد؟

برخی از حملاتی که اسنورت تشخیص می‌دهد، شامل موارد زیر هستند و البته محدود به این‌ها نیستند:

  • حملات DoS و DDoS
  • حملات سر ریز بافر
  • حملات URL معنایی
  • حملات CGI (مخفف Common Gateway Interface)
  • پورت اسکن مخفیانه
  • حملات مرتبط با مسیریابی
  • حملات جعل درخواست
  • جستجوگرهای بلوک‌های پیام سرور
  • تلاش برای یافتن مشخصات سیستم‌عامل

مزایای SNORT چیست؟

باوجود تمام مواردی که بررسی کردیم، ممکن است هنوز برایتان سوال باشد که مزایای Snort چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم. استفاده از اسنورت مزایای متعددی از جمله قابلیت سازگاری و سفارشی‌سازی گسترده دارد. می‌توانید دستورالعمل‌ها و قابلیت‌های شناسایی اختصاصی را مطابق با نیازهای سیستم و شبکه خود ایجاد کرده و در صورت لزوم، آن‌ها را تغییر دهید.

یکی دیگر از مزایای مهم این برنامه، منافع مالی آن است. شما بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانید اسنورت را نصب کرده و از قابلیت‌های متعدد آن استفاده کنید. به همین دلیل اگر به‌تازگی کار خود را شروع کرده و یا بودجه محدودی دارید، Snort یک گزینه عالی و مطلوب خواهد بود. به‌طورکلی، اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم که مزایای اسنورت چیست می‌توانیم موارد زیر را عنوان کنیم.

۱. طراحی به‌صورت یک ابزار رایگان و متن‌باز

Snort را می‌توانید به‌صورت رایگان دانلود و استفاده کنید. همچنین می‌توانید بر اساس مشخصات و نیازهای خود از کد منبع برنامه استفاده کرده و در آن تغییراتی ایجاد کنید.

۲. دقت بالا

دقت بالای اسنورت در شناسایی و توقف فعالیت‌های مخرب در شبکه، از مهم‌ترین مزایای استفاده از آن است.

۳. قابل تنظیم و شخصی‌سازی

اسنورت برنامه‌ای است که به‌راحتی می‌توانید آن را تغییر داده و با افزودن یا تغییر دادن قوانین و پلاگین‌ها، نیازهای امنیتی شبکه را برآورده کنید.

۴. اعلان‌های در لحظه و بلادرنگ

به‌محض پیدا کردن موارد مخرب یا حملات امنیتی، اسنورت اعلان‌هایی را در لحظه ایجاد کرده و از این طریق، ادمین‌های شبکه را از بروز آسیب‌های احتمالی مطلع می‌کند.

۵. پشتیبانی جامعه

همان‌طور که گفتیم، اسنورت به‌صورت منبع‌باز طراحی شده و همین مسئله باعث می‌شود تا پشتیبانی یک جامعه فعال را برای کمک، به‌روزرسانی و … داشته باشید.

می‌بینید که استفاده از اسنورت مزایای متعددی برای محافظت از شبکه شما دارد، اما برای آشنایی بهتر با این برنامه، لازم است بدانیم معایب Snort چیست و چه نقاط ضعفی دارد.

معایب استفاده SNORT چیست؟

باوجود تمام مزایای استفاده از اسنورت، این برنامه درست مانند هر پلتفرم دیگری ممکن است نقاط ضعفی هم داشته باشد. بیایید ببینیم که معایب Snort چیست و چه نکات منفی درباره آن وجود دارد.

  • حساسیت بیش از حد و امکان برچسب‌گذاری ترافیک‌های واقعی شبکه به‌عنوان موارد مخرب
  • نیاز به تخصص و دانش کافی برای استفاده مؤثر از اسنورت و درک کاملی از امنیت شبکه و تنظیمات آن
  • یک سیستم IDS/IPS و عدم ارائه امکانات و عملکردهای کامل و همه‌جانبه برای حفظ و برقراری امنیت
  • نیاز به منابع زیاد، به‌ویژه در زمان افزایش ترافیک. احتمال به وجود آمدن مشکلات کارایی روی سخت‌افزارهای ضعیف
  • قابلیت محدود گزارش‌دهی در مقایسه با سیستم‌های امنیتی پیشرفته‌تر و ایجاد چالش در صورت نیاز به گزارش‌های کامل و همه‌جانبه

جمع‌بندی

در این مطلب بررسی کردیم که Snort چیست و چطور می‌تواند امنیت شبکه را تأمین کند. همچنین دیدیم که مزایا و معایب اسنورت چیست و چه ویژگی‌های منفی یا مثبتی درباره این برنامه وجود دارد که باعث می‌شود ادمین‌های شبکه برای تأمین امنیت شبکه خود و محافظت در برابر موارد مخرب، از آن استفاده کنند. در دنیای دیجیتال امروزی، سیستم‌های تشخیص نفوذ و پیشگیری که بتوانند به‌سادگی موارد آسیب‌رسان را شناسایی کنند، از اهمیت زیادی برخوردار هستند. SNORT یک ابزار قوی و سازگار است که کمک می‌کند شما کسب‌وکار خود را با بررسی ترافیک شبکه و محافظت از آن، ایمن‌تر نگه دارید. با استفاده از SNORT، خطرات به‌سرعت شناسایی شده و با اقدام زودهنگام برای رفع آن‌ها، احتمال موفقیت حملات مخرب کاهش پیدا می‌کند.

اگر نیاز به یک سرویس امنیتی همه جانبه برای محافظت از تمامی سرویس‌های میزبانی شده خود در فضای آنلاین دارید، می‌توانید از سرویس امنیت ابری زَس استفاده کنید که امکان اعمال پیشرفته‌ترین تنظیمات امنیتی را برای‌تان فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir