اخبار

کرونا؛ چشم‌ها را به روی ابرها باز کرد

همه‌گیری ویروس کرونا سبب شد که ارزش فناوری‌های جدید به ویژه رایانش ابری برای افراد جامعه ملموس‌تر شود

کرونا و رایانش ابری

بن‌بستی که در ماه مارچ 2020 بواسطه ظهور ناخواسته و نامیمون کووید 19 سراسر جهان را فرا گرفت، تغییرات شگرفی را در سبک زندگی بوجود آورد؛ میلیون‌ها کسب و کار را به چالش کشانید و برای شرکت‌های مبتنی بر فناوری‌های های‌تک فرصت‌زایی کرد. به عبارت دیگر، همه‌گیری ویروس کرونا سبب شد که ارزش فناوری‌های جدید به ویژه رایانش ابری برای افراد جامعه ملموس‌تر شود.

طبق تحلیل موسسه گارتنر، هزینه برای دریافت خدمات رایانش ابری در سه ماهه نخست 2020، با افزایش 37 درصدی به 29 میلیارد دلار رسیده است. با توجه به مهاجرت گروهی کسب و کارها به کار کردن مجازی که لازمه آن مقیاس‌پذیری، قابلیت اطمینان، بصرفه بودن و امنیت خدمات زیرساختی است، انتظار می‌رود این روند پایدار باشد. لذا، علیرغم رکود اقتصادی که ناگزیر همه کشورها را در برگرفته است، تخمین زده شده که هزینه بر روی خدمات ابری تا پایان سال 19 درصد رشد پیدا کند؛ اگرچه هزینه بر روی کل خدمات فناوری اطلاعات در سال جاری 8 درصد کاهش خواهد یافت.

چتر رایانش ابری بر روی کسب و کارها

نتایج مطالعه جدید انجمن SBE که در ژوئن 2020 منتشر شده است، نقش مهم رایانش ابری را در زنده نگه داشتن مشاغل کوچک با کمتر از 100 کارمند در شرایط بحرانی نشان می­دهد. بررسی‌ها حاکی از آن است که بیش از سه چهارم مشاغل کوچک، استفاده از رایانش ابری را برای ادامه فعالیت خود در طول همه‌­گیری کرونا ضروری می‌دانند و 79 درصد از آنها ابراز داشته‌اند سرویس کلود به آنها کمک کرده است تا در طول این بیماری، با مشتری‌­های خود ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، دو سوم از شرکت‌های بررسی شده اظهار داشته‌اند که بکارگیری راهکارهای ابری باعث تسریع در روند برگشت به شرایط عادی و سودآوری پس از فروکش کردن بیماری می­‌شود و بیش از نیمی معتقدند که رایانش ابری آنها را به سمت یک بازگشایی سریعتر با کارآیی بیشتر پس از دوران قرنطینه هدایت خواهد کرد. افزایش بهره‌وری، همکاری‌های موثرتر، ذخیره‌سازی ابری و پشتیبان­‌گیری، میزبانی ایمیل/ وب/ برنامه‌های کاربردی، پردازش مکانیزم پرداخت، ارتباطات و همکاری‌ها، ویدئو کنفرانس و وبینارها از جمله پرکاربردترین خدمات مبتنی بر رایانش ابری هستند.

کرونا و رایانش ابری

دست دوستی کرونا به رایانش ابری هندوستان

یکی از کشورهایی که افزایش بکارگیری سرویس کلود را با ظهور کرونا به خوبی تجربه کرده است، هندوستان بوده است. بررسی بازار هند در ماه می گذشته توسط شرکت مشاوره‌ای IDC حاکی از تخمین 64 درصدی این موسسه برای افزایش تقاضای خدمات ابری توسط سازمان‌ها است. همچنین پیش‌بینی می‌شود 56 درصد از سازمان‌ها برای هماهنگی با سبک جدید زندگی، به سمت نرم‌افزارهای ابری روی ‌آورند. صنایعی مانند مدیا، آموزش، فناوری اطلاعات و خدمات مبتنی بر وب احتمالا به دلیل ارائه سرگرمی‌های آنلاین، کلاس‌های مجازی و بالا رفتن نیاز به همکاری و کار از راه دور، سریعتر از سایر حوزه‌ها نسبت به تامین نیاز خود از طریق خدمات ابری واکنش نشان می‌دهند.

نیاز به دورکاری، میزان درخواست برای برنامه‌های مشارکتی مبتنی بر SaaS را نیز در هند تقویت کرده است. افزایش تقاضا برای خدمات، منجر به بالا رفتن خدمات پشتیبانی از راه دور- که شامل پاسخگویی نیروی متخصص و حرفه‌ای و همچنین نرم‌افزارهای ابری می‌شود- شده است.

به دلیل همین افزایش تقاضا برای دریافت خدمات ابری است که طبق اعلام گروه Leadership Capital Group، جستجو برای مدیران اجرایی ارشد در حوزه رایانش ابری، از مارچ 2020 تا جولای، 224 درصد در فضای مجازی افزایش یافته است؛ چراکه سازمان‌ها نیاز جدی به تدوین یک استراتژی موثر برای مهاجرت به ابر دارند. عناوین شغلی که بطور خاص در این مدت بیشتر مورد توجه بوده‌اند، مدیر ارشد فناوری، مدیر ارشد درآمد دیجیتال، معاون ارشد خدمات ابری، معاون ارشد اجرایی و مدیر خدمات زیرساختی، متخصصین ابری و هوش مصنوعی بوده است.

ابر زس و کرونا

تجربه ابر زس به عنوان اپراتور ابر ایرانی نیز تائید کننده وجود یک روند مشابه در داخل کشور است. بطور مثال، در طول سه ماه گذشته، علاوه بر رشد 100 درصدی تعداد مشتریان ابر زس نسبت به سه ماهه قبل از آن، افزایش سهم مدارس، دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات سرگرمی و بازی از مشتریان کاملا مشهود است. همچنین در همین مدت، رشد قابل ملاحظه‌ای در درخواست‌های دریافتی از سمت ارگان‌های بزرگ دولتی داشته‌ایم. بررسی‌های ما نیز نشان می‌دهد که شرایط خاص ایجاد شده پس از گسترش کرونا، مقاومت‌ها را برای پذیرش و بکارگیری راهکارهای رایانش ابری در کسب و کارهای داخلی کاهش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir