مقالات

تفاوت هاست ابری و معمولی: کدام یک بهتر است؟

همان‌طور که می‌دانید، عملکرد یک وب سایت بخش مهمی از هر کسب‌وکار آنلاین است و راه اندازی یک وبسایت بدون داشتن میزبان یا Host غیرممکن خواهد‌بود؛ بنابراین، انتخاب هاست مناسب بسیار اهمیت دارد. به طور کلی، هاست‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، هاست ابری و هاست معمولی. هر نوع هاست مزایای خود را دارد که در این مقاله، درباره تفاوت هاست ابری و معمولی توضیح می‌دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را برای کسب‌و‌کارتان داشته باشید.

قبل از خواندن این مطلب، داشتن درک اولیه از رایانش ابری و داشتن اطلاعات جامع هنگام انتخاب ارائه‌دهنده هاست مهم است؛ پس اگر هنوز به طور کامل با این مفهوم آشنا نشده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله «رایانش ابری چیست؟» را بخوانید تا با اصول اولیه آن آشنا شوید و بدانید که چه تاثیری می‌تواند در سازمان شما بگذارد.

هاست معمولی چیست؟

هاست معمولی، بخشی از یک سرور فیزیکی است که به صورت مجازی در اختیار شما قرار گرفته و تمامی فایل‌های وب سایت شما را دربر می‌گیرد. هنگامی که کاربران وارد سایت شما می‌شوند، مرورگر اطلاعات مربوط به سایت را از سرور که سایت شما بر روی آن قرار دارد، دریافت کرده و به کاربر نمایش می‌دهد. هاست‌های معمولی با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی پیاده‌سازی می‌شوند و می‌توان چندین هاست را تنها بر روی یک سرور فیزیکی ایجاد کرد.

هاست ابری چیست؟

هاست ابری نوعی از میزبانی است که در آن چندین سرور فیزیکی با استفاده از تکنولوژی‌های مجازی‌سازی و رایانش ابری  در کنار  یکدیگر قرار گرفته اند و به صورت یکپارچه به کاربران سرویس‌دهی می‌کنند. در این سرویس، داده‌های شما در چندین سرور متصل ذخیره می‌شوند و کاربر می‌تواند از راه دور و از هر نقطه به ‌وسیله اینترنت به آن‌ها دسترسی پیدا کند. از مزایای اصلی سرور ابری میتوان به فضای ذخیره‌سازی و قدرت پردازشی عظیم اشاره کرد.

تفاوت هاست ابری و معمولی

هاست ابری و معمولی، تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند؛ هر‌کدام مزیت‌هایی دارند که بسته به نیاز می‌توانند بهترین گزینه را ارائه دهند. بنابراین، برای آن‌که بتوانید انتخاب کنید در چه شرایطی از کدام هاست استفاده کنید، ویژگی‌های هر یک را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم‌داد.

  • میزان کنترل

در هاست معمولی یا سنتی، کاربر برای کنترل سرور با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود. به این معنی که برای تغییر منابع یا ایجاد بهبودهایی در زیرساخت نیازمند برقراری ارتباط با پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده هاست است. به عنوان مثال در صورت تمایل به افزایش CPU، RAM و یا Disk لازم است ضمن ثبت تیکت تا زمان رسیدگی کارشناسان و اجرای درخواست خود صبر کنید تا منابع مورد نظر را در اختیار بگیرید. اما با توجه به این که در هاست ابری، چندین سرور فیزیکی متعدد به هم متصل هستند، فرایند افزایش یا کاهش منابع با سرعت بالا انجام می‌شود. همچنین هاست ابری متشکل از چندین سرور فیزیکی است که به یکدیگر متصل شده‌اند و به این ترتیب، حجم بالایی از منابع برای کاربران فراهم است تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کند.

  • مقایسه منابع

شیوه تقسیم منابع در هاست معمولی به صورت اشتراکی است؛ به این معنی که یک سرور فیزیکی با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی بین چند کاربر تقسیم می‌شود و کاربران به صورت مشترک از منابع استفاده می‌کنند. این امر سبب می‌شود منابع کاربران به صورت اختصاصی نبوده و در صورت افزایش بار کاری یکی از کاربران، سایرین با کاهش سرعت مواجه شوند. اما در هاست ابری با استفاده از تکنولوژی رایانش ابری و بهره‌گیری از مجموعه‌ای از سرورها، منابع به صورت اختصاصی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و حتی در زمانی که کاربر از تمامی منابع خود استفاده نمی‌کند، منابع رزرو شده آماده سرویس‌دهی هستند. نکته قابل توجه دیگر در سرور ابری، آن است که به لطف «استخر منابع» در صورت بروز هرگونه مشکل برای سرور فیزیکی، سرویس کاربر به سخت‌افزار سالم منتقل شده و فعالیت وب سایت مختل نمی‌گردد. اما در هاست معمولی، با از کار افتادن یک سرور تمامی سرویس‌های فعال در آن نیز از کار خواهند افتاد.

  • مقیاس‌پذیری

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت‌های هاست ابری و معمولی، مسئله مقیاس‌پذیری است. برای درک بهتر به این مثال توجه کنید، فرض کنید فروشگاهی اینرنتی دارید که دارای ترافیک ثابتی است اما با نزدیک شدن به نوروز و افزایش درخواست مشتریان، ترافیک بالایی را در سایت خود شاهد هستید. در صورت استفاده از هاست ابری، شما می‌توانید بلافاصله به بار اضافی پاسخ دهید و از ویژگی مقیاس پذیری در لحظه استفاده نمایید. اما در شرایط مشابه، اگر میزبان شما هاست سنتی باشد مجبور به تغییر زیرساخت خود خواهید بود.

  • مقایسه امنیت

دیگر تفاوت هاست معمولی و ابری که بسیار مهم محسوب می‌شود، امنیتی است که هر کدام برای شما فراهم می‌کنند. از آنجایی که منابع در هاست معمولی به صورت اشتراکی است، در صورتی که یکی از سرویس‌ها آلوده شود، سایر کاربرانی که از سرور فیزیکی مشترک با سرویس آلوده استفاده می‌کنند نیز در معرض خطر هستند. اما در صورت استفاده از هاست ابری، بسیاری از مخاطرات امنیتی برطرف خواهند شد. لازم به توضیح است در هاست ابری، دسترسی کامل به تنظیمات فایروال فراهم بوده و کاربران می‌توانند شخصا سطوح بالاتر امنیتی را ایجاد کنند.

  • تفاوت قیمت در هاست ابری و معمولی

هزینه این دو مدل هاست ممکن است بسته به ارائه‌دهنده آنها متفاوت باشد. با این حال، شما هنگام خرید یک میزبانی معمولی، هزینه منابع را به صورت ثابت می‌پردازید؛ اما در هاست ابری، فقط برای منابع مصرف شده هزینه می‌کنید. اینکه کدام سود بیشتری دارد، بستگی به نیاز شما خواهد داشت. به صورت کلی می‌توان گفت استفاده از هاست معمولی هزینه پایین‌تری دارد؛ اما بهای این هزینه کمتر در پایداری کمتر و امنیت پایین‌تر مشهود است.

کدام یک بهتر است: هاست ابری یا معمولی؟

برای آن که بدانید کدام هاست بهتر است، باید نیازهای فردی خودتان را مورد بررسی قرار دهید و همچنین تفاوت‌های هاست ابری و معمولی را کاملا بررسی کنید. در ابر زس با ارائه راه‌حل‌های متناسب با کسب‌و‌کارتان به شما کمک می‌کنیم هزینه‌های توسعه و نگهداری را کاهش دهید و در عین حال امنیت و ثبات بالایی را برای سایت خود فراهم آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir