مقالات

ابزار تحلیل داده Splunk چیست؟

اسپلانک چیست و چه امکاناتی را به‌عنوان یک پلتفرم در اختیار کاربران، توسعه‌دهندگان و مدیران سیستم قرار می‌دهد؟ مزایا و معایب Splunk چیست؟

اسپلانک یک ابزار پیشرفته و مقیاس‌پذیر است که فایل‌های لاگ ذخیره‌شده در سیستم‌ها و سرورها را فهرست‌بندی کرده و امکان جستجو بین کلان‌داده‌های تولید شده توسط آنها را از طریق رابط وب فراهم می‌کند. مهم‌ترین مزیت اسپلانک این است که برای ذخیره داده‌ها، نیازی به دیتابیس ندارد؛ چرا که از فهرست‌های خود برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کند. به طور خلاصه باید گفت که از این ابزار می‌توان برای نظارت و عیب‌یابی انواع سیستم‌ها، ردیابی مشکلات سرورها، برنامه‌ها و دستگاه‌های شبکه استفاده کرد. در این مقاله از بلاگ ابر زس با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال بپردازیم که اسپلانک چیست و چه مزایا و معایبی دارد.

اسپلانک چیست؟

اسپلانک چیست؟ Splunk یک پلتفرم نرم‌افزاری است که به سازمان‌ها کمک می‌کند داده‌ها را از هر منبعی جستجو، نظارت و تجزیه و تحلیل کنند. این پلتفرم برای نظارت و عیب‌یابی مشکلات برنامه‌ها، سرورها و شبکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از اسپلانک، سازمان‌ها می‌توانند، سرعت شناسایی مشکلات و امنیت سیستم‌ها را بهبود ببخشند. پلتفرم Splunk به‌عنوان یک ابزار تجزیه‌وتحلیل داده متمرکز در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و مدیریت عملیاتی سازمان‌ها نقش اساسی دارد. از ویژگی‌های بارز Splunk می‌توان به پردازش سریع اشاره کرد.

«راب دَس» و «اریک سوان»، هم بنیان‌گذاران این تکنولوژی در سال ۲۰۰۳ بودند. Splunk از واژه «spelunker» مشتق شده که به «علاقه به کاوش غارها» اشاره دارد. دلیل استفاده از این واژه این است که بنیان‌گذاران اسپلانک به دنبال راهکاری برای سازمان‌ها بودند که به کمک آن بتوانند مشابه کاشفان غارها، اعماق وسیع داده‌های موجود در سازمان را کشف کنند. در پی دست یافتن به این هدف، اولین نسخه از اسپلانک در سال ۲۰۰۴ ارائه شد.

در ادامه بیشتر در خصوص این که Splunk چیست و چه امکانات و ویژگی‌هایی دارد بحث خواهیم کرد.

ویژگی‌های کاربردی اسپلانک چیست؟

اسپلانک دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلفی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

مدیریت ساده

اسپلانک به شما کمک می‌کند تا تمامی داده‌های برنامه‌ها و سرورهای خود را در یک مکان مدیریت کنید.  با Splunk می‌توانید داده‌های خود را جستجو کرده، به نمایش گذاشته و سپس گزارش‌هایی از آنها را دریافت کنید. همچنین می‌توانید از آن برای نظارت بر عملکرد سیستم و شناسایی مشکلات استفاده کنید.

تجربه کاربری بهتر

Splunk دارای ویژگی‌های بسیاری است که آن را به یک ابزار عالی برای کاربران تبدیل می‌کند. از جمله ویژگی‌های این پلتفرم رابط کاربری عالی و در عین حال ساده، امکان جستجو و تجزیه و تحلیل آسان داده‌ها و امکان ایجاد گزارش‌های سفارشی است.

گزارش زمان‌بندی شده

قابلیت Scheduled Reporting یکی از قدرتمندترین ویژگی‌های اسپلانک محسوب می‌شود. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا به‌طور خودکار گزارش‌ها را تولید و به‌طور منظم ایمیل کنید. گزارش‌ها را می‌توان در قالب‌های PDF ،CSV یا JSON تولید کرد.

ادغام‌ها و پلاگین‌ها

اسپلانک طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها، ابزارها و پلاگین‌ها را ارائه می‌دهد و با طیف گسترده‌ای از ابزارها و برنامه‌های شخص ثالث ادغام می‌شود؛ بنابراین می‌توانید از داده‌های خود بدون توجه به اینکه از کجا آمده‌اند، استفاده کنید. با استفاده از اکوسیستم پلاگین جامع Splunk، می‌توانید آن را متناسب با نیازهای خاص خود سفارشی‌سازی کنید.

تجزیه و تحلیل قدرتمند

همان‌طور که اشاره شد، Splunk یک ابزار تحلیلی قدرتمند است که به شما امکان می‌دهد داده‌ها را به صورت آنی جمع‌آوری، فهرست‌بندی و جستجو کنید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد داده‌های خود را به نمایش بگذارید و تجزیه و تحلیل کنید تا بینش‌های بهتری نسبت به کسب‌وکار خود به دست آورید.

محیط غنی برای توسعه‌دهندگان

محیط غنی اسپلانک شامل یک API قوی در کنار طیف وسیعی از ابزارهای توسعه‌دهندگان و مستندات گسترده است. API‌های اسپلانک این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند که به تمام عملکردهای اسپلانک از جمله جستجو، گزارش و مدیریت داده‌ها دسترسی داشته باشند.

معماری و نحوه کارکرد Splunk چیست؟

در این بخش از مقاله اسپلانک چیست، بیایید به نحوه عملکرد معماری قوی Splunk نگاهی بیاندازیم:

یونیورسال فورواردر (Universal Forwarder یا UF)

یک کامپوننت سبک است که به انتقال داده‌ها به فرستنده قدرتمند Splunk کمک می‌کند. انتقال داده‌های گزارش شده توسط سرور، مسئولیت اصلی این کامپوننت محسوب می‌شود. به‌راحتی می‌توانید Universal Forward را در سمت کلاینت یا در سمت اپلیکیشن نصب کنید.

لود بالانسر (Load Balancer یا LB)

«Load balancing» یا «توزیع بار» موجب می‌شود بار کاری بین منابع محاسباتی متعدد توزیع شود. لود بالانسر در اسپلانک، کامپوننتی است که پهنای باند شبکه یا ترافیک اپلیکیشن‌ را روی خوشه‌ای از سرورها توزیع می‌کند.

فورواردر سنگین (Heavy Forwarder یا HF)

این کامپوننت Splunk شما را قادر می‌سازد داده‌ها را فیلتر کنید؛ به عنوان مثال کمک می‌کند تنها لاگ‌های خطاها را جمع‌آوری نمایید.

ایندکس کننده (Indexer)

وظیفه اصلی Indexer، ذخیره و فهرست‌بندی داده‌های فیلتر شده است و باعث افزایش عملکرد اسپلانک می‌شود. اسپلانک به طور خودکار فهرست‌بندی را بر اساس هاست‌ها، منبع‌ها، تاریخ‌ها و زمان‌ها پیاده‌سازی می‌کند.

Search Head یا SH

این کامپوننت به عنوان یک ماشین مجازی اسپلانک عمل کرده و به ارائه جستجوها به سایر ایندکس کننده‌ها کمک می‌کند. SH عمدتا به منظور جمع‌آوری اطلاعات و گزارش‌دهی پیاده‌سازی می‌شود.

سرور توسعه (Deployment Server یا DS)

به استقرار پیکربندی مانند به‌روزرسانی فایل پیکربندی UF کمک می‌کند. می‌توانید از DS برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها بین اجزا استفاده کنید.

لایسنس مستر (License Master یا LM) 

یک نسخه سازمانی اسپلانک (Splunk Enterprise) شامل یک لایسنس slave است که توسط لایسنس رده بالاتر master کنترل می‌شود. لایسنس‌های اسپلانک بستگی به میزان استفاده و نیز تعداد استفاده دارند؛ به عنوان مثال برای استفاده روزانه حکم ۵۰ گیگابایت، اسپلانک به طور روزانه جزئیات لایسنس رو بررسی می‌کند.

اسپلانک چیست؟

حالا که با معماری کامپوننت‌های اسپلانک آشنا شدید، نحوه عملکرد Splunk را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم. اسپلانک از طریق فوروادرها داده‌‌ها را از دستگاه‌های ریموت جمع‌آوری کرده و آنها را به یک فهرست کننده (Indexer) ارسال می‌کند. سپس فهرست‌ کننده، داده‌ها را به صورت بلادرنگ، پردازش و فهرست‌بندی کرده و روی فضای ذخیره‌سازی، ثبت می‌کند. در انتها، کاربر نهایی، از طریق Search Head با اسپلانک ارتباط برقرار کرده و می‌تواند داده‌ها را جستجو، تحلیل و مشاهده نماید.

«SPL» یا «Splunk Search Processing Language»، «زبان پردازش جستجوی اسپلانک» است که به کمک دستورات آن می‌توان در میان داده‌ها جستجو کرد. این زبان دو نسخه SPL و SPL2 دارد و تمامی دستورات جستجو، فانکشن‌های آنها، آرگومان‌ها و شرط‌ها را شامل می‌شود. همچنین باید اشاره کرد که سینتکس SPL بر مبنای پایپ‌لاین یونیکس و SQL است.

مزایا و معایب استفاده از اسپلانک چیست؟

این پلتفرم دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

مزایای Splunk چیست؟

  • مقیاس‌پذیری سطح بالا و پیاده‌سازی ساده
  • جمع‌آوری داده‌ها با فرم‌های مختلف از جمله CSV ،JSON و فرمت‌های متنوع لاگ‌ها
  • امکان جستجوی اطلاعات توسط کاربران، حتی بدون نیاز به احراز هویت هر کاربر
  • هوشمند‌سازی سیستم‌ به کمک ذخیره‌ جستجو‌ها و تگ‌های مرتبط با اطلاعات مهم
  • ایجاد گزارش‌های تحلیلی با نمودارها و جداول تعاملی و در لحظه و امکان به اشتراک‌گذاری آنها با کاربران
  • امکان ادغام با قابلیت‌های هوش مصنوعی برای تحلیل پیشرفته‌تر داده‌ها
  • امکان ایجاد یک مخزن مرکزی برای فراهم کردن قابلیت جستجوی داده‌های اسپلانک از منابع مختلف

معایب Splunk چیست؟

  • استقرار پر هزینه، در صورت نیازبه مدیریت حجم زیادی از داده‌ها
  • پیچیده و گاه غیر عملی بودن بهینه‌سازی جستجوها برای بهبود سرعت
  • در کل قابل اعتماد اما با مشکل مواجه شدن گاه‌وبی‌گاه عملکرد ماشین‌های مجازی و در نتیجه ارائه نتایج کم دقت یا احتمال از دست رفتن داده‌ها
  • دارای رقبای متعدد و پیشرفته در بازار و مهاجرت بسیاری از سازمان‌ها به سمت ابزارهای منبع باز جایگزین
  • داشبورد کاربردی اما نه چندان قابل اعتماد به اندازه رقبایی از جمله Tableau

چه کسب‌وکارهایی از Splunk استفاده می‌کنند؟

اسپلانک در حوزه‌های مختلف تجارت و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. بانک‌ها و مؤسسات مالی برای نظارت بر تراکنش‌های مالی و شناسایی فعالیت‌های مشکوک، اسپلانک را به کار می‌برند. در حوزه فناوری اطلاعات، شرکت‌ها از اسپلانک به‌عنوان یک ابزار مهم برای مانیتورینگ عملکرد سیستم‌ها و شبکه‌ها، اشکال‌زدایی و بهبود بهره‌وری استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین کسب‌وکارهایی که از Splunk استفاده می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت‌های فناوری اطلاعات
  • بانک‌ها و مؤسسات مالی
  • سازمان‌های دولتی
  • شرکت‌های ارتباطات
  • شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری
  • صنایع نفت و گاز
  • شرکت‌های خدمات بهداشتی
  • خدمات حمل‌ونقل
  • شرکت‌های تولید و توزیع انرژی
  • شرکت‌های خدمات امنیتی و شبکه برای شناسایی مشکلات شبکه و حملات سایبری

آیا اسپلانک رایگان است؟

پس از پاسخ به این سوال که اسپلانک چیست و چه مزایا و معایبی دارد، این سوال مطرح می‌شود که آیا استفاده از این ابزار رایگان است؟ پاسخ کلی به این سوال، «بله» است. نسخه‌ای از اسپلانک تحت عنوان Splunk Free ارائه می‌شود که نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارد. این نسخه امکان فهرست کردن دیتای جدید تا حجم ۵۰۰ مگابایت در روز را فراهم می‌کند و استفاده از آن هیچ‌گاه منقضی نمی‌شود. در این نسخه در نهایت می‌توانید تا ۱۰ ترابایت داده را ذخیره نمایید.

ولی اگر نیاز به ذخیره بیش از ۵۰۰ مگابایت در روز دارید باید هزینه لایسنس سازمانی Splunk را بپردازید. همچنین باید به یاد داشته باشید که اگر برای بیش از ۳ بار در یک دوره ۳۰ روزه، از حجم ۵۰۰ مگابایت در روز عبور کنید، داده‌های شما همچنان به رایگان ایندکس می‌شود اما امکان جستجو را از دست می‌دهید. در این صورت، تنها هنگامی امکان استفاده مجدد از جستجو را خواهید داشت که به رد شدن از حد ۵۰۰ مگابایت، برای تا ۳ روز در ماه یا کمتر از آن باز گردید.

جمع‌بندی

در این مقاله آموزشی زس، درباره ویژگی‌ها، امکانات و این که اسپلانک چیست توضیح دادیم. اسپلانک به‌عنوان یک نرم‌افزار مدیریت و تحلیل داده‌های بلادرنگ، امکان ارتباط با منابع مختلف اطلاعات و نیز گزارش‌گیری تعاملی را فراهم می‌کند.

اگر مایل به راه‌اندازی اسپلانک روی سرور خود هستید می‌‌توانید با ابر زَس در ارتباط باشید تا تحت «سرویس مدیریت شده» این سرویس همزمان با خرید سرور ابری، به شما تحویل داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir