مقالات

فریم ورک Vue.js چیست؟

فریم ورک Vue.js یک فریم‌ورک برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت بسیار سبک است که می‌توان به کمک آن به سادگی وب‌سایت‌هایی با قابلیت بارگذاری سریع را طراحی کرد. در این مقاله از بلاگ ابر زس، بیشتر درباره فریم ورک vue توضیح داده و شما را با مزایا، معایب و ویژگی‌های مهم آن آشنا می‌کنیم.

فلسفه طراحی خاص و متمرکز بر پذیرش تدریجی فرایند توسعه نرم‌افزار، فریم ورک ویو را با یک انتخاب عالی در بین سایر فریم‌ ورک‌ها تبدیل می‌کند. پروژه فریم ورک vue.js در سال ۲۰۱۳ توسط Evan You که یک توسعه دهنده جاوا اسکریپت بود، شروع شده و در سال ۲۰۱۴ ارائه شد. در این فریم‌ ورک‌ هرآنچه را که از یک فریم‌ ورک جاوا اسکریپت انتظار دارید، دریافت خواهید کرد. سادگی vue.js از اولین مواردی است که توجه کاربران را به خود جلب می‌کند.

فریم ورک ویو چیست؟

به‌طورکلی، می‌توان vue.js را یک فریم‌ ورک جاوا اسکریپت برای ایجاد رابط‌های کاربری یا UI و برنامه‌های تک صفحه‌ای یا SPA (مخفف Single-Page Applications) معرفی کرد. مانند بسیاری از فریم‌ورک‌های مشهور، فریم ورک vue.js نیز به صورت منبع باز طراحی شده است. معرفی این فریم‌ ورک، به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد که «ایوان یو» برای پاسخ به زمانی که برای کار با AngularJS در گوگل صرف می‌کرد، آن را طراحی کرد. ایوان می‌خواست بخش‌های موردعلاقه خود از AngularJS را استخراج کرده و در قالب یک فریم‌ ورک کاملاً جدید و البته سبک، به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

در معماری فریم ورک vue که معمولاً به آن ویو هم می‌گوییم، از یک الگوی MVVM (model-view-viewmodel) استفاده شده است. در این معماری، منطق یک کسب‌وکار (یا به عبارتی مدل) از UI گرافیکی آن (یا به عبارتی ویو) متمایز می‌شود. این تمایز، به فراهم کردن یک الگوی بصری برای توسعه دهندگان فرانت‌اند و بک‌اند کمک می‌کند. viewmodel این تمایز را ایجاد کرده و به‌عنوان یک رابط عمل می‌کند.

همچنین Vue.JS دارای یک کتابخانه هسته است که تنها روی لایه view تمرکز دارد و هرگونه عملکرد اضافی، باید با استفاده از کتابخانه‌های پشتیبان فریم ورک ویو جمع‌آوری شود. برجسته‌ترین ویژگی این فریم‌ ورک، دستورالعمل‌های آن است. این دستورالعمل‌ها (Directives) صفات HTML هستند که توسعه دهندگان از آن برای توسعه HTML استفاده کرده و به‌عنوان یک فناوری اساسی از صفحات وب برای تعیین ساختار محتوای صفحه وب استفاده می‌شود.

مزایای فریم ورک Vue

می‌دانیم که فریم ورک Vue.JS به دلیل سبک بودن و مزایای قابل توجهی که در عملکرد گسترده HTML دارد، اهمیت پیدا کرده است، اما مزایای این فریم ورک تنها در این موارد خلاصه نمی‌شود. ویژگی‌های مثبت و نقاط قوت دیگری در vue وجود دارد که آن را به انتخاب مناسبی در تبدیل می‌کند. مهم‌ترین مزایای این فریم‌ ورک عبارت‌اند از:

سادگی استفاده

این فریم‌ ورک و برنامه‌هایی که از آن استفاده می‌کنند، از پایه طراحی شده و این مسئله باعث می‌شود تا استفاده از آن ساده باشد. همچنین کتابخانه اصلی فریم ورک ویو به‌صورت مبتنی بر CSS ،HTML و جاوا اسکریپت است که از اجزای اصلی هر پروژه توسعه وب عالی به شمار می‌روند.

دارای کتابخانه‌های (Library) بزرگ

کتابخانه رسمی فریم ورک vue تمام ویژگی‌هایی را که برای عملکردهای اضافی در Vue.js لازم دارید، به شما ارائه می‌دهد. پس از تنظیم بخش‌های اولیه، احتمالاً مسیریابی (routing) و مدیریت وضعیت (state management) بزرگ‌ترین چالش شما خواهد بود. مسیریابی، مکانیزم مدیریت هدایت درخواست‌های HTTP به کد است. مدیریت وضعیت نیز به دستکاری کنترل‌های UI مانند فیلدهای متنی و دکمه‌های OK از حالتی به حالت دیگر، مربوط می‌شود. کتابخانه‌های Vue Router و Vuex برای پاسخ به نیازهای این دو طراحی شده‌اند.

رندرسازی سریع

ماهیت سبک فریم ورک Vue.js و اندازه پکیج چند کیلوبایتی آن، باعث شده تا نسبت به رقبای خود بسیار سریع‌تر باشد. همچنین به‌ویژه مدل DOM مجازی این فریم‌ ورک سرعت رندر آن را بسیار بیشتر می‌کند. مدل DOM یا Document Object Model یک رابط API برای HTML و XML است که ساختار متن را مدل‌سازی می‌کند. یک مدل DOM مجازی امکان همگام‌سازی تغییرات را فراهم کرده و کارآمدتر از DOM واقعی است که منجر به کاهش سطح عملکرد می‌شود.

منحنی یادگیری ساده

یادگیری استفاده از فریم ورک ویو سخت نیست و کار با کتابخانه‌ها و تغییرات جاوا اسکریپت به تغییرات چندانی نیاز ندارد. برای سادگی بیشتر کدنویسی در Vue.js حتی می‌توانید از ویرایشگرهای کد محبوب مانند Visual Studio و Atom استفاده کنید.

جامعه مشارکتی و‌ پشتیبانی

درست مانند بسیاری از زبان‌ها و فریم‌ورک‌های منبع باز، Vue.js نیز به یک جامعه پشتیبانی و اختصاصی دسترسی دارد.

همه این موارد، از‌ مهم‌ترین مزایای ویو هستند که باعث شده نسبت به رقبای خود برتری داشته باشد. البته در کنار همه این مزایا، برخی معایب و نقاط ضعف هم وجود دارد.

معایب فریم ورک vue

با وجود همه مزایای اساسی که درباره فریم ورک ویو بررسی کردیم، برخی دلایل دیگر وجود دارد که ممکن است باعث شود از آن استفاده نکنید. البته طبیعی است که یک ابزار هر اندازه محبوب، نقاط ضعف و قوت خاص خود را داشته باشد. برخی از مهم‌ترین معایب این فرم ورک عبارت‌اند از:

انعطاف‌پذیری بیش از حد

یکی از رایج‌ترین شکایاتی که درباره فریم ورک Vue وجود دارد، این است که انعطاف‌پذیری بیش از حدی دارد. انعطاف‌پذیری در این سطح، به ویژه در پروژه‌های بزرگ، ممکن است منجر به پیچیدگی کار توسعه دهندگان شده و اشتباهات یا بی‌نظمی‌هایی را به دنبال داشته باشد.

محدودیت

باوجود گستردگی اکوسیستم Vue.js، زمانی که آن را با React یا AngularJS مقایسه کنیم می‌بینیم که تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد. مهم‌ترین تفاوتی که به چشم می‌آید، پلاگین‌ها یا کامپوننت‌های کمتر فریم ورک Vue.js در مقایسه با سایر فریم‌ورک‌ها است.

یک فریم ورک جدید

برخلاف آنچه که تصور می‌کنید، مدرن و جدید بودن این پلتفرم چندان هم سودمند نیست. برای مثال، جامعه‌ای که در پس‌زمینه ماهیت منبع باز فریم ورک ویو وجود دارد، محدودتر است. همچنین توسعه این فریم ورک توسط نویسندگان چینی انجام شده و درک بسیاری از پروژه‌های مرتبط با آن برای انگلیسی زبانان سخت خواهد بود.

کاربردهای Vue.JS چیست؟

از فریم ورک ویو برای اهداف متعددی استفاده می‌شود. برخی از مهم‌ترین کاربردهای این فریم‌ ورک شامل موارد زیر است:

ایجاد نمونه‌های اولیه

نمونه اولیه یا Prototype مدلی ابتدایی از وب‌سایت طراحی شده است که نشان می‌دهد وب‌سایت در نهایت چطور کار می‌کند. فریم ورک vue.js یک ابزار عالی برای ایجاد نمونه‌های اولیه وب‌سایت است. این کاربرد، به‌خوبی فلسفه اصلی ساخت این فریم‌ ورک توسط ایوان یو که آن را جایگزین AngularJS کرد، نشان می‌دهد.

پروژه‌های UI

به دلیل قابل استفاده بودن این فریم‌ ورک با HTML ،CSS و جاوا اسکریپت، ایجاد پروژه‌های UI در Vue.js بسیار ساده است. مزایای اساسی این فریم‌ ورک در یادگیری ساده استفاده از آن و رندر سریع، به ساخت این پروژه‌ها کمک می‌کند.

افزودن عملکرد به اپلیکیشن‌های موجود

می‌توانید از vue.js به‌عنوان یک ابزار عالی برای افزودن قابلیت‌های جدید به برنامه‌ها استفاده کنید. این ابزار سبک بوده و به دلیل اتکا به جاوا اسکریپت، ادغام آن با هر پروژه دیگری متکی به جاوا اسکریپت ساده است. همچنین این فریم‌ ورک با بسیاری از فناوری‌های بک‌اند مانند Express.js، جنگو، لاراول و Ruby on Rails هم سازگار است.

توسعه اپلیکیشن موبایل

اگرچه پشتیبانی داخلی برای توسعه اپلیکیشن موبایلی در فریم ورک vue وجود ندارد، اما می‌توانید به برخی پروژه‌ها برای تسهیل این کار دسترسی داشته باشید. می‌توانید از SDK کراس پلتفرم توسعه موبایل Capacitor در ترکیب با ویو برای ایجاد برنامه‌های موبایلی iOS و اندروید یا برنامه‌های PWA (مخفف progressive web app) استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای تقویت برنامه‌های بومی بین پلتفرمی از NativeScript با زبان جاوا اسکریپت استفاده کنید.

ایجاد اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای (SPA)

برنامه‌های تک صفحه‌ای یا SPAها را می‌توان به‌عنوان صفحات وب بدون نیاز به رفرش معرفی کرد که شباهت زیادی به اپلیکیشن‌های موبایلی دارند. برای ایجاد این صفحات، از بازنویسی پویا صفحه وب ثابت با داده‌های جدید از وب سرور به جای بارگذاری مجدد کل صفحات، استفاده می‌شود. ایجاد اپلیکیشن‌های SPA به روشی ساده را می‌توان یکی از بهترین کاربردهای فریم ورک ویو در نظر گرفت.

برخی از کاربران معروف vue.js

همان‌طور که دیدید، فریم ورک ویو کاربردهای گسترده‌ای دارد که باعث شده تا کسب‌وکار و شرکت‌های متعددی در دنیا از آن استفاده کنند. از بین بیش از ۳۰۰۰ شرکتی که از vue.js استفاده می‌کنند، می‌توان موارد زیر را به‌عنوان معروف‌ترین‌ها نام برد:

  • پلتفرم جهانی Trustpilot، معرفی کننده کسب‌وکارهای مختلف و امتیازدهی به آن‌ها
  • پلتفرم برنامه‌ریزی سفر و رزرو هتل Trivago
  • شرکت چند ملیتی Accenture ارائه دهنده خدمات مشاوره‌ای حوزه تجارت و فناوری و در بین لیست ۵۰۰ کمپانی برتر فورچون
  • پلتفرم Statista برای تحلیل داده‌های مصرف‌کنندگان و بازار

این‌ها تنها چند مورد محدود از پلتفرم‌هایی هستند که از فریم ورک vue.js استفاده می‌کنند. برخی از آن‌ها ممکن است از ابزارهای مشابه مانند React هم استفاده کنند، اما ویو نقش اساسی در عملکردهای پایه آن‌ها دارد. از دیگر کاربران فریم ورک ویو باید به نتفلیکس، گیت‌لب، گرامرلی و Chess.com اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله، آنچه را که درباره فریم ورک ویو لازم است بدانید، بررسی کردیم. به زبان ساده، فریم ورک vue.js یک فریم‌ ورک کوچک اما با عملکرد قدرتمند است که راحتی استفاده را برای کاربران فراهم می‌کند. از جمله مزایای اساسی این فریم ورک می‌توان به‌سرعت بالا، سادگی و همچنین پشتیبانی از کتابخانه‌ها اشاره کرد. از آنجایی که فریم ورک vue به صورت منبع باز طراحی شده، یک جامعه پشتیبانی گسترده دارد. با بررسی مزایا و معایب این فریم‌ ورک در کنار ویژگی‌های اساسی آن، می‌توان متوجه شد که چرا به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها نسبت به فریم‌ ورک‌های مشابه تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir