مقالات

دیتابیس MySQL چیست؟ معرفی محبوب‌ترین پایگاه داده دنیا

دیتابیس MySQL یکی از معتبرترین سیستم های مدیریت پایگاه داده در سراسر جهان است. MySQL در کنار ویژگی‌های کاربردی، مزایا و محدودیت‌هایی هم دارد. در این مقاله از بلاگ ابر زس، قصد داریم به‌طور کامل دیتابیس MySQL را بررسی کنیم.

دیتابیس MySQL چیست؟ معرفی سیستم پایگاه داده محبوب

دیتابیس MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه‌داده‌ رابطه‌ای (RDBMS مخفف Relational Database Management System) است که توسط شرکت اوراکل توسعه پیدا کرده و براساس زبان کوئری ساختاریافته SQL کار می‌کند. این دیتابیس، یک نرم‌افزار متن‌باز است که به‌صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارد. این نرم‌افزار (که مای اِس‌کیو‌اِل و گاه مای‌سِکوئِل هم خوانده می‌شود) به دلیل کارایی، انعطاف‌پذیری و سهولت استفاده، به یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای مدیریت پایگاه‌داده در وب تبدیل شده است

عنوان توضیحات
توسعه‌دهنده فعلی شرکت اوراکل
توسعه‌دهنده اصلی شرکت MySQL AB (و برای مدت کوتاهی، شرکت Sun Microsystems)
تاریخ انتشار اولیه ۲۳ می ۱۹۹۵
مجوز GPLv2 (یا اختصاصی)
زبان اصلی C و ++C
وب سایت https://www.mysql.com
مخزن کد منبع باز https://github.com/mysql/mysql-server

منظور از دیتابیس رابطه‌ای (RDBMS) چیست؟

یک پایگاه‌داده، مجموعه‌ای سازمان‌یافته از اطلاعات است. این اطلاعات از یک لیست خرید ساده گرفته تا یک گالری عکس یا انبوهی از داده‌های یک شرکت بزرگ و هر چیز دیگری را شامل می‌شود. اما پایگاه‌داده‌ رابطه‌ای نوع خاصی از پایگاه‌داده‌ دیجیتال است که براساس مدل رابطه‌ای، داده‌ها را سازمان‌دهی می‌کند. در این مدل، داده‌ها در جدول‌هایی با ردیف و ستون ذخیره می‌شوند و ارتباط بین اجزای مختلف داده‌ها براساس یک ساختار منطقی دقیق تعریف می‌شود. یک RDBMS مجموعه‌ای از ابزارهای نرم‌افزاری است که برای پیاده‌سازی، مدیریت و کوئری به کار می‌رود.

نگاهی بر تاریخچه دیتابیس MySQL

در سال ۱۹۹۵ میلادی، شرکت سوئدی MySQL AB که توسط دیوید آکس‌مارک، آلن لارسون و مایکل ویدِنیوس تاسیس شده بود، اولین نسخه از نرم‌افزار MySQL Server را منتشر کرد. جالب است بدانید که نام MySQL از ترکیبی برگرفته از نام دختر مایکل ویدنیوس یعنی «My» و «SQL» که مخفف Structured Query Language (زبان کوئری ساختاریافته) است، انتخاب شده است.

پروژه MySQL در سال ۲۰۰۰ به عنوان یک پروژه متن‌باز و تحت مجوز عمومی گنو (GPL) منتشر شد. تا سال ۲۰۰۱، بیش از ۲ میلیون نصب فعال از MySQL وجود داشت. تا سال ۲۰۰۴، این نرم‌افزار روزانه بیش از ۳۰ هزار بار دانلود می‌شد. در سال ۲۰۰۸، شرکت Sun Microsystems مالکیت MySQL را به دست آورد. نهایتا در سال ۲۰۰۹، با خریداری Sun توسط اوراکل، مالکیت MySQL نیز به این شرکت منتقل شد. امروزه دیتابیس MySQL به عنوان محبوب‌ترین و پرکاربردترین سیستم مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای متن‌باز شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: دیتابیس ابری چیست؟

۵ ویژگی‌ کلیدی دیتابیس MySQL چیست؟

با توجه به محبوبیت بالای دیتابیس MySQL در بسیاری از صنایع، کاربران از وب‌مسترهای تازه‌کار گرفته تا مدیران باتجربه، باید درک درستی از ویژگی‌های اصلی آن داشته باشند. در ادامه، به بررسی ۵ ویژگی اصلی این دیتابیس خواهیم پرداخت.

۱. انعطاف‌پذیر و سازگار با نیازهای شما

دیتابیس MySQL فراتر از وب‌سایت‌ها و وب‌سرویس‌ها، با بسیاری از تکنولوژی‌ها و ساختارهای دیگر به‌خوبی کار می‌کند. این سیستم مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای (RDBMS) روی تمام پلتفرم‌های اصلی کامپیوتر، شامل سیستم‌عامل‌های مبتنی بر یونیکس (مثل انواع توزیع‌های لینوکس و MacOS) و همچنین ویندوز اجرا می‌شود.

معماری مبتنی بر سرویس‌گیرنده/سرویس‌دهنده (client-server) در MySQL به این معنی است که می‌تواند از انواع بک‌اند و رابط‌های برنامه‌نویسی مختلف پشتیبانی کند. به لطف شباهت‌های ساختاری و زبانی، امکان انتقال مستقیم داده‌ها از MySQL به پروژه‌های مشتق شده از آن (مثل MariaDB) و همچنین اکثر سیستم‌های RDBMS دیگر وجود دارد.

ابزارهای مهاجرت اوراکل نیز به انتقال داده‌ سیستم‌های ذخیره‌سازی عمومی در فضای ابری یا محلی کمک می‌کنند. دیتابیس MySQL قابلیت اجرا در محیط‌های مجازی، توزیع‌شده یا متمرکز را دارد و حتی به شکل کتابخانه‌های مستقل قابل حمل برای یادگیری، تست یا برنامه‌های کوچک در دسترس است.

بیشتر بخوانید: ماریا دی بی چیست؟

۲. دیتابیس MySQL رابطه‌ای است

مهم‌ترین ویژگی که پایگاه‌ داده‌ رابطه‌ای را از سایر روش‌های ذخیره‌سازی دیجیتال جدا می‌کند، نحوه سازماندهی داده‌ها در سطح بالا است. برخلاف مجموعه‌ای از اسناد نیمه‌ساختاریافته یا بدون ساختار، دیتابیسی مانند MySQL رکوردها را در چندین جدول جداگانه و به شدت کدگذاری شده نگه می‌دارد. این کار باعث می‌شود سیستم‌های مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای (RDBMS) بتوانند کارهایی مانند بازیابی داده‌ها، به‌روزرسانی اطلاعات یا عملیات پیچیده‌تر مثل تجمیع را به شکل بهتری بهینه‌سازی کنند. یعنی یک مدل منطقی روی کل محتوای پایگاه داده تعریف می‌شود که مقادیر مجاز در ستون‌های جداگانه، ویژگی‌های جداول و نماها، یا نحوه ارتباط بین فهرست‌های دو جدول را توصیف می‌کند.

مدل‌های رابطه‌ای کارتان برای برنامه‌نویسی راحت می‌کند؛ یعنی می‌توانید به جای کدنویسی دقیق تک‌تک مراحل برای یک نتیجه خاص، با زبانی قابل درک به پایگاه داده بگویید چه نتیجه‌ای از او می‌خواهید. این کار بخش زیادی از وظایف را به انجین‌های RDBMS و SQL منتقل کرده، قوانین منطقی را بهتر اجرا می‌کند و موجب صرفه‌جویی در منابع مالی و انسانی شما می‌شود.

MySQL .۳ متن باز است

MySQL یک نرم‌افزار متن باز برای مدیریت پایگاه داده است. یعنی هر فرد یا سازمانی می‌تواند به‌صورت رایگان از کد منبع MySQL متعلق به اوراکل استفاده کند، آن را تغییر داده و منتشر کند. این نرم‌افزار تحت مجوز عمومی گنو (GPL) منتشر شده است. اگر لازم است کد MySQL را در یک برنامه تجاری ادغام یا جای دهید، می‌توانید نسخه دارای مجوز تجاری را از اوراکل خریداری کنید. ماهیت عمومی و متن باز، مستندات و پشتیبانی آنلاین MySQL را غنی‌تر کرده و انعطاف‌پذیری بیشتری برای سازمان‌ها جهت کار با MySQL فراهم می‌کند.

۴. دیتابیس MySQL استفاده از یک پایگاه داده رابطه‌ای را آسان می‌کند

شاید تصور کنید ماهیت رابطه‌ای MySQL و ساختار ذخیره‌سازی جدولی آن محدودکننده است، اما این مدل جدولی یکی از راحت‌ترین روش‌های سازماندهی اطلاعات محسوب می‌شود و کار را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. علاوه‌براین، دیتابیس MySQL از انواع مختلفی از ساختارهای داده پشتیبانی می‌کند. فراتر از انواع داده‌ها و امکانات گسترده‌ داخلی، مجموعه ابزارهای جانبی MySQL از مدیریت سرور گرفته تا گزارش‌گیری و تحلیل داده‌ها هم به کمکتان می‌آیند.

در نهایت، صرف‌نظر از پیچیدگی‌های درونی یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای، همیشه می‌توانید قابلیت‌هایی را در دیتابیس MySQL پیدا کنید که به شما امکان می‌دهد داده‌های خود را به شیوه‌ دلخواه مدل‌سازی و سازماندهی کنید. به‌همین دلیل، MySQL همچنان یکی از ساده‌ترین فناوری‌های پایگاه داده برای یادگیری و استفاده باقی مانده است.

۵. MySQL محبوب‌ترین انتخاب برنامه‌نویس‌ها

بر اساس نظرسنجی‌های JetBrains در سال ۲۰۲۳، دیتابیس MySQL به عنوان محبوب‌ترین پایگاه داده برای توسعه‌دهندگان شناخته شد. کارایی بالا، قابلیت اطمینان و سهولت استفاده از آن باعث محبوبیت در بین برنامه‌نویسان شده است. دیتابیس MySQL از زبان‌های برنامه‌نویسی و درایورهای محبوب زیر پشتیبانی می‌کند:

  • PHP
  • Python
  • Java و JDBC
  • Node.js
  • Perl
  • Ruby
  • Go
  • Rust
  • C
  • ++C
  • #C و NET.
  • ODBC

MySQL همچنین به پایگاه داده‌ منتخب بسیاری از موفق‌ترین برنامه‌های کاربردی متن‌باز مانند وردپرس، دروپال، جوملا و مجنتو تبدیل شده است. MySQL حرف «M» در واژه LAMP (لینوکس، آپاچی، MySQL، پرل/پایتون/پی اچ پی) بوده که یک stack متن‌باز بسیار محبوب برای توسعه‌ برنامه‌های وب است.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب LAMP

کاربرد دیتابیس MySQL چیست؟

این دیتابیس در حوزه‌های متنوعی از جمله موارد زیر محبوب است:

تجارت الکترونیک

بسیاری از بزرگترین برنامه‌های تجارت الکترونیک دنیا (برای مثال اوبر، شاپیفای، نتفلیکس و …) سیستم‌های تراکنش‌محور خود را روی MySQL اجرا می‌کنند. این پایگاه‌داده، انتخابی محبوب برای مدیریت پروفایل‌های کاربری، اعتبارنامه‌ها، محتوای کاربر، داده‌های مالی شامل پرداخت‌ها و تشخیص تقلب است.

پلتفرم‌های اجتماعی

فیسبوک، اکس و لینکدین، از جمله بزرگترین شبکه‌های اجتماعی دنیا هستند که به MySQL وابسته‌‌اند.

مدیریت محتوا

برخلاف پایگاه‌ داده‌های تک‌منظوره برای اسناد، MySQL با یک پایگاه‌داده واحد، امکان استفاده از SQL و NoSQL را می‌دهد. MySQL Document Store انجام عملیات CRUD (ایجاد، خواندن، آپدیت و حذف) و قدرت SQL را در کوئری‌های JSON برای گزارش‌گیری و تحلیل فراهم می‌کند.

نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) و فروشندگان مستقل نرم‌افزار (ISV)

بیش از ۲۰۰۰ شرکت فروشنده مستقل نرم‌افزاری (ISV) و سازنده تجهیزات (OEM) شامل اریکسون، F5 و IBM، برای رقابتی‌تر کردن برنامه‌ها، سخت‌افزارها و تجهیزات خود، رساندن سریع‌تر آن‌ها به بازار و کاهش هزینه‌های فروش، به MySQL به عنوان پایگاه‌داده تعبیه‌شده خود اعتماد می‌کنند. MySQL همچنین پایگاه‌داده پشت نرم‌افزارهای تحت وب محبوب (تحت SaaS) مانند Zendesk و HubSpot است. کاربردهای محبوب دیگر MySQL شامل بازی‌های آنلاین، بازاریابی دیجیتال، سیستم‌های فروشگاهی و سیستم‌های نظارت بر اینترنت اشیاء (IoT) می‌شود.

سرویس MySQL HeatWave

دیتابیس MySQL یک پایگاه داده محبوب برای برنامه‌های تحت وب است. سرویس مدیریت کامل MySQL HeatWave که توسط ارائه‌دهندگانی از جمله اوراکل و آمازون بر بستر ابر ارائه می‌شود، با استفاده از شتاب‌دهنده کوئری درون حافظه HeatWave، عملکرد بالایی ارائه می‌دهد. به گفته اوراکل، این سرویس، تراکنش‌ها، تحلیل لحظه‌ای انبارهای داده و یادگیری ماشین (Machine Learning) را در یک پایگاه داده MySQL بدون هر گونه پیچیدگی، تاخیر، هزینه و ریسک ناشی از تکرار فرایند ETL (استخراج، تبدیل، بارگذاری) ترکیب می‌کند.

نسخه سازمانی دیتابیس MySQL با قابلیت‌های پیشرفته

MySQL Enterprise Edition شامل جامع‌ترین مجموعه از ویژگی‌های پیشرفته، ابزارهای مدیریت و پشتیبانی فنی است تا به سطح بالایی از مقیاس‌پذیری، امنیت، قابلیت اطمینان و زمان فعالیت MySQL دست یابد. این نسخه، ریسک، هزینه و پیچیدگی توسعه، استقرار و مدیریت برنامه‌های کاربردی حیاتی MySQL را کاهش می‌دهد. همچنین با ارائه قابلیت‌های امنیتی شامل بکاپ سازمانی MySQL، مانیتورینگ، فایروال، حسابرسی، رمزنگاری انتقال داده و احراز هویت به مشتریان کمک می‌کند تا از داده‌ها محافظت کرده و به انطباق با قوانین و صنعت دست یابند.

مزایای دیتابیس MySQL چیست؟

پایگاه داده MySQL مزایای زیادی برای پروژه‌های شما دارد. شما می‌توانید با استفاده از این سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای، عملکرد کلی پروژه خود را سرعت بخشید. از جمله مزایای اصلی پایگاه داده MySQL را شامل موارد زیر است:

سازماندهی داده و پارتیشن بندی جداول

سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای MySQL به شما این امکان را می‌دهد حجم زیادی از داده‌های خود را با استفاده از جداول سازماندهی کنید. شما می‌توانید جداول را به بخش‌های مختلف تقسیم کرده و به عبارتی آنها را پارتیشن‌بندی کنید و بر این اساس مدیریت داده‌ها را در دست بگیرید. می‌توانید به‌راحتی بدون نیاز به دنبال کردن مراحل پیچیده، کوئری بزنید و به داده‌های خود دسترسی پیدا کنید. استفاده از سیستم سازماندهی داده توسط MySQL همچنین به شما در تعریف روابط بین انواع مختلف داده کمک می‌کند.

پلتفرم متن باز

دومین مزیت استفاده از پایگاه داده MySQL این است که یک پلتفرم متن باز است. شما به‌راحتی می‌توانید به کدهای منبعی که برای همه در دسترس است، دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را مطابق با نیازهای پروژه سفارشی خود تغییر دهید.

سرعت و عملکرد بهینه

دیتابیس MySQL با مجموعه‌ای از ابزارها به شما کمک می‌کند تا سرعت و کارایی عالی پروژه خود را تضمین کنید. به گفته توسعه‌دهندگان متخصص، MySQL به دلیل سازگاری با موتورهای جستجو، مزیت سئویی هم دارد. ایندکس‌هایی که روی ستون‌های این دیتابیس ایجاد می‌کنید، به ربات‌های گوگل کمک می‌کند تا سریع‌تر ردیف‌ها را پیدا کنند.

علاوه‌براین، سیستم‌های کش و پارتیشن‌بندی جداول نقش مهمی در این زمینه دارند. همچنین، MySQL یک پایگاه داده به‌روز شده است و همین موضوع نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت MySQL چیست.

سازگاری با چندین پلتفرم

یکی از جالب‌ترین مزایای استفاده از دیتابیس MySQL سازگاری عالی با چندین پلتفرم یا به عبارتی Croos Platform بودن آن است. به لطف این مزیت، می توانید برنامه یا نرم‌افزار خود را بدون توجه به پلتفرم مورد استفاده خود، بسازید. فرقی نمی‌کند روی macOS، ویندوز یا لینوکس کار می‌کنید؛ درهرصورت، ویژگی‌های یکسانی دریافت خواهید کرد.

قابل استفاده با هر زبان برنامه‌نویسی

در دیتابیس MySQL هیچ محدودیتی برای استفاده از هیچ زبان برنامه نویسی وجود ندارد. این سیستم مدیریت پایگاه داده با اغلب زبان‌های برنامه نویسی، به‌ویژه جاوا، Node.js، پایتون، PHP و C# سازگاری عالی دارد.

ویژگی‌های ACID (اتمیک بودن، ثبات، مستقل بودن و دوام)

این سیستم با قابلیت اتمیک بودن، ثبات، مستقل بودن و دوام به سازماندهی داده‌های شما کمک می‌کند. به‌طور خلاصه باید گفت که ACID به این معنی است:

  • Atomicity یا اتمیک بودن به این معنی است که یا تمام دستورالعمل‌های یک تراکنش باید اجرا شوند یا هیچ یک از آنها اجرا نشوند. 
  • Consistency یا ثبات به این معنی است که دیتابیس باید قبل و پس از اجرای تراکنش، با ثبات باقی بماند. به عبارتی هر تراکنش باید تمام قوانین جامع پایگاه داده را رعایت کند.
  • Isolation یا مستقل بودن به معنی این است که چندین تراکنش می‌توانند به صورت همزمان و بدون تداخل در یکدیگر اجرا شوند.
  • Durability یا دوام به این معنی است که تراکنش‌هایی که با موفقیت انجام می‌شوند ماندگار هستند و اثرشان حتی در صورت وقوع خطای سیستمی از بین نمی‌رود.

با این قابلیت، خیالتان راحت است تراکنش‌های دیتابیس شما بی‌نقص بوده و برای ماندگاری بهتر آماده است. در واقع، ویژگی‌های ACID در MySQL احتمال هرگونه ناسازگاری را کاهش می‌دهد.

مکانیزم قفل داده

این ویژگی به شما در مدیریت دسترسی به داده‌هایتان کمک می‌کند. با این کار، می‌توانید دسترسی غیرمجاز را محدود کرده و داده‌های حساس خود را ایمن کنید. همچنین می‌توانید برای اهداف متنوع، قفل‌های مختلفی را اعمال کنید.

ظرفیت کافی برای سازماندهی داده

اگر بپرسید بهترین ویژگی MySQL چیست باید گفت که این دیتابیس امکان مدیریت حجم بسیار بالایی از داده را در اختیارتان قرمر می‌دهد. مهم نیست ابعاد پروژه شما چقدر باشد، اگر از این پایگاه داده استفاده می‌کنید، بدون هیچ مشکلی خیال‌تان از عملکرد بهینه راحت است. MySQL به کمک مکانیزم‌هایی مانند سیستم فهرست‌بندی، کشینگ، پارتیشن‌بندی و موارد دیگر، حجم عظیمی از کلان داده‌ها را مدیریت می‌کند.

معایب دیتابیس MySQL چیست؟

هرچند این سیستم محبوب برای ذخیره‌سازی اطلاعات حرف بسیاری برای گفتن دارد، اما مثل هر نرم‌افزار دیگری، معایبی هم دارد که باید درنظرگرفت. البته خوشبختانه شرکت سازنده MySQL به‌طور مداوم در حال بروزرسانی و بهبود آن است.

مشکلات پشتیبان‌گیری

دیتابیس MySQL یک سیستم سازماندهی شده برای ذخیره اطلاعات ارائه می‌دهد، اما گاهی اوقات هنگام بازیابی یا پشتیبان‌گیری با مشکلاتی مواجه می‌شوید. اگر دیتابیس بزرگی دارید، برای بازیابی اطلاعات خود با استفاده از ابزارهای جانبی، نیاز است تخصص بالایی داشته باشید.

پاسخ ضعیف سرور

سیستم سرور MySQL گاهی اوقات آزاردهنده می‌شود؛ به‌خصوص زمانی که روی یک پروژه مشترک کار می‌کنید. همین قضیه، منجر به ضعف ارتباط و همکاری بین شما و توسعه‌دهندگان همکار در یک پروژه خواهد شد.

عیب‌یابی سخت برای مبتدیان

با اینکه دیتابیس MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای نسبتا ساده است، اما عیب‌یابی دیتابیس گاهی اوقات برای مبتدیان سخت به‌نظر می‌رسد. بسیاری از مشکلات زمانی ظاهر می‌شوند که توسعه‌دهندگان از ابزارهای جانبی، همراه با MySQL استفاده می‌کنند.

عدم وجود نتایج از پیش ذخیره شده

برخلاف سایر دیتابیس‌های رابطه‌ای، MySQL نتایج از پیش ذخیره شده را ارائه نمی‌دهد. شما نمی‌توانید به‌سرعت به کل داده‌های خود دسترسی پیدا کنید و باید مدتی منتظر بمانید. این امر گاهی اوقات باعث ایجاد موانعی در تحویل سریع‌تر پروژه‌ها می‌شود و بر کارایی نهایی پروژه تاثیر منفی می‌گذارد.

عدم سازگاری با JSON

JSON یک فرمت داده مبتنی بر متن است که با آن می‌توانید داده‌ها را ذخیره و تبادل کنید. MySQL سازگاری خوبی با JSON نشان نمی‌دهد و گاهی اوقات ممکن است پیچیدگی‌هایی را در کار با آن به دنبال داشته باشد. این قضیه توسط بسیاری از توسعه‌دهندگان گزارش شده و حتی توسط منابع معتبر مورد آزمایش قرار گرفته است.

انواع نسخه‌های MySQL

MySQL نسخه‌های مختلفی دارد که هر کدام استراتژی قیمت‌گذاری و قابلیت‌های خاص خود را ارائه می‌دهند. در اینجا به بررسی قیمت نسخه‌های مختلف MySQL می‌پردازیم:

MySQL Community Edition (نسخه رایگان جامعه محور)

MySQL Community Edition محبوب‌ترین پایگاه داده متن باز در جهان است که می‌توان آن را به رایگان دانلود کرد. افراد و سازمان‌ها می‌توانند برای اهداف مختلفی از آن استفاده کنند. نسخه Community Edition از محدودیت‌هایی برخوردار است و فاقد ویژگی‌های پیشرفته مانند پشتیبان‌گیری و بازیابی، مانیتورینگ عملکرد و پیشرفت‌های امنیتی موجود در نسخه Enterprise است. همچنین، شما از تیم توسعه MySQL پشتیبانی رسمی دریافت نخواهید کرد. برای میزبانی از پایگاه داده MySQL Community Edition، می‌توانید از سرویس‌های هاست اشتراکی، هاست مجازی و یا سرور ابری استفاده کنید.

MySQL Standard Edition (نسخه استاندارد)

نسخه استاندارد MySQL یک نسخه پولی است که امکانات تحلیلی اضافی و خدمات پشتیبانی را ارائه می‌دهد. این نسخه شامل تمام قابلیت‌های اساسی MySQL به همراه برخی موارد مانند پشتیبان‌گیری و بازیابی پیشرفته، مانیتورینگ عملکرد و ارتقا امنیت است.

هزینه این نسخه براساس تعداد پردازنده‌های مورد استفاده تعیین می‌شود و برای دیپلوی گسترده‌تر تخفیفاتی هم دارد. به عبارت دیگر، هزینه نسخه استاندارد MySQL با توجه به تعداد سرورها و هسته‌های پردازنده متفاوت است. خبر خوب این است که InnoDB در نسخه استاندارد MySQL گنجانده شده است. همین قضیه آن را به یک پایگاه داده کاملا امن برای تراکنش و نیز سازگار با ACID تبدیل می‌کند. همچنین قابلیت MYSQL Replication به شما امکان می‌دهد تا برنامه‌های وب با کارایی بالا و مقیاس‌پذیر ارائه دهید.

هزینه نسخه استاندارد براساس اشتراک سالانه است و برای یک سرور دو هسته‌ای از ۲۱۴۰ دلار در سال شروع می‌شود. هسته یا سرورهای اضافی را می‌توان با پرداخت هزینه اضافی تا سقف ۱۲۸۴۰ دلار به لایسنس اضافه کرد، البته تخفیف‌هایی هم برای استقرارهای چند پردازنده و مجوزهای انبوه در نظر گرفته شده است.

MySQL Enterprise Edition (نسخه سازمانی)

این نسخه، مجموعه‌ای جامع از امکانات و خدمات پشتیبانی اضافی شامل افزایش سطح دسترسی‌پذیری (high availability) و بهبود امنیت و سرعت را ارائه می‌دهد. هزینه نسخه سازمانی براساس تعداد سرورها و هسته‌های پردازنده سرور شما محاسبه می‌شود. این هزینه را به‌صورت حق اشتراک سالانه پرداخت خواهید کرد. به‌عنوان مثال، هزینه یک سرور با دو هسته پردازنده از ۵۳۵۰ دلار در سال شروع می‌شود. امکان اضافه کردن هسته یا سرورهای بیشتر به لایسنس با پرداخت هزینه اضافی تا سقف ۳۲۱۰۰ دلار در سال وجود دارد.

اگر از پایگاه‌داده‌ای برای امور حیاتی سازمان خود استفاده می‌کنید که نیازمند قابلیت‌های پیشرفته در زمینه افزایش سطح دسترسی‌پذیری در کنار بهینه‌سازی امنیت و عملکرد است، نسخه سازمانی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. این نسخه شامل ابزارهایی مثل MySQL Enterprise Monitor برای پایش لحظه‌ای و MySQL Enterprise Backup برای تهیه نسخه پشتیبان مطمئن و مقیاس‌پذیر پایگاه‌داده است. همچنین دسترسی به آپدیت‌ها، رفع مشکلات نرم‌افزار MySQL و پشتیبانی فنی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته را برای شما فراهم می‌کند.

پروژه‌های فرعی مبتنی بر MySQL

MySQL جزو جدایی‌ناپذیر بسیاری از ابزارهای پرکاربرد برای ساخت و نگهداری انواع نرم‌افزارها از جمله اپلیکیشن‌های تحت وب و سرویس‌های B2B قدرتمند مبتنی بر داده است. ماهیت متن‌باز، پایداری، امکانات گسترده، توسعه‌ مستمر و پشتیبانی قوی توسط اوراکل باعث شده تا سازمان‌های بزرگ اینترنتی مانند فیسبوک، نتفلیکس، اکس و … از MySQL به عنوان دیتابیس خود استفاده کنند. اگر با دیتابیس MySQL کار می‌کنید، احتمالا دو نام دیگر یعنی MariaDB و Percona Server را هم شنیده باشید. این دو پروژه، نسخه‌های مشتق شده (فورک‌شده) از MySQL هستند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را ارائه می‌دهند:

نگاهی بر MariaDB

  • توسط توسعه‌دهندگان اصلی MySQL پایه‌گذاری شده است.
  • هدف اصلی آن حفظ ماهیت متن‌باز و رایگان بودن MySQL است.
  • نسخه‌های آن به صورت جداگانه از MySQL پشتیبانی و ارائه می‌شود.
  • با MySQL سازگاری بالایی دارد.
  • از معادل‌سازهای باینری کتابخانه MySQL بهره می‌برد و از APIهای مشابه پشتیبانی می‌کند.

نگاهی بر Percona Server

  • توسط کمپانی Percona توسعه پیدا کرده است.
  • شامل XtraDB می‌شود که موتور ذخیره‌سازی اختصاصی Percona و جایگزینی برای InnoDB (موتور پیش‌فرض MySQL) است.

SQL مقابل MySQL: چه فرقی با هم دارند؟

تا به حال با انبوهی از اطلاعات در قالب‌های مختلف سروکار داشتید؟ مثلا لیست خرید، دفترچه تلفن یا حتی انبار کالایی که همه چیز مرتب در قفسه‌هایش چیده شده است؟ حالا تصور کنید این اطلاعات را می‌خواهید به‌صورت الکترونیکی ذخیره کنید و به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. پایگاه‌داده ابزاری برای این کار است.

مقایسه دیتابیس MySQL با SQL

برای برقراری ارتباط با این انبار دیجیتال، به یک زبان مشترک نیاز داریم. اینجاست که SQL وارد بازی می‌شود. SQL یک زبان برنامه‌نویسی بر مبنای مدل رابطه‌ای است که به شما امکان می‌دهد اطلاعات را در پایگاه‌داده ذخیره، مدیریت و بازیابی کنید. مدل‌های رابطه‌ای، اولین بار در سال ۱۹۷۰ مطرح شدند و SQL یکی از اولین زبان‌هایی بود که به صورت تجاری و مبتنی بر مدل رابطه‌ای توسط آی‌بی‌ام ارائه شد. در نهایت این زبان در سال ۱۹۸۶ تحت استاندارد ANSI و یک سال بعد تحت استاندارد ISO در آمد.

با استفاده از SQL می‌توانید اطلاعات را از پایگاه داده (به کمک کوئری‌ها) استخراج کنید، ساختار آن را تعریف، دسترسی کاربران را کنترل و داده‌ها را ویرایش کنید. SQL به شامل چهار زبان زیر مجموعه می‌شود:

  • DQL (زبان کوئری داده یا data query language): برای استخراج اطلاعات خاص از پایگاه داده استفاده می‌شود. مثلا می‌توانید با یک دستور، بیشترین مقدار را در یک ستون جدول پیدا کنید.
  • DDL (زبان تعریف داده یا data definition language): برای تعیین ساختار و اسکلت پایگاه داده به کار می‌رود. مثلا با DDL می‌توانید یک جدول جدید بسازید یا نوع داده‌ها (مثل عدد، متن و غیره) را مشخص کنید.
  • DCL (زبان کنترل داده یا data control language): تعیین می‌کند چه کسی یا چه فرایندی، با چه مجوزی و با چه سطح دسترسی می‌تواند به پایگاه داده دسترسی داشته باشد. مثلا می‌توانید به یک کاربر اجازه ویرایش داده و به کاربر دیگر فقط دسترسی خواندن دهید.
  • DML (زبان دستکاری داده یا data manipulation language): برای ایجاد تغییرات در داده‌های موجود استفاده می‌شود. برای مثال، می‌توانید با DML اطلاعات جدید وارد کرده یا مقادیر موجود را ویرایش یا حذف کنید.

این درحالی است که MySQL یک نرم‌افزار مدیریت دیتابیس بوده و از زبان SQL برای مدیریت پایگاه‌داده استفاده می‌کند. این نرم‌افزار در سال ۱۹۹۵ توسط شرکت سوئدی MySQL AB عرضه شد و با الهام گرفتن از SQL استاندارد، قابلیت‌های بیشتری مثل پشتیبانی از حجم بالای اطلاعات، امکانات برنامه‌نویسی داخلی و کنترل جریان اطلاعات به آن اضافه کرد. پس به طور خلاصه، SQL زبان است و MySQL نرم‌افزاری که از آن زبان استفاده می‌کند.

مقایسه MySQL و PostgreSQL

MySQL و PostgreSQL هر دو پایگاه داده رابطه‌ای متن باز محبوب هستند. دیتابیس MySQL به عنوان سیستم مدیریت دیتابیس با راه‌‌اندازی آسان و سریع شناخته می‌شود، درحالی‌که PostgreSQL به عنوان یک گزینه پر از امکانات و قابل قیاس با پایگاه داده‌های تجاری مانند Oracle به حساب می‌آید. با این حال، نسخه‌های اصلی فعلی MySQL و PostgreSQL هر دو ویژگی‌ها و قابلیت‌های قدرتمندی را از نظر عملکرد، قابلیت اطمینان، امنیت و موارد دیگر ارائه می دهند. در مطلب زیر می‌توانید مقایسه کامل‌تری از این دو دیتابیس با هم را بخوانید و با قابلیت‌های PostgreSQL بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: PostgreSQL چیست؟ + مقایسه با MySQL

جمع‌بندی 

دیتابیس MySQL، غول دنیای دیتابیس با قدرت، سرعت فوق‌العاده و ویژگی‌های کاربردی، به شما کمک می‌کند تا حجم عظیمی از داده‌ها را به شیوه‌ای منظم و قابل دسترس سازماندهی کنید. این دیتابیس نه تنها به‌دلیل سرعت و کارایی بالا، بلکه به علت سهولت استفاده و قابلیت اطمینان مثال زدنی، در بین کاربران و متخصصان محبوبیت زیادی کسب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       [email protected]