مقالات

ماریا دی بی چیست؟ + نگاهی به ویژگی‌ها و کاربردهای آن

ماریا دی بی چیست ‌و چرا تا این اندازه محبوب است. MariaDB یکی از سریع‌ترین سیستم‌های مدیریت دیتابیس اوپن سورس است که شباهت‌هایی به MySQL دارد اما با برخی قابلیت‌ها و بهبودهای خاص همراه شده است. در ادامه این مطلب از بلاگ ابر زس، می‌بینیم که قابلیت‌های MariaDB چیست و چه مزایایی نسبت به MySQL دارد.

MariaDB چیست؟

ماریا دی بی یک ابزار رایگان و منبع باز مدیریت دیتابیس رابطه‌ای یا RDBMS (Relational Database Management System) است. MariaDB توسط توسعه‌دهندگان اولیه MySQL ایجاد شد. توسعه این ابزار به دنبال تصاحب MySQL در سال ۲۰۰۹  توسط اوراکل و تجاری شدن آن رقم خورد. برای نوشتن MariaDB از زبان‌های برنامه‌نویسی C و ++C استفاده شده و همچنین از انواع زبان‌های C ،C# ،Java ،Python ،PHP و Perl پشتیبانی می‌کند.

مزیت دیگر این پلتفرم دیتابیس این است که از تمام سیستم عامل‌های معروف ازجمله ویندوز، لینوکس و macOS پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که گفتیم، این پلتفرم یک دیتابیس رابطه‌ای است، اما ویژگی‌های مشابه NoSQL را در نسخه ۱۰ ارائه می‌دهد. به‌لطف Connect engine، امکان دسترسی راحت به داده‌های بدون ساختار در ماریا دی بی فراهم می‌شود. همچنین با استفاده از ستون‌های داینامیک می‌توانید یک ذخیره‌سازی NoSQL-type از انواع اهداف مختلف را در یک ردیف داشته باشید. حالا که می‌دانیم MariaDB چیست و چه کاربردی دارد، می‌توانیم جزئیات بیشتری درباره آن بررسی کنیم.

دلیل اهمیت ماریا دی بی چیست؟

اگر این پلتفرم هم مانند MySQL یک سیستم مدیریت دیتابیس را ارائه می‌دهد، پس دلیل اهمیت ماریا دی بی چیست و چرا بسیاری از کاربران آن را ترجیح می‌دهند؟

اگر بخواهیم بگوییم که ابتدایی‌ترین دلیل محبوبیت MariaDB چیست می‌توانیم به منبع باز بودن و امکان استفاده رایگان از آن اشاره کنیم. میزبانی ماریا دی بی درمجموع هزینه کمی دارد و همچنین به دلیل طراحی منبع باز، هر زمان که با مشکلی مواجه شدید می‌توانید به‌صورت آنلاین راهنماهای حل آن را پیدا کنید. یکی دیگر از جذابیت‌های این سیستم مدیریت پایگاه داده، کاربرد آن در سیستم‌های مدیریت محتوا یا همان CMS است. سیستم‌های مدیریت محتوا پلتفرمی برای انتشار محتوا هستند که کاربران می‌توانند به کمک آن حجم بالایی از محتواها را در یک وب سایت منتشر کرده و آن‌ها را مدیریت کنند.

معمولاً دلیل استفاده CMSها از دیتابیس MariaDB آن است که نیاز به برنامه‌نویسی، کار مستقیم روی کد منبع وب سایت و یا نوشتن کوئری در دیتابیس برای اعمال نتایج حرفه‌ای روی همه محتوای سایت ندارد. برای استفاده از CMS، می‌توانید به‌راحتی فایل‌های نصب را از وب سایت ارائه دهنده دانلود کرده و سپس بااستفاده از FTP، آن را در فضای وب‌سایت خود آپلود کنید.

قابلیت‌ها و مزایای MariaDB

قبل از این، دیدیم که ویژگی‌های مثبت ماریا دی بی چیست و چرا استفاده از این پلتفرم اهمیت دارد. مهمترین دلیل اهمیت این پلتفرم، طراحی منبع باز آن است که باعث می‌شود تا بتوان به‌صورت رایگان از آن استفاده کرد. علاوه‌ بر این، می‌توان در آن از سیستم مدیریت محتوا استفاده کرد که بدون نیاز به برنامه‌نویسی، انتشار محتوا در وب سایت را بسیار ساده‌تر می‌کند. برخی از مهمترین مزایا و دلایل استفاده از MariaDB عبارتند از:

مجوزها یا لایسنسینگ (Licensing)

هم MariaDB و هم MySQL به صورت منبع باز و تحت مجوز GPLv2 در نسخه Community در دسترس هستند. علاوه بر این، نسخه‌های Community  ماریا دی بی پکیج کاملی از قابلیت‌های دیتابیس را ارائه می‌دهد. این درحالی است که نسخه عمومی MySQL با مجموعه قابلیت‌های محدودی ارائه می‌شود که باعث شده نسخه رایگان آن، دارای محدودیت‌هایی باشد و برخی از قابلیت‌ها از جمله thread pooling تنها در نسخه سازمانی در دسترس باشد.

کارایی و عملکرد

عملکرد MariaDB در کوئری ویوها (Views) و نیز مدیریت حافظه‌های مبتنی بر فِلَش (از جمله SSDها) بسیار بهتر از MySQL است، اما دلایل این عملکرد بهتر در MariaDB چیست؟ این دلایل شامل موارد زیر هستند:

  • MySQL کوئری را بر تمام جداول متصل به ویو انجام می‌دهد.
  • در MariaDB تنها کوئری جداولی که برای آن کوئری نیاز است انجام می‌شود و به همین دلیل فرایندها در ماریا دی بی بهینه‌تر پیش می‌رود.
  • ماریا دی بی همچنین با موتورهای ذخیره‌سازی MyRocks و RocksDB عرضه می‌شود که هر دو آن‌ها در ذخیره‌سازی مبتنی بر حافظه‌های فلش بهتر از MySQL عمل می‌کنند.

قابلیت‌های چند رشته‌ای (Multi-threaded)

قابلیت thread pooling در MariaDB قادر است تا ۲۰۰،۰۰۰ اتصال همزمان را مدیریت کند. اگرچه این قابلیت در MySQL هم وجود دارد، اما تنها در نسخه سازمانی آن ارائه می‌شود.

موتورهای ذخیره سازی (Storage Engine)

اگر بخواهیم بررسی کنیم که آخرین دلیل برتری ماریا دی بی چیست می‌توانیم به پشتیبانی آن از موتورهای ذخیره سازی بیشتر نسبت به MySQL اشاره کنیم. این موارد عبارتند از:

  • Aria
  • Connect
  • Spider برای اشتراک گذاری‌ها
  • TokuDB برای مدیریت کلان داده‌ها

کاربردهای ماریا دی بی چیست؟

می‌دانیم که ماریا دی بی یک پلتفرم همه‌جانبه با قابلیت‌های جذاب است، اما کاربرد MariaDB چیست و در چه مواقعی می‌توان از آن استفاده کرد؟ دو مورد از مهمترین کاربردهای این پلتفرم، عبارت است از:

  • استفاده در پروسه جابجایی پول

برای اپلیکیشن‌های تراکنش سازمانی که از کوئری‌های متعدد پشتیبانی کرده و به سرعت و توانایی بالا در پردازش داده‌های نیاز دارند، می‌توان از MariaDB استفاده کرد. به لطف موتور ذخیره‌سازی InnoDB، این پلتفرم از تراکنش‌های منطبق با ACID پشتیبانی کرده و همچنین هر تراکنش را به‌عنوان یک یونیت واحد درنظر می‌گیرد.

  • استفاده در وب اپلیکیشن‌ها

 می‌توان از ماریا دی بی به‌خوبی در وب اپلیکیشن‌ها و پلفترم‌های e-Commerce استفاده کرد. مکانیسم‌های عملکرد چندرشته‌ای در این پلتفرم، باعث می‌شود تا بتوان تا حجم بالاتری از داده‌ها را نسبت به سایر سیستم‌های دیتابیس مدیریت کرد. به لطف همین سیستم چندرشته‌ای و همچنین به دلیل کارایی بالای این پلتفرم، می‌توان از MariaDB برای برنامه یا وب سایت‌هایی که با افزایش ناگهانی ترافیک و رشد کاری غیرمنتطره روبرو می‌شوند، استفاده کرد.

داده‌های مدیریت شده در MariaDB

یکی از سوالاتی که اغلب کاربران درباره MariaDB می‌پرسند، این است که نوع داده‌های مدیریت شده در ماریا دی بی چیست و این پلتفرم چه نوع داده‌هایی را می‌تواند مدیریت کند. MariaDB قادر است تا انواع داده‌های عددی، رشته‌ای، تاریخ‌ها و زمان را پشتیبانی کند. ازجمله مهمترین انواع داده SQL پشتیبانی شده در این پلتفرم، عبارتند از:

  • انواع داده‌های عددی شامل Tinyint ،Boolean ،smallint ،mediumint ،int ،zerofill ،bigint، اعشاری، شناور، دوبل و بیتی
  • انواع داده‌ها براساس تاریخ و زمان شامل تاریخ، زمان، timestamp و سال.
  • انواع داده‌های رشته‌ای: حروف
  • رشته‌ای، char ،varchar، باینری، varbinary ،tinyblob ،blob ،mediumblob ،longblob، longtext ،tinytext ،text mediumtext ،enum و set
  • سایر انواع داده‌ها مانند Geometry ،auto_increment، داده‌های موردنیاز برای ذخیره‌سازی، auto_increment_faq و nulls

مقایسه MariaDB و MySQL؛ کدام یک بهتر است؟

تفاوت MySQL و MariaDB چیست و کدام یک برای ما بهتر هستند؟ این سوالی است که مشاغل و سازمانی‌هایی که به یک سیستم مدیریت دیتابیس نیاز دارند، همواره از خودشان می‌پرسند. پلتفرم‌های MariaDB و MySQL هر دو سیستم‌های مدیریت دیتابیس قدرتمندی هستند که هر یک مزایای عمده‌ای برای انواع مشاغل مختلف ارائه می‌دهند. اگر بخواهید تنها یکی از این دو سیستم را استفاده کنید، باید ببینید که نیازهای کسب‌وکار شما چیست تا بهترین انتخاب را داشته باشید. از آنجایی که MySQL قدمت بیشتری نسبت به MariaDB دارد، منابع بیشتری از آن در دسترس شما قرار می‌گیرد. علاوه بر این، استفاده پلتفرم‌های بزرگی همچون Netflix ،Zendesk و Caterpillar از MySQL، از دلایل اثبات عملکرد این سیستم است.

مقایسه MariaDB و MySQL

استفاده گسترده و قدمت بیشتر MySQL باعث شده تا تا بتوانید روند رفع اشکال را در آن با سرعت بیشتر انجام داده و همچنین ویژگی‌های متعددی در آن به شما ارائه شود. از سوی دیگر، ماریا دی بی عملکردی عالی و موتورهای ذخیره سازی بیشتری را ارائه می‌دهد. البته نیاز به پشتیبانی انجمن در MariaDB باعث می‌شود بروزرسانی‌های محدودتری داشته و روند رفع اشکالات پراکنده انجام شود. در جدول زیر، می‌توانید به شکل دقیق‌تر بررسی کنید که تفاوت‌های MySQL و ماریا دی بی چیست و هرکدام از چه جهاتی بهتر هستند.

ویژگی MariaDB MySQL
مدل مجوز  (Licensing model)  – دردسترس بودن تحت GPLv2

–  ارائه ویژگی‌های متنوع‌تر در نسخه رایگان

–  دردسترس بودن تحت  GPLv2

–  ارائه تنها چند قابلیت محدود در نسخه رایگان

عملکرد – عملکرد بهبودیافته‌تر نسبت به MySQL برای جستجوی ویوها و مدیریت حافظه فلش

 

– کوئری جداول موردنیاز و تعیین شده

 

– عملکرد عالی بااستفاده از موتور ذخیره سازی MyRocks و RocksDB

 

– کوئری جداول متصل به view

 

سرعت در تکرار و پرس و جو سریع کمی کُندتر از MariaDB
ویژگی چندرشته‌ای (Multi-threaded)  امکان مدیریت تا ۲۰۰،۰۰۰ اتصال همزمان با ویژگی thread pooling ارائه قابلیت مدیریت همزمان چندین اتصال تنها در نسخه MySQL Enterprise
موتورهای ذخیره سازی دارای موتورهای جستجو و افزونه‌های بیشتر از جمله Aria ،Connect ،Spider برای اشتراک‌گذاری و TokuDB برای مدیریت داده‌های بزرگ موتورهای جستجو و افزونه‌های محدود
JSON ذخیره گزارش‌های JSON را به صورت رشته‌ای ذخیره گزارش‌های JSON به عنوان اشیاء باینری
پایگاه داده اوراکل از سازگاری بالایی برخوردار است و از نسخه ۱۰.۳ از PL/SQL پشتیبانی می کند از سازگاری بالایی برخوردار است، اما از PL/SQL پشتیبانی نمی کند.
احراز هویت دارای سه پلاگین تایید کننده رمز عبور دارای مولفه validate_password
رمزگذاری (Encryption) پشتیبانی از رمزنگاری لاگ موقت و رمزگذاری لاگ باینری استفاده از InnoDB و AES برای رمزنگاری
ویژگی‌های جدید/ افزونه‌ها با ویژگی‌های جدید مانند Josn ،With و Kill ارائه می‌شود. ویژگی‌های ماریا دی بی را ارائه نمی‌دهد.
مدل پایگاه داده ثانویه پایگاه داده سندی (Ducument store) و Graph DBMS پایگاه داده سندی (Ducument store)
پوشش دهی داده (Data Masking) ندارد دارد
ستون‌های پویا (Dynamic Columns) ندارد دارد
مانیتورینگ SQLyong MySQL workbench
مسیریابی (Routing) MariDB MaxScale MySQL Router
تجزیه و تحلیل MariDB Column Store ندارد

جمع‌بندی

در این مقاله بررسی کردیم که ماریا دی بی چیست و با مزایا و قابلیت‌های مختلف آن آشنا شدیم. همچنین دیدیم که تفاوت MySQL با MariaDB چیست و چه ویژگی‌های متفاوتی در آنها وجود دارد. ماریا دی بی یک سیستم مدیریت پایگاه بسیار قدرتمند است که به دلیل داشتن قابلیت‌های منحصربه‌فرد، از قدرت بالایی در مدیریت دیتابیس برخوردار است.

ابر زَس تحت سرویس‌های مدیریت شده دیتابیس مورد نیاز شما از جمله MariaDB را روی همراه با خرید سرور ابری یا دیتاسنتر ابری راه‌اندازی کرده و تحویل‌تان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir