مقالات

مقایسه داکر سوارم و کوبرنتیز

کانتینرها وابستگی‌های متعدد در برنامه‌ها را در یک بسته جمع می‌کنند تا مشکلی در روند کاری آن‌ها ایجاد نشود. Docker Swarm و Kubernetes در بین محبوب‌ترین پلتفرم‌های فناوری کانتینر ارکستریشن محسوب می‌شوند و هرکدام دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند که باعث می‌شود تا از آن‌ها در کسب‌وکارهای مختلفی استفاده شود. در ادامه این مطلب از بلاگ ابر زَس، به مقایسه داکر سوارم و کوبرنتیز می‌پردازیم و می‌بینیم که هر یک باید در کجا استفاده شود و چه برتری‌هایی نسبت به هم دارند.

آشنایی با داکر سوارم

داکر پلتفرمی متن باز بر مبنای سیستم‌عامل لینوکس است که فرایند ایجاد، پیاده‌سازی و اجرای اپلیکیشن‌ها را با کمک کانتینرها ساده‌تر می‌کند. داکر سوارم (Docker Swarm) ابزاری برای مدیریت کانتینرهای مبتنی بر داکر است. برای آن که بتوانیم مقایسه داکر سوارم و کوبرنتیز را دقیق‌تر انجام دهیم، در ابتدا به طور مجزا با هر یک از این دو فناوری آشنا می‌شویم. برای این‌که با کانتینر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «کانتینر چیست» را مطالعه نمایید. همچنین در مطلب دیگری در مورد این‌که «ارکستریشن چیست» توضیح داده‌ایم.

تیم‌های توسعه‌دهندگان از کانتینرها برای ساده‌تر کردن روند تعیین و مدیریت برنامه‌های پیچیده استفاده می‌کنند که همه وابستگی‌های لازم را در یک پکیج، گروه‌بندی می‌کند. قابل حمل بودن، سرعت بالا، امنیت بیشتر، مقیاس‌پذیری و سادگی در مدیریت، باعث می‌شود تا استفاده از کانتینرها حتی نسبت به ماشین‌های مجازی (Virtual Machine) هم ترجیح داده شود. از داکر سوارم برای مدیریت چندین کانتینر استفاده می‌‎شود که چندین نمونه داکر را به یک میزبان مجازی تبدیل کند. یک خوشه از Docker Swarm شامل موارد زیر است:

  • گره‌ها (Nodes)؛ برای کنترل کلاستر (Cluster) و مدیریت کانتینرهای مورد استفاده برای اجرای سرویس‌ها و وظایف
  • سرویس‌ها و وظایف (Services and tasks)
  • متعادل کننده بار (Load balancers)؛ برای مسیریابی درخواست‌ها در گره‌ها

مزایای داکر سوارم

در مقایسه داکر سوارم و کوبرنتیز می‌بینیم که استفاده از Docker Swarm مزایای متعددی برای افراد حاضر در تیم توسعه دارد. مهم‌ترین مزیت این پلتفرم آن است که با استفاده از Docker Engine ساخته شده و اغلب کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، با آن آشنا هستند. از مهم‌ترین مزایای این پلتفرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ازآنجایی‌که فرایند نصب و راه‌اندازی داکر سوارم راحت است، حتی کسانی که در دنیای ارکستریشن کانتینرها تازه‌وارد هستند هم به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • می‌توانید از تمام ابزارها، سرویس‌ها و نرم‌افزارهایی که در کانتینرهای Docker اجرا می‌شدند، در Swarm هم استفاده کنید.
  • داکر سوارم دارای API اختصاصی است.
  • ازآنجایی‌که Swarm هم از همان رابط خط فرمان ابزارهای دیگر استفاده می‌کند، به‌سادگی می‌توانید داکر سوارم را با سایر ابزارهای داکر مانند Docker Compose و Docker CLI ادغام کنید.
  • با استفاده از یک سیستم هوشمند برای فیلترینگ و زمان‌بندی، گره‌ها به شکل هوشمند انتخاب شده و درنتیجه، گره‌های بهینه در خوشه برای استقرار کانتینرها انتخاب می‌شوند.

معایب داکر سوارم

در کنار مزایای متعددی که داکر سوارم برای کاربران در تیم توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد، این پلتفرم ممکن است برخی معایب و نقاط ضعف هم داشته باشد. مهم‌ترین معایب Docker Swarm عبارت‌اند از:

  • قابلیت‌های سفارشی‌سازی و استفاده از افزونه‌ها در این پلتفرم محدود است.
  • نسبت به کوبرنتیز کارایی کمتری داشته و قابلیت‌های اتوماسیون محدودتری در آن ارائه می‌شود.
  • امکان جدا کردن بارهای کاری Dev-Test-Prod در DevOps وجود ندارد.

آشنایی با کوبرنتیز

کوبرنتیز (Kubernetes) هم مانند داکر سوارم یک پلتفرم کانتینر ارکستریشن قابل‌حمل و منبع‌باز است که می‌توان از آن برای مدیریت کانتینرها، حجم کاری بالا و مقیاس‌پذیری آن‌ها استفاده کرد. تیم‌های توسعه و DevOps می‌توانند با انعطاف‌‌پذیری کوبرنتیز، برنامه‌ها را زمان‌بندی، تعیین، مدیریت و بررسی کنند. هر خوشه در کوبرنتیز از میزبان‌های محاسباتی تحت عنوان گره‌های عملیاتی تشکیل شده که توسط یک متخصص پلتفرم Kubernetes مدیریت می‌شوند تا روی منابع موجود در خوشه، کنترل و نظارت داشته باشند. یک گره (Node) می‌تواند یک VM (ماشین مجازی) و یا یک ماشین فیزیکی باشد.

کوبرنتیز در ابتدا توسط گوگل برای مدیریت خوشه‌های آن‌ها طراحی شد. در مقایسه داکر سوارم و کوبرنتیز به‌راحتی می‌توان متوجه شد که ساختار خوشه‌ای در Kubernetes نسبت به Docker Swarm پیچیده‌تر است. ازآنجایی‌که  قابلیت‌ها و ویژگی‌های متعددی  در این پلتفرم وجود دارد، استفاده از آن گسترده‌تر است.

مزایای کوبرنتیز

استفاده از کوبرنتیز مزایای متعددی برای تیم‌های توسعه دارد. ازآنجایی‌که در مقایسه داکر سوارم و کوبرنتیز می‌بینیم که این پلتفرم کاربرد گسترده‌تری دارد، مزایای متنوع آن عبارتند از:

  • در کوبرنتیز عملکردهای کلیدی متنوعی ارائه می‌شود که عبارت است از: بررسی سرویس، ورود و تعادل بار، قابلیت خود ترمیمی، هماهنگ کردن ذخیره‌سازی، مقیاس‌پذیری افقی، عرضه خودکار و اجرای دسته‌ای.
  • دارای مجموعه یکپارچه از APIها و تضمین‌های قوی وضعیت خوشه‌ها است.
  • یک پلتفرم منبع‌باز است که در توسعه کدهای پایه استفاده شده و توسط گوگل پشتیبانی می‌شود.
  • می‌تواند حجم‌های کاری بزرگ و پیچیده را حفظ و مدیریت کند.
  • به دلیل منبع‌باز بودن؛ پشتیبانی گسترده و توانایی مدیریت سناریوهای مختلف و پیچیده را ارائه می‌دهد.
  • همه ارائه‌دهندگان اصلی سیستم ابری، مانند Google Cloud Platform، Microsoft Azure، IBM Cloud و AWS آن را ارائه می‌دهند.
  • عملکرد این پلتفرم خودکار بوده و مقیاس‌پذیری اتوماتیک را پشتیبانی می‌کند.

معایب کوبرنتیز

در کنار تمام مزایا و ویژگی‌های مثبت پلتفرم کوبرنتیز می‌توان برخی معایب و ویژگی‌های منفی را هم درباره آن بررسی کرد. از مهم‌ترین نقاط ضعف و معایب Kubernetes می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرایند نصب کوبرنتیز پیچیده بوده و یادگیری آن کمی دشوارتر است.
  • به نصب و یادگیری جداگانه ابزارهای CLI نیاز دارد.
  • انتقال از Docker Swarm به Kubernetes ممکن است برای توسعه‌دهندگان سخت بوده و مدیریت آن دشوار باشد.
  • دشواری و پیچیدگی زیاد استفاده از کوبرنتیز گاهی ممکن است باعث شود بهره‌وری کافی را نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: کوبرنتیز چیست؟

مقایسه کوبرنتیز و داکر سوارم؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها

حالا که با داکر سوارم و کوبرنتیز آشنا شده و دیدیم که هریک از آن‌ها چه مزایا و معایبی دارند، بهتر است تفاوت‌های آن‌ها را هم بررسی کنیم. در مقایسه داکر سوارم و کوبرنتیز احتمالاً اولین موردی که توجه شما را جلب می‌کند، تفاوت از نظر پیچیدگی است. کوبرنتیز برای استفاده در برنامه‌های پیچیده مناسب‌تر است و داکر سوارم، برای سادگی استفاده طراحی شده که آن را به انتخابی دردسترس‌تر برای برنامه‌های ساده تبدیل می‌کند.

مقایسه داکر سوارم و کوبرنتیز

در ادامه، مقایسه کوبرنتیز و داکر سوارم را بر اساس برخی فاکتورهای اساسی ازجمله نیازهای راه‌اندازی، قابلیت استقرار برنامه، دردسترس‌بودن، مقیاس‌پذیری، مانیتورینگ، ویژگی‌های امنیتی و لود بالانسینگ، بررسی می‌کنیم.

نصب، راه‌اندازی و یادگیری

در مقایسه با Kubernetes، نصب و راه‌اندازی داکر سوارم راحت‌تر است و نمونه‌های آن برای استفاده در سراسر سیستم‌عامل سازگار است. همچنین پیکربندی یک کلاستر در داکر سوارم ساده‌تر بوده و در مقایسه با کوبرنتیز، یادگیری آن ساده‌تر است. علاوه بر این داکر سوارم با CLI موجود قابل استفاده است.

در مقایسه داکر سوارم و کوبرنتیز می‌بینیم که نصب Kubernetes پیچیده‌تر است و اغلب به تلاش‌های دستی نیاز دارد. در کوبرنتیز، دستورالعمل‌های نصب برای هر سیستم‌عامل متفاوت است. همچنین یادگیری کار با این پلتفرم سخت‌تر و چالش‌برانگیزتر بوده و به ابزار مجزای CLI نیاز دارد.

پیاده‌سازی اپلیکیشن

برنامه‌هایی که می‌توانید در Docker Swarm از آن‌ها استفاده کنید، سرویس‌ها یا ریز سرویس‌هایی هستند که اجرای آن‌ها با فایل‌های YAML یا Docker Compose ممکن است. در نقطه مقابل، کوبرنتیز طیف وسیع‌تری از گزینه‌های مختلف را دردسترس قرار می‌دهد.

مقیاس‌پذیری و HA (High Availability)

در داکر سوارم نسبت به کوبرنتیز دسترسی‌پذیری بیشتری خواهید داشت زیرا می‌توانید به‌سادگی مایکروسرویس‌های آن را کپی کنید. همچنین Docker Swarm زمان استقرار سریع‌تری دارد. البته که در این پلتفرم، ویژگی مقیاس‌پذیری خودکار را نداریم.

در مقایسه داکر سوارم و کوبرنتیز می‌بینیم که Kubernetes دردسترس‌تر است و مقاومت بالاتری نسبت به خطا دارد و همچنین با قابلیت ترمیم‌شوندگی همراه شده است. علاوه بر این مقیاس‌پذیری خودکار را ارائه داده و می‌تواند در صورت لزوم، پادهای (Pod) معیوب را جایگزین کند.

مانیتورینگ

در داکر سوارم هیچ مکانیزم و روند نظارتی و مانیتورینگ داخلی وجود نداشته و برای این قابلیت، باید از برنامه‌های مجزا استفاده کنید. در مقابل، Kubernetes نه‌تنها دارای سیستم مانیتورینگ داخلی است، بلکه از ادغام با ابزارهای مانیتورینگ مجزا هم پشتیبانی می‌کند.

امنیت

پلتفرم Docker Swarm برای ویژگی‌های امنیت و کنترل دسترسی خود، به پروتکل امنیت لایه انتقال یا TLS (مخفف Transport Layer Security) متکی است. در مقابل، در کوبرنتیز از چندین پروتکل امنیتی ازجمله RBAC ،SSL/TLS ، secrets management، سیاست‌های امنیتی و … برخوردار خواهید شد.

لود بالانسینگ

پلتفرم داکر سوارم از روند تعادل بار یا همان لود بالانسینگ خودکار برخوردار شده است. این در حالی است که Kubernetes مکانیزم متعادل‌کننده بار خودکار ندارد. می‌توان از Nginx Ingress به‌عنوان متعادل‌کننده بار برای هر سرویس در خوشه استفاده کرد.

مقایسه داکر سوارم و کوبرنتیز، کدام برای شما گزینه بهتری است؟

زمانی که مقایسه داکر سوارم و کوبرنتیز را انجام می‌دهیم، می‌بینیم که هریک دارای ویژگی‌های خاص خود بوده و برای موارد متعددی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این که کدام گزینه برای شما انتخاب بهتری است، به نیازهای شما بستگی خواهد داشت. داکر سوارم یک راه‌حل آسان برای مدیریت خوشه‌های مختلف در مقیاس کوچک‌تر است. یادگیری کار با این پلتفرم ساده‌تر بوده و با استقرار روی Docker Engine، دردسترس‌تر خواهد بود. اگر کسب‌وکارتان حجم کاری بالایی ندارد، استفاده از Docker Swarm انتخاب خوبی برایتان خواهد بود.

اما چنانچه برنامه‌های کاری شما پیچیده‌تر بوده و به سطح بالایی از ویژگی‌های مانیتورینگ، امنیت، دردسترس‌بودن و انعطاف‌پذیری نیاز دارد، کوبرنتیز را انتخاب کنید. کوبرنتیز قدرتمندتر، قابل‌انعطاف‌تر و البته قابل سفارشی‌سازی است. البته برای مدیریت این پلتفرم به یک تیم باتجربه و حرفه‌ای‌تر نیاز دارید؛ چراکه یادگیری کار با آن هم سخت‌تر است.

جدول مقایسه داکر سوارم و کوبرنتیز

در جدول زیر، مقایسه داکر سوارم و کوبرنتیز را به شکل دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر انجام داده‌ایم و با بررسی آن می‌توانید برای انتخاب هریک در کسب‌وکارتان، تصمیم بگیرید.

تفاوت‌های کوبرنتیز و داکر سوارم

           کوبرنتیز داکر سوارم
نصب و راه‌اندازی پیچیده نسبتاً ساده
یادگیری استفاده پیچیده ساده
رابط گرافیکی (GUI) با نمای جزئی فاقد رابط کاربری و نیاز به رابط مجزا
راه‌اندازی گروهی ساده ساده
ویژگی‌های دسترسی‌پذیری (HA) چندگانه حداقلی
مقیاس‌پذیری مقیاس‌پذیری یکپارچه مبتنی بر ترافیک مقیاس‌پذیری سریع‌تر مقادیر نسبت به مقیاس‌پذیری خودکار کوبرنتیز (تقریبا ۵ برابر سریع‌تر)
مقیاس‌پذیری خودکار افقی دارد ندارد
قابلیت‌های مانیتورینگ دارد (داخلی) ندارد (نیاز به ابزار مجزا)
لود بالانسینگ فاقد لود بالانسینگ خودکار دارای لود بالانسینگ داخلی
ویژگی‌های امنیتی پشتیبانی از چندین قابلیت امنیتی پشتیبانی از چندین قابلیت امنیتی
CLI نیاز به CLI مجزا دارای CLI آماده به کار
جامعه کاربران فعال فعال

جمع‌بندی

در این مطلب علاوه بر بررسی مزایا و معایب و همچنین مقایسه داکر سوارم و کوبرنتیز دیدیم که کدام یک می‌تواند برای کاربردهای مختلف، مناسب‌تر باشد. Docker Swarm یک ابزار ارکستریشن سبک‌تر با استفاده ساده‌تر است که البته ممکن است برخی ویژگی‌های محدودتری در مقایسه با Kubernetes داشته باشد. در مقابل، کوبرنتیز استفاده پیچیده‌ اما قدرتمندی دارد و برای کارهای سخت‌تر، مناسب‌تر است. پاسخ به این سؤال که کدام ابزار از بین داکر سوارم و کوبرنتیز برای شما بهتر است، به نیازهای کسب‌وکار بستگی دارد. مقایسه داکر سوارم و کوبرنتیز می‌تواند به شما کمک کند، اما قبل از انتخاب، باید روی اهداف و تجربه تیم خود تسلط داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir