مقالات

کلود، عصای سفید قرن جدید

کلود چشم نابینایان

با گسترش تکنولوژی در دنیای امروز، برای بسیاری از مشکلات راه‌حل‌های جدیدی یافت شده است. در این بین افراد نابینا یا کم‌بینا هم سهمی از تکنولوژی به خود اختصاص داده‌اند که در این مقاله بعضی از این تکنولوژی‌ها بررسی می‌شود.

Digit-Eyes

یکی از مشکلات روزمره نابینایان خریدروزمره از سوپر‌مارکت است. شرکت اپل با استفاده از کلود قدرتمند خود توانسته این معضل را تا حدی برطرف کند. فقط کافی است گوشی  iphone و یا ipad خود را نزدیک قفسه‌ها بگیرید و گوشی هنگام برخورد با یک بارکد تمامی مشخصات آن را می‌خواند.

prizmo

این محصول یکی دیگر از محصولات ios  است که برای خواندن متن استفاده می‌شود. در اصطلاح به این برنامه ها ocr reader گفته می‌شود و برای دانشجویان و محققانی که دارای ضعف بینایی هستند بسیار مفید است. البته در صورتی که به کلود و اینترنت متصل باشد قدرت بالاتری دارد.

Office Lens

این برنامه نیز OCR محسوب می‌شود و برنامه‌ای جامع هم برای اندروید و هم برای ios  است. که می‌تواند با تشخیص گوشه‌های کاغذ متن روی آن را برای کاربر بخواند .البته شایان ذکر است ocr ها به ندرت از زبان فارسی حمایت می کنند.

موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که برای نابینایان به وجود آمده است، اما نکته حائز اهمیت این است که این برنامه‌ها و صدها برنامه  مشابه دیگر تنها نقطه کوچکی از خورشید تابان آینده است. البته نباید از تکنولوژی‌های جدید در این عرصه هم غافل شد. درادامه چند طرح نظری را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

عینک‌هایی با هوش مصنوعی

در آینده نزدیک با شبیه سازی شهری بوسیله AI  تمامی نقشه‌های یک شهر پیاده‌سازی می‌شود و از طریق سرورهای کلود در اختیار کاربران قرار می گیرد. با این تکنولوژی دیگر کاربران نابینا به راحتی می‌توانند مشکل مسیر‌یابی خود را حل نمایند. البته ­این بخشی از توانایی این عینک هاست. قابلیت دیگر این تکنولوژی استفاده از سنسورهای حرکتی و گرمایی است که قابلیت تشخیص وسایل و موجودات را به کاربر اعطا کرده و از برخورد کاربر با دیگران یا با وسیله های نقلیه جلوگیری می‌کند. هم چنین  با اتصال این سیستم به مراکز فوریت و شهری کاربر این امکان را دارد از اتفاقات و تغییرات به سرعت مطلع شود و اطلاعات خود را بروز نماید.از مزایای دیگر این تکنولوژی استفاده از کلود برای شناسایی افراد است. تنها کافی است که اطلاعات افراد مطمئن در سیستم کلود ذخیره شود و هنگامی که فرد نابینا صورت خود را به سمت فرد شناسایی شده می‌گیرد نام آن فرد برای کاربر خوانده می‌شود. از نکات بارز این سیستم اتصال به مخابرات و قدرت، گرفتن تماس با کاربران است. تکنولوژی Envision وابسته به گوگل یکی از مواردی است که در این عرصه پیشرفت زیادی کرده است.

نسخه های قدیمی این سیستم مانند تصویر زیر برای افراد کم بینا طراحی و ارائه شده است.

چشم‌هایی برای دیدن

شاید این تصور وجود داشته باشد که افراد نابینا هرگز قادر به دیدن نخواهند بود. اما با پیشرفت تکنولوژی این مشکل نیز حل شده و در آینده نزدیک دیگر افراد نابینا قادر به دیدن خواهند بود. شرکت esight یکی از این شرکت‎هایی است که با استفاده از کلود توانسته مشکل بینایی را تا میزان زیادی حل کند. اما شرکت‌های دیگری نیز وجود دارند که در حال بررسی مشکل بینایی هستند. Second Sight’s Orion system شرکت دیگری است که با قراردادن چیپ‌ست درون مغز نابینایان را قادر به بینایی ساخته، و در حال گسترش است.

در این تکنولوژی کاربر با دریافت اطلاعات توسط عینک و ارسال آنها به چیپ‌ست مغزی می تواند به کاربر توایی دیدن را اعطا کند اما تکمیل این تراشه‌ها نیاز به زمان و تحقیقات بیشتری دارد

چشم مصنوعی

در آینده ای نه چندان دور شاهد معجزه چشم مصنوعی خواهیم بود که با استفاده از کلود توانایی دیدن را به کاربر می دهد حتی شاید از چشم معمولی نیز قدرت بیشتری داشته باشد مانند دید در شب و یا زوم کردن که در فیلم های هالیوودی بسیار دیده شده است هم چنان چشم شما می تواند یک سیستم عامل کلودی متحرک باشد و شما تمامی مشکلات خود را مانند امتحانات به راحتی حل کنید و دیگر نیازی به یاد گیری نباشد زیرا شما یک اپراتور و موتور جستجو درون چشم خود دارید به هرحال به راحتی می توان نتیجه گرفت که مشکلات بینایی مانند طاعون و حسبه دیگر مشکل مهمی در آینده نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir