مقالات

معرفی بهترین ابزارهای کلاینت SSH ویندوز

به دنبال بهترین کلاینت SSH ویندوز هستید؟ در این مقاله از ابر زس، بهترین گزینه‌های ممکن را معرفی می‌کنیم. برای اتصال به سرور از طریق SSH و از راه دور، برنامه‌های متعددی طراحی و عرضه شده‌اند. SSH یا Secure Shell پروتکلی برای اتصال به سرور است که امکان انتقال امن داده‌ها، اجرای دستورات و همچنین لاگین کردن از طریق یک شبکه محافظت نشده را فراهم می‌کند. ازآنجایی‌که برنامه‌های مختلفی برای این منظور طراحی شده، ممکن است انتخاب از بین آن‌ها سخت باشد؛ بنابراین بهترین نرم‌افزارهای کلاینت SSH ویندوز را معرفی و بررسی می‌کنیم.

PuTTY

برنامه PuTTY - ابزار کلاینت SSH ویندوز

یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین کلاینت‌های SSH ویندوز برنامه PuTTY است. زمانی که برنامه‌های SSH برای ویندوز را جستجو می‌کنید، قطعاً PuTTY یکی از اولین مواردی است که با آن مواجه می‌شوید. PuTTY یک شبیه‌ساز ترمینال سبک و رایگان است که به‌صورت Open-Source طراحی شده و در بین برترین ابزارهای مدیریت شبکه و سیستم است. استفاده از این برنامه بسیار ساده بوده و قابلیت پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف شبکه از جمله اتصالات SSH ،Serial ،Telnet ،SCP ،SFTP ،Rlogin و Raw Socket را دارد. از دیگر قابلیت‌های مهم این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان مدیریت کلید رمزگذاری SSH و نسخه پروتکل
  • انتقال فایل با کلاینت‌های خط فرمان SCP و SFTP
  • قابلیت port forwarding از طریق SSH
  • دارای پشتیبانی از IPv6
  • دارای پشتیبانی از قابلیت احراز هویت با public-key
  • دارای پشتیبانی از اتصالات پورت سریال محلی

معمولاً یکی از دلایلی که PuTTY برای اتصال به سرور از طریق SSH نسبت به سایر برنامه‌های موجود ترجیح داده می‌شود، راه‌اندازی ساده آن است. دسترسی ریموت به دستگاه‌های شبکه از طریق PuTTY ساده‌تر و در عین حال کارآمدتر است. اگرچه این برنامه در ارائه اتصالات SSH امن عالی است، اما برای برخی عملکردهای پیشرفته مانند انتقال فایل، ضعف دارد. ترجیحاً بهتر است از PuTTY برای دسترسی ریموت Shell به دستگاه‌های مبتنی بر یونیکس یا لینوکس مانند دستگاه‌های شبکه، سرورها، ماشین‌های مجازی و… استفاده کنید. داخل برنامه هم یک رابط کاربری متنی برای این سیستم‌های ریموت در نظر گرفته شده است.

دانلود PuTTY

مزایا و معایب PuTTY

برنامه PuTTY یک ابزار پرسرعت SSH ویندوز است که امکان پیکربندی sessionها و ثبت آن‌ها، تنظیمات پروکسی و سفارشی‌‍سازی صفحه را برای شما فراهم می‌کند. البته این برنامه ساده است و در کنار ایجاد اتصال‌های امن SSH، عملکردهای پیشرفته را ارائه نمی‌دهد. چه یک کاربر خانگی باشید که تخصص کافی در این زمینه ندارد و چه به‌عنوان یک مدیر شبکه و سیستم، می‌توانید PuTTY را انتخاب کنید. سایر مزایا و معایب این برنامه را در جدول زیر می‌توانید ببینید:

مزایا معایب
– عرضه رایگان

– از محبوب‌ترین کلاینت‌های SSH

– اوپن سورس

– چندین پروتکل شبکه رایج توسط PuTTY مانند Rlogin، SSH ،Telnet و اتصال سوکت خام پشتیبانی می‌شوند.

– پشتیبانی از IPv6 و IPv4

– ذخیره Sessionها، پیکربندی‌ها، لاگ‌ها و تنظیمات پروکسی

– اجرای سبک و عدم نیاز به نصب (نسخه پرتابل)

– طراحی کاربر پسند و ساده

– پشتیبانی از SSH1 و SSH2

– استفاده آسان از syntax.

– امکان سفارشی‌سازی صفحه نمایش

– ارائه گزینه‌های متعدد connectivity.

– عملکرد بهتر برای اتصال به سیستم‌های لینوکس و یونیکس

– نداشتن قابلیت‌های اضافی ازجمله انتقال فایل

– عدم پشتیبانی از تب‌های Sessionها

– عدم پشتیبانی از ذخیره گواهینامه‌ها

– برای مشاغلی که در تمام طول روز به دستگاه‌های زیادی متصل می‌شوند، ایده‌آل نیست.

نرم‌افزار Solar-PuTTY

برنامه Solar-PuTTY - ابزار کلاینت SSH ویندوز

اگر به دنبال یک کلاینت SSH ویندوز کاملاً رایگان هستید، Solar-PuTTY را انتخاب کنید. اگرچه به نظر می‌رسد که این برنامه زیرمجموعه برنامه PuTTY است، اما قابلیت‌های بسیار بیشتری را ارائه می‌دهد. این برنامه پشتیبانی از SCP ،SFTP و Telnet را ارائه کرده و برخی قابلیت‌های اضافی را هم پشتیبانی می‌کند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های SolarPuTTY عبارت‌اند از:

  • امکان ذخیره اطلاعات کاربری و کلیدهای خصوصی
  • امکان باز کردن چندین session از طریق تب‌ها
  • دسترسی به sessionهای پرکاربرد
  • امکان اتصال مجدد و خودکار
  • دارای رابط گرافیکی انتقال فایل SFTP
  • دارای پشتیبانی از اتوماسیون اسکریپت‌های پس از اتصال
  • امکان ایجاد چندین session در یک کنسول

کافی است SolarPuTTY را دانلود کنید تا متوجه شوید که به‌عنوان یک کلاینت اتصال به سرور از طریق SSH در ویندوز، چقدر کاربردی بوده و استفاده از آن ساده است. با رابط گرافیکی جذاب این برنامه و همچنین امکان باز کردن چندین تب در چند Session، دسترسی به SSH و Telnet ساده‌تر شده و حتی بیشتر از برنامه PuTTY  ترجیح داده می‌شود.

دانلود Solar-PuTTY

مزایا و معایب SolarPuTTY

دیدیم که برنامه SolarPuTYY به‌عنوان یک SSH ویندوز بسیار کاربردی و پیشرفته، قابلیت‌های مهمی را ارائه می‌دهد. این برنامه برای مهندسان سیستم، مدیران شبکه و کسانی که اغلب با سیستم‌های ویندوزی کار کرده‌اند، مناسب‌تر است. مزایا و معایب این برنامه را در جدول مشاهده می‌کنید:

مزایا معایب
– استفاده به‌صورت رایگان

– از SCP ،SFTP و SSH پشتیبانی می‌کند.

– فایل‌های SFTP را به واسطه یک رابط کاربری گرافیکی منتقل می‌کند.

– با استفاده از SFTP و SCP، انتقال امن فایل را فراهم می‌کند.

– امکان color-code برای چندین Session‌و سازماندهی هم‌زمان آن‌ها

– رابط کاربری ساده

– امکان اتصال مجدد در صورت قطع شدن

– با کمک یکپارچه شدن با جستجوی ویندوز، می‌توان جلسه ذخیره شده را به راحتی پیدا کرد.

– می‌توانید تمام اسکریپت‌ها را پس از برقراری اتصال، خودکار کنید.

– این برنامه به شما امکان می‌دهد اعتبارنامه‌ها یا کلیدهای خصوصی را در هر Session ذخیره کنید.

– ترمینال کامندلاین آسان

– طراحی شده برای متخصصان فنی و نیاز به دانش اولیه شبکه

– برخی مشکلات مربوط به رابط کاربری

با در نظر گرفتن تمام این مزایا و معایب، می‌توان گفت که Solar-PuTYY یکی از بهترین انتخاب‌ها به‌عنوان نرم‌افزار اتصال به سرور ویندوز است. دلیل این مسئله، امکان بهره‌مندی از اتصالات امن SSH و Telnet و سایر قابلیت‌های مهمی است که این برنامه ارائه می‌دهد.

برنامه SecureCRT (استفاده رایگان ۳۰ روزه)

برنمه SecureCRT - ابزار کلاینت SSH ویندوز

یکی دیگر از کلاینت‌های SSH ویندوز برنامه SecureCRT است که علاوه بر شبیه‌ساز SSH، به‌عنوان کلاینت Telnet و ترمینال برای سیستم‌های ویندوز هم شناخته می‌شود. یکی از تفاوت‌های اصلی این برنامه با سایر ابزارهایی که معرفی کردیم، این است که SecureCRT را می‌توان تنها ۳۰ روز به رایگان استفاده کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های کلیدی این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت session management پیشرفته
  • اسکریپت پیشرفته و قابلیت ساده‌سازی و خودکار کردن وظایف مداوم
  • دارای قابلیت دسترسی ریموت، انتقال فایل و تونل داده امن
  • امکان تغییر فضای برنامه با طرح‌های رنگی از پیش تعریف شده
  • امکان مقایسه خروجی دو session و یا سازماندهی آن‌ها با گروه‌های tab
  • قابلیت drag-and-drop چندین session
  • دسترسی سریع به جلسات با قابلیت Recent Session List

یکی از متفاوت‌ترین ویژگی‌های برنامه SecureCRT، قابلیت‌های اسکریپت‌نویسی و اتوماسیون قوی آن است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا اسکریپت‌ها را ضبط و ذخیره کرده و وظایف مختلف در چند دستگاه را خودکار کنید. زمانی که برنامه SecureCRT را با سایر برنامه‌های اتصال به سرور از طریق SSH مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که قابلیت‌‌های متمایز آن به این برنامه برتری می‌دهد. این برنامه یکی از بهترین قابلیت‌های session management را داشته و با قابلیت‌های اسکریپت‌نویسی و اتوماسیون، ارائه استاندارهای بالای امنیتی، عملکرد پایدار و همچنین یک رابط کاربری ساده و جذاب، یک انتخاب عالی به‌عنوان ابزار SSH برای ویندوز است.

برنامه SecureCRT از پلتفرم‌های لینوکس و macOS نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین با قابلیت quick connect آن می‌توانید به‌سادگی و بدون نیاز به هیچ‌گونه پیکربندی اضافی، به sessionهای قبلی متصل شوید. پشتیبانی SecureCRT از پروتکل‌های SSH1 ،SSH2 ،Telnet ،Telnet/TLS Rlogin ،Serial و TAPI از دیگر ویژگی‌های این برنامه به‌عنوان یک کلاینت SSH ویندوز است.

دانلود SecureCRT

مزایا و معایب SecureCRT

مهم‌ترین مزیت SecureCRT آن است که اگرچه به‌عنوان یک کلاینت SSH برای ویندوز برای متخصصان فناوری اطلاعات و شبکه طراحی شده، اما هرکسی می‌تواند از آن استفاده کند. دلیل این مسئله، داشتن یک رابط کاربری ساده و همه‌پسند است. البته باید به این نکته توجه کنید که این برنامه رایگان نیست و بیشتر برای سازمان‌هایی توصیه می‌شود که به عملکردهای پیشرفته و اتوماسیون نیاز داشته و سازگاری بین پلتفرم برای آن‌ها مهم است. دیگر نقاط ضعف و قوت این برنامه در جدول زیر آمده است.

مزایا معایب
– ارائه عملکردهای اضافی در عین سادگی برنامه

– یک گزینه عالی برای مدیریت چندین session باز

– انعطاف‌پذیری و امکان استفاده روی پلتفرم‌های مک و لینوکس علاوه بر ویندوز

– انجام کارهای تکراری به‌صورت خودکار

– پشتیبانی از پروتکل‌های SSH1 ،SSH2 ،Telnet ،Rlogin TAPI  ،Serial و RAW

– امکان دسترسی به جلسات اخیر با دراگ و دراپ کردن چند Session

– امکان سفارشی‌سازی ظاهر session

– امکان سفارشی‌سازی رنگ‌ها

– قابلیت ادغام در اسکریپت‌ها

– امکان ذخیره‌سازی Sessionها و اعتبارنامه‌ها

– رابط قدیمی و پیچیدگی استفاده در برخی مواقع

– رایگان نبودن برنامه

 می‌بینید که SecureCRT نیز مانند سایر کلاینت‌های SSH ویندوز دارای مزایا و معایب خاص خود است. این برنامه برخلاف سایر ابزارهایی که تا اینجا معرفی کردیم رایگان نیست.

برنامه SmarTTY

برنامه SmarTTY - ابزار کلاینت SSH ویندوز

برای یک کلاینت SSH ویندوز رایگان با پشتیبانی SCP، برنامه SmarTTY را دانلود کنید. این برنامه را می‌توانید جایگزین PuTTY کرده و از قابلیت‌های پیشرفته آن استفاده کنید. در این برنامه قابلیت باز کردن چندین تب برای یک session فرعی فراهم شده و همچنین می‌توانید فایل‌ها و دایرکتوری‌ها را با پروتکل انتقال فایل SCP کپی کنید.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید SmarTTY را به‌عنوان یک نرم‌افزار اتصال به سرور ویندوز انتخاب کنید. برای مثال، این کلاینت SSH یک رابط multi-tabbed و همچنین یک ترمینال هوشمند دارد. علاوه بر این، در این برنامه یک رابط کاربری گرافیکی به سبک ویندوز دریافت می‌کنید که دارای قابلیت ویرایش و تبدیل فایل است و از SCP و TAR بازگشتی پشتیبانی می‌کند. قابلیت‌های مهم این برنامه عبارت‌اند از:

  • امکان انتقال فایل
  • امکان ویرایش فایل‌ها در برنامه
  • ارائه ترمینال داخلی برای پورت‌های COM
  • پشتیبانی از احراز هویت public-key
  • Xming داخلی برای اجرای گرافیک

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد برنامه SmarTTY به‌عنوان یک SSH ویندوز کامل، قابلیت ویرایش فایل‌های ویندوزی است. این برنامه امکان ویرایش و قالب‌بندی سازگار در سراسر سیستم‌عامل را ارائه می‌دهد.

دانلود SmarTTY

مزایا و معایب SmarTTY

برای محیط ویندوز، SmarTTY یک انتخاب عالی در بین سایر کلاینت‌های اتصال به سرور از طریق SSH است. این برنامه با قابلیت‌های متنوع و کاربردی خود، به‌عنوان جایگزینی عالی برای PuTTY شناخته می‌شود. مزایا و معایب اصلی این برنامه به‌صورت زیر است.

مزایا معایب
– عرضه رایگان

– فراهم کردن امکان عملکرد گسترده با تقلید از ترمینال SSH

– ارائه پشتیبانی از Sessionهای متعدد در یک کانکشن و quick tabs

– پشتیبانی از انتقال فایل SCP

– کاملا رایگان

– پشتیبانی از SCP بازگشتی برای انتقال کامل یک دایرکتوری

– رابط کاربری ساده و منحصر به فرد

– گشت‌و‌گذار در فایل‌ها و مشاهده و ویرایش ساده آنها

– پشتیبانی از قابلیت تکمیل خودکار و مدیریت پکیج گرافیکی

– ثبت لاگ‌های مرتبط با فعالیت‌های داخل برنامه

– قابل اجرا تنها روی ویندوز

– پشتیبانی از تنها یک روش انتقال فایل

– پیچیدگی نسبی و یادگیری دشوارتر نسبت به سایر ابزارهای مشابه

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این کلاینت SSH ویندوز آن است که اغلب به‌روزرسانی‌های جدید را ارائه می‌دهد.

نرم‌افزار mRemoteNG

برنامه mRemoteNG - ابزار کلاینت SSH ویندوز

برنامه mRemoteNG یک اپلیکیشن برگرفته شده از mRemote  و ابزاری برای مدیریت اتصالات از راه دور است. mRemoteNG یا mRemote Next Generation یک کلاینت SSH ویندوز است که قابلیت‌های اساسی اتصال از راه دور را ارائه می‌دهد. استفاده از این برنامه به‌عنوان یک رابط برگه‌ای یا Tabbed interface برای دستگاه‌های دسکتاپ از راه دور، پشتیبانی از پروتکل‌های متعدد، ساده کردن سازماندهی و همچنین پیکربندی گسترده، بسیار ایده‌‌آل است. برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های این نرم‌افزار اتصال به سرور ویندوز شامل موارد زیر است:

  • قابلیت Import/Export و اشتراک‌گذاری اتصالات
  • ارائه Seesionهای متعدد از طریق رابط مبتنی بر تب
  • سازماندهی اتصالات از طریق فولدرها و آیکون‌ها
  • دارای ویژگی‌های فولدر

مشابه آنچه که در برنامه SolarPuTTy می‌بینید، رابط کاربری mRemoteNG امکان مشاهده تمام اتصالات هم‌زمان از راه دور را از یک رابط کاربری مبتنی بر تب را فراهم می‌کند. علاوه بر اتصال به سرور از طریق SSH در این برنامه، می‌توانید از طریق

اتصالات RDP ،VNC ،ICA ،Telnet ،HTTP/HTTPS ،Rlogin و Raw Sockets هم متصل شوید. همچنین برنامه mRemoteNG برخلاف برنامه PuTTY می‌تواند اعتبارنامه‌ها را ذخیره کند.

دانلود mRemoteNG

مزایا و معایب mRemoteNG

معمولاً استفاده از این برنامه برای متخصصان فناوری اطلاعات که چندین سرور و اتصالات ریموت را مدیریت می‌کنند، بسیار ایده‌آل است. همچنین تیم‌های IT که در روند راه‌اندازی زیرساخت‌ها همکاری می‌کنند، می‌توانند از mRemoteNG استفاده کنند. باوجود تمام مزایا و ویژگی‌های کاربردی که mRemoteNG به‌عنوان کلاینت SSH ویندوز ارائه می‌دهد، ممکن است استفاده از این برنامه برخی معایب و نقاط ضعف هم داشته باشد. مهم‌ترین نقاط ضعف و قوت این برنامه در جدول زیر قابل مشاهده است.

مزایا معایب
– عرضه به‌عنوان یک نرم افزار رایگان، متن باز و با پشتیبانی فعال

– دارای رابط گرافیکی سبک برای مدیریت اتصالات ریموت

– پشتیبانی از انواع پروتکل‌ها مانند RDP ،VNC و Telnet

– دارای قابلیت ذخیره امن اعتبارنامه‌های ورود و اتصال

– امنیت بالا برای چندین اعتبار کلاینت

– Sessionهای پروتکل چندگانه

– قابلیت گسترش به واسطه ادغام با ابزارهای دیگر

– شامل یک رابط تمیز با اتصالات است که می‌تواند در فولدرها قرار گیرد.

– سوئیچ آسان بین اتصالات را فراهم و برای هر اتصال یک تب جدید باز می‌کند.

– ابزارهای خارجی مانند tracert ،ping یا WinSCP را می‌توان اضافه کرد.

–  امکان شلوغ شدن رابط کاربری پس از اضافه کردن دستگاه‌های متعدد

برنامه mRemoteNG نیز مانند سایر ابزارهای SSH برای ویندوز دارای مزایا و معایب خاص خود است. بسته به نیاز و قابلیت‌هایی که می‌خواهید به آن‌ها دسترسی داشته باشید، می‌توانید این برنامه را دانلود کنید. دانلود این برنامه از خود وب‌سایت رسمی آن، رایگان است.

برنامه MobaXterm

برنامه MobaXterm - ابزار کلاینت SSH ویندوز

از دیگر سرویس‌های کلاینت SSH ویندوز می‌تواند به برنامه MobaXterm اشاره کرد. این برنامه نیز به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌های متعدد و کاربردی خود، یکی از بهترین ابزارهای اتصال به سرور از طریق SSH به شمار می‌رود. برای مدیران شبکه که می‌خواهند از ویندوز به سایر سیستم‌های مبتنی بر یونیکس مانند AIX ،HP-UX ،Solaris و… و همچنین لینوکس (Ubuntu ،RedHat و…) دسترسی داشته باشند، MobaXterm یک ترمینال محبوب است. این برنامه علاوه بر پشتیبانی از SSH، پروتکل‌های دیگر از جمله VNC ،RDP ،XDMCP ،Telnet ،rlogin ،FTP ،SFTP و … را نیز پشتیبانی می‌کند.

برنامه MobaXterm برخی قابلیت‌های جدید و کلیدی را علاوه بر ویژگی‌های مشابه سایر ابزارهای SSH برای ویندوز ارائه می‌دهد. برای مثال، این برنامه دارای یک سرور X تعبیه شده مبتنی بر X.org است. این سرور امکان نمایش برنامه‌های از راه دور در سیستم‌های ویندوزی را فراهم می‌کند. مهم‌ترین قابلیت‌های این برنامه شامل موارد زیر است:

  • قابلیت X-11 forwarding
  • امکان گسترش قابلیت‌ها با استفاده از افزونه‌ها و پلاگین‌ها
  • امکان انتقال فایل رمزگذاری شده
  • دارای SSH Gateway
  • ارائه تونل‌های SSH برای port forwarding

دانلود MobaXterm

مزایا و معایب MobaXterm

ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی درباره MobaXterm وجود دارد که باعث می‌شود آن را نسبت به سایر ابزارهای SSH ویندوز ترجیح دهیم. برای مثال، این برنامه دستورات و ابزارهای اساسی یونیکس مانند PS ،AWK ،Bash ،find و… را ارائه می‌کند. مهم‌ترین مزایا و معایب این برنامه را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

مزایا معایب
– رایگان بودن بیشتر قابلیت‌های اساسی

– عملکرد عالی برای دسترسی به سیستم‌های لینوکس و یونیکس از ویندوز

– دارای رابط کاربری ساده با یادگیری آسان برای کاربر

– پشتیبانی از چندین پروتکل ریموت مانند SFTP/FTP

– پشتیبانی از X-11 forwarding و ایده‌آل برای کاربران سنگین

– ارائه طیف گسترده‌ای از قابلیت و ویژگی‌ها

– عملکرد عالی از راه دور

– قابلیت ذخیره‌سازی sessions به صورت خودکار

– دستورات یونیکس توسط Mobaxterm به ویندوز آورده می‌شود.

– امکات ایجاد جلسات SSH ،Telnet ،Rlogin  ،RDP ،VNC  XDMCP ،FTP و SFTP.

– نیاز به نصب نسخه pro برای دسترسی به ویژگی‌های اضافی

– بروز برخی باگ‌ها در ماکروها

– امکان بروز مشکل درصورت عدم پاسخ میزبان

نسخه پایه برنامه MobaXterm رایگان است؛ اما برای دسترسی به نسخه Pro، باید ۶۹ دلار هزینه کنید.

برنامه KiTTY

برنامه KiTTY

KiTTY یکی دیگر از بهترین ابزارهای SSH ویندوز است. این برنامه دارای ویژگی‌های متعددی بوده و بر اساس نسخه 0.71 از پلتفرم PuTTY ساخته شده است. یکی از امکانات مهم این برنامه، قابلیت رمز عبور خودکار است که اجازه می‌دهد به صورت خودکار به سرورهای telnet، ssh-1 و ssh-2 متصل شوید. همچنین می‌توان KiTTY را با مرورگرهای مختلف مانند FireFox یا Internet Explorer و … ادغام کرد.

در این برنامه امکان لاگین کردن خودکار از طریق ایجاد اسکریپت فراهم شده و می‌توان دستورات را در خط فرمان کامپیوتر به‌صورت از راه دور اجرا کرد. همچنین یک سیستم چت، ابزار ویرایش متن و امکان استفاده از میان‌برها برای فرمان‌های پیش‌فرض، وجود دارد. برخی دیگر از مهم‌ترین قابلیت‌های این برنامه به‌عنوان نرم‌افزار اتصال به سرور ویندوز شامل موارد زیر است:

  • قابلیت Session filter
  • ارائه نسخه پرتابل
  • پشتیبانی از اسکریپت‌های محلی ایجاد شده
  • امکان ایجاد duplicate sessionها
  • یکپارچه‌سازی گسترده با ویندوز
  • یک نسخه منشعب شده از PuTTY با ابزارهای کاربردی متعدد
  • پشتیبانی از Layoutهای مختلف صفحه‌کلید
  • پشتیبانی از پروتکل Telnet

برنامه KiTTY با استفاده از ماشین‌های از راه دور، امکان اجرای جلسات یا sessionها را به‌صورت ریموت فراهم می‌کند. KiTTY به‌صورت open-source طراحی شده و استفاده از آن کاملاً رایگان است. همچنین می‌توانید از طریق آن کلید رمزگذاری SSH را کنترل کنید. این برنامه از فرمت فایل‌های کلیدی استفاده کرده و امکان اجرای port forwarding و tunneling را به‌صورت محلی، پویا و از راه دور فراهم می‌کند. مهم‌ترین مزایا و معایب این برنامه را به‌عنوان یک کلاینت SSH ویندوز در جدول زیر می‌توانید بررسی کنید.

دانلود KiTTY

مزایا و معایب KiTTY

مزایا معایب
– طراحی منبع باز و رایگان

– یک نسخه پیشرفته و بهبودیافته از PuTTY با عملکرد روان‌تر

– دارای پشتیبانی از اسکرپیت‌ها برای خودکار کردن وظایف تکراری (repetitive tasks)

– ارائه قابلیت‌های چت داخلی و ابزار ویرایش متن برای عملکرد گسترده و بهتر

– ادغام با WinSCP و pscp.exe

– دارای قابلیت ویرایش متن و سیستم چت داخلی

– امکان ایجاد اتصالات خودکار

– رابط کاربر پسند

– مدیریت توالی Port knocking

– ذخیره عبارات عبور بدون مسائل امنیتی

– قابلیت فیلتر کردن جلسات و send to the tray و یک نماد برای هر جلسه.

– ارائه نسخه پرتابل

– اسکریپت‌های ذخیره شده را می‌توان در یک session از راه دور اجرا کرد.

– امکان استفاده تنها برای سیستم‌عامل ویندوز

– دارای رابط کاربری ابتدایی و بسیار ساده مشابه PuTTY

می‌بینید که KiTTY قابلیت‌های گسترده‌ای دارد که باعث می‌شود خیلی از افراد استفاده از آن را ترجیح دهند. البته این برنامه برخی معایب و نقطه‌ضعف‌هایی هم دارد که قبل از استفاده باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

کلاینت SSH ویندوز WinSCP

برنامه WinSCP

اگر به دنبال یکی از محبوب‌ترین و امن‌ترین ابزارهای انتقال فایل (SCP، SFTP و…) هستید که یک کلاینت SSH هم داشته باشد، WinSCP را انتخاب کنید. دسترسی به این ابزار ساده بوده و هرآنچه را که برای اتصال از راه دور به هاست یا انتقال بدون دردسر فایل لازم دارید، فراهم می‌کند. این پلتفرم به‌عنوان یک کلاینت SSH ویندوز از پروتکل‌های اشتراک‌گذاری فایل مانند FRPS، SFTP ،WebDAV ،S3 و SCP پشتیبانی می‌کند. مهم‌ترین قابلیت‌های این پلتفرم عبارت است از:

  • قابل استفاده برای انتقال فایل SFTP و SCP
  • دارای ابزارهای برنامه‌نویسی پیشرفته
  • رابط کاربری ساده و همه‌پسند با امکان استفاده راحت
  • استفاده بدون نیاز به نصب روی سیستم‌عامل
  • دارای قابلیت رمزگذاری فایل
  • امکان اجرا و انتقالات پس‌زمینه
  • رابط مقیاس‌پذیر
  • تبدیل Timestamp
  • دارای تنظیمات پیشرفته انتقال فایل

دانلود WinSCP

مزایا و معایب WinSCP

این برنامه یک سیستم مدیریت فایل را با قابلیت همگام‌سازی فایل‌ها ارائه می‌دهد. ابزار ویرایشگر متن داخلی در این برنامه به شما کمک می‌کند تا امکان دسترسی به انواع روندهای احراز هویت معمولی SSH مانند کلید عمومی، رمز عبور و … را داشته باشید. همچنین WinSCP اطلاعات sessionها را ذخیره کرده و تاریخ‌های اصلی و Timestamp را در فایل‌های آپلود شده، حفظ می‌کند. دیگر نقاط ضعف و قوت این کلاینت SSH ویندوز عبارت‌اند از:

مزایا معایب
– امکان دسترسی رایگان

– کاربردی و بسیار قابل اعتماد

– مناسب برای انتقال فایل

– دارای رابط کاربری ساده با استفاده راحت

– طراحی منبع باز

– پشتیبانی از CLI و رابط گرافیکی پایه

– دارای قابلیت drag-and-drop

– پشتیبانی از چندین پروتکل انتقال فایل

– پرتابل و بدون نیاز به نصب روی سیستم‌عامل

– قابلیت اسکریپت نویسی

– حفظ مهر زمان و تاریخ‌های اصلی فایل‌های آپلود شده

– ذخیره اطلاعات session

– همگام‌سازی خودکار

– ارائه یکپارچه رابط کاربری گرافیکی و ویرایشگر متن

– ارائه تمام انواع احراز هویت SSH معمولی مانند کلید عمومی و رمز عبور

– طراحی شده تنها برای ویندوز

– عدم ارائه برخی ویژگی‌های ویرایش متن پیشرفته

– سرعت پایین انتقال فایل‌های با حجم بالا

– عدم پشتیبانی از مسیرهای UNC

یکی از بهترین بخش‌های استفاده از این ابزار اتصال به سرور از طریق SSH آن است که حتی افراد مبتدی هم می‌توانند از آن استفاده کنند. رابط کاربری این برنامه ساده بوده و با یک رابط گرافیکی کاربرپسند طراحی شده است. همچنین WinSCP رایگان است. بااین‌وجود می‌بینید که معایبی هم دارد که باعث می‌شود برای همه مناسب نباشد.

برنامه FileZilla

برنامه FileZilla

یکی دیگر از کلاینت‌های انتقال فایل رایگان و Open-Source، برنامه FileZilla است. این برنامه به‌عنوان کلاینت SSH ویندوز از پروتکل‌های FTP، FTPS و SFTP پشتیبانی می‌کند. اگر از نسخه پیشرفته این ابزار یعنی FileZilla Pro استفاده کنید، پشتیبانی اضافی WebDAV ،Amazon S3 ،Backblaze B2 ،Dropbox و Google Cloud Storage را نیز به شما ارائه می‌دهد. هر دو نسخه پایه و حرفه‌ای با یک رابط گرافیکی ساده و کاربرپسند طراحی شده که استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند. در FileZilla روند از سرگیری انتقال‌ها و مدیریت یکپارچه فایل‌های سنگین بسیار ساده‌تر اجرا می‌شود. مهم‌ترین قابلیت‌های این ابزار شامل موارد زیر است:

  • ارائه پشتیبانی از ویژگی drag-and-drop و رابط کاربری tabbed
  • دارای قابلیت تنظیم محدودیت سرعت انتقال
  • دارای امکان ویرایش از راه دور (remote file editing)
  • ارائه یک پیکربندی شبکه استثنایی
  • دارای بسیاری قابلیت‌های اساسی از جمله Network configuration wizard، Synchronized directory browsing و Remote file search

دانلود FileZilla

مزایا و معایب FileZilla

می‌بینید که این برنامه دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار مهم و کاربردی است. البته با وجود تمام مزایای استفاده از FileZilla، ممکن است این نرم‌افزار اتصال به سرور ویندوز با مشکلاتی هم همراه باشد. مهم‌ترین نقاط ضعف و قوت این برنامه عبارت است از:

مزایا معایب
– عرضه رایگان بیشتر قابلیت‌های کلیدی

– مناسب برای انتقال فایل‌های حجیم

– دارای امکان بازیابی ایمن اعتبار اتصال

– رابط کاربری ساده

– قابلیت پیکربندی محدودیت های سرعت انتقال را دارد

– امکان ویرایش فایل‌ها از راه دور

– امکان تغییر فایل‌ها و پوشه‌ها

– امکان آپلود سریع فایل‌ها

– قابلیت پشتیبانی از پروتکل‌های FTP ،SFTP و FTPS

– به شما کمک می‌کند تا مشاهده کنید کدام فایل‌ها با موفقیت منتقل شده‌اند و برای گیرنده در دسترس هستند.

– به عنوان یک مدیر سایت می‌تواند لیستی از سرورهای FTP و داده‌های اتصال مرتبط را ایجاد و ذخیره کند.

– عدم به روز‌ رسانی رابط کاربری

– تأخیر در اتصال اولیه به سرور

– اعلان‌های ایمیل ضعیف هستند.

FileZilla هم مانند سایر کلاینت‌های SSH ویندوز با معایب و نقاط ضعفی همراه است، اما ویژگی‌های اساسی که ارائه می‌دهد، باعث شده تا بتوانیم آن را در بین بهترین کلاینت‌های موجود معرفی کنیم.

جمع‌بندی

بهترین ابزارهای اتصال به سرور از طریق SSH برای ویندوز در این مطلب بررسی شده و دیدیم که هرکدام چه قابلیت‌ها، مزایا و معایبی دارند. اغلب این برنامه‌ها رایگان هستند و عملکردهای اصلی و پایه را ارائه می‌دهند. در برخی برنامه‌ها، لازم است برای دسترسی به عملکردهای بیشتر نسخه‌های پولی و Pro را خریداری کنید.

مهم است که برای انتخاب این برنامه‌ها، به قابلیت‌های آن‌ها توجه کنید. برای مثال، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها ارائه قابلیت استفاده از چندین تب برای کار با اتصالات هم‌زمان SSH است. همچنین امکان ذخیره اعتبارنامه‌های ورود و دسترسی سریع به اتصال‌ها، از دیگری موارد ضروری و مفید برای مدیران سیستم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir