مقالات

بهترین نرم‌افزارهای کلاینت SSH اندروید به همراه مزایا و معایب

برنامه‌های متعددی برای کلاینت SSH اندروید وجود دارند که هریک از ویژگی‌های خاص خود برخوردار بوده و به دلایلی ممکن است ترجیح داده شوند. قبل از آن که در این مقاله از بلاگ ابر زس به معرفی نرم افزارهای کلاینت SSH اندروید بپردازیم، بیایید ببینیم که اصلاً SSH چیست و عملکرد آن را مرور کنیم.

SSH یا Secure Shell یک پروتکل شبکه رمزنگاری شده استاندارد است که از آن برای برای اجرای امن خدمات شبکه روی شبکه ناامن استفاده می‌شود. می‌توان با استفاده از SSH، از راه دور به سرورها از جمله سرور ابری دسترسی داشته و از حفظ امنیت کامل مطمئن بود. SSH به عنوان جایگزینی برای Telnet طراحی شد. Telnet پروتکلی است که ارتباط دو طرفه مبتنی بر متن و بدون رمزنگاری را فراهم می‌کند. علاوه‌بر دسترسی به سرور، ازطریق SSH می‌توان به سایر دستگاه‌های موجود در همان شبکه هم دسترسی داشت. این پروتکل همچنین برای پورت فوروارد و تانلینگ نیز کاربرد دارد. یکی از ابزارهای مشهور SSH Client، نرم‌افزار PuTTY است که البته متاسفانه فاقد نسخه اندروید است.

در این مطلب، بهترین اپلیکیشن‌های کلاینت SSH اندروید را که می‌تواند با نیاز اکثریت کاربران مطابقت داشته باشد، معرفی می‌کنیم. در این لیست، برنامه‌های کلاینت SSH اندروید را که به صورت رایگان یا اشتراکی یا پولی عرضه شده‌اند، بررسی می‌کنیم. البته اغلب برنامه‌های اشتراکی، یک نسخه رایگان هم به کاربران ارائه می‌دهند که می‌توانید بصورت آزمایشی از آن‌ها استفاده کنید یا برخی قابلیت اصلی آن را به کار بگیرید.

برنامه JuiceSSH؛ بهترین کلاینت SSH برای اندروید

یکی از بهترین گزینه‌های SSH اندروید برنامه JuiceSSH است که در حال حاضر به‌عنوان پرطرفدارترین گزینه موجود شناخته می‌شود. به دلیل پشتیبانی Local Shell ،Mosh و Telnet برنامه JuiceSSH را به‌عنوان یک کلاینت ترمینال همه‌کاره می‌شناسیم. علاوه‌بر ویژگی‌های برتر این برنامه، رابط کاربری مینیمال آن که ویژگی‌های متعددی را ارائه می‌دهد، جالب توجه است. به لطف قدرتمندی این برنامه، به عنوان یک کاربر تجربه‌ای مشابه استفاده از ترمینال لینوکس را خواهید داشت.

این برنامه رایگان بوده و برای استفاده از اغلب ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن، نیازی به دسترسی خاصی ندارید. البته برخی از قابلیت‌های پیشرفته آن قفل بوده و تنها با پرداخت‌های درون برنامه‌ای می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برخی از این برنامه‌های قفل شده، شامل موارد زیر است:

  • پورت فورواردینگ داینامیک
  • همکاری تیمی
  • اسکریپت‌های پس از لاگین
  • همگام شدن در چندین دستگاه

یکی دیگر از مزایای مهم JuiceSSH، نداشتن تبلیغات است. داشتن یک ترمینال کامل با قابلیت‌های پیشرفته به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند نام‌های کاربری، کلیدهای خصوصی برای چندین اتصال و رمز عبور برای هریک از این اتصالات را اختصاص دهند. این نرم افزار به عنوان بهترین گزینه برای SSH اندروید در بین کاربران شناخته شده و حتی زمانی که در اینترنت به دنبال چنین نرم افزاری می‌گردید، معمولا JuiceSSH به عنوان اولین گزینه در بین نتایج گوگل نمایش داده می‌شود.

در JuiceSSH یک صفحه کلید با کاراکترهای Shell دریافت می‌کنید، اما می‌توانید با استفاده از برنامه پشتیبان آن، به یک کیبورد خارجی هم متصل شوید. همچنین این برنامه قابلیت‌های مختلفی ازجمله استفاده از دکمه‌های کاهش/افزایش صدا برای تغییر اندازه فونت و یا حتی انتخاب نوع اتصال هم برخوردار است. می‌توانید در JuiceSSH از تم‌های داخلی این برنامه استفاده کرده و ظاهر برنامه را تغییر دهید. همچنین می‌توانید یک اسکریپت خاص را تنظیم کنید که در زمان ورود هنگام اتصال SSH اجرا شود.

از دیگر ویژگی‌های کاربردی و مهم این برنامه می‌توان به پشتیبانی از پلاگین‌های ثالث، امکان کپی و کپی و پیست کردن در میانه sessionها، پشتیبانی ترمینال اندروید، انتقال کلید و تولید کننده کلید RSA اشاره کرد. کاربران همچنین می‌توانند از Google Authenticator یا هر ابزار احراز هویت ثالث دیگری برای این اپلیکیشن استفاده کنند.

دانلود اپلیکیشن JuiceSSH از گوگل پلی

دانلود اپلیکیشن JuiceSSH از کافه بازار

مزایا و معایب برنامه JuiceSSH

برای درک بهتر محبوبیت برنامه JuiceSSH می‌توان مزایا و معایب آن را بررسی کرد. این برنامه به‌عنوان یک گزینه برتر برای SSH اندروید نقاط ضعف و قوتی دارد که عبارتند از:

مزایا

  • ارائه ترمینال مدرن با طراحی جذاب
  • پشتیبانی از صفحه کلید خارجی
  • پشتیبانی از پلاگین‌های ثالث
  • امکان پیکربندی و سفارشی‌سازی اکثر تنظیمات توسط کاربران
  • کاربرد به عنوان یک برنامه ترمینال همه کاره

معایب

  • باز شدن قفل برخی ویژگی‌های پیشرفته و دسترسی به آن‌ها تنها پس از پرداخت درون برنامه‌ای

برنامه Termius؛ محبوب ترین SSH اندروید

اگر به دنبال استفاده از یکی از محبوب‌ترین اپ‌های کلاینت SSH اندروید هستید، Termius را انتخاب کنید. Termius یک برنامه پیچیده و البته جامع است که امکان دسترسی از راه دور را فراهم می‌کند. راه‌اندازی این برنامه در هر دستگاهی ازجمله دستگاه‌های لینوکس یا IoT امکانپذیر بوده و به کمک آن می‌توانید به SSH ،Telnet و Mosh دسترسی داشته باشید. کاربران می‌توانند این برنامه را به راحتی و به صورت رایگان برای گوشی‌های اندرویدی به راحتی از Google Play Store دانلود کنند. علاوه‌بر گوشی، امکان دانلود Termius برای ویندوز هم وجود دارد.

یکی از دلایل محبوبیت این برنامه، رابط کاربری ساده، مینیمال و زیبای آن است. ابزار Termius تنها برای تسهیل دسترسی از راه دور طراحی نشده، بلکه به عنوان یک کلاینت عالی انتقال فایل هم کار می‌کند. یک پروتکل داخلی به نام SFTP (مخفف Secure File Transfer Protocol) در این برنامه طراحی شده که به طور خاص برای انتقال فایل استفاده می‎‌شود. به کمک این ابزار، فرآیند انتقال فایل، مدیریت فایل و دسترسی به آن‌ها به سادگی روی سرور انجام می‌شود. یکی دیگر از قابلیت‌های این برنامه به عنوان یک SSH اندروید محبوب، پشتیبانی از چندین تم بصری جذاب است.

در Termius می‌توانید از یک رابط زبانه‌ای (tabbed-interface) برای مدیریت اتصالات استفاده کنید که به صرفه‌جویی در زمان کمک می‌کند. این برنامه از معدود کلاینت‌های SSH اندروید است که پشتیبانی از تب را ارائه داده و همچنین کاربران می‌توانند اتصالات را به کمک برچسب‌ها سازماندهی کنند. پشتیبانی از تشخیص خودکار سیستم عامل برای Raspberry Pi OS و اوبونتو، از دیگر قابلیت‌های این برنامه است. پورت فورواردینگ برای کلاینت‌های پویا، ریموت و محلی، علاوه بر الگوریتم‌های رمزنگاری مانند chahca20-poly1305 ،ed25519 و ECDSA، از دیگر ویژگی‌های مهمی است که در این برنامه SSH اندروید وجود دارد.

می‌توانید Termius را در دو نسخه مختلف دانلود و استفاده کنید. یکی از این نسخه‌ها رایگان بوده و بدون نیاز به صرف هزینه، قابل دسترسی و استفاده است. نسخه دیگر، اشتراکی بوده و می‌توانید اشتراک‌های ماهانه یا سالانه برای آن خریداری کنید. اگر نسخه رایگان را انتخاب می‌کنید، لازم است بدانید که بسیاری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته آن قفل بوده و اجازه دسترسی به آن را ندارید. البته نسخه رایگان یک مزیت اساسی دارد و آن، عدم نمایش تبلیغات است. در نسخه اشتراکی می‌توانید برخی قابلیت‌های مهم ازجمله امنیت ازطریق اثر انگشت، تب‌های ترمینال، یکپارچه سازی AWS EC2 و پشتیبانی از SFTP را دریافت کنید.

مزایا و معایب برنامه Termius

برای درک بهتر محبوبیت برنامه SSH اندروید Termius لازم است با نقاط ضعف و قوت آن آشنایی داشته باشید. از مهمترین مزایا و معایب این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دانلود اپلیکیشن Termius از گوگل پلی

مزایا

  • دارای یک رابط کاربری ساده و بسیار کاربرپسند
  • امکان ایجاد یک گروه از طرح تم‌ها توسط کاربران
  • امکان اجرای حالت Dark Mode در برنامه
  • پشتیبانی از تم‌ها و فونت‌های مختلف و جذاب
  • امکان استفاده از برچسب‌‌ها برای سازماندهی اتصالات در برنامه Termius
  • عدم نمایش تبلیغات در برنامه، حتی در نسخه رایگان
  • امکان استفاده از گزینه احراز هویت دو مرحله‌ای در حساب‌های کاربری پریمیوم

معایب

  • با وجود آن که این نرم افزار رایگان است، اما به صورت منبع باز طراحی نشده است.

می‌بینیم که به نسبت مزایای زیاد Termius، این برنامه نقطه ضعف‌های بسیار محدودی دارد. به همین دلیل است که می‌توان آن را به عنوان محبوب‌ترین گزینه در بین انواع برنامه‌های SSH اندروید نام برد.

برنامه Royal TSD (غیر رایگان)

یکی دیگر از گزینه‌های کلاینت SSH اندروید برجسته، برنامه Royal TSD است. این برنامه دسترسی آسان و امن به سیستم‌های از راه دور را با امکان دسترسی کاربر به اسناد Royal TS/X فراهم می‌کند. ازآنجایی که این برنامه به صورت چند پلتفرمی طراحی شده، کاربران امکان جابجایی بین چند سیستم عامل را دارند. می‌توانید فایل‌ها را به راحتی از Google Drive، OneDrive یا هر ارائه دهنده فضای ابری دیگری باز کرده و همچنین آن‌ها را از طریق USB یا ایمیل انتقال دهید که به این ترتیب، دیگر به اتصال به دسکتاپ از راه دور نیازی ندارید.

در Royal TSD از برنامه‌های ثالث برای ایجاد اتصال SSH به دستگاه‌های ریموت استفاده می‌شود که مزیت بیشتری برای شما به عنوان کاربر دارد. مزیت اصلی این ویژگی آن است که اکثر این برنامه‌ها، گواهینامه‌های ورود از پیش پیکربندی شده را منتقل کرده و درنتیجه می‌توان به طور خودکار به هاست‌های ریموت وارد شد. همچنین به عنوان کاربر می‌توانید تمام پارامترهای ارسال به این برنامه‌ها را پیکربندی کنید. برنامه Royal TSD به بهترین شکل طراحی شده تا نیاز به دسترسی به سیستم‌های ریموت با پروتکل‌های مختلف را فراهم کند.

برای این برنامه SSH اندروید دو نسخه مختلف طراحی شده که شامل نسخه‌های Lite و کامل است. برای نسخه full edition باید تقریباً ۷ دلار هزینه کنید تا دسترسی‌های کامل به تمام اتصالات مدیریتی را برایتان فراهم کند. همچنین می‌توانید اسکریپت‌های PowerShell را به صورت همزمان روی چند دستگاه ریموت اجرا کنید. این اسکریپت امکان دسترسی به عملکرد جستجوی سریع یا Quick search را برای شما فراهم کرده و با اجرای آن، نتایج به صورت متن یا جدول نمایش داده می‌شود. نسخه کامل عملکرد ترتیب گروه و ستون را نیز ارائه می‌دهد.

ویژگی‌ها و عملکردهایی که در نسخه Lite ارائه می‌شود، کمی متفاوت‌تر هستند. در این نسخه تنها می‌توان اتصالات از راه دور را راه‌اندازی کرد. با استفاده برنامه بصورت متصل با سرور Royal، می‌توانید گزارش رویدادها را بررسی کرده، مدیریت ماشین‌های مجازی را انجام داده و حتی سرویس‌ها را ریستارت کنید. از آنجایی که در Royal STD از یک رابط کاربری عالی و ساده استفاده شده و می‌توانید تنها با یک کلیک به همه چیز دسترسی داشته باشید، با استفاده از این برنامه تا حد زیادی در زمان و انرژی شما صرفه‌جویی می‎‌شود. همچنین به کمک آن می‌توانید دستورات همزمان را روی چندین سیستم اجرا کنید. از دیگر مزایا و ویژگی‌های Royal STD که تنها در برخی از برنامه‌های SSH اندروید ارائه می‌شود، پشتیبانی از چندین اتصال مختلف ترمینال است.

دانلود اپلیکیشن Royal TSD از گوگل پلی

مزایا و معایب برنامه Royal TSD

بیایید مزایا و معایب اصلی Royal TSD را به عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهاد شده در بین برنامه‌های SSH اندروید بررسی کنیم.

مزایا

  • بروزرسانی مداوم و منظم برنامه
  • ارائه زبانه‌ها (Tabs) در رابط کاربری
  • طراحی به عنوان یک اپلیکیشن چند پلتفرمی
  • ارائه قابلیت مدیریت گواهینامه‌ها
  • یک نرم افزار تجاری با ارائه گزینه‌های شخصی‌سازی عمیق

معایب

  • مهمترین نقطه ضعف این برنامه آن است که احتمالاً برای کاربرانی که اولین بار از آن استفاده می‌کنند، پیچیده به نظر می‌رسد.

برنامه GSW ConnectBot (استفاده رایگان ۳۰ روزه)

برنامه GSW ConnectBot از قوی‌ترین، کاربردی‌ترین و ساده‌ترین کلاینت‌های SSH اندروید است. این اپلیکیشن به شکلی طراحی شده که بتوان برای محیط‌های اداری و صنعتی از آن استفاده کرد. البته بیشترین کاربرد این برنامه برای محیط‌های صنعتی است و بصورت آزمایشی روی برخی بارکدخوان‌های تفنگی مختلف اجرا می‌شود. به محض استفاده از این برنامه، متوجه رابط کاربری ساده و کاربری آن می‌شوید که از برنامه محبوب ConnectBot برگرفته شده است.

براساس گزارش‌های نصب، برنامه GSW ConnectBot قابل اعتمادترین و امن‌ترین کلاینت SSH برای اندروید است که اغلب افراد حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. دلیل اصلی امنیت بالای این برنامه، پشتیبانی ۲۴/۷ توسط تیمی حرفه‌ای از تکنسین‌های ماهر و متخصص است. علاوه بر این پشتیبانی، در این اپلیکیشن از قوی‌ترین سیستم رمزگذاری موجود برای کلاینت SSH اندروید استفاده شده است که امنیت را در سطح بالاتری فراهم می‌کند. ویژگی‌ها و قابلیت‌های قوی و قابل توجه این برنامه، باعث شده تا برای کاربردهای صنعتی یک انتخاب عالی باشد. سازگاری با هاست‌های مختلف، از دیگر ویژگی‌های مهم این برنامه است.

همچنین در GSW ConnectBot می‌توانید میانبرهای میزبان را پیکربندی کنید، که این ویژگی باعث می‌شود امکان راه‌اندازی برنامه در حالت قفل صفحه مطابق با محیط کاری موردنیاز، فراهم شود. همه این قابلیت‌ها در کنار عدم نیاز به اتصال اینترنت در اغلب قابلیت‌های مدیریتی، این اپلیکیشن را به انتخابی عالی برای SSH اندروید تبدیل می‌کند. عدم نیاز به اتصال اینترنت در این قابلیت‌ها، امکان تبادل اطلاعات با برنامه‌های مجزا را بدون هزیچ هزینه‌ای فراهم می‌کند. تیم توسعه برنامه GSW ConnectBot این نرم افزار را به طور منظم بروزرسانی کرده و به شما به عنوان کاربر اطمینان می‌دهد که از الگوریتم رمزنگاری آسیب‌پذیر استفاده نمی‌کنید.

دانلود اپلیکیشن GSW ConnectBot از گوگل پلی

مزایا و معایب برنامه GSW ConnectBot

این برنامه نیز درست مانند هر اپلیکیشن دیگری که برای SSH اندروید طراحی شده دارای مزایا و معایب خاصی است.

مزایا

  • امکان اجرای چندین جلسه (session) به طور همزمان
  • امکان پیکربندی اندازه صفحه نمایش توسط کاربر
  • ارائه گزینه‌های پیکربندی پیشرفته
  • پشتیبانی توسط تیم قوی و فعال از تکنسین‌های حرفه‌ای در GSW ConnectBot
  • برآورده کردن الزامات کاربری صنعتی و تجاری
  • شناخه شده به عنوان امن‌ترین کلاینت SSH اندروید در سطح جهان
  • ارائه یک نسخه آزمایشی رایگان ۳۰ روزه
  • امکان استفاده از ویژگی ورود خودکار درصورت استفاده همزمان با سرور شرکت

معایب

  • هزینه بالای برنامه و مناسب بودن برای شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ

هزینه‌ای که برای استفاده از این برنامه در نظر گرفته شده، از ۷ تا ۷۵۰۰ دلار براساس نیاز کاربر متغیر است و معمولاً صرف چنین هزینه‌هایی برای شرکت‌های کوچکتر و کاربردهای محدودتر، منطقی نیست.

اپلیکیشن ConnectBot

یکی دیگر از کلاینت‌های شناخته شده SSH اندروید برنامه ConnectBot است. این برنامه به صورت متن باز طراحی شده و کد منبع آن در برنامه GitHub موجود است. به دلیل طراحی منبع باز، استفاده از این برنامه رایگان است. همچنین در این برنامه هیچ تبلیغاتی نمایش داده نشده و قابلیت‌های مختلف آن به پرداخت‌های درون برنامه‌ای نیاز ندارد. بهترین ویژگی این برنامه آن است که مجموعه گسترده‌ای از قابلیت‌های مختلف را ارائه می‌دهد که به راحتی می‌توانید آن‌ها را تنظیم کرده و سفارشی کنید. برنامه ConnectBot طوری طراحی شده که قادر است تا هر دستگاه اندرویدی را به یک کلاینت secure shell ساده و امن تبدیل کند که روند اتصال سرور از راه دور را ساده و سریع‌تر کند.

این برنامه برای مدت طولانی بروزسانی‌های منظمی را دریافت نکرده بود، اما حالا با تلاش برای توسعه و احیای نرم‌افزار تیم پشتیبانی آن نسخه جدیدی را ارائه کرده‌اند.

همچنین در این برنامه برای سفارشی‌سازی گزینه‌های متعددی در زمان ایجاد میزبان SSH خواهید داشت که به کمک آن‌ها می‌توانید اندازه فونت را تغییر داده، دکمه‌های صفحه کلید را پیکربندی کرده و عوامل تأیید SSH را سفارشی سازی کنید. همچنین به عنوان کاربر می‌توانید با گزینه‌های متعدد دسترسی که در این برنامه ارائه شده، به control key ،function key و arrow key دسترسی داشته باشید. این برنامه معمولاً بیشتر به دلیل امکان مدیریت کلیدهای عمومی شناخته شده است. اگرچه برنامه ConnectBot ویژگی‌های متعدد و جذابی مانند Termius را ارائه نمی‌دهد، اما به دلیل آن که کاملاً رایگان است، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

دانلود اپلیکیشن ConnectBot از گوگل پلی

مزایا و معایب ConnectBot

اگر می‌خواهید از ConnectBot استفاده کنید، بهتر است نقاط ضعف و قوت آن را بشناسید.

مزایا

  • طراحی منبع باز و امکان دسترسی رایگان
  • امکان سفارشی سازی عمیق
  • بروزرسانی برنامه توسط تیم پشتیبانی

معایب

  • سادگی برنامه و عدم ارائه برخی ویژگی‌های پیشرفته

با وجود مزایای متعددی که در برنامه ConnectBot وجود دارد، اما این برنامه به دلیل سادگی بیش از حد طراحی و عدم ارائه ویژگی‌های پیشرفته، با مشکلاتی مواجه است.

برنامه Far Commander

یکی از اولین نکاتی که درباره برنامه Far Commander جلب توجه می‌کند، سادگی استفاده از آن است که این برنامه را به انتخابی عالی برای اغلب افراد به خصوص افراد تازه‌کار تبدیل می‌کند. در این برنامه امکان ایجاد دستورات خاص فراهم شده که می‌توانید آن‌ها را براساس نیاز دسته‌بندی کنید. این برنامه رایگان بوده و حین استفاده از آن، تبلیغاتی نمایش داده نمی‌شود. البته برای استفاده از برخی قابلیت‌های برنامه باید پرداخت‌های درون برنامه‌ای انجام دهید.

در برنامه Far Commander می‌توانید سرورهای SSH را در دسته‌بندی‌های مختلف برچسب‌گذاری کنید. همان‌طور که گفتیم، استفاده از این برنامه بسیار ساده بوده و اغلب قابلیت‌های آن تنها با یک کلیک قابل دسترسی هستند. به این ترتیب می‌توانید به راحتی و به شکل همزمان از دستورات پیش‌فرض در چندین session از SSH استفاده کنید. امکان دسترسی به Raspberry Pie ،Linux Server یا سایر دستگاه‌های خانگی با این اپلیکیشن وجود دارد. برای استفاده از برنامه Far Commander به اتصال اینترنت نیاز دارید تا بتوان به سرورها متصل شد.

دانلود اپلیکیشن Far Commander از گوگل پلی

مزایا و معایب برنامه Far Commander

استفاده از Far Commander به‌عنوان یک برنامه SSH اندروید مزایای زیادی دارد. از مهمترین مزیت‌های آن، می‌توان به امکان تهیه نسخه پشتیبان از تمام دسته‌های سرورهای SSH و دستورهای سفارشی، پیکربندی‌ها و حتی اطلاعات سرور، اشاره کرد. مزایا و معایب اساسی این برنامه را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

مزایا

  • کاربری ساده حتی برای افراد مبتدی
  • دارای ویژگی تهیه نسخه‌های پشتیبان
  • امکان دسترسی ساده به ماشین‌های مختلف
  • امکان شخصی سازی دستورات SSH با دسته‌بندی و تخصیص برچسب‌ها
  • امکان دسترسی فوری به اتصالات استفاده
  • امکان تغییر اندازه متن ترمینال
  • ارائه بروزرسانی‌های منظم و مداوم

معایب

  • عدم ارائه قابلیت‌های پیشرفته

اپلیکیشن Mobile SSH

اگر به دنبال یک برنامه SSH اندروید با کاربری ساده هستید، برنامه Mobile SSH را دانلود کنید. اگرچه این برنامه از نظر ارائه تجربه کاربری عالی بر دیگر برنامه‌های معرفی شده برتری ندارد، اما از بسیاری جهات به عنوان کلاینت SSH در دنیا محبوبیت دارد. این برنامه از RSA  پشتیبانی می‌کند.

می‌توانید برنامه MobileSSH را در دو نسخه دانلود و استفاده کنید. نسخه پایه یا رایگان این برنامه، با تبلیغات همراه بوده و برخی ویژگی‌های کاربردی ازجمله پشتیبانی همزمان از چندین session برای SSH، قفل شده که دسترسی به آن‌ها تنها با پرداخت‌های درون برنامه‌ای امکان‌پذیر است. نسخه پیشرفته برنامه را می‌توانید ازطریق Paly Store دانلود کرده و به قابلیت‌های حرفه‌ای برنامه دسترسی داشته باشید. در نسخه پیشرفته، یک رابط بصری جذاب دارید که برخی گزینه‌های پیکربندی را نیز ارائه می‌دهد.

دانلود اپلیکیشن MobileSSH از گوگل پلی

مزایا و معایب MobileSSH

مهمترین مزایا و معایب این برنامه شامل موارد زیر است:

مزایا

  • کاربری ساده برنامه
  • ارائه ویژگی‌های پیشرفته در نسخه Pro

معایب

  • عدم ارائه برخی قابلیت‌های پیشرفته
  • فاقد گزینه‌هایی برای پیکربندی

برنامه Termux

Termux یکی از جامع‌ترین برنامه‌های SSH اندروید است که گزینه‌های اتصال قابل توجهی را ارائه می‌دهد. این برنامه، شبیه‌ساز ترمینال اندرویدی و یک برنامه محیط لینوکس است که بدون نیاز به روت کردن گوشی، می‌توانید از آن استفاده کنید. پس از نصب Termux، دستور زیر را اجرا کنید:

apt install inetutils

اجرای این دستور، امکان استفاده از SSH ،Telnet و RLogin را فراهم می‌کند. در این برنامه، از ساده‌ترین اصول تا پیشرفته‌ترین قابلیت‌ها را می‌توانید دریافت کنید. مزیت اساسی این است که استفاده از آن رایگان بوده و در حین استفاده، تبلیغات درون برنامه‌ای در آن به نمایش درنمی‌آید. همچنین برای دسترسی به قابلیت‌های مختلف، نیازی به پرداخت درون برنامه‌ای ندارید و تمام ویژگی‌‌ها به صورت رایگان در دسترس هستند. برای نصب پکیج‌های پایه بیشتر، باید از APT package manager استفاده کنید.

یکی از مهمترین دلایل محبوبیت این برنامه به نسبت سایر برنامه‌های SSH اندروید آن است که از مجموعه پکیج‌های جامع لینوکس پشتیبانی می‌کند. پس از آن که برنامه Termux را نصب کردید، به Linux shell دسترسی دارید که امکان اضافه، انتقال یا حذف پکیج‌های داخلی را برایتان فراهم می‌کند. همچنین در زمان استفاده از این برنامه، تجربه کاربری مشابه استفاده از کامپیوتر را خواهید داشت. به این ترتیب، اتصال به سرور مشابه یک کامپیوتر بوده و می‌توانید از کل توانایی خط فرمان استفاده کنید.

علاوه‌بر توانایی Termux به عنوان یک SSH اندروید و امکان اتصال، این برنامه با دسترسی به Android shell امکان اجرای مستقیم دستورات لینوکس را فراهم می‌کند. امکان سازگاری و همگام‌سازی با ابزارهای مختلف خط فرمان، کامپایلرها و زبان‌های فرمان، از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این برنامه است.

دانلود اپلیکیشن Termux از گوگل پلی

دانلود اپلیکیشن Termux از کافه بازار

نقاط ضعف و قوت برنامه Termux

برنامه Termux یکی از گزینه‌های عالی SSH اندروید است. این برنامه در کنار تمام مزایا و ویژگی‌های پیشرفته‌ای که دارد، ممکن است با معایبی نیز همراه باشد که عبارتند از:

مزایا

  • ارائه طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های مهم و پایه در کنار ویژگی‌های پیشرفته
  • استفاده راحت برای کاربران لینوکس
  • ارائه گزینه‌های پیکربندی گسترده
  • امنیت بالا به دلیل دسترسی به سرورهای ریموت از طریق OpenSSH
  • دسترسی به آخرین نسخه‌های Python ،Perl و Ruby
  • پشتیبانی از میانبرهای صفحه کلید و تمام عملکردهای ماوس

معایب

  • راحتی کمتر کاربر با رابط خط فرمان و دستورات
  • نیاز به دانش اولیه Linux shell

اپلیکیشن SerialBot

یکی دیگر از گزینه‌های ساده برای SSH اندروید برنامه SerialBot است. در اغلب مواقع، می‌توانید از SerialBot برای اتصال به تجهیزات صنعتی و پورت‌های کنسول روتر از جمله به واسطه اتصال RS232 استفاده کنید. این برنامه توسط یکی از شرکت‌های جهانی ارائه شیوه‌های ارتباطی مبتنی‌بر فضای ابری، یعنی شرکت Cloudstore ساخته شده است.

دانلود اپلیکیشن SerialBot از گوگل پلی

مزایا و معایب برنامه SerialBot

برای آشنایی بیشتر با برنامه SerialBot مهم است که مزایا و معایب این برنامه را بشناسید.

مزایا

  • بهینه سازی برنامه برای استفاده از آداپتور Airconsole
  • اتصال SerialBot از طریق بلوتوث
  • امکان اتصال به کنسول روترها و سوییچ‌های متصل شده از طریق پورت سریال RS232

معایب

  • از کار افتادن گاه به گاه برنامه
  • عدم به روزرسانی منظم برنامه SerialBot

جمع‌بندی

در این مطلب محبوب‌ترین برنامه‌های کلاینت SSH اندروید را به شما معرفی کردیم. هر یک از این برنامه‌ها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود بوده و امکانات متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهند. اغلب این برنامه‌های SSH برای اندروید دارای رابط کاربری ساده هستند که بتوانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. همچنین بیشتر آن‌ها در دو نسخه رایگان و پولی ارائه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir