مقالات

وب سرور Tengine چیست؟ + مقایسه با آپاچی، Nginx و وب سرورهای مشابه

وب سرور تنجین چیست و‌ چرا به یک رقیب اصلی برای آپاچی، Nginx و وب سرورهای مشابه تبدیل شده است؟ ویژگی‌های مهم وب سرور Tengine چیست و‌ چه مزایایی دارد؟ در‌ این مقاله به بررسی پاسخ این سؤالات و‌ موارد مهم دیگری از جمله نحوه کار، ساختار معماری، بهبود عملکرد و مقایسه با سایر وب‌سرورها خواهیم پرداخت.

تنجین (Tengine) یک نرم‌افزار وب سرور قدرتمند است که موج جدیدی را در دنیای میزبانی وب ایجاد کرد. این وب سرور از Nginx مشتق شده، اما با مجموعه قابل‌توجهی از ویژگی‌های پیشرفته، به انتخابی عالی برای بسیاری از وب‌سایت‌ها تبدیل شده است.

وب سرور تنجین چیست؟

اگر به دنبال یکی از بهترین وب سرورهای منبع‌باز و‌ رایگان هستید، می‌توانید بررسی کنید که وب سرور تنجین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. پروژه وب سرور Tengine توسط یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجارت الکترونیک جهان، یعنی کمپانی علی‌بابا و برای پلتفرم فروش آنلاین چینی تائوبائو استارت زده شد. این پروژه از ابتدا مبتنی بر وب سرور Nginx طراحی شد، اما به‌خوبی برای پاسخگویی به نیاز وب‌سایت‌های با ترافیک بالا و عملکرد پیشرفته، ارتقا یافته است. پشتیبانی تمام ویژگی‌های Nginx در تنجین وجود داشته و علاوه بر این، ویژگی‌های دیگری از جمله بارگذاری پویای ماژول، ارتقای قابلیت‌های پروکسی معکوس و همچنین الگوریتم‌های پیشرفته لود بالانسینگ را ارائه می‌دهد.

کمپانی Alibaba وب سرور Tengine را اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد. سؤال اصلی اینجاست که با وجود شباهت با Nginx، دلیل طراحی وب سرور tengine چیست و‌ چرا ایجاد شد؟ هدف اصلی از این پروژه، ایجاد یک وب سرور با قابلیت مدیریت حجم بسیار بالایی از ترافیک در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک علی بابا و البته حفظ عملکرد و ثبات بالا بود. از سال ۲۰۱۱ ‌ که این وب سرور منتشر شده، تاکنون به طور‌ مداوم توسط توسعه‌دهندگان از سراسر دنیا بهبود پیدا کرده و توسط وب‌سایت‌های معتبر و پربازدیدی در جهان استفاده می‌شود. دلیل اصلی گسترش کاربرد این وب سرور توان، انعطاف‌پذیری و عملکرد سطح بالای آن است.

اهمیت وب سرور Tengine در وب هاستینگ

در پاسخ به این سؤال که در وب هاستینگ نقش وب سرور تنجین چیست می‌توان به کارایی و مقیاس‌پذیری بالای آن اشاره کرد. ازآنجایی‌که تنجین قادر است تا هزاران اتصال هم‌زمان را با مصرف کمترین میزان حافظه مدیریت کند، به انتخابی مطمئن برای وب‌سایت‌های با آمار بازدید بالا تبدیل می‌شود. به لطف ویژگی‌های پیشرفته این وب سرور، مانند بارگذاری پویای ماژول و لود بالانسینگ، سطح بالایی از انعطاف‌پذیری و کارایی در مدیریت ترافیک وب فراهم می‌شود.

همچنین به لطف ماهیت منبع‌باز این پلتفرم، جامعه گسترده‌ای از توسعه‌دهندگان به طور مرتب آن را ارتقا و بهبود داده و به‌این‌ترتیب، مطمئن خواهید بود که همواره به جدیدترین فناوری‌های وب سرور دسترسی دارید. چه صاحب یک وبلاگ کوچک باشید و چه یک پلتفرم گسترده تجارت الکترونیک را مدیریت می‌کنید، وب سرور Tengine راه‌حلی قدرتمند و مقیاس‌پذیر برای برطرف‌کردن نیازهای میزبانی وب در اختیار شما قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: وب سرور چیست؟

نحوه کار وب سرور Tengine

همان‌طور که در پاسخ به این سؤال که وب سرور Tengine چیست بررسی کردیم، این وب سرور به‌صورت مبتنی بر Nginx ساخته شده و‌ به همین دلیل، بر اساس یک معماری رویدادمحور یا event-driven، ناهمزمان (asynchronous) و non-blocking عمل می‌کند. با استفاده از چنین ساختار معماری، تنجین برخلاف سایر وب سرورها می‌تواند چندین اتصال هم‌زمان را بدون ایجاد پراسس یا ترِد جدید برای هر درخواست، مدیریت کند. اما در عوض از تعداد کمی از پراسس‌های وُرکر برای مدیریت درخواست‌ها بهره می‌برد. این معماری به بهبود عملکرد و بالابردن سطح مقیاس‌پذیری وب سرور کمک کرده و باعث می‌شود تا حتی در بارهای کاری سنگین در وب‌سایت، همچنان عملکرد خوبی ارائه شود.

روش کار این وب سرور، به این صورت است که با ورود یک درخواست، تنجین نوع درخواست (HTTP یا HTTPS و …) را مشخص کرده و بر همین اساس، آن را پردازش می‌کند. در Tengine از یک رویکرد ماژولار استفاده می‌شود که توانایی مدیریت جنبه‌های مختلف یک درخواست را دارد. جوانب مختلف درخواست‌ها ممکن است شامل تجزیه هدرهای HTTP، پردازش اسکریپت‌های PHP یا ارائه فایل‌های استاتیک باشد. با اطلاع از این که روش کار وب سرور تنجین چیست حالا می‌توانیم ساختار معماری آن را بررسی کنیم.

معماری وب سرور تنجین

شباهت زیادی بین معماری تنجین و Nginx وجود دارد، اما تفاوت‌های اساسی و پیشرفت‌های محسوسی هم در Tengine دیده می‌شود. معماری تنجین شامل یک پراسس یا به عبارتی فرایند مَستر و چندین پراسس وُرکر است. فرایند مستر، فرایندهای فرعی را که وظیفه مدیریت درخواست‌ها را دارند، مدیریت می‌کند. همچنین در معماری این وب سرور از چندین مؤلفه کلیدی از جمله ماژول‌های رویداد، کنترل‌کننده فاز و برخی فیلترهای خروجی استفاده شده است. وظیفه هریک از این ماژول‌ها، به‌صورت زیر است:

  • ماژول رویداد برای مدیریت رویدادهایی مانند خواندن یا نوشتن در یک سوکت شبکه
  • ماژول کنترل‌کننده فاز برای پردازش مراحل مختلف درخواست
  • فیلترهای خروجی برای تغییر پاسخ قبل از ارسال به کلاینت

حالا که می‌دانیم معماری و‌ روش کار وب سرور تنجین چیست می‌توانیم بهتر ویژگی و قابلیت‌های این وب سرور را بررسی کنیم.

قابلیت‌های کلیدی وب سرور Tengine چیست؟

قبل از آن که ببینیم ویژگی‌های پیشرفته و‌ متمایز وب سرور تنجین چیست بهتر است با معرفی قابلیت‌های اساسی آن شروع کنیم. وب سرور Tengine تمام ویژگی‌های Nginx را در‌ کنار چند قابلیت اضافی ارائه می‌دهد. مهم‌ترین قابلیت‌های کلیدی این وب سرور عبارت‌اند از:

قابلیت بارگذاری پویا ماژول

با این ویژگی، تنجین می‌تواند ماژول‌ها را به‌صورت پویا در زمان اجرا بارگذاری کند. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به ریستارت سرور، قابلیت‌هایی را اضافه یا حذف کنید.

لود بالانسینگ پیشرفته

در وب سرور تنجین به چندین الگوریتم متعادل‌سازی بار پیشرفته مانند هش کردن مداوم و ماندگاری session دسترسی دارید. این ویژگی برای توزیع یکنواخت ترافیک و بهبود عملکرد مفید است.

پروکسی معکوس پیشرفته

ویژگی‌ پروکسی معکوس Tengine به شکلی پیشرفته‌تر از Nginx عمل می‌کند. این ویژگی به لطف پشتیبانی از WebSocket، اتصالات keep-alive و … امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: NGINX چیست؟

ویژگی و قابلیت‌های پیشرفته Tengine

علاوه بر ویژگی‌های کلیدی ذکر شده در بالا که برای یک وب سرور لازم است، برخی موارد پیشرفته هم در Tengine ارائه می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌هایی که نشان می‌دهد دلیل تمایز وب سرور Tengine چیست عبارت‌اند از:

  • پشتیبانی از HTTP/2؛ یک نسخه دیگر از پروتکل HTTP با بهبودهای قابل توجه در عملکرد
  • پشتیبانی از DTrace؛ یک ابزار قدرتمند تجزیه‌وتحلیل عملکرد و عیب‌یابی
  • برخی پیشرفت‌های امنیتی شامل شناسایی و محافظت خودکار در برابر حملات DDoS
  • پشتیبانی از HTTP/2 و SPDY برای بهبود عملکرد برنامه‌های وب از طریق کاهش تأخیر و فعال‌کردن چندین تبادل هم‌زمان در یک اتصال
  • گزینه‌های بافر انعطاف‌پذیر برای بافر کردن درخواست کلاینت با امکان مشخص‌کردن تعداد و اندازه بافرهای مورداستفاده در هنگام خواندن درخواست مشتری و‌ ذخیره بافرها در حافظه
  • قابلیت Request Body Deponing برای کنترل زمان ارسال بادی درخواست به بک‌اند برای ذخیره اتصال و کاهش تعداد کال‌های سیستم شبکه با بک‌اِند
  • بافر درخواست پروکسی برای تعیین ذخیره یا عدم ذخیره بادی به صورت بافر روی دیسک. اگر این ویژگی غیر فعال شود، بادی درخواستی در حافظه ذخیره شده و پس از آنکه تنجین مقدار داده بیش از میزان مشخص شده را دریافت کرد، به بک‌اند ارسال می‌شود. این قابلیت از ورودی و خروجی بیش از حد به دیسک برای درخواست‌های بادی حجیم جلوگیری می‌کند.
  • ویژگی مدیریت ETag قابل‌تنظیم برای کنترل پاک‌کردن فیلد هدر پاسخ “ETag” توسط ماژول gzip. این ویژگی‌ در برخی از سناریو‌های خاص کشینگ کاربرد دارد.

مزایای منحصربه‌فرد Tengine

وب سرور Tengine تمام مزایا و نقاط قوت Nginx را ارائه می‌دهد، اما در‌ کنار آن برخی مزایای خاص خود را نیز دارد. بیایید ببینیم مهم‌ترین مزایای وب سرور تنجین چیست و نقاط قوتی را ارائه می‌دهد.

عملکرد و مقیاس‌پذیری

درست مانند وب سرور Nginx، تنجین نیز به دلیل سطح بالای کیفیت عملکرد و مقیاس‌پذیری شناخته می‌شود. امکان ایجاد هزاران اتصال هم‌زمان با حداقل استفاده از حافظه، مهم‌ترین مزیتی است که باعث می‌شود تا بتوان از این وب سرور برای وب‌سایت‌های با آمار بالای بازدید استفاده کرد.

 ارائه قابلیت‌های پیشرفته

قابلیت‌های پیشرفته تنجین مانند بارگذاری پویای ماژول، الگوریتم‌های پیشرفته لود بالانسینگ و پروکسی معکوس بهبود یافته، به انعطاف‌پذیری و کارایی بیشتر این وب سرور‌ در مدیریت ترافیک کمک می‌کنند. این ویژگی‌ها Nginx وجود ندارد.

 ویژگی‌های امنیتی ارتقا یافته

یکی دیگر از مزایای اساسی Tengine شامل قابلیت‌های بهبودیافته امنیتی مانند شناسایی و محافظت خودکار در برابر حملات DDoS است که اطمینان بیشتری به کاربران وب سرور می‌دهد.

طراحی منبع‌باز و پشتیبانی گسترده

همان‌طور که می‌دانید، وب سرور Tengine به‌صورت Open Source طراحی شده و دارای پشتیبانی یک جامعه گسترده از توسعه‌دهندگان است که در توسعه و بهبود مداوم آن نقش دارند. این ویژگی، تکامل و بهبود مداوم وب سرور تنجین را تضمین می‌کند.

معایب وب سرور Tengine چیست؟

حالا که با مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های متمایز Tengine آشنا شدیم، بهتر است بدانیم که نقاط ضعف وب سرور Tengine چیست و چه معایبی هم دارد. برخی از مهم‌ترین نقطه‌ضعف‌های این وب سرور عبارت‌اند از:

پیچیدگی کاربری

اگرچه ویژگی‌های پیشرفته Tengine یک مزیت بزرگ هستند، اما می‌توانند به پیچیدگی استفاده از این وب سرور منجر شده و روند پیکربندی و مدیریت آن را نسبت به وب سرورهای ساده‌تر دیگر سخت کند.

کمتر شناخته شده

متأسفانه، وب سرور Tengine به‌اندازه وب سرورهای دیگر مانند Nginx یا Apache شناخته شده و پرکاربرد نیست. این مسئله باعث می‌شود تا منابع محدودتری برای عیب‌یابی و پشتیبانی این وب سرور در دسترس باشد.

 مشکلات سازگاری

وب سرور Tengine از Nginx مشتق شده، اما ممکن است مشکلات سازگاری با برخی از ماژول‌های Nginx در آن وجود داشته باشد. تنجین از تمامی قابلیت‌های Nginx پشتیبانی می‌کند، اما مشکل سازگاری باعث می‌شود تا برخی از ماژول‌های Nginx، در تنجین طبق انتظار کار نکنند.

محدودیت مستندات کاربری

اگرچه وب سرور تنجین از مستندات خوبی برخوردار است، اما از نظر جزئیات مستندات در سطحی پایین‌تر از سایر وب‌سرورهای پرکاربردتر قرار می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود شروع کار با Tengine برای کاربران جدید پیچیده‌تر باشد.

مزایا و معایب وب سرور تنجین در یک نگاه

قبل از این به طور کامل دیدیم که مزایا و‌ معایب وب سرور تنجین چیست و این وب سرور چه نقاط ضعف و قوتی دارد. در‌ جدول زیر، مهم‌ترین مزایا و معایب این وب سرور را می‌توانید به‌طورکلی بررسی کنید.

مزایای استفاده از Tengine معایب استفاده از Tengine
کارآمدی و مقیاس‌پذیری بالا برای مدیریت هزاران اتصال هم‌زمان با حداقل حافظه پیچیدگی کاربری به دلیل ویژگی‌های پیشرفته و ایجاد چالش‌هایی در پیکربندی و مدیریت
ارائه عملکردهای پیشرفته مانند بارگذاری پویا ماژول، الگوریتم‌های پیشرفته لود بالانسینگ و قابلیت‌های پیشرفته پروکسی معکوس کمتر شناخته شده بودن تنجین در مقایسه با سایر وب سرورها مانند Nginx یا Apache و دسترسی به منابع کمتر برای رفع مشکلات و پشتیبانی
ویژگی‌های ارتقا یافته امنیتی مانند شناسایی و محافظت خودکار در برابر حملات DDoS به‌عنوان یک وب سرور امن مشکلات احتمالی سازگاری با برخی از ماژول‌های Nginx
طراحی منبع‌باز با جامعه‌ای قوی از توسعه‌دهندگان برای اطمینان از تکامل و بهبود مستمر عدم ارائه مستندات پشتیبانی دقیق و گسترده به‌اندازه سرورهای وب معتبرتر و ایجاد چالش‌هایی برای کاربران جدید
پشتیبانی از پروتکل‌های HTTP/2 و SPDY با کاهش تأخیر و فعال‌کردن چندین تبادل هم‌زمان در یک اتصال برای بهبود عملکرد نیاز به منابع بیشتری برای اجرای کارآمد در مقایسه با وب سرورهای سبک دیگر

همان‌طور که می‌دانید، وب سرور تنجین یک انتخاب پیشرفته و امن با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که مدیریت بهتر و کارآمد را در وب‌سایت‌های بزرگ فراهم می‌کند. بااین‌وجود، برخی نقاط ضعف در این وب سرور در مقایسه با گزینه‌های دیگر مانند Nginx و Apache وجود دارد. حالا که می‌دانیم مهم‌ترین مزایا و معایب وب سرور Tengine چیست راحت‌تر می‌توانیم درباره استفاده از آن تصمیم بگیریم.

بیشتر بخوانید: وب سرور آپاچی چیست؟

سازگاری و تطبیق‌پذیری Tengine

اگر بخواهیم بگوییم که مهم‌ترین ویژگی وب سرور تنجین چیست می‌توانیم به سازگاری و تطبیق‌پذیری بالای آن اشاره کنیم. این وب سرور به‌خوبی در محیط‌های مختلف از جمله لینوکس، ویندوز و‌ حتی پلتفرم‌های ابری قابل‌استفاده است. همچنین Tengine با CMSها یا سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف سازگاری داشته و گزینه خوب و منعطفی برای نیازهای مرتبط با میزبانی وب است. سازگاری تنجین را در ادامه بیشتر بررسی می‌کنیم.

Tengine در محیط‌های مختلف (لینوکس، ویندوز، ابر)

تطبیق‌پذیری تنجین در محیط‌های مختلف یک ویژگی اساسی و درخشان این وب سرور است. وب سرور Tengine با سیستم‌عامل‌های شبه یونیکس از جمله Linux و BSD سازگاری داشته و قابلیت کامپایل و اجرا روی ویندوز را دارد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل تفاوت‌های اساسی سیستم‌عامل‌ها، ممکن است تنجین با محدودیت‌هایی در هر یک همراه باشد.

وب سرور تنجین می‌تواند از منابع و قابلیت‌های سیستم در محیط‌های لینوکس به طور کامل استفاده کند. این ویژگی امکان ایجاد هزاران اتصال هم‌زمان با حداقل مصرف حافظه را فراهم می‌کند. همچنین در ویندوز می‌تواند همچنان از عملکرد بالایی برخوردار باشد، اما ممکن است به دلیل محدودیت‌های پشته شبکه ویندوز، ایجاد اتصالات متعدد هم‌زمان محدود شود. بااین‌وجود، تنجین هنوز هم یک انتخاب عالی برای سرورهای ویندوزی در مدیریت سطوح ترافیک متوسط است.

سطح بالای مقیاس‌پذیری و عملکرد Tengine آن را به یک انتخاب عالی در محیط‌های ابری از جمله در دیتاسنتر ابری تبدیل می‌کند. این وب سرور به‌راحتی می‌تواند سطوح ترافیک متغیر معمول اپلیکیشن‌های ابری را مدیریت کرده و ویژگی‌های پیشرفته آن به بهینه‌سازی استفاده از منابع در تنظیمات ابری کمک می‌کند. همه این سازگاری‌ها، به‌خوبی نشان می‌دهد که دلیل اهمیت استفاده از وب سرور Tengine چیست و چرا انتخابی ایده‌آل به شمار می‌رود.

سازگاری Tengine با CMSهای مختلف

سیستم‌های مدیریت محتوا یا همان CMSهای مختلف از دیگر مواردی هستند که سازگاری بالایی با وب سرور تنجین دارند. از Tengine می‌توانید به‌عنوان وب سرور در پلتفرم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا و‌ دروپال استفاده کنید. عملکرد عالی و مقیاس‌پذیری در سطح بالا، تنجین را به انتخابی عالی برای سایت‌های استفاده‌کننده از CMSها تبدیل می‌کند. ممکن است برایتان سؤال باشد که دلیل استفاده از وب سرور تنجین چیست و‌ چرا می‌گوییم که با این سیستم‌ها سازگاری دارد. دلیل این مسئله، در قابلیت‌های در دسترس شما مشخص می‌شود.

برای مثال، با استفاده از تنجین در وردپرس می‌توانید ارائه محتوای استاتیک مانند تصاویر، CSS و فایل‌های جاوا اسکریپت را مدیریت کرده و پردازش PHP را به یک اپلیکیشن سرور مجزا واگذار کنید. این روند، به بهبود قابل‌توجه عملکرد سایت وردپرسی کمک می‌کند.

به شکل مشابه، وب سرور Tengine می‌تواند در سایت‌های دروپال و جوملا نیز عملکرد عالی را ارائه داده و سطح بالایی از ترافیک را مدیریت می‌کند. همچنین ویژگی‌های پیشرفته آن مانند پروکسی معکوس پیشرفته و توزیع بار پیشرفته می‌تواند به بهینه‌سازی عملکرد سایت‌های CMS کمک کند. همه این موارد نشان می‌دهد که دلیل سازگاری بالای وب سرور Tengine چیست.

مقایسه وب سرور Tengine با Nginx ،Apache ،IIS و LiteSpeed

قبل از این گفتیم که وب سرور Tengine به یک رقیب اصلی برای وب سرورهای محبوب دیگر مانند Nginx ،Apache ،IIS و LiteSpeed تبدیل شده است. هر کدام از این وب سرورها، نقاط قوت منحصربه‌فرد و کاربردهای ایده‌آل خود را دارند. برای مثال، قابلیت مدیریت هم‌زمانی بالای Tengine آن را به یک رقیب قوی برای وب‌سایت‌های پربازدید تبدیل می‌کند، درحالی‌که Nginx به دلیل اکوسیستم ماژول قوی خود شناخته شده است. با نگاهی به جدول زیر می‌توانید بهتر متوجه شوید که شباهت‌های این موارد با وب سرور تنجین چیست و چه تفاوت‌هایی با هم دارند.

Tengine Nginx Apache IIS LiteSpeed
کارایی بهینه شده برای ایجاد اتصال‌های متعدد هم‌زمان با استفاده کم از حافظه و CPU بسیار کارآمد در ارائه محتوای استاتیک و قابلیت مدیریت هم‌زمانی بالا عملکرد قوی، منعطف و قابل‌تنظیم و معمولا نیاز به منابع بیشتر عملکرد خوب به‌خصوص در محیط ویندوز، کارآمدی پایین‌تر در ترافیک بالا در مقایسه با سایر موارد عملکرد در سطح بالا، طراحی شده برای انجام هزاران اتصال هم‌زمان با حداقل مصرف حافظه و استفاده از CPU
انعطاف‌پذیری پشتیبانی از اکثر ویژگی‌های Nginx و افزودن چندین ویژگی پیشرفته، بسیار انعطاف‌پذیر و قابل‌تنظیم بسیار انعطاف‌پذیر و قابل‌گسترش با ماژول‌های متنوع بسیار انعطاف‌پذیر با طراحی ماژولار و امکان اضافه‌کردن یا حذف ماژول‌ها در صورت نیاز انعطاف‌پذیری کمتر در مقایسه با سایر موارد اما امکان ادغام با سایر فناوری‌های مایکروسافت انعطاف‌پذیر با پشتیبانی از طیف گسترده‌ای  از ویژگی‌ها، از جمله سازگاری آپاچی
امنیت دارای ویژگی‌های امنیتی Nginx و افزودن برخی ویژگی‌های‌ امنیتی پیشرفته‌تر دارای سابقه امنیتی قوی و ارائه ویژگی‌های امنیتی مختلف سابقه امنیتی خوب و طیف گسترده‌ای از ماژول‌های امنیتی دارای ویژگی‌های امنیتی داخلی و امکان ادغام با قابلیت‌های امنیتی ویندوز دارای ویژگی‌های امنیتی قوی از جمله امکانات داخلی ضد DDoS
سادگی استفاده نیاز به دانش فنی بیشتر برای راه‌اندازی و پیکربندی نسبت به Nginx تنظیم و پیکربندی نسبتاً آسان دارای اسناد پشتیبانی گسترده و پیکربندی کاربرپسند راه‌اندازی و مدیریت آسان (به‌ویژه برای کسانی که با محیط‌های ویندوز سرور آشنا هستند) ارائه یک رابط وب با کاربری آسان برای مدیریت سرور
پشتیبانی جامعه جامعه کوچک‌تر در مقایسه با وب سرورهای دیگر جامعه بزرگ و فعال جامعه بزرگ و تعداد زیادی ماژول شخص ثالث جامعه بزرگ و پشتیبانی گسترده مایکروسافت جامعه روبه‌رشد و منابع پشتیبانی خوب

بیشتر بخوانید: وب سرور لایت اسپید چیست؟

نقاط قوت و ضعف وب سرورهای مختلف

برای یک مقایسه دقیق‌تر بین Tengine با سایر وب سرورهای محبوب مانند Nginx، Apache، IIS و LiteSpeed، مهم است که نقاط قوت و ضعف هر کدام نسبت به وب سر‌ور تنجین چیست.

وب سرور Tengine

این وب سرور از نظر عملکرد، مقیاس‌پذیری و داشتن ویژگی‌های پیشرفته، برتری دارد. البته ممکن است پیکربندی و مدیریت آن نسبت به وب سرورهای ساده‌تر پیچیده‌تر باشد و به‌اندازه آن‌ها شناخته شده یا گسترده نباشد.

وب سرور Nginx

وب سرور Nginx به دلیل عملکرد بالا، استفاده کم از حافظه و قابلیت‌های مدیریت هم‌زمان بالا شناخته شده و پیکربندی آسان و یک جامعه بزرگ دارد. بااین‌حال، فاقد برخی از ویژگی‌های پیشرفته Tengine است.

وب سرور آپاچی

وب سرور آپاچی بسیار قابل‌تنظیم و سفارشی‌سازی بوده و دارای یک انجمن بزرگ و فعال است. همچنین طیف گسترده‌ای از ماژول‌ها را پشتیبانی می‌کند. بااین‌وجود، از نظر مدیریت سطوح بالای ترافیک به‌اندازه Nginx یا Tengine بهینه نیست.

وب سرور IIS

این وب سرور با ویندوز یکپارچه شده و از چندین ویژگی خاص ویندوز پشتیبانی می‌کند. همچنین مدیریت آن از طریق رابط کاربری گرافیکی ویندوز آسان است. ضعف اصلی این وب سرور آن است که به‌اندازه سایر موارد در مدیریت سطح ترافیک بالا کارآمد نبوده و فقط در ویندوز در دسترس است.

وب سرور LiteSpeed

وب سرور LiteSpeed با عملکرد بالا و سازگاری با قابلیت‌ها و ماژول‌های آپاچی شناخته شده است. یکی از مشکلات اصلی این وب سرور، آن است که برخلاف سایر وب سرورها کاملاً رایگان نبوده و برای دسترسی به قابلیت‌های بیشتر و نداشتن محدودیت، باید نسخه پولی را تهیه کنید.

کاربردهای ایده‌آل Tengine و سایر وب سرورهای

حالا که می‌دانیم نقاط ضعف و قوت وب سرورهای مختلف در مقایسه با وب سرور Tengine چیست می‌توانیم کاربردهای هر یک را نیز بررسی کنیم. مهم‌ترین کاربردهای این وب سرورها را می‌توان به‌صورت زیر بررسی کرد.

  • وب سرور تنجین: ایده‌آل برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های پربازدید نیازمند به ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند بارگذاری ماژول پویا و لود بالانسینگ پیشرفته
  • وب سرور Nginx: برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌های نیازمند به عملکرد بالا و توانایی مدیریت هم‌زمانی قوی، اما بدون نیاز به ویژگی‌های Tengine
  • وب سرور آپاچی: مناسب برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌های نیازمند به سطح بالایی از سفارشی‌سازی و پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از ماژول‌ها
  • وب سرور IIS: برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌های مبتنی بر ویندوز و نیازمند به ویژگی‌های خاص ویندوز
  • وب سرور LiteSpeed: ایده‌آل برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های نیازمند عملکرد بالا و سازگاری با آپاچی بدون توجه به پرداخت هزینه برای وب سرور

امنیت، عملکرد و بهینه‌سازی وب سرور Tengine

در انتهای این مقاله، به بررسی امنیت و عملکرد Tengine پرداخته و می‌بینیم که روند بهینه‌سازی وب سرور تنجین چیست و چطور می‌توان به بهبود آن کمک کرد. وب سرور تنجین دارای ویژگی‌های امنیتی قوی بوده و به کمک تکنیک‌های مختلف بهینه‌سازی می‌توان عملکرد آن را تنظیم کرد. البته که مانند هر وب سرور دیگری، حفظ امنیت و دسترسی به سطح بالایی از عملکرد، نیاز به توجه مداوم و تخصص دارد.

ویژگی و قابلیت‌های امنیتی Tengine

وب سرور تنجین بهترین ویژگی‌های امنیتی قوی Nginx را داشته و البته برخی ویژگی‌های اضافی را نیز ارائه می‌دهد. در این وب سرور‌ از پروتکل‌های SSL و TLS برای ایجاد اتصالات امن استفاده شده و همچنین یک سیستم کنترل دسترسی قوی برای محدودکردن دسترسی به بخش‌های خاصی از وب‌سایت دارد. پشتیبانی از ویژگی HTTP Basic Authentication، قابلیت دیگری است که برای محافظت از قسمت‌های حساس وب‌سایت شما استفاده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های امنیتی منحصربه‌فرد Tengine که پیش‌ از این به شما معرفی کردیم، پشتیبانی آن از بارگذاری پویای ماژول است. با استفاده از این ویژگی، می‌توانید تنها ماژول‌های موردنیاز خود را لود کرده و سطح قابل حمله سرور خود را کاهش دهید. علاوه بر این، وب سرور Tengine شامل چندین ماژول متمرکز بر امنیت، مانند ماژول limit_req، است که می‌تواند با محدودکردن نرخ درخواست‌ها، به محافظت در برابر حملات DDoS کمک کند. با شناخت هریک از این ویژگی‌ها، می‌توان به‌خوبی متوجه شد که دلیل سطح بالای امنیت در وب سرور Tengine چیست.

بهترین روش‌های ارتقای امنیت وب سرور Tengine چیست؟

همان‌طور که می‌بینید، وب سرور‌ Tengine ویژگی‌های امنیتی داخلی متعددی دارد، اما هنوز هم می‌توانید از طریق روش‌هایی سطح امنیت را در این وب سرور ارتقا دهید. بیایید ببینیم که روش‌های ارتقای امنیت در وب سرور تنجین چیست و چطور می‌توانیم آن را امن‌تر کنیم.

  • به‌روزرسانی مداوم Tengine: با آپدیت مرتب سرور Tengine مطمئن شوید که به آخرین وصله‌های امنیتی دسترسی دارید.
  • استفاده از SSL/TLS: استفاده از SSL/TLS برای اتصالات به حفاظت از داده‌ها حین انتقال کمک می‌کند.
  • محدودکردن دسترسی: با استفاده از ویژگی‌های کنترل دسترسی Tengine می‌توانید دسترسی به قسمت‌های حساس وب‌سایت خود را محدود کنید.
  • نظارت روی گزارش‌ها: بررسی منظم گزارش‌های سرور برای هرگونه فعالیت مشکوک مفید است.
  • استفاده از فایروال: می‌توانید برای مسدودکردن ورود ترافیک ناخواسته به سرور خود از فایروال استفاده کنید.

نکاتی برای بهینه‌سازی عملکرد وب سرور تنجین

با مقایسه کلی که انجام دادیم، دیدیم که دلیل برتری وب سرور تنجین چیست و این وب سرور نسبت به گزینه‌های دیگر، عملکرد عالی را ارائه می‌دهد. بااین‌حال، هنوز هم می‌توانید از طریق برخی روش‌های ساده عملکرد کلی وب سرور را بهینه کنید. برخی از مهم‌ترین نکات برای این کار، عبارت است از:

تنظیم فرایندهای worker processes

برای دسترسی به یک عملکرد بهینه، باید تعداد فرایندهای ورکر روی تعداد هسته‌های سرور شما تنظیم شود.

فعال‌کردن فشرده‌سازی gzip 

روند فشرده‌سازی Gzip با کاهش اندازه پاسخ‌های HTTP شما، زمان بارگذاری وب‌سایت را بهبود می‌بخشد.

استفاده از HTTP/2

با استفاده از HTTP/2 اجازه می‌دهید تا ارائه چندین درخواست برای ارسال از طریق یک اتصال انجام شده و در نتیجه عملکرد کلی بهبود یابد.

استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN)

استفاده از یک سرویس CDN می‌تواند محتوای وب‌سایت را نزدیک‌تر به کاربرانتان ذخیره کرده و با کاهش بار روی سرور Tengine شما، زمان بارگذاری را بهبود بخشد.

قبل از انجام هر یک از این روش‌ها، باید به این مورد توجه کنید که هر سیستم و برنامه‌ای منحصربه‌فرد بوده و آنچه برای دیگران بهتر است، می‌تواند برای شما مناسب نباشد. همیشه قبل از اعمال تغییرات در سرور لایو خود، تغییرات را در یک محیط کنترل شده تست کنید تا ببینید بهترین روش‌ها روی وب سرور Tengine چیست و‌ کدام یک را نباید انجام دهید.

روند عیب‌یابی و رفع اشکالات در سرور Tengine

اگرچه وب سرور تنجین به دلیل پایداری و کارایی بالای خود شناخته می‌شود، اما ممکن است گاهی در زمان استفاده از آن با مشکلاتی مواجه شوید. رایج‌ترین مشکلات، ممکن است شامل راه‌اندازی‌نشدن Tengine، استفاده زیاد از CPU یا دریافت خطاهای 404 یا 502 باشد. بیایید ببینیم راه‌های حل این مشکلات در وب سرور تنجین چیست و به چه منابعی نیاز دارد.

کار نکردن Tengine

چنانچه وب سرور Tengine شروع به کار نمی‌کند، اولین جایی که باید بررسی کنید خطاهای گزارش شده است. این گزارش خطا می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد دلایلی که ممکن است باعث ایجاد مشکل شده باشد ارائه دهد. دلایل این مسئله معمولاً خطاهای پیکربندی و تداخل پورت هستند.

استفاده زیاد از CPU

ممکن است به دلیل تعداد زیاد درخواست‌ها یا پیکربندی اشتباه، وب سرور Tengine از CPU زیادی استفاده کند. در چنین شرایطی باید گزارش‌های دسترسی خود را بررسی کنید تا ببینید آیا تعداد درخواست‌ها به طور غیرعادی زیاد است یا خیر. اگر چنین نیست، باید پیکربندی خود را برای هرگونه خطا بررسی کنید.

خطاهای 404

مشاهده مداوم خطاهای 404 ممکن است به دلیل مشکل در پیکربندی سرور شما باشد. برای حل این مسئله، پیکربندی سرور خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید به درستی تنظیم شده است.

خطاهای 502 Bad Gateway

بروز این خطا معمولاً به معنی مشکل Tengine در برقراری ارتباط با سرور بک‌اند شما است. برای رفع مشکل، سرور بک‌اِند خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در حال اجرا و در دسترس است.

جمع‌بندی

در این مقاله بررسی کردیم که وب سرور تنجین چیست و چه اهمیتی در میزبانی وب دارد. همچنین دیدیم که ویژگی‌های وب سرور Tengine چیست و‌ نحوه عملکرد آن به چه صورت است. تنجین یکی از جدیدترین وب سرورهای موجود است اما توانسته به یک رقیب قابل‌توجه برای سایر وب سرورهای معتبر مانند LiteSpeed، آپاچی و Nginx تبدیل شود. در این مطلب این وب سرورها و کاربردهای آنها را با هم بررسی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       [email protected]