مقالات

ابزار مدیریت مجازی‌سازی Proxmox چیست؟

یکی از پلتفرم‌های محبوب مدیریت مجازی‌سازی، پراکسماکس است. پراکس ماکس به‌عنوان یک ابزار قدرتمند، تقریباً هر جنبه از پلتفرم یک مجازی‌ساز را با برنامه‌ریزی مدیریت می‌کند. در ادامه بیشتر با این ابزار آشنا شده و می‌بینیم که ویژگی‌های مهم پراکس ماکس چیست و چه مزایا و معایبی دارد.

پراکسماکس چیست؟

قبل از‌هر چیز، بیایید ببینیم که پراکسماکس چیست و به چه منظوری استفاده می‌شود. پلتفرم Proxmox که ابزار مدیریتی تحت وب آن به عنوان Proxmox VE (مخفف Proxmox Virtual Environment به معنی محیط مجازی پراک ماکس) شناخته می‌شود، یک ابزار مدیریت مجازی‌سازی سرور کامل است که به صورت اوپن سورس در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این پلتفرم، قابلیت مدیریت سرور مجازی با Linux OpenVZ و KVM را برای ارائه خدمات سرور ابری ارائه می‌دهد. رابط وب کاربردی Proxmox VE، پس از نصب روی سرور شما قابل دسترسی بوده و تنها با چند کلیک، روند مدیریت سرور را ساده‌تر می‌کند. پلتفرم پراکس ماکس توسط Proxmox Server Solutions در اتریش طراحی شده و تحت مجوز رسمی GNU منتشر شده است. از آنجایی که ماهیت پراکس ماکس، منبع باز است، امکان سفارشی‌سازی آن بر اساس نیازهای سازمان وجود دارد.

چرا پراکسماکس؟

در بین کاربران، پراکسماکس به‌عنوان یکی از بهترین هایپروایزرهای رایگان برای استقرار در مقیاس کوچک به شمار می‌رود. اما دلیل این مسئله چیست و چرا به‌عنوان یک پلتفرم مناسب شناخته می‌شود. این پلتفرم مجازی‌سازی به صورت منبع باز طراحی شده و به دلیل قدرتمندی بالا و قابل اعتماد بودن در کنار ارائه مزایا و ویژگی‌های متعدد، ابزاری ایده‌آل است. دسترسی به نسخه عادی پراکس ماکس رایگان است و این ویژگی آن را برای مشاغل با بودجه محدود و یا کسانی که به تازگی کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده‌اند و نیاز به راهکارهای مجازی‌سازی دارند، مناسب‌تر می‌کند. البته برای نسخه‌های پیشرفته‌تر آن باید بین ۱۱۰ تا ۱۰۲۰ یورو در سال به ازای هر سوکت پردازنده سرور خود، هزینه بپردازید. 

نصب و پیکربندی این پلتفرم ساده بوده و محیطی امن و پایدار برای ماشین‌های مجازی ارائه می‌دهد. سیستم‌عامل‌های مختلف از جمله لینوکس، ویندوز و FreeBSD در proxmox پشتیبانی می‌شوند. ویژگی‌های متعدد از جمله افزایش سطح دسترسی‌پذیری (HA)، رپلیکا کردن فضای ذخیره‌سازی، امکان پشتیبان‌گیری و بازیابی، مهاجرت آنی به سخت‌افزار سالم (Live Migration) و …از موارد دیگری هستند که نشان می‌دهد دلیل محبوبیت Proxmox چیست و چرا جزو برترین انتخاب‌ها در مدیریت ماشین مجازی به شمار می‌رود. برخی از مهمترین ویژگی‌هایی که درباره این پلتفرم می‌توانیم بررسی کنیم، عبارتند از:

  • طراحی مبتنی‌ بر دبیان ۶۴ بيت
  • پشتیبانی از جدیدترین پردازنده‌های اینتل و AMD
  • ترکیب فناوری مجازی‌سازی KVM و Openvz
  • مدیریت ساده رابط وب
  • امکان کنترل کامل در ایجاد و مدیریت زیرساخت مجازی
  • پشتیبانی گسترده سخت افزاری
  • مناسب برای حجم کاری بالا
  • مقیاس‌پذیری تا ۳۲ نود

همه این‌ها، از مهمترین ویژ‌گی و قابلیت‌هایی هستند که نشان می‌دهد دلیل اهمیت پراکس ماکس چیست و چرا این پلتفرم یک ابزار مهم در روند مدیریت مجازی‌سازی به شمار می‌رود.

قابلیت‌های Proxmox VE

قبل از این با برخی از ویژگی ‌ و قابلیت‌های پراکسماکس آشنا شدیم. مهمترین قابلیت‌های محیط مجازی پراکس ماکس را می‌توان در موارد زیر بررسی کرد.

نمایی از رابط کاربری تحت وب پراکسماکس
نمایی از رابط کاربری تحت وب Proxmox VE

۱) ویژگی‌های مدیریتی

پس از نصب پراکسماکس روی سرور، به یک رابط مدیریتی مبتنی‌بر وب ساده و کاربردی دسترسی خواهید داشت. به عبارتی برای مدیریت این پلتفرم، به نصب ابزارهای اضافی یا نودها و دیتابیس‌های خارجی نیاز ندارید. مهمترین قابلیت‌های رابط مدیریت عبارت است از:

  • کنسول VNC با پشتیبانی از SSL
  • طراحی بر اساس فریم ورک جاوا اسکریپت
  • پشتیبانی از روش‌های احراز هویت چندگانه
  • امکان آپدیت منابع به صورت پویا
  • ایجاد سرورها و کانتینرهای مجازی 
  • امکان مدیریت هزاران ماشین مجازی به همراه قابلیت جستجوی آنها
  • مدیریت کاربرها و ارائه مجوز مبتنی‌ بر نقش کاربر

۲) دارای ذخیره‌سازی منعطف

پلتفرم پراکس ماکس یک مدل ذخیره‌سازی بسیار منعطف را فراهم می‌کند. می‌توانید ایمیج‌های ماشین مجازی را در یک یا چند فضای ذخیره‌سازی محلی روی ذخیره‌ساز‌های به اشتراک گذاشته شده شامل NFS یا SAN‌ نگه‌داری کنید. نگه‌داری ماشین‌های مجازی در فضای ذخیره‌سازی اشتراکی، امکان مهاجرت در لحظه و بدون هیچ‌گونه از دسترس خارج شدن سرور را فراهم می‌کند.

Proxmox VE از مدل‌های ذخیره‌سازی زیر پشتیبانی می‌کند:

  • ZFS
  • اشتراک NFS
  • Ceph RBD
  • ISCI
  •  GlusterFS
  • LVM
  • Director (ذخیره سازی در سیستم فایل موجود)

۳) شبکه در پراکسماکس

در محیط مجازی پراکسماکس از مدل شبکه‌ بریج استفاده شده و همه ماشین‌های مجازی می‌توانند یک بریج یکسان را با هم به اشتراک بگذارند. سپس بریچ به آداپتورهای فیزیکی شبکه سرور میزبان متصل می‌شود که یک پیکربندی شبکه TCP/IP به آن اختصاص داده شده است. به این ترتیب، ماشین‌های مجازی می‌توانند با خارج از شبکه در ارتباط باشند. پشتیبانی Proxmox از VLANS و قابلیت تجمیع چند شبکه، امکان ایجاد شبکه‌های مجازی پیچیده و منعطف را فراهم می‌کند تا بتوانید از تمام توان شبکه لینوکس استفاده کنید.

۴) پشتیبان گیری و قابلیت بازیابی

یکی دیگر از دلایلی که نشان می‌دهد دلیل اهمیت Proxmox چیست قابلیت پشتیبان‌گیری و بازیابی آن است. در این پلتفرم به یک ابزار پشتیبانی یکپارچه تحت عنوان vzdump دسترسی دارید که برای Openvz و KVM اسنپ‌شات‌هایی از هر سرور مجازی ایجاد می‌کند. مهمترین نکات مثبتی که درباره ویژگی پشتیبان‌گیری پراکسماکس وجود دارد، عبارت است از:

  • قابلیت پشتیبان‌گیری زنده
  • امکان زمان‌بندی روند پشتیبان‌گیری
  • برخورداری از یک رابط کاربری گرافیکی برای روند پشتیبان‌گیری
  • دارای رابط کاربری گرافیکی برای روند بازیابی
  • دارای رابط خط فرمان
  • امکان نظارت از طریق رابط کاربری گرافیکی

۵) امکان مهاجرت آنی زنده و کلاستر با سطح دسترسی بالا

ویژگی کلاستر با دسترسی بالا (High Availability Cluster)، امکان افزایش سطح دسترسی‌پذیری سرورهای مجازی را فراهم می‌کند. با پیاده‌سازی یک کلاستر، امکان متعادل‌سازی حجم کار روی هاست‌های مختلف فراهم شده و درنتیجه دسترسی ماشین‌های مجازی، در سطوح بالایی فراهم می‌شود. با پیاده‌سازی راهکارهای HA روی ماشین مجازی یا کانتینر، با از کار افتادن میزبان فیزیکی، VM به طور خودکار در یکی از نودهای دیگر کلاستر Proxmox ریستارت می‌شود. درصورت تغییر سخت‌افزار یا تعمیر آن، می‌توانید بدون هیچ‌گونه اختلالی در عملکرد ماشین‌های مجازی آن‌ها را به نود دیگری منتقل کنید.

امکان انتقال سرورهای مجازی در حال اجرا، از یک میزبان فیزیکی به میزبان دیگر، بدون هر گونه داون تایم وجود دارد. این کار در پراکسماکس به یکی از دو شکل زیر انجام می‌شود. 

برای کانتینرهای KVM Based

انتقال یک ماشین مجازی در حال کار از یک هاست فیزیکی به هاست دیگر، بدون هیچ وقفه‌ای انجام خواهد شد. برای استفاده از این ویژگی، همه دیسک‌های مجازی باید به‌عنوان SAN یا NAS در فضای ذخیره سازی مشترک و یا بین میزبان‌ها قرار گیرند.

برای کانتینرهای OpenVZ

می‌توان بدون هیچ توقفی کانتینرها را حتی با استفاده از فضای ذخیره‌سازی محلی، انتقال داده و حتی به ذخیره‌سازی اشتراکی و SAN یا NAS هم نیازی ندارید.

مزایا و معایب Proxmox چیست؟

قبل از آن که بخواهید پلتفرم پراکسماکس را برای راه‌اندزای و مدیریت مجازی‌سازی استفاده کنید، لازم است نگاهی کلی به ویژگی‌های مثبت و‌ منفی آن داشته باشید. مهمترین مزایا و معایب پراکس ماکس شامل موارد زیر است.

مزایای Proxmox

می‌دانیم که Proxmox یک پلتفرم مجازی سازی منبع باز و قدرتمند با ویژگی‌های متعدد است. با استفاده از این پلتفرم، از مزایایی شامل صرفه‌جویی در هزینه، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بهره‌مند می‌شوید. مهمترین نقاط قوت پراکسماکس عبارت است از:

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

طراحی منبع باز این پلتفرم باعث شده تا امکان دسترسی رایگان به آن وجود داشته باشد. به این ترتیب، کاربران و کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. همچنین در Proxmox می‌توانید سخت‌افزار خود را یکپارچه کرده و هزینه‌های مربوط به نیاز به چندین سرور فیزیکی را کاهش دهید. 

مقیاس پذیری

به لطف مقیاس‌پذیری بالا، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند متناسب با نیازهای خود، منابع را کاهش یا افزایش دهند. به عبارتی، مشاغلی که انتظار توسعه و پیشرفت کسب‌وکار خود در آینده را دارند، با خیال راحت می‌توانند پراکس ماکس را انتخاب کنند.

 انعطاف پذیری

پلتفرم Proxmox از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا به‌راحتی سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌های مختلف را انتخاب کنند. 

REST API قدرتمند

ابزار Proxmox یک REST API قدرتمند دارد که تقریباً امکان مدیریت هر جنبه از آن را فراهم می‌کند. این قابلیت، برای اتوماسیون وظایف و یکپارچه‌سازی با سایر سیستم‌ها کاربرد دارد.

جایگزینی کم هزینه برای VMware vSAN یا Microsoft Azure Stack HCI

Proxmox از CEPH پشتیبانی می‌کند که جایگزینی به صرفه برای vSAN یا Microsoft Azure Stack HCI است.

بیشتر بخوانید: Ceph storage چیست؟

معایب پراکسماکس

با وجود تمام مزایای پراکسماکس این پلتفرم با برخی نقاط ضعف همراه است. برخی از مهمترین معایب این پلتفرم، عبارتند از:

نیاز به بروزرسانی مداوم

Proxmox مبتنی‌بر لینوکس دبیان ساخته شده و از ثبات و امنیت این سیستم‌عامل بهره می‌برد، اما همچنان وابسته به آپدیت‌های منظم است.

محدودیت‌های یک پلتفرم منبع باز

همان‌طور که می‌دانید، پراکسماکس به‌صورت منبع باز طراحی شده و توسعه آن، به فناوری‌های زیربنایی مرتبط است. این روند، محدودیت‌هایی را برای Proxmox به دنبال دارد و موجب می‌شود برخی از قابلیت‌ها پس از مدتی طولانی به آن اضافه شوند.

محدودیت در پیشرفت پلتفرم و ارائه ویژگی‌های جدید

اگرچه پراکس ماکس یک پلتفرم مجازی‌سازی قدرتمند است، اما توسعه دهنده آن منابع محدودی دارد و به همین دلیل در طول زمان، قابلیت‌ها و بهبودهای معدودی به نسخه‌های جدید آن اضافه می‌شود. 

جمع‌بندی

در این مطلب آنچه را که درباره پراکسماکس لازم است بدانید، بررسی کردیم. پلتفرم پراکس ماکس یک ابزار مدیریت مجازی‌سازی است که می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای VMware یا راهکارهای مایکروسافت مطرح باشد. اگرچه ممکن است Proxmox همه ویژگی‌های این دو پلتفرم را ارائه ندهد، اما یک پلتفرم پایدار، ایمن و قدرتمند است که توسط شرکت های بزرگ و نهادهای تحقیقاتی در سراسر جهان استفاده می‌شود. در این مطلب بررسی کردیم که دلیل این محبوبیت پراکس ماکس چیست و چه مزایا و معایبی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir