مقالات

فایروال pfSense چیست؟ + بررسی کاربردهای آن

اگر برای سرور خود به دنبال یک نرم‌افزار فایروال همه‌جانبه و قدرتمند هستید، باید بدانید که pfSense چیست و چه کاربردهایی دارد. فایروال pfSense، یکی از توزیع‌های FreeBSD است. این توزیع عمدتا به‌عنوان فایروال pfSense شناخته می‌شود، اما قابلیت‌های دیگری هم دارد که به مدیریت بهتر شبکه کمک می‌کند.

اغلب سازمان‌ها در جهان برای آن که یک فایروال با امنیت بالا داشته باشند و به طور هم‌زمان، امکانات و قابلیت‌های متنوعی هم دریافت کنند، از pfSense استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد و از ایجاد حفره‌های امنیتی در شبکه جلوگیری می‌کند.

در ادامه این مقاله از بلاگ ابر زس به این موضوع می‌پردازیم که pfSense چیست و چه کاربردهای دارد. همچنین می‌بینیم که چه ویژگی‌هایی در این نرم‌افزار وجود دارد که باعث شده تا استفاده از آن تا این اندازه محبوب باشد.

نرم‌افزار pfSense چیست؟

قبل از آن که به کاربردها و ویژگی‌های مختلف فایروال pfSense بپردازیم، بیایید ببینیم که pfSense چیست. فایروال‌ها، سیستم‌های نظارت روی داده‌های ورودی و خروجی هستند که با مانیتورینگ، ردیابی و کنترل ترافیک شبکه، امنیت شبکه را تأمین می‌کنند.

نرم‌افزار pfSense یک فایروال شبکه (network firewall) مبتنی بر سیستم‌عامل FreesBSD است که به‌صورت رایگان توزیع می‌شود. این نرم‌افزار همچنین یک هسته اصلاح شده و بسته‌های نرم‌افزاری رایگان مجزا دارد که قابلیت‌های اضافی را فراهم می‌کند. به کمک سیستم پکیج‌های نرم‌افزاری، pfSense نه‌تنها می‌تواند خدمات مشابه سایر فایروال‌ها، بلکه حتی سطح بالاتری از ویژگی‌های کاربردی را بدون محدودیت ارائه دهد.

ابتدا، این نرم‌افزار به‌عنوان بخشی از پروژه M0n0wall در سال 2004 و با هدف طراحی یک فایروال با امکانات کامل، ایجاد شد. برخلاف سایر گزینه‌های رایگان، عملکرد ایده‌آل pfsense به آن کمک کرده تا بتواند با سایر ابزارهای فایروال تجاری رقابت کند. قابلیت‌های سفارشی‌سازی گسترده در این نرم‌افزار، به شما کمک می‌کند تا متناسب با دانش فنی و نیازهای خود، آن را سفارشی‌سازی کنید.

برای درک دلیل اهمیت و محبوبیت بالای فایروال pfSense، کافی است بدانید که می‌توان آن را به‌عنوان جایگزین هریک از فایروال‌های Check Point ،Cisco PIX ،Cisco ASA ،Juniper ،Sonicwall ،Netgear ،Watchguard ،Astaro و … استفاده کرد. هریک از این فایروال‌ها به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می‌شوند.

معمولاً از بین تمام فایروال‌های موجود، نرم‌افزار pfSense را بیشتر با OPNsense مقایسه می‌کنند. فایروال OPNsense هم یک گزینه عالی است، اما بیشتر ازنظر رابط کاربری و قابلیت‌های آن، برتری دارد. این در حالی است که نرم‌افزار pfSense ازنظر عملکرد و نیز اسناد و منابع آنلاین، گزینه بهتری به شمار می‌رود. همچنین در OPNsense، به دلیل استفاده از HardenedBSD و نسخه‌های منظم‌تر، امنیت در سطح بالاتری ارائه می‌شود.

فایروال Netgate 8200 مجهز به فایروال pfSense
فایروال Netgate 8200 مجهز به فایروال pfSense

همچنین باید اشاره کرد که فایروال‌های سخت‌افزاری مجهز به نرم‌افزار pfSense Plus نیز تحت برند Netgate ارائه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: فایروال OPNsense چیست؟

کاربرد نرم‌افزار pfSense چیست؟

مهم‌ترین کاربرد این نرم‌افزار، استفاده به‌عنوان فایروال pfSense و نرم‌افزار مسیریاب شبکه است. البته این نرم‌افزار کاربردهای دیگری هم دارد و به‌عنوان سرور DHCP، سرور DNS، نقطه دسترسی WiFi و سرور VPN، در یک دستگاه فیزیکی تنظیم می‌شود. همچنین از دیگر قابلیت‌های pfSense می‌توان به فراهم کردن امکان نصب برنامه‌های منبع‌باز مانند Snort یا Squid به کمک یک Package Manager داخلی، اشاره کرد.

هریک از این قابلیت‌ها و کاربردها باعث شده تا این نرم‌افزار، به گزینه‌ای عالی تبدیل شود و اغلب مدیران شبکه استفاده از آن را ترجیح دهند. بیایید ببینیم که علاوه بر استفاده به‌عنوان فایروال، مهم‌ترین کاربردهای pfSense چیست: از قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده به‌عنوان روتر LAN/WAN
  • هات‌اسپات Wi-Fi یا Captive portal برای احراز هویت کاربران اینترنت
  • به‌عنوان روتر VPN، بدون تداخل با زیرساخت‌های فایروال
  • به‌عنوان سرور DHCP یا سرور DNS
  • پشتیبانی از سرور Transparent Squid Proxy (ابزار Squid برای اجرای پروکسی نامرئی به کار می‌رود)
  • پشتیبانی از سرویس‌های مدیریت ترافیک، فیلترینگ، پروکسی معکوس، کش سرور، ردیوس سرور و پروکسی سرور
  • پشتیابی از سرویس‌ها یا پروتکل‌هایی از جمله Wake on Lan ،Dynamic DNS ،SNMP و سرور NTP
  • به‌عنوان روتر Multi WAN یا ابزار لود بالانسر یا Failover و نیز پشتیبانی از امکان HA (High Availability)
  • به‌عنوان ابزاری برای Port Forwarding یا NAT
  • پشتیبانی از پروتکل‌های OpenVPN ،L2TP ،PPTP ،PPTP و IPSec

چرا باید از نرم‌افزار pfSense استفاده کنیم؟

علاوه بر این که می‌توان از نرم‌افزار فایروال pfSense به‌صورت رایگان استفاده کرده و امکان سفارشی‌سازی قابلیت‌های مختلف آن وجود دارد، دلایل دیگری را هم برای استفاده از این نرم‌افزار می‌توان بررسی کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل، امنیت و قابل‌اعتماد بودن این نرم‌افزار است. بیایید دقیق‌تر بررسی کنیم که دلایل اهمیت و استفاده از pfSense چیست.

انعطاف‌پذیربودن نرم‌افزار pfSense

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فایروال pfSense آن است که می‌توان برخی ویژگی‌های اضافی را به‌صورت کد به آن اضافه کرد. همچنین می‌توان آن را هم به‌عنوان یک فایروال و هم به‌عنوان یک سیستم امنیتی کامل، به کار برد. علاوه بر این می‌توان از این نرم‌افزار برای شناسایی هکرها و محدود کردن لیست انبوه دسترسی‌ها استفاده کرد. این کار را می‌توانید ازطریق معرفی دیتابیس سایت‌های مخرب، آدرس‌های IP جعلی و … انجام دهید.

منبع‌باز بودن نرم‌افزار pfSense CE

نرم‌افزارهای منبع‌باز به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و این یکی از مزایای مهم استفاده از pfSense CE (نسخه Community Edition با امکان دانلود و استفاده رایگان) به شمار می‌رود. همچنین کد منبع این برنامه در دسترس عموم قرار می‌گیرد و امکان اعمال تغییرات و بررسی‌ها را برای آن‌ها فراهم می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، نرم‌افزار pfSense یک پروژه عمومی و مشترک است که هر فردی که در این زمینه تخصص داشته باشد، می‌تواند در بهبود برنامه مشارکت داشته باشد.

رابط کاربری کاربرپسند

استفاده از یک نرم‌افزار فایروال معمولاً برای افراد مبتدی کمی پیچیده است. بااین‌حال، نرم‌افزار فایروال pfSense یک رابط کاربری ساده‌تر و کاربرپسند دارد که اغلب افراد باتجربه و دانش کمتر هم می‌توانند از آن استفاده کرده و بخش‌های مختلف آن را مدیریت کنند. رابط کاربری تحت وب قدرتمند این نرم‌افزار امکانات پیشرفته برای مدیریت و گزارش‌گیری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

قدرت بالای نرم‌افزار pfSense

توانایی و قدرت عملکرد یک فایروال نه‌تنها با قوانین تعیین شده برای آن، بلکه با پیروی دقیق از جزئیات این قوانین، تعیین می‎‌شود. برای مثال، یک فایروال عالی باید به‌موقع تشخیص دهد که جریان داده‌ای با معیارهای شما مطابقت داشته و یا می‌تواند برای سیستم مضر باشد. به نظر شما دلیل توانایی بالای pfSense چیست و چرا می‌گوییم از قدرت عملکرد بالایی برخوردار است؟

دلیل این مسئله، ویژگی‌ها و قابلیت‌های متنوعی است که در این نرم‌افزار وجود دارد و باعث می‌شود تا سیستم همیشه به قوانین پیش‌فرض یا سفارشی پایبند باشد. علاوه بر این، این نرم‌افزار با تشخیص ترافیک ناشی از شبکه داخلی و ترافیک اینترنت، بین آن‌ها تمایز قائل شده و قوانین قابل تعریف متفاوتی را برای بررسی هرکدام اعمال می‌کند.

پشتیبانی عالی نرم‌افزار pfSense

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت و استفاده گسترده از نرم‌افزار فایروال pfSense آن است که با ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی منظم، یک پشتیبانی همه‌جانبه را ارائه می‌دهد. به همین دلیل است که با وجود قدمت زیاد این نرم‌افزار، هیچ‌وقت احساس نمی‌کنید که از یک نرم‌افزار قدیمی استفاده می‌کنید.

در pfSense به سایت اسناد منحصربه‌فرد این نرم‌افزار دسترسی دارید و علاوه بر آن می‌توانید به‌روزرسانی‌های منظم را دریافت کنید. تیم پشتیبانی نرم‌افزار هم بسیار دقیق و حرفه‌ای است و پاسخگویی عالی دارد. همچنین از برخی گزینه‌های پشتیبانی پولی و غیررایگان برخوردار است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

ویژگی‌های نرم‌افزار فایروال pfSense

حالا که می‌دانیم pfSense چیست و چه کاربردهایی دارد، بیایید با برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فایروال آشنا شویم:

  • فایروال pfSense یک نرم‌افزار قدرتمند است که قابلیت‌های مفید متنوعی را ارائه می‌دهد و به همین دلیل، تنها با داشتن یک دستگاه و نرم‌افزار pfSense نصب شده روی آن، می‌توانید اغلب عملکردهای مهم و ضروری در شبکه را انجام دهید.
  • با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید از سطح بالایی از دسترسی برخوردار شوید و حتی می‌توانید چند دستگاه را در قالب یک گروه با استفاده از آن مدیریت کنید.
  • امکان نصب و استفاده از pfSense روی هر سخت‌افزاری وجود داشته و به همین دلیل، بسیار منعطف و مقیاس‌پذیر است.
  • این نرم‌افزار کاملاً رایگان است و اگرچه پشتیبانی مجازی‌سازی دارد، اما ممکن است مجبور شوید سخت‌افزاری که pfSense را روی آن نصب می‌کنید کمی تغییر دهید. اگرچه تغییرات سخت‌افزاری ممکن است هزینه‌هایی برایتان داشته باشد، اما در طولانی‌مدت و با در نظر گرفتن همه عوامل، pfSense نسبت به گزینه‌های جایگزین دیگر مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  • ازآنجایی‌که نرم‌افزار pfSense منبع‌باز است، بسیار سازگار بوده و توسط افراد حرفه‌ای و متعهد پشتیبانی می‌شود. افزونه‌ها و پلاگین‌های متعددی روی این پلتفرم ارائه می‌شوند که هم رایگان بوده و هم سازگاری و کاربردهای آن را بیشتر می‌کند.

مزایا و معایب نرم‌افزار pfSense

همان‌طور که دیدید، استفاده از نرم‌افزار فایروال pfSense مزایای متعددی دارد و به همین دلیل است که توسط متخصصان حوزه شبکه، استفاده از آن توصیه می‌شود. مهم‌ترین مزایای این نرم‌افزار عبارت است از:

  • ارزان بودن
  • بدون نیاز به پرداخت هزینه مجوز دسترسی
  • امکان به‌روزرسانی و ارتقا به‌صورت رایگان
  • طراحی و کاربری ساده
  • کاهش هزینه برای افزودن ویژگی‌های بیشتر به دلیل امکان نصب پلاگین‌های رایگان
  • پیکربندی ساده قوانین
  • بکاپ و بازیابی مبتنی بر XML
  • نیاز به منابع پردازشی و رم پایین
  • منبع‌باز (نرم‌افزار لینوکس)
  • با قابلیت سفارشی‌سازی
  • نصب آسان

علاوه بر تمام مزایا و نقاط قوتی که درباره این نرم‌افزار می‌توان بررسی کرد، برخی معایب و نقاط ضعف هم دارد. بیایید ببینیم که معایب pfSense چیست.

  • پشتیبانی رایگان محدود
  • زمان‌بندی نامشخص در ارائه آپدیت‌ها
  • فقدان کنسول مدیریتی یکپارچه برای مدیریت چندین دستگاه
  • فقدان اسکریپت‌نویسی به دلیل عدم پشتیبانی از CLI

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل دیدیم نرم‌افزار pfSense چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم. این نرم‌افزار عمدتاً برای نصب و پیکربندی فایروال طراحی شده و امکان نصب روی هر کامپیوتر یا سرور را دارد. باوجود تمام ویژگی‌های عملکردی و امنیتی که در فایروال pfSense وجود دارد، احتمالاً تعجب می‌کنید اگر بدانید که نصب و استفاده از آن رایگان است.

همچنین این نرم‌افزار به‌صورت منبع‌باز طراحی شده و گروهی از افراد متخصص می‌توانند به منابع کد آن دسترسی داشته باشند و به‌روزرسانی‌هایی را در آن انجام دهند.

با خرید دیتاسنتر ابری امکان بارگذاری هر ایمیج دلخواه از جمله ایمیج نرم‌افزار pfSense را خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir