مقالات

Grafana چیست؟ + بررسی داشبورد و سطوح مدیریت در گرافانا

اگر می‌خواهید بدانید که گرافانا چیست و چه قابلیت‌هایی برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های مختلف دارد، در ادامه این مقاله از بلاگ ابر زس با ما همراه باشید.

قابلیت‌های سفارشی‌سازی و منعطف این پلتفرم باعث شده محبوبیت بالایی داشته باشد و توسط شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف از آن استفاده شود. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم که Grafana چیست و با قابلیت‌ها، محیط پلتفرم و ویژگی‌های مختلف آن آشنا می‌شویم.

گرافانا چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از بررسی هر جزئیاتی درباره گرافانا، بهتر است ابتدا ببینیم که Grafana چیست و چه کاری انجام می‌دهد. Grafana یک پلتفرم بصری‌سازی (Visualization) و آنالیز داده است که به‌صورت متن‌باز طراحی شده است. فاکتورهای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها که در این پلتفرم ارائه شده، یک بینش کلی درباره زیرساخت‌های پیچیده و حجم بالای داده‌هایی که سرویس با آن‌ها تعامل دارد، ارائه داده و به کمک داشبوردهای اختصاصی خود پلتفرم، قابل تنظیم است.

یکی از ویژگی‌های مهم گرافانا آن است که می‌توان آن را با هر منبع داده‌ای که امکان داشته باشد،

مانند Graphite ،Influx DB ،MySQL ،PostgreSQL، پرومتئوس، الاستیک سرچ و… متصل کرد. همچنین ماهیت این پلتفرم که به‌صورت Open-Source طراحی شده، امکان نوشتن پلاگین‌های سفارشی را فراهم می‌کند که می‌توان از آنها برای اتصال به هر منبع داده‌ای استفاده کرد.

امکان آنالیز داده‌ها به‌صورت خط زمانی یا همان ویژگی “time series analytics” هم از دیگر کاربردهای Grafana است. این قابلیت، امکان تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و مانیتور کردن آن‌ها در دوره‌های زمانی خاص را فراهم می‌کند. با کمک این ویژگی، می‌توان رفتار کاربرد، رفتار برنامه، دفعات خطاهای ایجاد شده در مسیر پروداکشن یا پیش از آن و هر محیط دیگر را مانیتور و بررسی کرد. اما بیایید ببینیم که دلیل اصلی محبوبیت Grafana چیست و کدام ویژگی این پلتفرم آن را کاربردی‌تر کرده است. بزرگ‌ترین مزیت Grafana آن است که به دلیل استقرار مستقل داده‌ها، برای سازمان‌هایی که نمی‌خواهند داده‌های خود را در اختیار سرویس‌ها و پلتفرم‌های دیگر قرار دهند و نیاز به سطح بالاتری از امنیت دارند، انتخابی عالی خواهد بود.

به‌مرورزمان، این پلتفرم بیشتر محبوب شده و حتی توسط شرکت‌های بزرگی مانند PayPal ،eBay ،Intel و … استفاده شده است. علاوه بر پلتفرم اصلی منبع‌باز گرافانا، دو سرویس دیگر توسط تیم توسعه‌دهنده تحت عنوان Grafana Cloud و Enterprise ارائه شده است. در ادامه بیشتر درباره این پلتفرم توضیح داده و می‌بینیم که سایر سرویس‌های گرافانا چیست و چه کاربردی دارند.

داشبورد Grafana

حالا که می‌دانیم Grafana چیست و چه کاری انجام می‌دهد، برای درک بهتر عملکرد آن بهتر است با داشبورد اختصاصی این پلتفرم آشنا شویم. داشبورد گرافانا معنای تازه‌ای به داده‌های جمع‌آوری شده از منابع مختلف داده است. می‌‎توان داشبوردهای این پلتفرم را با سایر اعضای تیم خود و یا حتی با تیم‌های دیگر، به اشتراک گذاشت. این ویژگی، امکان همکاری بیشتر برای بررسی عمیق‌تر داده‌ها آن را فراهم می‌کند. همچنین می‌توان داشبوردهای پیشرفته را به‌صورت اختصاصی برای خودتان و اعضای تیم با استفاده از کوئری‌ها بسازید.

گرافانا چیست؟

اگر با داده‌های مختلف سروکار داشته باشید، به‌خوبی می‌دانید که درک همه این داده‌ها و روابط آن‌ها برای شناخت علت یک خطا یا رفتار غیرمنتظره سیستم در سریع‌ترین زمان ممکن، تا چه اندازه حیاتی و مهم است. پلتفرم گرافانا با فراهم کردن امکان بصری‌سازی و جابه‌جایی یکپارچه داده‌ها بین اعضا و تیم‌های مختلف، به ریشه‌یابی سریع مشکلات و حل آن‌ها کمک می‌کند. اطلاعات به دست آمده از داشبوردهای Grafana را در سه سطح می‌توان به اشتراک گذاشت که عبارت است از:

  • شرکت، حتی برای همکاران بدون حساب کاربری Grafana
  • کل جامعه گرافانا، در هر نقطه از جهان
  • در تمام دستگاه‌های دردسترس و در هر زمان ممکن

قابلیت‌های کلیدی گرافانا

بیایید ببینیم که قابلیت‌ها و ویژگی‌های اساسی در گرافانا چیست و چه کاربردی دارند.

  • پنل‌ها

امکان نمایش داده‌های مختلف را با استفاده از هیستوگرام، نمودار، نقشه جغرافیایی، نقشه حرارتی و… فراهم می‌کند.

  • پلاگین‌ها

از طریق پلاگین‌های پنل می‌توانید داده‌های خود را به صورت بلادرنگ و با API کاربرپسند، ارائه کنید. به این منظور نیازی به انتقال دادن داده‌ها ندارید و می‌توانید از داده‌های منابع فعلی خود استفاده کنید. همچنین امکان ایجاد پلاگین‌های منبع داده و بازیابی متریک‌ها از هر API سفارشی فراهم است.

  • هشدارها (Alerts)

پلتفرم گرافانا یک رابط کاربری واحد برای ایجاد، ادغام و کنترل تمام هشدارهای شما دارد.

  • تبدیل‌ها (Transformations)

این قابلیت، امکان تغییر نام، خلاصه، ترکیب و انجام محاسبات روی منابع داده و کوئری‌ها را فراهم می‌کند.

  • حاشیه‌نویسی (Annotation)

در این پلتفرم می‌توانید از ایونت‌های غنی از منابع داده‌های مختلف، برای حاشیه‌نویسی نمودارها استفاده کنید.

  • ویرایشگر پنل (Panel Editor)

گرافانا یک رابط کاربری ثابت دارد که می‌توانید از آن برای پیکربندی و سفارشی کردن پنل‌های خود استفاده کنید.

سطوح مدیریتی گرافانا چیست؟

گرافانا سه سطح مدیریتی مختلف را ارائه می‌کند. این سطوح مختلف، بر اساس نیازهای منعطف کسب‌وکارها، تغییر می‌کند. اما سطوح مختلف ارائه شده توسط Grafana چیست و چه چیزهایی را ارائه می‌دهد؟ این سطوح به شرح زیر هستند:

  •  Cloud
  •  Enterprise Stack
  • OnCall

Grafana Cloud یک پلتفرم «نرم‌افزار به عنوان سرویس» یا SaaS (مخفف Software-as-a-Service) است که امکان مدیریت و دسترسی کامل را فراهم کرده و به‌صورت cloud-native طراحی شده است. این پلتفرم، قابلیت‌های نمایشی گرافانا را با ظاهر برگرفته از مانیتورینگ پرومتئوس ترکیب می‌کند و یک نمای واحد را ارائه می‌کند. گرافانا کلود به کار آن سازمان‌هایی می‌آید که از راهکارهای پرومتئوس، Loki یا Graphite استفاده می‌کنند. این راهکاراز آپدیت‌های امنیتی و پچ خودکار بهره می‌برد.

سطح مدیریتی دیگری که در گرافانا ارائه شده، Enterprise Stack است. این پلتفرم، آنچه را که برای ایجاد و مقیاس‌بندی قابلیت مشاهده داده‌های شما در زیرساخت لازم است، ارائه می‌دهد. عملکرد بهتر، مقیاس‌پذیری انعطاف‌پذیرتر، افزایش همکاری و عملکرد کارآمدتر در یک محیط خودگردان، از مهم‌ترین مزایای استفاده از این پلتفرم است. علاوه بر این، دسترسی پیشرفته‌تری به موارد زیر خواهید داشت.

  • گزارش‌های سازمانی: فهرست‌بندی گزارش‌ها برای آنالیز ساده‌تر و امن‌تر آن حین مقیاس‌بندی (Scale)
  • متریک‌های سازمانی: سرویس پرومتئوس مقیاس‌پذیر و خود مدیریت‌شده که توسط Grafana Labs پشتیبانی می‌شود.
  • ردیابی سازمانی: ردیابی خود مدیریت‌شده برای مرتبط کردن گزارش‌ها و متریک‌ها با ردیابی‌ها

Grafana OnCall سطح دیگر مدیریت در گرافانا است. این پلتفرم، یک ابزار منعطف مدیریت تماس است که رابط کاربری ساده‌ای دارد و به مهندسان این امکان را می‌دهد که در مواقعی که مشغول به کار نیستند، تنها اعلان‌های مهم را دریافت کنند.

مزایا و معایب گرافانا چیست؟

گرافانا نیز مانند هر پلتفرم دیگری دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

مزایا

  • یکپارچگی با منابع داده Prometheus و Graphite
  • وجود بسیاری از پلاگین‌ها متناسب با هر آرایه ذخیره‌سازی یا سیستم‌عامل
  • رایگان و متن باز
  • قابلیت سفارشی‌سازی هشدارها، منابع داده، داشبوردها، اعلان‌ها و …
  • تبدیل هر منبع داده به نمودار
  • ارسال هشدارها و اعلان‌ها به کانال‌های متنوع همکاری‌ها

معایب

  • امکانات شخصی‌سازی بسیار متنوع اما چالش برانگیز و زمان‌بر
  • نیاز به راهکارهای ذخیره‌سازی ثالث برای ذخیره کردن داده‌ها
  • نیاز به تسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی مانند JSON و SQL جهت استفاده از حداکثر قابلیت‌های گرافانا

قیمت گرافانا

قیمت گرافانا بسته به نوع پلن متفاوت است. از سال ۲۰۲۲ قیمت‌های این پلتفرم به‌صورت زیر است:

  • رایگان برای همیشه
  • حرفه‌ای (Pro) با مبلغ ۴۹ دلار در ماه + هزینه میزان استفاده
  • پیشرفته (Advanced) با قیمت گذاری تخفیف حجمی
  • سازمانی (Enterprise) که نیاز به تماس با شرکت دارد

برای استفاده از گرافانا بهتر است ابتدا از طرح رایگان Forever استفاده کنید. این طرح به شما ده‌هزار متریک، نگهداری ۱۴ روز داده و ۵۰ گیگابایت گزارش و ردیابی را حداکثر برای سه عضو تیم ارائه می‌دهد. Grafana pro اجازه می‌دهد تا ده عضو تیم داشته باشید و متریک‌ها را برای ۱۳ ماه حفظ نمایید.

جمع‌بندی

در این مطلب، دیدیم که گرافانا چیست و چه کاربردهایی دارد. اگر سر و کارتان با داده‌های متنوع است، به یک پلتفرم همه‌جانبه مانند گرافانا نیاز دارید تا روند بصری‌سازی و تجزیه‌وتحلیل این داده‌ها را به‌خوبی اجرا کنید. مهم‌ترین ویژگی این پلتفرم آن است که به‌صورت منبع‌باز یا Open-Source طراحی شده و به همین دلیل، امکان ادغام پلاگین‌های اضافی برای قابلیت‌ها و عملکردهای بیشتر را فراهم می‌کند.

ابر زَس تحت «سرویس‌های مدیریت‌شده» راهکارهای مانیتورینگ متنوع از جمله گرافانا را روی سرور ابری یا دیتاسنتر ابری شما نصب و پیکرندی کرده و تحویل‌تان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir