مقالات

آشنایی با رست فریمورک جنگو و مزایا و معایب آن + مقایسه با جنگو

Django REST Framework چیست؟ این فریم‌ ورک قدرتمند ابزاری برای ساخت APIهای وب با استفاده از فریم ورک Django است. رست فریم ورک جنگو به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا به‌ سرعت و به‌ آسانی، API‌هایی را برای تبادل داده بین سرور و کاربران ایجاد کنند.

جنگو، فریم ورک محبوب پایتون، به خاطر همه‌کاره بودن و ابزارهای قدرتمندش شناخته شده است. با استفاده از Django و رست فریم ورک جنگو، می‌توانید API هایی بسازید که به مرورگرها و اپلیکیشن‌های موبایل اجازه می‌دهند تا به طور آسان و کارآمد با داده‌ها و سرویس‌های برنامه شما ارتباط برقرار کنند. در این مقاله از بلاگ ابرزس، بررسی می‌کنیم که ویژگی‌ها، مزایا و معایب Django REST Framework چیست و آن را با فریم ورک جنگو مقایسه خواهیم کرد.

Django rest framework چیست؟

DRF (مخفف Django REST Framework) یک ابزار متن‌باز قدرتمند است که به ساخت APIهای RESTful با Django کمک می‌کند. این فریم‌ورک که توسط مهندس نرم‌افزار «تام کریستی» توسعه یافته و به خاطر پایداری، راحتی استفاده و امکانات زیادش به یک استاندارد رایج تبدیل شده است. DRF طیف گسترده‌ای از امکانات مانند مسیریابی، مدیریت درخواست و پاسخ، تایید مجوز و احراز هویت، تبدیل اطلاعات به فرمت مناسب و تایید صحت آن، فیلتر کردن، مرتب‌سازی و موارد دیگر را ارائه می‌دهد.

این فریم ورک همچنین با مستندات جامع و دقیق و پکیج‌های جانبی متعددی همراه شده است که استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این از یک API قابل مرور تحت وب بهره می‌برد؛ به این معنی که آن API که با استفاده از DRF توسعه داده می‌شود، از قابلیت خود تعریفی بهره می‌برد و اندپوینت‌های API ایجاد شده، خروجی را تحت HTML یا JSON باز می‌گردانند.

در توضیح باید اضافه کرد که RESTful API مجموعه‌ای از قوانین را برای ساخت API ارائه می‌دهد تا برنامه‌ها بتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را به اشتراک بگذارند.

مزایای رست فریم ورک جنگو

پس از  پاسخ به سؤال این سوال که Django REST Framework چیست وقت آن رسیده است که به مزایای این فریم ورک محبوب بپردازیم. این ویژگی‌ها Django REST Framework را به یکی از قدرتمندترین ابزارها در این زمینه ساخت API های وب تبدیل کرده است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

۱. سادگی و کارایی

یکی از بزرگ‌ترین مزایای Django REST Framework سادگی و سهولت استفاده آن است. با نصب این بسته به کمک دستور pip install و اضافه کردن پکیج به برنامه‌های نصب شده خود، می‌توانید به سرعت و بدون دردسر به ساخت API بپردازید.

DRF با ارائه راه‌حل‌های آماده برای چالش‌های متداول در ساخت API، به شما کمک می‌کند تا بدون صرف وقت و تلاش برای یافتن راه‌حل‌های مجزا، روی نقاط قوت برنامه خود تمرکز کنید. با استفاده از سریالایزرها (برای تبدیل انواع داده‌های پیچیده به نوع داده پایتون که قابل رندر به JSON ،XML یا …)، مجموعه‌های ویو و روترهای DRF، به سادگی و با چند خط کد می‌توانید یک API تمام عیار بسازید.

این کتابخانه به طور ویژه در ساخت APIهای عمومی CRUD (ایجاد، خواندن، به‌روزرسانی، حذف) کارایی چشمگیری از خود نشان می‌دهد و به همین دلیل، برای توسعه‌دهندگانی که به دنبال ساخت API های قدرتمند و کاربرپسند هستند، انتخابی ایده‌آل به شمار می‌رود.

۲. فریم ورکی کهنه‌کار و قدرتمند برای ساخت API

رست فریم ورک جنگو با سابقه‌ای بیش از یک دهه، به عنوان فریم‌ ورکی ثابت شده و قابل اعتماد در میان توسعه‌دهندگان شناخته شده است. شرکت‌های بزرگی مانند Mozilla ،Red Hat و Heroku از جمله کاربران برجسته این فریم‌ ورک هستند.

یکی از نقاط قوت DRF، طراحی خوب و معماری ماژولار آن است. این ساختار به شما امکان می‌دهد تا به سادگی اجزای مختلف، مانند سیستم مجوزها، احراز هویت یا serialization layer را بنا به نیاز خود جایگزین کنید.

علاوه بر این، DRF با قراردادهای جنگو همسو است. به همین دلیل، اگر با جنگو آشنایی داشته باشید، کار با DRF و درک کد منبع آن برایتان بسیار آسان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: فریمورک جنگو چیست؟

۳. ساخت APIهای RESTful قدرتمند، امن و قابل‌اعتماد

ساخت APIهای RESTful با جنگو REST Framework تجربه‌ای لذت‌بخش و بی‌دردسر است. این فریم ورک قدرتمند با ارائه استاندارد کدنویسی دقیق و ابزارهای داخلی متعدد، به شما کمک می‌کند تا APIهایی بسازید که:

  • کمتر دچار خطا می‌شوند: DRF کمک می‌‌کند APIهایی با خطای کمتر، نگهداری راحت‌‌تر و البته ایمن‌تر بسازید.
  • نگهداری آن‌ها آسان است: کد DRF خوانا و واضح است و به شما و دیگر توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا به راحتی API را درک کرده، به‌روزرسانی کنید و گسترش دهید.
  • امنیت بالایی دارند: DRF با ویژگی‌های امنیتی داخلی مانند حفاظت CSRF، اعتبارسنجی داده و محدود کردن درخواست، از API شما محافظت می‌کند.

با استفاده از رست فریم ورک جنگو، می‌توانید با خیالی راحت API های RESTful قدرتمند، قابل نگهداری و امنی بسازید که نیازهای شما را به طور کامل برآورده می‌کنند.

۴. اکوسیستم بزرگ و گسترده

هماهنگی کامل Django REST Framework با افزونه‌های محبوب Django و پشتیبانی از طیف وسیعی از پکیج‌های شخص ثالث، توسعه و یکپارچه‌سازی را به طور قابل توجهی ساده‌تر می‌کند.

علاوه بر این، جامعه بزرگ و فعال توسعه‌دهندگان DRF، دسترسی آسان به پشتیبانی و یافتن راه‌حل برای مشکلات احتمالی را تضمین می‌کند. این ویژگی‌ها Django REST Framework را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ساخت APIهای RESTful در Django تبدیل می‌کنند.

معایب رست فریم ورک جنگو

تا اینجا بررسی کردیم که مزایای Django REST Framework چیست و حالا نوبت به بیان نقاط ضعف این فریم ورک پرکاربرد می‌رسد. Django REST Framework، مانند هر ابزار دیگری، معایبی نیز دارد که ممکن است برای برخی از پروژه‌ها مناسب نباشد. در ادامه به مهم‌ترین معایب این فریم ورک اشاره می‌کنیم:

۱. یادگیری زمان‌بر

شروع کار با فریم ورک رست جنگو به نسبت ساده است و با استفاده از کلاس‌های ویو پایه آن می‌توان به قابلیت‌های مختلفی دست یافت. اما قدرت واقعی DRF در ابزارهای پیچیده‌تر آن است. این ابزارها شامل کلاس‌های مبتنی بر تابع (CBV)، کلاس‌های از پیش آماده برای سریال‌سازها (serialization)، مجموعه‌های ویو (view sets) و سیستم مسیریابی می‌شوند. درست است که تسلط بر این ابزارها برای افراد تازه‌کار ممکن است کمی زمان‌بر باشد، اما با یادگیری آنها می‌توان حجم کد را کاهش داد و به یک وب اپلیکیشن تمیزتر و کارآمدتر دست پیدا کرد.

۲. چالش‌های عملکردی

رست فریم ورک جنگو ممکن است باعث کندی وب اپلیکیشن شما شود. دلیل این موضوع این است که DRF برای راحتی ساخته شده و کارایی، اولویت اصلی آن نبوده است. فرآیند تبدیل اطلاعات به فرمت قابل فهم برای کامپیوتر (serialization) در Django REST Framework نسبت به کتابخانه‌های مشابه مثل Marshmallow و SerpY کندتر است. حتی توسعه‌دهنده Django REST Framework هم پیشنهاد می‌کند که از این قابلیت در بخش‌های حیاتی و حساس به سرعت، استفاده نکنید.

مشکل دیگر زمانی پیش می‌آید که بخواهید اطلاعات را سریالایز یا به عبارتی از فرمت‌های پیچیده به فرمت‌های ساده‌تر شامل JSON یا XML تبدیل کنید. به طور پیش فرض، Django REST Framework کاری برای بهینه کردن پرس و جوهای پایگاه داده انجام نمی‌دهد و ممکن است باعث مشکلی به اسم «N+1» شود؛ مشکلی که ممکن است به ایجاد لوپ در کوئری‌های دیتابیس منتهی شود.

۳. تقسیم‌بندی نادرست وظایف

در رست فریم ورک جنگو، لایه‌ای به نام سریال‌سازی وجود دارد که وظایف مختلفی را بر عهده دارد. این وظایف شامل سریال‌سازی داده‌ها (تبدیل داده‌ها به قالبی که قابل ارسال به کلاینت باشد)، اعتبارسنجی داده‌ها (اطمینان از صحت و درستی داده‌ها)، و ایجاد مدل‌های داده‌ای (ساختن نمونه‌هایی از مدل‌های داده از روی داده‌های ورودی) است.

در برخی کد بیس‌ها علاوه بر این وظایف، منطق کسب‌وکار هم در سریال سازها قرار داده شده است. «منطق کسب‌وکار» شامل قواعد و فرایندهایی است که تعیین می‌کند داده‌ها چگونه پردازش شوند تا نیازهای خاص کسب‌وکار برآورده شوند.  این موضوع برنامه‌نویسان را ملزم به نوشتن کدهای اعتبارسنجی مشابه برای دو بخش مجزا (سریال‌سازها و مدل‌ها) می‌کند. این امر نه تنها تکرار کد را به همراه دارد، بلکه پیچیدگی تست و نگهداری کد را نیز افزایش می‌دهد.

۴. کم شدن قابلیت‌های جدید

در حال حاضر، رست فریم ورک جنگو بیشتر روی بازنگری و رفع اشکالات تمرکز دارد تا ارائه قابلیت‌های جدید. این موضوع می‌تواند DRF را تا حدی قدیمی جلوه دهد و کاربرد آن را برای برخی از اپلیکیشن‌ها محدود کند.

همچنین، رست فریم ورک جنگو فاقد قابلیت‌های زیر است:

  • احراز هویت: مکانیزم فعلی احراز هویت DRF برای برنامه‌های امروزی که نیاز به سطوح امنیتی بالاتری دارند، کافی نیست.
  • عملیات غیرهمزمان (Asynchronous Operations): رست فریم ورک جنگو از عملیات غیرهمزمان پشتیبانی نمی‌کند که می‌تواند در مقیاس‌پذیری و کارایی برنامه‌های وب مدرن چالش‌هایی ایجاد کند.
  • پشتیبانی از وب‌سوکت: نداشتن پشتیبانی از وب‌سوکت در DRF باعث می‌شود نتوان به‌صورت زنده با کاربران تعامل داشت.
  • سریالی‌سازی تو در تو: DRF در سریال‌سازی داده‌های پیچیده و چندلایه ضعف دارد.

تمام این کمبودها را می‌توان با استفاده از پکیج‌های جانبی برطرف کرد. برای مثال، می‌توان از dj-rest-auth برای احراز هویت، adrf برای پشتیبانی از عملیات غیرهمزمان و django-channels برای وب‌سوکت استفاده کرد. با این حال، استفاده از بسیاری از این پکیج‌ها ممکن است غیر حرفه‌ای به نظر برسند.

تفاوت‌های کلیدی بین Django و Django Rest Framework 

در برنامه‌نویسی وب با پایتون، Django به عنوان یک فریم ورک قدرتمند و منعطف شناخته می‌شود. با پیشرفت پروژه‌ها، ممکن است نیاز به ساخت API های قدرتمندی برای برقراری ارتباط بین بخش‌های فرانت‌اند و بک‌اند داشته باشید. در اینجا رست فریم ورک جنگو به کمک شما می‌آید و یک ابزار تخصصی برای ساخت  APIهای RESTful ارائه می‌دهد. در جدول زیر تفاوت‌های کلیدی فریم ورک جنگو و رست فریم ورک جنگو را به صورت خلاصه آورده‌ایم:

ویژگی فریم ورک جنگو رست فریم ورک جنگو
هدف فریم ورک فول استک برای ساخت وب اپلیکیشن اختصاصی برای ساخت API‌های RESTful روی Django
ساختار پیروی از الگوی MVT (مخفف Model-View-Template) توسعه جنگو با توجه به API های طراحی شده
ارتباط با دیتابیس استفاده از سیستم ORM جنگو برای دسترسی به دیتابیس استفاده از ORM جنگو برای ارتباط با دیتابیس در توسعه API (قابلیتی برای تعامل با دیتابیس به روش مشابه SQL)
مدیریت فرانت‌اند یا بک‌اند توسعه فرانت‌اند و بک‌اند روی توسعه بک‌اند تمرکز دارد و معمولا با فریم‌ورک‌های فرانت‌اند استفاده می‌شود.
توسعه API توانایی توسعه API اما نیازمند تنظیمات دستی بیشتر ساده‌سازی توسعه API با ویژگی‌هایی مانند «serialization»، «احراز هویت» و «viewsets»
کارایی کد گاه نیازمند کد بیشتر برای توسعه API کاهش کد توسعه API و امکان استفاده مجدد از کد

جمع‌بندی

«Django rest framework چیست؟»، در این مقاله علاوه بر پاسخ به این سؤال، به بررسی مزایا و معایب رست فریم ورک جنگو و تفاوت آن با فریم ورک جنگو پرداختیم. رست فریم ورک جنگو به شما کمک می‌کند تا کدهای تمیزتر، بهتر و با خطای کمتری بنویسید. از معایب مهم این فریم ورک می‌توان به سرعت پایین و سرعت پایین در ارائه ویژگی‌های جدید اشاره کرد. با اینکه فریم ورک Django REST سریع‌ترین فریم ورک نیست، اما به دلیل امکانات زیادی که دارد هنوز هم استفاده از آن منطقی به نظر می‌رسد. اگر روی سرعت API بسیار حساس هستید، پیشنهاد می‌کنیم FastAPI را امتحان کنید. برای API‌های ساده‌تر هم شاید Django Tastypie یا Flask برای شما مناسب باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       [email protected]