مقالات

ابزار خودکار سازی Chef چیست؟

امروزه ابزارهای مدیریت پیکربندی مانند نرم افزار Chef بسیاری از وظایف مدیران سیستم یا مهندسین DevOps را انجام می‌دهند. ابزار Chef در یک سازمان با انجام عملکردهای مربوط به زیرساخت مانند استقرار سرویس‌ها و برنامه‌های جدید، نصب و‌ به‌روزرسانی پکیج‌های سیستم‌ها در شبکه ‌و آماده‌سازی سرور، به صرفه‌جویی در زمان کمک می‌کند. استفاده از این نرم‌افزار فشار کاری نیروی انسانی را کاهش می‌دهد. در این مطلب به ویژگی‌های این نرم‌افزار، کاربردها و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

نرم افزار Chef چیست؟

نرم افزار Chef (بخوانید: «شِف») یک ابزار DevOps اوپن سورس برای مدیریت پیکربندی زیرساخت‌ها است که به‌جای استفاده از یک فرایند دستی، از طریق نوشتن کد، زیرساخت را مدیریت می‌کند. در این نرم‌افزار، از یک معماری کلاینت-سرور استفاده شده و روی پلتفرم‌های مختلف از جمله ویندوز، سولاریس، اوبونتو، Centos و… پشتیبانی می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید Chef را با سرویس ابری ادغام کنید. نرم افزار Chef از زبان Ruby برای پیکربندی بهره می‌برد که برای بسیاری از افرادی که تجربه توسعه نرم‌افزار دارند، زبانی آشنا است.

برای درک نحوه مدیریت پیکربندی در ابزار Chef می‌توانیم آن را با یک مثال بررسی کنیم. فرض کنید به‌عنوان یک مهندس سیستم در سازمان، می‌خواهید یک نرم‌افزار یا سیستم‌عامل را در بیش از صدها سیستم درون سازمان نصب کرده و یا آن را آپدیت کنید. اگرچه می‌توان این کار را به‌صورت دستی انجام داد، اما خطاهای متعددی ممکن است رخ دهد. برای مثال، ممکن است حین به‌روزرسانی، برخی از نرم‌افزارها از کار افتاده و امکان بازگشت به نسخه قبلی هم وجود نداشته باشد. در چنین مواقعی، به یک ابزار برای مدیریت و خودکارسازی پیکربندی این فرایند نیاز دارید.

یک ابزار مدیریت پیکربندی، کلیه اطلاعات مربوط به نرم‌افزار و سخت‌افزار یک سازمان را ردیابی کرده و کل برنامه را با استفاده از قابلیت‌های خود، تغییر داده و به‌روز می‌کند. به عبارتی، یک ابزار مدیریت پیکربندی مانند نرم افزار Chef کار چندین مدیر و توسعه‌دهنده سیستم را انجام داده و صدها سرور و برنامه را مدیریت می‌کند. علاوه بر Chef، ابزارهای دیگری مانند SaltStack ،CF Engine ،Ansible ،Puppet و … نیز برای مدیریت پیکربندی طراحی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: انسیبل چیست؟

ویژگی‌های نرم افزار Chef

موارد زیر از مهم‌ترین ویژگی‌های متمایز ابزار Chef هستند:

  • امکان مدیریت ساده صدها سرور با تنها تعداد کمی نیروی انسانی
  • امکان مدیریت ساده Chef با استفاده از سیستم عامل‌هایی مانند لینوکس، ویندوز و FreeBSD
  • امکان ایجاد نمایی از کل زیرساخت
  • امکان ادغام با سرویس‌های تمام ارائه‌دهندگان خدمات ابری
  • امکان عملکرد سرور شف به عنوان یک سیستم مدیریت مرکزی تمامی سیاست‌های پیکربندی

امکانات قابل ارائه توسط ابزار Chef

امکانات نرم افزار شف شامل این موارد هستند:

مدیریت پیکربندی

با استفاده از Chef یک ابزار قدرتمند برای پیکربندی و مدیریت زیرساخت‌های پیچیده خود دارید که به عملکرد بهتر سیستم‌های شما کمک می‌کند.

اتوماسیون سازگاری و انطباق

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که Chef را متمایز می‌کند، اتوماسیون قوی فرایند سازگاری است. این قابلیت علاوه بر بررسی روند انطباق، سیستم‌های ناسازگار را اصلاح کرده و به شما این اطمینان را می‌دهد که به استانداردهای از پیش تعیین شده، پایبند بمانید.

ابزارهای همکاری

نرم افزار شف امکان همکاری با سایر اعضای تیم DevOps را تقویت کرده و تیم‌ها می‌توانند با یکدیگر همکاری کرده، کدها را با هم به اشتراک گذاشته و در مدیریت زیرساخت همکاری داشته باشند.

مانیتورینگ آنی

در ابزار Chef Automate که داشبورد سازمانی شف محسوب می‌شود می‌توانید به‌صورت در لحظه، وضعیت‌ها و پیکربندی‌های سیستم را مشاهده کنید. این ویژگی، به کاربران اجازه می‌دهد تا تغییرات و سلامت سیستم را در لحظه کنترل کرده و روند عیب‌یابی و بهینه‌سازی را در زمان لازم اجرا کنند.

داشبورد سازمانی نرم افزار Chef
نمایی از داشبورد سازمانی نرم افزار شف

ورژن کنترل

در Chef Automate به ورژن کنترل دسترسی دارید. این قابلیت به سازمان‌ها کمک می‌کند، تغییرات کدها را ردیابی کنند، به نسخه‌های قبلی کدها باز گردند و در نهایت همکاری تیمی بهتری را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: CI/CD چیست؟

نحوه عملکرد ابزار Chef

معماری نرم افزار Chef از سه جزء اصلی شامل این موارد تشکیل شده است:

  • سرور شف یا Chef Server
  • ورک استیشن‌ها یا Workstations
  • نودها یا Nodes

سرور Chef، مرکزی برای تمام عملیات انجام شده در این نرم‌افزار است و تغییرات در آن ذخیره می‌شود. در ورک استیشن نیز همه کدها ایجاد شده و یا تغییر پیدا می‌کنند. نود ماشینی است که توسط Chef مدیریت می‌شود. هر نود، توسط یک نرم‌افزار Chef-Client نصب شده روی آن، پیکربندی می‌شود.

امکان تعامل کاربر از طریق workstation با Chef و سرور Chef وجود دارد. از ابزارهای خط فرمان Knife و Chef برای تعامل با سرورهای شف استفاده می‌شود. تمام قسمت‌های پیکربندی توسط سرور شف ذخیره می‌شود.

اجزای ابزار Chef

اجزا و بخش‌های اصلی معماری نرم افزار Chef شامل workstation ،Cookbook ،Node ،Chef-Client و Chef-Server است. بیایید به طور دقیق‌تر جزئیات هریک از این اجزا و عملکرد آن‌ها را بررسی کنیم.

Chef-Sever

سرور شف یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملکردی در ابزار Chef است. ‌تمام داده‌های پیکربندی در سرور Chef قرار گرفته و وظیفه ذخیره Cookbook ،recipes و متا دیتایی که هر نود را در Chef-Client توصیف می‌کند، برعهده دارد. سپس جزئیات پیکربندی از طریق Chef-Client به Node ارسال می‌شود. هر نوع تغییرات انجام شده در این روند، باید قبل از اجرا، از سرور شف عبور کند. جفت شدن نودها و ورک استیشن با سرور به کمک کلیدهای مجوز (authorization keys) قبل از اعمال تغییرات بررسی شده و‌ پس از آن امکان ارتباط بین ورک استیشن و نودها فراهم می‌شود.

Workstation

مهم‌ترین کاربرد ورک استیشن، استفاده از آن برای ایجاد تعامل با شف سرور و نیز نودها است و همچنین برای ایجاد cookbookها استفاده می‌شود. به عبارتی، همه تعاملات نرم افزار Chef، در ورک استیشن صورت‌گرفته و cookbookها در آن ایجاد، تست و دیپلوی می‌شوند. همچنین تست کدها در‌ این بخش صورت گرفته و از آن برای تعریف نقش‌ها و محیط‌ها بر اساس محیط توسعه استفاده می‌شود. برخی از مهم‌ترین بخش‌های ورک استیشن عبارت‌اند از:

  • Development Kit؛ شامل تمام پکیج‌های موردنیاز برای استفاده از Chef
  • Chef Command Line Tool؛ مکانی برای ایجاد، تست و دیپلوی cookbookها و آپلود آن‌ها در سرور شف بر اساس خط‌مشی‌ها
  • Knife؛ برای ایجاد تعامل با نودها
  • Test Kitchen؛ برای تأیید کد شف
  • Chef-Repo؛ مخزنی برای ایجاد، تست و نگهداری Cookbookها با استفاده از ابزار Chef Command line

Cookbookها

Cookbookها با استفاده زبان Ruby ایجاد شده و زبان‌های خاص دامنه (DSL) برای منابع خاص استفاده می‌شوند. یک cookbook شامل دستورالعمل‌هایی (recipes) برای مشخص کردن منابع مورد استفاده و ترتیب استفاده از آن است. همچنین شامل تمام جزئیات مربوط به کار بوده و پیکربندی نودها را تغییر می‌دهد. مهم‌ترین بخش‌های Cookbookها و عملکرد آن‌ها عبارت است از:

  • Attributes: برای برجسته کردن تنظیمات پیش‌فرض در یک نود
  • Files: برای انتقال فایل‌ها از دایرکتوری فرعی (sub directory) به یک مسیر خاص در Chef-client
  • Libraries: نوشته شده به زبان Ruby و برای پیکربندی منابع و دستورالعمل‌های سفارشی
  • Metadata: حاوی اطلاعاتی برای دیپلوی cookbookها در هر نود
  • Recipes: ایجاد شده توسط زبان Ruby. یک عنصر پیکربندی ذخیره شده در یک cookbook با امکان قرار گرفتن در recipeهای دیگر و اجرا بر اساس لیست اجرا.

Nodeها

بخش مهم دیگری که در معماری ابزار Chef وجود دارد، نودها هستند. نودها توسط Chef مدیریت شده و هر نود از طریق نصب Chef-client روی آن، پیکربندی می‌شود. نودهای شف می‌‌توانند ماشین‌های فیزیکی، مجازی و … باشند. برای ثبت و احراز هویت نود، آبجکت‌های نود و پیکربندی نودها، به Chef-client نیاز دارید. Chef-client به صورت لوکال روی هر نود اجرا می‌شود تا آن نود را پیکربندی نماید.

مزایای نرم افزار Chef

استفاده از نرم افزار Chef مزایای متعددی برای یک سازمان و زیرساخت‌های فناوری آن دارد. برخی از مهم‌ترین مزایا، عبارت‌اند از:

تسریع روند تحویل نرم‌افزار

همان‌طور که می‌دانید، Chef یک ابزار اتوماسیون است. خودکار بودن زیرساخت‌های فنا‌وری، کمک می‌کند تا تمام فرایندهای نرم‌افزای مانند تست، ایجاد محیط‌های جدید برای دیپلوی نرم‌افزار و … با سرعت بیشتری انجام شوند.

کمک به افزایش انعطاف‌پذیری سرویس

با استفاده از ابزار Chef برای خودکارسازی فرایندها، قبل از وقوع باگ‌ها و خطاها این مشکلات شناسایی شده و امکان رسیدگی سریع‌تر به آن‌ها وجود دارد.

مدیریت ریسک

ابزار Chef به کاهش مخاطرات و ریسک‌های سیستم کمک کرده و روند انطباق را در تمام مراحل استقرار بهبود می‌دهد.

تطبیق با محیط‌های ابری

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از Chef، سادگی امکان تطبیق با محیط‌های ابری و پیکربندی، نصب و مدیریت سرورها و زیرساخت‌ها است.

عملکرد ساده و بهینه تیم فناوری اطلاعات و بهبود گردش کار

با استفاده از Chef می‌توانید یک پایپ لاین سراسری برای دیپلوی مداوم از ساخت تا تست و تحویل، نظارت و ارزیابی را داشته باشید.

علاوه بر تمام موارد بررسی شده، استفاده از این نرم‌افزار مزایای دیگری از جمله موارد زیر را ارائه می‌دهد:

  • عملکرد به‌عنوان یکی از منعطف‌ترین راهکارهای مدیریت سیستم‌عامل و میان‌افزار
  • طراحی شده برای برنامه‌نویسان
  • پایداری بالا و قابل اطمینان برای استقرار در محیط‌های خصوصی و عمومی

معایب ابزار Chef

باوجود تمام مزایایی که با استفاده از Chef به دست می‌آورید، نرم افزار Chef ممکن است نقاط ضعفی هم داشته باشد. از مهم‌ترین معایب این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نیاز به یادگیری استفاده از این ابزار و یادگیری پیچیده برای افرادی که با Ruby آشنایی ندارند.
  • پیچیدگی راه‌اندازی اولیه
  • فاقد امکان انجام تغییرات فوری و دارای یک زمان‌بندی مشخص برای فرایندها در یک برنامه
  • مستندات محدود

جمع‌بندی

در این مطلب آنچه را که درباره نرم افزار Chef لازم است بدانید، بررسی کردیم. ابزار Chef یک نرم‌افزار قوی مدیریت پیکربندی در است که قابلیت‌های کاربردی را برای تیم‌های DevOps ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       [email protected]