مقالات

گیمرها آماده برای سفر ابری

رصد روندهای جهانی در کنار استقبال زیاد توسط شرکت‌های بازیساز داخلی به رایانش ابری ما را بر آن داشت تا کمی در رابطه با حوزه بازی‌های ابری بنویسیم

دنیای گیمینگ، دست در دست رایانش ابری

افزایش سالانه تعداد علاقمندان به بازی‌های رایانه‌ای، روندی است که بازارهای جهانی در این سال‌ها شاهد آن هستند؛ بطور‌ی‌که ارزش بازار جهانی بازی‌های ویدئویی برای سال 2019 با رشد 9.6 درصدی نسبت به 2018، بیش از 150 میلیارد دلار تخمین زده شد و انتظار می‌رود این روند آینده رسانه و سرگرمی را شکل دهد. در حال حاضر، بیشتر بازی‌ها قابلیت دانلود بر روی دستگاه کاربر نهایی را دارند و کاربران بصورت محلی بازی می‌کنند. در این حالت، امکانات شبکه نیز از حساب کاربری بازیکنان، خریدهای درون برنامه‌ای و ارتباطات اجتماعی پشتیبانی می‌کند. اما چند وقتی است که متناسب با تحول ایجاد شده بواسطه رشد فناوری رایانش ابری و سرویس کلود در عرصه‌های مختلف، ارائه‌دهندگان خدمات بازی نیز برای بهبود تجربه کاربری مشتریان خود، به بکارگیری رایانش ابری روی آورده‌اند. رصد روندهای جهانی در کنار اقبالی که در طول چند ماه اخیر توسط شرکت‌های بازی داخلی به رایانش ابری، خصوصا ابر زس نشان داده شده است، ما را بر آن داشت تا کمی در رابطه با حوزه بازی‌های ابری بنویسیم.

تحولی در دنیای بازی‌ها با کمک رایانش ابری

علیرغم امتیازات متعددی که بکارگیری رایانش ابری در بازی‌های رایانه‌ای به همراه دارد، محبوبیت اصلی بازی‌های ابری، در توانایی این فناوری در تبدیل هر دستگاه محاسباتی به یک پلتفرم بازی قدرتمند است و بجای اینکه گیمرها نیازی به استفاده از سخت‌افزارهای پیشرفته مانند کنسول‌ها داشته باشند، از این پس می‌توانند با یک دستگاه معمولی و از طریق یک مرکز داده یا گره لبه (edge node) که قدرت پردازشی لازم را فراهم می‌کند، هر نوع بازی را انجام دهند؛ بشرط آنکه دستگاه آنها به شبکه اینترنت متصل باشد. برای تحقق این تغییر، بازی‌های ابری از قابلیت‌های ابرهای با مقیاس بالا، شبکه‌های تحویل محتوای جهانی و خدمات پخش رسانه استفاده می‌کنند تا نسل بعدی پلتفرم‌ها برای ارائه سرگرمی‌های ‌تعاملی، چند بعدی و بر بستر شبکه‌های اجتماعی را آماده کنند.

با وجود 2.5 میلیارد گیمر در دنیا، فرصت و تاثیری که انتقال بازی‌ها بر روی رایانش ابری در پی دارد، قابل توجه است. ارائه بازی‌ها بر بستر سرویس کلود می‌تواند نیاز به کنسول‌های ویژه را از بین ببرد؛ درحالی‌که به گیمرها اجازه می‌دهد هر بازی را بر روی هر دستگاهی بازی کنند. این اتفاق باعث می‌شود که هم تجربه کاربران موجود بهبود یابد و هم افراد بیشتری بتوانند از سرگرمی‌ها بهره ببرند. علاوه بر این، رونق بازی‌های ابری باعث تحریک شرکت‌های مخابراتی، ارائه‌دهندگان اینترنت و شبکه‌های تحویل محتوا برای ارتقاء قابلیت‌ها و خدمات آنها می‌شود؛ در عین اینکه تقاضا برای 5G را نیز بالا می‌برد. با ایجاد چنین تغییراتی در اکوسیستم، جایگاه و قدرت ارائه‌دهندگان بازی جابجا خواهد شد.

در بازی‌های ابری، هر حرکتی که در بازی انجام می‌شود- می‌تواند شامل بزرگنمایی یک ماشین در یک بازی مسابقه‌ای و یا انتظار حرکت بعد در یک سناریوی جنگی باشد- از طریق شبکه به موتور بازی منتقل می‌شود. در مرحله بعد، نمایش بازی برای منعکس کردن فعالیت بازیکن به روز شده و از طریق شبکه به سمت کاربر ارسال می‌شود. این ترتیب بایستی برای تمام گیمرها بلادرنگ و پیوسته اجرا شود؛ چراکه در برخی از بازی‌ها تاخیر بالای 75 میلی ثانیه می‌تواند باعث از دست رفتن همزمانی کاربر شود.

رشد تصاعدی تقاضای شبکه

طبیعت تعاملی بازی‌های ابری نیاز به یک شبکه بهینه شده را تشدید می‌نماید. در بازی‌های ابری، داده‌ها در لحظه توسط سرورهای ابری که معمولا در فاصله‌های دور از کاربران قرار دارند، پردازش می‌شوند. این فرآیند، سبب خلق عرصه‌های بیشتری برای بازی‌های چند کاربره عظیم می‌شود، اما در عوض، تجربه کاربری گیمرها را به سایر فعالیت‌هایی که بر روی شبکه انجام می‌شود، وابسته می‌کند؛ که ممکن است سبب بروز چالش در شبکه شود.

در چنین حالتی، اگر در شبکه ازدحام یا تاخیر بوجود آید، می‌تواند چالش‌های جدی برای گیمرها ایجاد کند؛ به‌نحوی که نتیجه را در بازه یک قهرمان بی‌همتا تا یک شکست خورده متغیر کند. لذا، ارائه‌‌دهندگان شبکه بایستی این اطمینان را حاصل کنند که شبکه‌های آنها توانایی تامین تجهیزات لازم برای این حجم از ترافیک را دارد.

بازار بازی‌های ابری

ارزش بازار بازی‌های ابری در سال 2019 بطور تقریبی 306 میلیون دلار بوده است و انتظار می‌رود تا سال 2024 با نرخ رشد ترکیبی سالانه 59 درصد، به 3107 میلیون دلار برسد. از جمله مهم‌ترین عوامل محرک رشد این بازار، تجاری‌سازی 5G، بالا رفتن تعداد گیمرها، پیشرفت‌های بازی‌های بین پلتفرمی و رشد جهشی بازی‌های چند بعدی و رقابتی بر بستر موبایل است. افزایش تعداد کاربران اینترنت نیز عامل دیگری برای رشد بازی‌های ابری در طول دوره بررسی شده است.

در بین انواع سرویس‌های ارائه شده در این بازار، خدمات پلتفرم بازی‌ها‌ بیشترین سهم را به دلیل رشد روزافزون تقاضای خدمات رایانه‌ای و محتوایی داشته است. در بخش تجهیزات سمت کاربر نیز، مقدار نرخ رشد ترکیبی سالانه بازار بازی‌های ابری بر روی گوشی‌های هوشمند بالاتر از نرخ متوسط آن خواهد بود؛ چراکه بهینه بودن هزینه یکی از مزایای استفاده از بازی‌های ابری بر بستر موبایل است. به بیان دیگر، به‌روز نگه داشتن دائمی کنسول‌ها یا رایانه‌ها برای حفظ عملکرد بازی‌ها در مقایسه با گوشی‌های هوشمند، بسیار پر هزینه است. اما با ارائه بازی‌های ابری بر روی گوشی‌های هوشمند، امکان ارائه یک سطح جدید از بازی‌ها علاوه بر استفاده بیشتر از بازی‌های معمولی با قیمت پایین‌تر وجود دارد.

از نظر نوع کاربران، گیمرهای غیرجدی بالاترین رشد را در سال‌های پیش رو در بازار بازی‌های ابری خواهند داشت. دلیل آن نیز اولویت راحتی دسترسی در عین کم بودن هزینه خدمات برای این دسته است. همچنین، پیشرفت مستمر گوشی‌های هوشمندی که قابلیت اتصال به 5G را دارند، منجر به سرعت بالا و کاهش تاخیر در دریافت خدمات می‌شود که پذیرش بازی‌های ابری را برای گیمرهای غیر جدی آسان‌تر می‌کند.

از لحاظ منطقه‌ای نیز، قاره آسیا و اقیانوسیه بیشترین سهم از بازار بازی‌های ابری در سال 2019 را دارا بوده است. انتظار می‌رود بازار خدمات این حوزه، با توجه به توسعه زیرساخت‌های نسل پنجم موبایل در این منطقه نرخ رشد بالایی داشته باشد. شکل زیر، پیش‌بینی روند رشد بازار بازی‌های ابری را در مناطق مختلف دنیا نشان می‌دهد.

 بازار بازی‌های ابری

ارائه‌دهندگان کلیدی

در بازار بازی‌های ابری، علاوه بر غول‌های فناوری امریکایی، شرکت‌هایی از کشورهای دیگر نیز توانسته‌اند برای خود جایگاهی پیدا کنند. چند نمونه از اصلی‌ترین بازیگران بازار بازی‌های ابری در ادامه معرفی شده است:

NVIDIA:

راهکار شرکت امریکایی NVIDIA، توسعه GPUها برای حل چالش‌های بازی‌سازان است. این شرکت متخصص ارائه خدمات در بازارهایی است که از محاسبات بصری مبتنی بر GPU و پلتفرم‌های محاسباتی شتاب گرفته استفاده می‌کنند. رشد پیوسته تقاضا برای گرافیک‌های چند بعدی بهتر و گستره بازار بازی، باعث شده که این شرکت تمرکز جدی بر روی توسعه ابزارهای واقعیت مجازی، محاسبات با کارایی بالا(HPC) و هوش مصنوعی داشته باشد.

Intel:

این شرکت امریکایی یک طراح و تولیدکننده پلتفرم‌های یکپارچه فناوری دیجیتال است و حضور بسیار قدرتمندی در بازار خصوصا در حوزه رایانه و مرکز داده دارد. اینتل، طرح و تولید فناوری‌هایی که رایانش ابری و تجهیزات هوشمند متنوع را قدرتمند می‌سازد، تامین می‌کند.

Google:

گوگل به عنوان یک ارائه دهنده خدمات رایانش ابری، محصولات نوآورانه‌ای را بر پایه فناوری‌ بازی‌های ابری توسعه داده است. به عنوان نمونه در نوامبر 2019، Stadia را معرفی کرد که یک پلتفرم بازی توسعه یافته است و برای پرورش دیدگاه‌های خلاقانه ساخته شده است. این پلتفرم بصورت یکپارچه با ابزارها، جریان‌های کاری و فعالیت‌های گوگل ادغام شده است.

microsoft:

این شرکت سرمایه‌گذاری قابل توجهی در تحقیق و توسعه کرده است تا مجموعه محصولات و جایگاه خود را در بازار خدمات بازی‌های ابری ارتقاء دهد. مایکروسافت با ارائه پروژه جدید xCloud به عنوان یک فناوری استریم بازی که تجربه کاربری خوبی برای همه گیمرها ایجاد می‌کند، توانایی قابل توجه و قوی خود را در این زمینه به نمایش گذاشته است.

SONY:

بخش خدمات شبکه و بازی سونی شامل دسته‌بندی‌های متنوعی مانند نرم‌افزارهای دیجیتال، خدمات شبکه و سخت‌افزار است. خدمات شبکه شامل خدماتی می‌شود که بازی‌ها و محتواهای موسیقی و ویدئویی را تهیه می‌کنند و بخش سخت‌افزار و سایر قسمت‌ها، کنسول‌های بازی قابل حمل و ثابت، پکیج‌های نرم‌افزاری و تجهیزات جانبی را ارائه می‌دهند.

Blade:

این شرکت فرانسوی با کامپیوترهای شخصی منحصربفردی که طراحی و تولید می‌کند، کاربران را از محدودیت‌های سخت‌افزارهای فیزیکی رها کرده و به آنها دسترسی به کامپیوترهای قدرتمند و مبتنی بر ابر را می‌دهد. محصول ُShadow، یک PC فوق‌العاده مبتنی بر رایانش ابری برای بازی و تولید شرکت Bade است. این شرکت با غول‌های بازی‌سازی مانند مایکروسافت، Equinix، Nvidia و 2crsi همکاری می‌کند.

Blacknut:

یک سرویس شخصی سازی شده بازی‌های ابری است که می‌خواهد صنعت بازی‌های ویدئویی را از طریق ایجاد یک سرویس که کاربران آن به مجموعه عظیمی از کاتالوگ‌ها و بازی‌ها بدون محدودیت تجهیزات، دسترسی داشته باشند، متحول کند. این شرکت فرانسوی، بازی‌های ویدئویی را دیجیتالی کرده و از طریق ابر، بصورت مستقیم به تجهیزات هوشمند مانند تلویزیو‌ن‌، تبلت، تلفن و یا ستاپ‌باکس‌ها و دانگل‌ها ارسال می‌کند.

Vortex:

یک شرکت لهستانی است که سرویس کلود پلتفرم چندگانه را ارائه می‌کند. این سرویس، دسترسی کاربر را به کتابخانه‌ای از بازی‌های رایانه‌ای رندر می‌کند که می‌تواند تقریبا بر روی هر نوع تچهیزات متصل به اینترنت بازی شود.

Ubitus:

یک شرکت تایوانی و یکی از پیشتازان فناوری است که در پیاده‌سازی خدمات رسانه‌ای مبتنی بر ابر و راهکارهای رایانش ابری نوآورانه فعالیت می‌کند. از جمله فعالیت‌های این شرکت، اعطای راه‌حل‌های بازی ابری برای تولیدکنندگان تجهیزات، ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی، اپراتورهای مخابراتی و توسعه‌دهندگان محتواهای دیجیتال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir