مقالات

مزایای مهاجرت از سرور سنتی به سرور ابری XaaS چیست؟

سرور ابری یک سرور مجازی می باشد که در محیط رایانش ابری اجرا می شود. از طریق یک پلتفرم رایانش ابری ساخته، میزبانی و تحویل داده می شود و می تواند از راه دور به آن دسترسی پیدا کرد.

سرور ابری

به معنای ساده سرور ابری ممکن است بعنوان سرویس محاسباتی روی کل اینترنت شناخته شود. در گذشته کاربران برای اجرای برنامه ها نیاز به دانلود کردن آنها از یک سرور یا کامپیوتر فیزیکی داشتند، سرویس های رایانش ابری به آنها کمک کرد تا از طریق یک اینترنت متوسط به آن برنامه ها دسترسی داشته باشند. وقتی که شما هر تغییری در وضعیت اکانت فیسبوک خود می دهید، شما در حال استفاده از رایانش ابری هستید. وقتی که شما میزان حساب بانک خود را برروی موبایل چک می کنید باز هم شما در حال استفاده از رایانش ابری هستید. ما می توانیم بگوییم که سرویس های محاسباتی ابری در حال رایج شدن هستند.

تعریف سرور مجازی (سنتی)

یک سرور مجازی، سروری می باشد که منابع سخت افزاری و نرم افزاری را بوسیله سیستم عامل دیگری به اشتراک می گذارد، برخلاف سرورهای اختصاصی. بدلیل اینکه آنها مقرون به صرفه هستند و کنترل سریعتر منابع را فراهم می کند، سرورهای مجازی در محیط های میزبانی هاست رایج می باشند.برروی یک سرور اختصاصی سیستم عامل نصب می شود و برروی آن بوسیله تکنولوژی مجازی ساز سرورهای دیگری ایجاد می شود و هر کدام از آن سرورها منابع مورد نیاز خود را دارند. برروی آن سرورها سیستم عامل مورد نیاز کاربر را می توان نصب نمود.

تعریف سرور ابری

سرور ابری یک سرور مجازی می باشد که در محیط رایانش ابری اجرا می شود. از طریق یک پلتفرم رایانش ابری ساخته، میزبانی و تحویل داده می شود و می تواند از راه دور به آن دسترسی پیدا کرد. سرورهای ابری همه نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرا را دارند و می توانند بعنوان واحدهای مستقل عمل نمایند.

ابر چیست؟

از ابر معمولا جهت اشاره به چندین سرور متصل به اینترنت که می توانند به عنوان بخشی از نرم افزار یا سرویس برنامه کاربردی اجاره داده شوند استفاده می شود. خدمات مبتنی بر ابر می توانند شامل میزبانی وب ، میزبانی داده ها و به اشتراک گذاری و استفاده از نرم افزار یا برنامه باشند.

‘ابر’ همچنین اشاره می کند به رایانش ابری، جایی که چندین سرور به همدیگر متصل شده اند تا بار سرور را با هم به اشتراک بگذارند. به این معنی که بجای استفاده از یک ماشین قدرتمند، پردازش های پیچیده می تواند برروی چندین کامپیوتر کوچک توزیع شود.

یکی از مزایای ذخیره سازی ابری این هست که چندین منبع توزیع شده بعنوان یک واحد یکپارچه عمل می کنند که غالبا ‘ابرهای ذخیره سازی متحد شده’ نامیده می شوند. این باعث می شود ابر به دلیل توزیع داده، خطاهای زیادی را  تحمل کند. تمایل به استفاده از ابر،  به دلیل دسترسی مشترک به اسناد ، پرونده ها و داده ها باعث کاهش ایجاد نسخه های مختلف فایل می شود.

مزایای سرور ابری چه می باشد؟

یک سرور ابری برای یک کسب و کار ، ثبات و امنیت ایجاد می کند، بدلیل اینکه هر مشکل نرم افزاری از محیط شما ایزوله هستند. سرورهای ابری کاربران دیگر نمی توانند برروی سرور ابری شما تاثیر بگذارند و برعکس. اگر کاربر دیگری فشار زیادی برروی سرور ابری خود بیاورد آن هیچ تاثیری برروی سرور ابری شما نمی گذارد، برعکس سرورهای فیزیکی.

سرورهای ابری پایدار، سریع و امن هستند. آنها از مشکلات سخت افزاری که در سرورهای فیزیکی دیده شده اند جلوگیری می کنند، و احتمالاً آنها پایدارترین گزینه برای مشاغلی هستند که مایل به پایین نگه داشتن بودجه IT خود می باشند.

با بودجه یکسان شما می توانید سروری سریعتر از سرور سنتی داشته باشید و سایت شما برروی زیرساخت ابری سریعتر از زیرساخت سنتی بارگذاری شود.

شما با سرورهای ابری قابلیت مقیاس پذیری بدست خواهید آورد. ارتقاء با اضافه نمودن رم، توان پردازشی و فضای دیسک، سریع و خیلی راحت و همچنین مقرون به صرفه خواهد بود.

مزایای مهاجرت از سرور سنتی به سرورهای ابری در چیست؟

سرورهای ابری علاوه بر داشتن امکاناتی همچون دسترسی از راه دور (SSH, RDP)، کنسول تحت وب، قابلیت انتخاب سیستم‌عامل، دسترسی مستقیم به سیستم‌عامل (Root Access)، نصب نرم‌افزار‌های دلخواه، پشتیبانی فنی، دارای ویژگی های قابل توجهی نسبت به روش سنتی هستند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره شده است.

دسترس پذیری بالا

به این معنی می باشد که سایت شما همیشه در دسترس خواهد بود و با دان شدن یک سرور ، سرور دیگری جایگزین می شود. در سرورهای ابری این کار براحتی انجام می شود.

عملیات اصلی خاموش/روشن/راه‌اندازی مجدد و بازگشت به تنظیمات کارخانه‌ای

در سرورهای سنتی ممکن است شما بتوانید عملیات خاموش/روشن/راه اندازی مجدد را انجام دهید و حتی عمل بازگشت به تنظیمات کارخانه ای که همان نصب مجدد سیستم عامل یا تعویض آن می باشد را انجام دهید ولی جهت انجام این کار باید با واحد پشتیبانی در ارتباط باشید تا آن کار برای شما انجام دهد. اما در سرور ابری این مجموعه عملیات توسط خود کاربر با استفاده از پنل مدیریت ابر و یا با استفاده از API و واسط برنامه نویسی استاندارد به راحتی قابل انجام است.

پرداخت به میزان استفاده/ساعتی

به این معنی که هر مقدار از منابع استفاده شود از کیف پول هزینه آن کسر می گردد. به عنوان مثال، شما یک سیستم با ۴ هسته پردازنده و ۴ گیگ رم دارید، اگر از ۲ هسته پردازنده و ۱ گیگ رم آن استفاده شود فقط به اندازه مقدار منابع استفاده شده از کیف پول شما هزینه کسر می شود.

ارتقاء لحظه‌ای

تمامی منابع از جلمه cpu و ram و disk در کمترین زمان ممکن در لحظه و توسط خود کاربر بدون دخالت تیم پشتیبانی قابل ارتقاء می باشد.

تهیه نسخه Backup

در سرویس های سنتی امکان گرفتن بکاپ کامل از سرور شما وجود ندارد ولی در سرویس های ابری این کار به راحتی و هم توسط سیستم یه صورتی دوره ای و هم توسط کاربر در زمان مورد نیاز انجام می شود.

مدیریت فایروال

در سرویس های سنتی شما امکان مدیریت فایروال را از داخل سیستم عامل دارید ولی در سرویس های ابری علاوه برا فایروال داخل سرور شما می توانید از پنل مدیریت فایروال در خارج از سرور نیز استفاده کنید و به راحتی پورت مورد نیاز خود را بسته یا باز نمایید.

مراکز داده چندگانه

سرویس های سنتی برروی یک سرور dedicate قرار دارند در صورتیکه سرویس های ابری برروی چندین سرور dedicate قرار دارند و به صورت خودکار عملیات migrate جهت بالا بردن performance و uptime سرورها انجام می شود.

پنل کنترل کامل سرورها و سخت‌افزار آنها

در سرویس های سنتی، بیشترین امکاناتی که در پنل تحت اختیار شما قرار میگیرد روشن و خاموش نمودن یا راه اندازی مجدد سرور می باشد ولی در سرویس های ابری شما علاوه بر این موارد می توانید سیستم عامل سرور را مجددا نصب یا تعویض نمایید، سرور جدید ایجاد نمایید و یا منابع سرور مورد نیاز خود را تغییر دهید، بکاپ تهیه نمایید و تقریبا تمامی عملیاتی که در یک دیتاسنتر فیزیکی قابل انجام است را می‌توانید از طریق پنل مدیریت ابری انجام دهید. شکل زیر نمونه پنل مدیریت دیتاسنتر ابری XaaS را نشان می‌دهد.

مدت زمان تحویل سرورها به مشتری

در سرویس های سنتی بعلت ساختن سرور و تنظیمات زیرساخت به صورت دستی،  زمان تحویل معمولا بین چند دقیقه تا چند روز متغییر است. ولی در سرویس های ابری بعلت این که تمامی تنظیمات و عملیات به صورت خودکار انجام می شود سرور در کمتر از یک دقیقه آماده و در اختیار کاربر قرار می گیرد.

نتیجه

در دنیای امروز که تکنولوژی به سرعت در حال رشد می باشد فناوری های قدیمی منسوخ و جای خود را به فناوری های جدید می دهند. استفاده از سرورهای ابری امکانات زیادی در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید به راحتی زیرساخت خود را ایجاد و کنترل بهتری برروی منابع و وضعیت سرور خود داشته باشید و هزینه های آن را نیز کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir