مقالات

آشنایی با ۱۰ فریمورک node.js برتر سال ۲۰۲۴ + ویژگی‌ها، کاربردها و معایب

فریمورک node.js، مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و ابزارها است که در فرایند توسعه نرم‌افزار مبتنی بر Node.JS به کار می‌رود. این فریمورک به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که از جاوا اسکریپت برای توسعه فرانت‌اند و بک‌اند اپلیکیشن‌ها استفاده کنند. به عبارت دیگر فریمورک نود جی اس قابلیت‌ها و کاربردهای گسترده‌ای به node.js می‌دهد. در بین صدها فریمورک node.js، برخی از آن‌ها به دلیل عملکرد بهتر، پشتیبانی قوی جامعه کاربری و سهولت استفاده، کار را برای شما راحت‌تر می‌کنند. در این مقاله از بلاگ ابرزس، بهترین فریمورک‌های Node.js را معرفی می‌کنیم و نکاتی برای انتخاب فریمورک مناسب ارائه می‌دهیم.

چرا فریمورک node.js برای توسعه‌دهندگان مهم است؟

فریمورک‌ node.js حکم جعبه ابزاری را دارد که مجموعه‌ای از ابزارهای از پیش ساخته‌شده، مانند سیستم‌های مدیریت پایگاه داده (DBMS)، وب‌سرورها و تمپلیت انجین را در اختیار توسعه‌دهدنگان قرار می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا در زمانی کوتاه برنامه‌های کاربردی Node.js را بسازند. فریمورک‌ها با ارائه ساختارها و استانداردهایی برای نوشتن کد، به سازماندهی و افزایش کارایی کدها کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: Nodejs چیست؟

معرفی ۱۰ فریمورک‌ node.js برای برنامه‌نویسی

انتخاب فریمورک مناسب برای پروژه به نیاز و ترجیح شما بستگی دارد. در اینجا ۱۰ فریمورک نود جی اس برتر در سال ۲۰۲۴ را معرفی می‌کنیم:

۱. Express.js – فریمورکی برای همه

Express.js که به اختصار به آن اکسپرس گفته می‌شود، شناخته‌ شده‌ترین فریمورک‌ node.js است. این فریمورک نود جی اس، پیچیدگی زیادی ندارد و برای نوشتن کدهای مرتب و اصولی بسیار مناسب است. اکسپرس اولین بار در سال ۲۰۱۰ منتشر شد و از آن زمان به‌عنوان یک استاندارد در Node.js شناخته شده است.

برای یادگیری اکسپرس، نیازی به دانش پیچیده‌ای ندارید؛ همان دانش اولیه‌ی Node.js و آشنایی با مهارت‌های برنامه‌نویسی کافی است. این فریمورک نود جی اس به واسطه سرعت، پایداری و همخوانی با معماری تک‌رشته‌ای Node.js، به ابزاری ایده‌آل برای ساخت وب‌اپلیکیشن‌ها و رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) مبتنی بر Node.js تبدیل شده است.

شرکت‌های بزرگی مانند ایکس، اوبر، Accenture و حتی غول‌های تکنولوژی مانند IBM از این فریمورک نود جی اس برای ساخت اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنند. 

ویژگی‌های کلیدی

  • ارائه جعبه ابزار HTTP برای درک بهتر برنامه‌ها و استفاده مجدد از آن‌ها
  • پوشش تست فوق العاده بالا به ساخت برنامه‌هایی با حداکثر قابلیت تست کمک می‌کند.
  • عملکرد بالا و  انجام همزمان چندین عملیات به صورت مستقل با استفاده از برنامه‌نویسی ناهمزمان (Asynchronous Programming)
  • پلاگین‌هایی مثل قطعات Lego برای اکسپرس هستند و می‌توانید از آن‌ها برای اضافه کردن امکانات جدید به برنامه خود از جمله پشتیبانی از دیتابیس استفاده کنید. 
  • این ابزار دارای بسته‌های برنامه‌نویسی سمت سرور است که شامل ویژگی‌های مختلف node.js می‌شود. این بسته‌ها سرعت انجام فرایندها را با تعداد کمی از خطوط کد، افزایش می‌دهند.
  • اکسپرس از ساختار MVC استفاده می‌کند که به شما امکان می‌دهد برنامه‌های بزرگ و پیچیده را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. این کار باعث می‌شود درک و بررسی کد برای توسعه‌دهنده راحت‌تر شود.
  • Routing در اکسپرس یک راه ساده برای وصل کردن آدرس‌های اینترنتی به توابع درون برنامه است. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا مسیرهای پیچیده‌ای برای کاربران خود ایجاد کنید؛ بدون اینکه نیاز به نوشتن کد‌های تکراری داشته باشید.

معایب Express.js

  • Express.js به خودی خود، راهکار خاصی برای ایمن‌سازی اپلیکیشن ارائه نمی‌دهد و امنیت نهایی، به نحوه‌ کدنویسی شما بستگی دارد.
  • مشکل دیگر Express.js، مربوط به پیغام‌های خطای آن است. در مواقعی که باگ یا ایرادی در کد شما رخ می‌دهد، Express.js گاه اطلاعات دقیقی در مورد محل و دلیل خطا ارائه نمی‌دهد. این موضوع می‌تواند روند دیباگ کردن را زمان‌بر کند.

جامعه کاربران

محبوبیت Express با ۶۴ هزار ستاره و ۱۴ هزار فورک در گیت‌هاب به وضوح مشخص است. گروه پشتیبانی اکسپرس بستری ایده‌آل برای تبادل نظر، پرسش و پاسخ و اشتراک‌گذاری تجربیات بین توسعه‌دهندگان Express است.

موارد استفاده

ساخت APIها و سرویس‌های بک‌اند برای اپلیکیشن‌های موبایل و وب (با ابعاد کوچک تا بزرگ) استفاده Express هستند.

۲. Koa.js – نسل بعدی فریمورک node.js

Koa.js یک فریمورک سبک و قدرتمند نود جی‌اس است که توسط توسعه‌دهندگان Express.js ساخته شده و از سال ۲۰۱۴ در دسترس قرار گرفته است. این فریمورک به دلیل سادگی، انعطاف‌پذیری و قابلیت توسعه‌ بالا، به مرور زمان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. 

نوشتن و درک توابع callback و promise (یک آبجکت نشان‌دهنده اجرای موفق یا شکست یک عملیات ناهمزمان) در Koa.js نسبت به Express.js ساده‌تر است. همین ویژگی باعث شده تا در بین توسعه‌دهندگان جدید محبوبیت بیشتری پیدا کند.

ویژگی‌های کلیدی

  • قابلیت شخصی‌سازی برنامه و انعطاف پذیری بالا و به عنوان جایگزین سبک برای فریمورک اکسپرس
  • یکپارچه‌شدن میان‌افزار Koa.js با هسته این فریمورک و در نتیجه ساده‌تر و سریع‌تر شدن فرایند برنامه‌نویسی سمت سرور
  • آزادی عمل بالا برای ساخت برنامه‌های سفارشی و منحصر به فرد
  • پشتیبانی از معماری MVC
  • قابلیت‌های جانبی برای بهبود عملکرد برنامه مانند پاکسازی کش، پشتیبانی از پروکسی و انتخاب فرمت مناسب محتوا
  • ارائه قابلیت‌های قدرتمند برای شناسایی و مدیریت خطاهای مختلف

معایب Koa.js

  • اگر با سینتکس جدیدتر جاوا اسکریپت ES6 راحت نیستید و نمی‌خواهید با آن کار کنید، Koa.js برای شما مناسب نخواهد بود.
  • Koa.js جامعه کاربری نسبتا کوچکی دارد و به همین دلیل ممکن است پیدا کردن راهنما و منابع آموزشی سخت‌تر باشد.

موارد استفاده

Koa.js در مقایسه با اکسپرس، در پروژه‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به ساده‌سازی فرایند رسیدگی به خطاها دارند. اگر می‌خواهید از دردسرهای کال‌بک‌ها رها شوید، این فریم‌ورک را به جای اکسپرس انتخاب کنید. اما از طرف دیگر، اکسپرس به کار توسعه‌دهندگانی می‌آید که قصد دارند مدل کدنویسی مرسوم Node.js‌ را استفاده کنند.

۳. Meteor.js – توسعه کامل با یک زبان

Meteor.js یک وب فریمورک نود جی است متن‌باز و رایگان است که در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت Meteor Software ساخته شد. این فریمورک node.js به طور خودکار تغییرات داده‌ها را به کلاینت‌ها می‌فرستد، بدون اینکه نیاز باشد شما کد پیچیده‌ای بنویسید. از همه مهم‌تر، با استفاده از این ابزار می‌توانید تنها با یک زبان برنامه‌نویسی (جاوا اسکریپت)، اپلیکیشن‌های موبایل (اندروید و iOS) و دسکتاپ را بسازید.

علاوه بر این، Meteor.js یک فریمورک کامل است که ارتباط بین کاربر و سرور را آسان‌تر می‌کند. همچنین، مناسب ساخت اپلیکیشن‌هایی است که اطلاعات را به صورت مداوم و لحظه‌ای جابه‌جا می‌کنند. اگر به دنبال ابزاری با جاوا اسکریپت هستید که بتوان به وسیله آن اپلیکیشن‌های ساده، کارآمد و مدرن ساخت، Meteor.js انتخاب خوبی است.

ویژگی‌های کلیدی 

  • نوشتن کد با استفاده از جاوا اسکریپت و با قابلیت یک‌بار نوشته شدن اما با امکان اجرا روی هر پلتفرم
  • راه‌حل جامع برای توسعه بک‌اند و فرانت‌اند
  • فریمورک متن‌باز  و با پشتیبانی گسترده جامعه کاربران
  • تعامل‌های بسیار سریع اطلاعات و پاسخ‌دهی سریع
  • ادغام آسان با سایر فریمورک‌ها
  • فریمورک چند پلتفرمی، ساخت نمونه‌های اولیه سریع با رابط خط فرمان (CLI)

معایب Meteor.js

  • نصب و راه‌اندازی Meteor.js روی سرور خودتان کار ساده‌ای نیست.
  • نمی‌توان به راحتی اطلاعات را از منابع مختلف جمع‌آوری و به هم Join کرد. برای این کار نیاز به پکیج‌های جانبی است و البته باز هم کارایی پایین‌تر نسبت به Join در SQL‌ را تجربه خواهید کرد.
  • Meteor.js به صورت پیش‌فرض برای موتورهای جستجو (SEO) بهینه‌سازی نشده و ممکن است سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده نشود.

موارد استفاده

با استفاده از Meteor.js می‌توان برنامه‌هایی برای مرورگر، وب و سرور ساخت که قابلیت‌های لحظه‌ای مانند چت و به‌روزرسانی زنده داده‌ها بدون قطع دسترسی کاربران در حال استفاده را نیز داشته باشند. شرکت‌هایی مانند Mazda ،Digital Services و Rocket.Chat از این فریمورک برای ساخت وب‌سایتشان استفاده کرده‌اند.

۴. Socket.io – ساخت چت آنلاین به روشی آسان

فرض کنید چند برنامه آنلاین دارید که به‌صورت لحظه‌ای با هم در ارتباط هستند و به‌طور مداوم، اطلاعات را رد و بدل می‌کنند؛ مثلاً مشابه اپلیکیشن واتس‌اپ که به طور مداوم و خودکار، صفحه چت را آپدیت می‌کند تا اگر پیامی دریافت شده باشد، نمایش دهد. برای ساختن چنین برنامه‌هایی، می‌توان برای ارتباط کلاینت‌های وب و سرور و با استفاده از وب‌سوکت، از یک فریمورک node.js به نام Socket.io استفاده کرد.

Socket.io به شما کمک می‌کند تا برنامه‌های آنلاین با قابلیت آپدیت کردن اطلاعات در هر لحظه بسازید. شرکت‌های بزرگی مانند Bepro و Patreon از این فریمورک استفاده می‌کنند. 

ویژگی‌های کلیدی

  • قابلیت اطمینان بالا
  • تشخیص و تصحیح خودکار خطاها
  • پشتیبانی از ارسال همزمان چند پیام
  • ارائه پشتیبانی از مرورگرهای قدیمی‌تر
  • امکان اتصال مجدد خودکار در صورت قطع ارتباط
  • APIهای مشابه برای برنامه‌نویسی سمت کلاینت و سرور
  • پشتیبانی از باینری (با کتابخانه‌های آماده سمت کلاینت و سمت سرور)

معایب Socket.io 

  • Socket.IO ارتباط لحظه‌ای را ساده می‌کند، اما نیاز به راه‌اندازی زیرساخت بک‌اند دارد.
  • این فریمورک نود جی اس تک‌منطقه‌ای است؛ یعنی تنها روی یک دیتاسنتر یا سرور ابری اجرا می‌شود. در صورت از دسترس خارج شدن سرور، پیام‌رسانی آن قطع می‌شود. علاوه بر این، محدودیت به یک نقطه، تاخیر بالاتر و پایداری را به همراه دارد.
  • سوکت‌آی‌او پیام‌ها را فقط یک‌بار می‌فرستد، اما تضمینی برای رسیدن آن‌ها نیست. برای اطمینان، باید در کد خودتان پیاده‌سازی‌های لازم برای جلوگیری از بروز مشکلات مرتبط با این موضوع را انجام دهید.
  • سوکت.آی‌او نسبت به وب‌سوکت امکانات بیشتری مثل ارسال همزمان چند پیام را می‌دهد، اما نمی‌توانید به‌راحتی آن را با ابزار پیام‌رسان دیگری عوض کنید. این موضوع برای برنامه‌هایی که از جاوا اسکریپت استفاده نمی‌کنند، مشکل‌ساز می‌شود.
  • اگر از Node.js برای بخش بک‌اند پروژه خود استفاده نمی‌کنید، Socket.IO گزینه‌های جایگزین برای زبان‌های برنامه‌نویسی مثل جاوا و Rust ارائه می‌دهد. اما این جایگزین‌ها معمولا به پای نسخه جاوا اسکریپت نمی‌رسند و از نظر امکانات و کیفیت عقب‌تر هستند.

موارد استفاده

این فریمورک نود جی اس برای توسعه برنامه‌های Realtime مانند برنامه‌های چت‌آنلاین، اپلیکیشن‌های ویدیو کنفرانس، بازی‌های چندنفره و موارد دیگر که سرورها نیاز دارند داده‌ها را بدون درخواست از سمت کلاینت ارسال کنند، استفاده می‌شود. اسلک و اکس از این فریمورک Node.js استفاده می‌کنند.

۵. Nest.js – کدهای منظم‌تر و تمیزتر

Nest.js یک فریمورک node.js پیشرفته است که به توسعه‌دهندگان امکان ساخت وب‌اپلیکیشن‌های پیچیده و مقیاس‌پذیر را به روشی سریع و کارآمد با کتابخانه‌ای گسترده ارائه می‌دهد. این فریمورک با استفاده از TypeScript، زبانی برنامه‌نویسی ایستا، به شما کمک می‌کند تا کد تمیز، قابل نگهداری و عاری از خطا را برای اپلیکیشن‌های پیچیده بنویسید. Nest.js همچنین با دو فریمورک Node.js محبوب دیگر یعنی Express و Fastify سازگاری بالایی دارد.

این فریمورک نود جی اس، ترکیبی از دو روش برنامه‌نویسی شیءگرا و برنامه‌نویسی تابعی واکنشی (FRP) است. این ترکیب به برنامه‌نویسان امکان می‌دهد تا با سرعت بیشتری کد بنویسند و در نهایت اپلیکیشن‌های سریع‌تر و کارآمدتری را توسعه دهند.

ویژگی‌های کلیدی

  • یادگیری آسان
  • سازگاری بالا با انگولار در فرانت‌اند
  • رابط خط فرمان (CLI) برای ساختار و ویژگی‌های ماژولار
  • استفاده آسان از کتابخانه‌ها به دلیل مدیریت کد سیستماتیک
  • برنامه‌نویسی تابعی واکنشی (FRP) برای ساده‌سازی رابط‌های گرافیکی پیچیده (مثلا در بازی‌ها و رباتیک)

معایب Nest.js

  • کار کردن با فریمورک Nest.js در مقایسه با Express.js سخت و گیج‌کننده است و نیاز به تجربه کار با این فریمورک Node.js دارد. 
  • نسبت به فریمورک‌های دیگر زبان‌ها مانند Spring در جاوا یا NET. در #C قابلیت‌های پایین‌تری دارد. 
  •  Nest.js ساختار خیلی مشخصی دارد که باعث می‌شود فایل‌های زیادی ایجاد شود و پیدا کردن بخش‌های مختلف برای برنامه‌نویسان سخت باشد.

موارد استفاده

اگر می‌خواهید وب اپلیکیشن‌هایی بسازید که مقیاس‌پذیر بوده و نگهداری آن‌ها آسان باشد، Nest.js انتخاب خیلی خوبی است. همچنین، جامعه کاربری Nest.js بسیار فعال است و کاربران زیادی از این فریمورک استفاده می‌کنند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا برای هر مشکلی در روند کار، راه‌حل‌های لازم را پیدا کنید. کمپانی‌هایی مانند Adidas و Autodesk از این فریمورک استفاده می‌کنند.

۶. Sails.js – فریمورک MVC مبتنی بر داده‌ و مدرن

Sails.js یک فریمورک node.js محبوب است که برای ساخت وب‌اپلیکیشن‌های مدرن و پویا طراحی شده است. این فریمورک نود جی اس بر پایه الگوی MVC (مخفف Model-View-Controller) بنا شده و شباهت‌هایی به Ruby on Rails دارد، اما امکانات بیشتری برای توسعه وب‌اپلیکیشن‌های داده‌محور و امروزی ارائه می‌دهد. Sails.js با طیف گسترده‌ای از دیتابیس‌ها سازگار است و به آسانی با دیگر فریمورک‌های جاوا اسکریپت ادغام می‌شود. اگر به دنبال یک فریمورک node.js قدرتمند و انعطاف‌پذیر برای ساخت وب‌اپلیکیشن‌های مدرن هستید، Sails.js گزینه ایده‌آلی برای شما است.

ویژگی‌های کلیدی 

  • سازگار با هر نوع رابط کاربری
  • اتصال به دیتابیس با ORM (مخفف Object Relational Mapping و راهکاری برای ارتباط با دیتابیس با همان زبان برنامه‌نویسی و بدون نیاز به نوشتن کدهای SQL)
  • ساخت خودکار APIهای REST 
  • سیاست های امنیتی با قابلیت استفاده مجدد
  • استفاده از Express برای درخواست‌های HTTP و Socket.io برای وب‌سوکت‌ها

معایب Sails.js

  • فریمورک Sail.js در مقایسه با دیگر فریمورک‌های node.js حافظه بیشتری مصرف می‌کند که باعث کندی و اتلاف وقت در پروژه می‌شود.
  • مدیریت منابع (مانند فایل‌های CSS، JavaScript و تصاویر) در فریمورک Sails.js بی‌نظم و غیر شفاف است. این باعث می‌شود که توسعه‌دهنده برای قرار دادن و استفاده از منابع درست در جای مناسب، زمان بیشتری صرف کند.

موارد استفاده

ساخت اپلیکیشن‌های چت شخصی، سوشال مدیا و گیمینگ از موارد استفاده این فریمورک Node.js‌ است هستند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان از Sails.js برای ساخت برنامه‌های مقیاس بزرگ سازمانی استفاده می‌کنند و البته معمولا علاقه‌ای به توسعه اپلیکیشن‌های کوچک با این فریمورک ندارند.

۷. Total.js – فریمورک کامل نود جی اس

Total.js یک فریمورک اوپن سورس برای ساخت اپلیکیشن‌های تحت وب با جاوا اسکریپت و مخصوص node.js است. این فریمورک نود جی اس تجربه‌ای مشابه سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) را فراهم می‌کند و تقریبا هر چیزی که در محیط Node.js‌ نیاز دارید را به همراه انعطاف‌پذیری بالا در اختیارتان می‌گذارد.

فریمورک نود جی اس Total.js نسخه‌های مختلفی از جمله Eshop ،CMS و HelpDesk برای کاربردهای متنوع دارد. به لطف تنوع این نسخه‌ها، اپلیکیشن‌های شما امکان یکپارچه شدن با اینترنت اشیا، سرویس‌های REST و سایر اپلیکیشن‌های دیگر را با هزینه پایین و پایداری بالا خواهند داشت. Total.js امکاناتی مانند تولید خودکار کد، ماژول و قالب‌های آماده را ارائه می‌کند که ساخت اپلیکیشن را ساده‌تر می‌کند. Total.js همچنین از یک ساختار ماژولار بهره می‌برد که از پایگاه‌های داده‌ی مختلفی مثل MongoDB و MySQL پشتیبانی می‌کند.

یکی از مزیت‌های کلیدی این فریمورک node.js، داشتن قابلیت ارتباط لحظه‌ای است؛ یعنی می‌توانیم همزمان با توسعه‌ی اپلیکیشن یا افزایش مقیاس آن، تغییرات را به صورت لحظه‌ای ببینیم. Total.js از نظر امنیت هم انتخاب خوبی است چون از کاربران در برابر حملات CSRF (حملات درخواست بین سایتی یا Cross-Site Request Forgery) محافظت می‌کند.

ویژگی‌های کلیدی 

  • سازگاری با دیتابیس‌های مختلف 
  • توسعه سریع و هزینه نگهداری پایین
  • کشف و شناسایی خودکار پروژه‌های جدید
  • آزمایش و تست رابط‌های برنامه‌نویسی (API)
  • انعطاف‌پذیری بالا با فریمورک‌های مختلف فرانت‌اند

معایب Total.js

  •  Total.js به دلیل نداشتن مستندات کافی و مثال‌های کاربردی برای کاربران مبتدی چندان مناسب نیست و ممکن است یادگیری آن برای تازه‌کارها چالش‌برانگیز باشد.
  •  این فریمورک نود جی اس از برخی ویژگی‌های پیشرفته‌ای که در سایر فریمورک‌های مشابه وجود دارد، بی بهره است. این موضوع می‌تواند در پروژه‌های بزرگ و پیچیده مشکل‌ساز باشد
  • برای استفاده از این فریم‌ورک، باید از الگوها و روش‌های تعیین شده توسط Total.js پیروی کنید. این موضوع می‌تواند چالش‌هایی برای توسعه‌دهندگانی که به فریمورک‌های دیگر عادت دارند، به وجود بیاورد.

موارد استفاده

Total.js یک فریمورک کامل برای توسعه سفارشی، رابط‌های برنامه‌نویسی بصری در اینترنت اشیا، توسعه وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک، سرویس ابری است. اگر نیاز به ساخت اپلیکیشن‌ در یک بازه زمانی کوتاه دارید، Total.js می‌تواند به شما کمک کند تا فرآیند توسعه را سریع‌تر و از ضرر مالی جلوگیری کنید.

۸. Hapi.js – امن‌تر از همیشه

Hapi جزو امن‌ترین فریمورک‌های node.js است که به صورت رایگان و متن باز در دسترس است. با Hapi می‌توان پراکسی سرور، سرویس‌های RESTful API و حتی اپلیکیشن‌های دسکتاپ ساخت. امنیت بالا و امکانات زیاد این فریمورک نود جی اس، آن را برای ساخت برنامه‌های مطمئن و قدرتمند مناسب می‌کند. همچنین Hapi دارای مجموعه‌ای از افزونه‌های آماده است که شما را از جستجو برای میان‌افزارهای غیر رسمی بی‌نیاز می‌کند.

ویژگی‌های کلیدی

  • مصرف کم منابع سخت افزاری 
  • وجود ابزارهای فراوان برای توسعه برنامه
  • ساخت برنامه‌ها با تنظیمات امنیتی پیشرفته
  • توانایی کشف و اصلاح  سریع مشکلات برنامه
  • سازگار با انواع REST API و اپلیکیشن‌های پراکسی HTTPS
  • مقیاس‌پذیری بالا و عدم اختلال در عملکرد برنامه
  • سازگار با MySQL، MongoDB و سایر دیتابیس‌ها
  • دارای تنظیمات اولیه برای کشینگ، تایید هویت کاربران، و بررسی صحت ورودی‌ها

معایب Hapi.js

  • یادگیری فریمورک Hapi برای افراد مبتدی سخت‌تر است، زیرا به جای کد، بر پیکربندی تمرکز دارد.
  • Hapi علی‌رغم قدرت و قابلیت‌هایش، به اندازه فریم‌ورک‌های محبوب‌تر مثل Express.js از جامعه کاربری و منابع گسترده‌ای برخوردار نیست.
  • Hapi در مقایسه با Express.js انعطاف کمتری در ساخت میان‌افزارهای پیچیده دارد.
  • تمرکز این فریمورک Node.js بر پیکربندی و توسعه‌پذیری موجب شده در مقایسه با فریمورک‌های سبک‌تر، با مشکلات در کارایی مواجه باشد. این موضوع می‌‌تواند اجرای برخی از اپلیکیشن‌ها را با مشکل مواجه کند.
  • ساختار Hapi ممکن است با سبک کدنویسی همه سازگار نباشد و برخی از توسعه‌دهندگان به انعطاف بیشتری نیاز داشته باشند.

موارد استفاده 

Hapi.js برای توسعه برنامه‌های امن، مقیاس‌پذیر، لحظه‌ای (Real-Time) و اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی و ساخت سرورهای پراکسی‌ها و سرورهای API مناسب است.

۹. Feather.js – سبک و انعطاف‌پذیر

Feather.js یک فریمورک node.js است که کار توسعه بک‌اند را برای توسعه‌دهندگان وب و موبایل راحت‌تر می‌کند. Feather.js از معماری مایکروسرویس بهره می‌برد و به لطف این موضوع اپلیکیشن‌ها به سرویس‌های جداگانه کوچکتر تقسیم می‌شوند که هر یک می‌توانند به صورت جداگانه دیپلوی شوند.

این فریمورک با Node.js و React Native و همین‌طور انواع دیتابیس‌ها کار می‌کند. با استفاده از Feather.js، به جای یادگیری پیچیدگی‌های APIهای RESTful، می‌توانید به سادگی ویژگی‌های مورد نیازتان را در وب اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌های موبایل بسازید و ارتباطات لازم را برقرار کنید. 

ویژگی‌های کلیدی

  • بسیار سبک و کم حجم
  • ساخت خودکار APIهای RESTful
  • ارتباط با وب اپلیکیشن از طریق دستورات ترمینال (CLI)
  • پلاگین‌های پیش‌فرض برای احراز هویت و اجازه دسترسی به منابع
  • استفاده مجدد از کدهای از پیش‌ نوشته‌شده در برنامه‌های مختلف

معایب Feather.js

  •  این فریمورک نود جی اس به صورت مینیمال طراحی شده اما همین موضوع موجب شده نیاز به افزونه‌های متعدد در کنار آن داشته باشید که در نهایت سنگین شدن بیش از حد اپلیکیشن را به همراه خواهد داشت.
  • یکی از این محدودیت‌های Feather.js، سیستم احراز هویت است. این فریمورک نود جی اس به صورت پیش‌فرض از PassportJS استفاده می‌کند که از احراز هویت SAML پشتیبانی نمی‌کند. البته با نصب پیکج‌های جانبی می‌توانید این قابلیت را اضافه کنید.
  • در مقایسه با فریمورک Meteor، ارتباطات لحظه‌ای (Real-time) در این فریمورک چندان قوی نیست. دلیل این موضوع، نحوه‌ی مدیریت داده‌های Real-time در سطح سرویس است؛ در حالی که Meteor از روشی به نام (oplog tailing) استفاده می‌کند.
  • Feather.js در اپلیکیشن‌های لحظه‌ای بزرگ، چالش‌های پیچیده‌ای در کار با WebSockets دارد.

موارد استفاده

این فریمورک نود جی اس از همه فناوری‌های فرانت‌اند پشتیبانی می‌کند و با هر دیتابیسی کار می‌کند. بهترین کارایی را در محیط Node.js دارد چون از جاوااسکریپت و تایپ‌اسکریپت پشتیبانی می‌کند. می‌توانید با آن اپلیکیشن‌های آماده تولید (production-ready apps)، اپلیکیشن‌های لحظه‌ای (Real-Time Apps) و APIهای REST را در چند روز بسازید. این فریمورک node.js به شما کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌های پیچیده را ساده کرده و زمان توسعه آن را کاهش دهید.

۱۰. Adonis.js – همراهی مطمئن

Adonis.js یک فریم‌ورک MVC برای Node.js است و ساختار آن بر اساس الگویی طراحی شده که شبیه به لاراول عمل می‌کند. این فریمورک نود جی اس از قابلیت‌هایی مثل وب‌سوکت، مسیر‌یابی، مدیریت دیتابیس، ثبت لاگ، کشینگ و ماژول‌های داخلی برای اعتبارسنجی داده‌ها و احراز هویت پشتیبانی می‌کند. Adonis.js با دیتابیس‌هایی از جمله MySQL ،MongoDB و … سازگار است.

راه‌اندازی Adonis.js خیلی راحت است و یک ابزار خط فرمان (CLI) برای مدیریت پروژه‌ها دارد. همچنین، این فریمورک پلاگین‌ها و ماژول‌های زیادی دارد که اضافه کردن قابلیت‌های جدید به برنامه را آسان می‌کند. Adonis.js یک فریمورک قدرتمند و انعطاف‌پذیر است که هم برای پروژه‌های کوچک و هم بزرگ مناسب است. این فریمورک node.js از نظر امنیتی هم خوب عمل می‌کند و ابزارهایی برای محافظت از وب‌سایت در برابر حملات مختلف دارد.

ویژگی‌های کلیدی 

  • ساختار پوشه‌بندی و مرتب شده
  • اعتبارسنجی ساده‌تر ورودی کاربر
  • امکان نوشتن اسکریپت‌های سفارشی تست عملکرد برنامه
  • محافظت در برابر تهدیداتی مانند جعل درخواست‌های بین سایتی (CSRF)

معایب Adonis.js

  • یادگیری AdonisJS کمی سخت‌تر از بعضی فریمورک‌های دیگر Node.js است، مخصوصا اگر با معماری MVC آشنایی نداشته باشید. یادگیری کامل تمام قابلیت‌های آن کمی زمان می‌برد.
  • تمرکز AdonisJS روی راحتی کار و سرعت توسعه ممکن است باعث شود عملکرد آن به خوبی فریم‌ورک‌های دیگر نباشد. در کل سرعت آن خوب است ولی برای اپلیکیشن‌هایی که نیاز به بالاترین سطح عملکرد دارند، بهترین انتخاب نیست.
  • AdonisJS یک فریمورک نسبتا بزرگ است، پس برای پروژه‌های کوچک یا اپلیکیشن‌هایی که حجم نرم‌افزار در آنها اهمیت دارد، گزینه مناسبی نیست.
  • AdonisJS برای ارائه قابلیت‌هایش به وابستگی‌‌های دیگر متکی است. این موضوع مدیریت و راه‌اندازی اپلیکیشن شما را مخصوصا اگر با این وابستگی‌ها آشنا نباشید، کمی پیچیده می‌کند.
  • AdonisJS یک فریم‌ورک «نظرپرداز» است، یعنی روش‌های خاصی را برای ساخت اپلیکیشن شما تعیین می‌کند. این موضوع باعث سازماندهی بهتر کد می‌شود ولی ممکن است در برخی موارد انعطاف‌پذیری را کم کند.

موارد استفاده

Adonis.js مناسب توسعه سریع وب اپلیکیشن‌ها و خدمات وب است که می‌توانند پاسخ‌های JSON را از یک کنترلر برگردانند.  این فریمورک نود جی اس امکان توسعه فول استک وب‌اپلیکیشن با پشتیبانی از تکنولوژی‌های فرانت‌اند با Node.js را فراهم می‌کند. بنابراین، اگر به دنبال توسعه یک وب اپلیکیشن سریع، تعاملی و با امنیت بالا هستید، Adonis.js گزینه مناسب شما است.

چطور بهترین فریمورک node.js را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین فریمورک نود جی اس به نیاز و الزامات شرکت بستگی دارد. با این حال، چندین نکته که می‌توانید هنگام انتخاب فریمورک‌ node.js در نظر بگیرید عبارتند از:

۱. درک نیازمندی‌های پروژه

اولین قدم برای شروع هر پروژه، درک نیازمندی‌های آن است. این نیازمندی‌ها شامل ویژگی ارتباطات لحظه‌ای (Real-time features)، قابلیت مقیاس‌پذیری (Scalability) و پیچیدگی پروژه می‌شود. به عنوان مثال، فرض کنید پروژه شما نیاز به ارتباطات لحظه‌ای دارد. در این صورت می‌توانید برای بخش بک‌اند از فریمورک Express و برای برقراری ارتباط لحظه‌ای از Socket.IO استفاده کنید.

با این حال، برخی از توسعه‌دهندگان این ترکیب را پیچیده می‌دانند و ترجیح می‌دهند از فریمورکی استفاده کنند که هم امکان ساخت API و هم امکان برقراری ارتباط لحظه‌ای را فراهم می‌کند. سه فریمورک نود جی اس «Sails.js» ،«Meteor.js» و «Feathers.js» از این دسته هستند. اگر پروژه شما به ارتباطات لحظه‌ای نیاز ندارد و تنها به یک بک‌اند ساده احتیاج دارد، می‌توانید از فریمورک node.js دیگری مانند Express یا Fastify استفاده کنید.

۲. جامعه کاربری فعال

وقتی یک فریمورک node.js جامعه کاربری فعالی داشته باشد، می‌توانید مطمئن باشید که پشتیبانی و به‌روزرسانی‌های آن به‌موقع انجام می‌شود. اگر هنگام ساخت برنامه‌تان به مشکلی برخوردید، می‌توانید از جامعه کاربری آن راهنمایی بگیرید و از روش‌های امتحان شده استفاده کنید. جامعه فعال و بزرگ همچنین به این معناست که منابع، آموزش‌ها و راهنماهای بیشتری برای آن فریمورک در دسترس خواهد بود. برای مثال، Express و NestJS جامعه‌های کاربری فعال و بزرگ‌تری نسبت به Meteor.js دارند که فقط ۲۸۰ عضو در دیسکورد دارد و کانال اسلک آن نیز غیرفعال شده است.

۳. محدودیت‌های معمول

هر فریمورک نود جی اس دارای محدودیت‌های خاص خود است. مهم است که این محدودیت‌ها و معایبی که ممکن است هنگام بررسی فریمورک‌های مختلف نود جی اس با آن‌ها مواجه شوید، در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، فریمورک نود جی اس Socket.IO یک مکانیزم پشتیبان برای محیط‌هایی که از WebSocket پشتیبانی نمی‌کنند ارائه می‌دهد، در حالی که فریمورک نود جی اس Sails از WebSocket فقط برای ویژگی‌ real-time پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی

فریمورک node.js یکی از پلتفرم‌های محبوب و کارآمد برای توسعه وب اپلیکیشن‌ها است. فریمورک‌های مختلفی برای توسعه برنامه‌ها در Node.js وجود دارد که در این مقاله ابرزس، به معرفی ۱۰ مورد از بهترین‌های آنها پرداخته‌ایم. با انتخاب فریم‌ورک node.js مناسب و بهره‌گیری از ویژگی‌های آن، توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های قدرتمند و با عملکرد بالا ساخته و نیاز کاربران خود را برطرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       [email protected]