[tie_index]افزودن جهان خیال به دنیای واقعیت[/tie_index]
افزودن جهان خیال به دنیای واقعیت
AR فناوری جديدی كه با ورود خود به دنياي تكنولوژي به سرعت جاي خود را پيدا و با همراهي تكنولوژيهاي ديگر مانند كلود و با استفاده از سرورهاي كلود شروع به رشد كرد، البته همنوعانش مانند VRو MRو XR توي اين پيشرفت بي تاثير نبودند. تركيب دنياي واقعي و خيالي به شدت جذاب به نظر ميرسد به عنوان مثال شما در جهان واقعي هنگامي كه در خيابان در حال قدم زدن هستيد درختان را مي بينيد كه با جريان باد حركت مي كنند يا بچههايي كه در حال بازي هستند حالا يكم چاشني مجازي بهش اضافه ميكنيم مثل اضافه كردن يك سفينه فضايي كه موجب وزش باد شده و درختان را تكان مي دهد و يا اضافه كردن شخصيتهاي كارتوني به بازي كودكان.
از جنبههای تفريحی AR كه بگذريم شما خيلي راحت مي توانيد از يك فروشگاه بزرگ خريد كنيد بدون اينكه حتي از خانه خارج شويد و يا لباسهاي خود را بدون استفاده از اتاق پرو با هم ست كنيد و هزاران كاربرد جذاب و متنوع ديگر.
[tie_index]تاريخچه AR[/tie_index]
تاريخچه AR
ريشه ar را ميتوان در فيلمهاي دهه اول قرن بیستم مشاهده كرد، اولين بار اين شمشير دامكلوس ایوان سادرلند دانشمند آمريكايي بود كه تخيل فيلمها را به واقعيت نزديك كرد
اين اولين سربند واقعيت مجازي بود كه كه در سال 1986 و در دانشگاه MIT طراحي شد ولي انقدر بزرگ بود كه قابليت حمل و نقل نداشت و تنها صفحه نمايش آن مقابل چشمان كاربر قرار ميگرفت و باقي دستگاه از سقف معلق بود
اما اصطلاح واقعيت افزوده توسط توماس كودل Thomas Caudell محقق شركت بويينگ درسال 1990 استفاده شد او سعي داشت كه سيستمهاي پيچيده استفاده شده در بويينگ را براي كارمندان مجازي سازي كند
در سالهای بعد لویی روزنبرگ اولین سیستم مبتنی بر AR را در آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی ایالات متحده ایجاد کرد و قدم بزرگی در پيشرفت اين صنعت برداشت.
[tie_index]مزايای استفاده از واقعيت افزوده[/tie_index]
مزايای استفاده از واقعيت افزوده
ايجاد يك تجربه شخصي براي كاربر: در واقعيت افزوده هر كاربر مي تواند نسبت به انتخاب خود تجربه متفاوتي از ديگران داشته باشد همچنين هر قدر سرورهاي كلود بيشتري از سيستم حمايت كنند انتخابهاي بيشتري براي كاربر ایجاد میشود.
ارائه اطلاعات كامل: شما فرض كنيد در يك كلاس زيست شناسي استاد در حال توصيف يك گونه نادر از پرندگان است و اين در حالي است كه با وجود تلاش هاي زياد استاد دانش آموزان اطلاعات كمي را دريافت كرده اند اما با استفاده از AR كار استاد راحت مي شود و شما ميتوانيد با استفاده از واقعيت افزوده آن حيوان را به طور كامل و سه بعدي تماشا كنيد
توسعه در كسب و كار و تجارت: شركتها و موسسات براي فروش محصولات خود كافي است يك تجربه لذت بخش از محصول را با استفاده از واقعيت اقزوده به مشتريان ارائه بدهند
انتخاب و تجسم آسان: شما به راحتي ميتوانيد در يك لباس فروشي رنگ ،طرح و اندازه لباس را به راحتي انتخاب كنيد
تنوع در سرگرميها: با ورود AR به عرصه بازيها گيمرها ديوانهوار از اين تكنولوژي استقبال كردند و اين استقبال در بازي pokomon GO به راحتي قابل مشاهده بود كلودها و سرورهاي كلود در افزايش استيمها نقش موثري داشتند.
قابل حمل بودن: ميتوان براي بهره وري از واقعيت افزوده از گوشي هوشمند خود و يا از عينكهای مخصوص آن استفاده كنيد و اين تجهيزات سبك به كاربران اين امكان را میدهد كه به راحتی در هر مكانی از اين تكنولوژي استفاده كنند البته اين ويژگی نيز با استفاده از رايانش ابری و سرورهای كلود وسعت بيشتری پيدا کرد.
[tie_index]انواع واقعيت افزوده[/tie_index]
انواع واقعيت افزوده
واقعیت افزوده مبتنی بر نشانگر (Marker Based Augmented Reality)
واقعیت افزوده مبتنی بر نشانگر (تشخیص تصویر) تنها با استفاده از يك دوربين و يك تصوير دو بعدي و يا كد QR ميتوان از اين تكنولوژي استفاده نمود
واقعیت افزوده مبتنی بر نشانگر معمولاً برای اهداف بازاریابی و خردهفروشی استفاده میشود. درواقع از این نوع واقعیت افزوده ميتوان از تصاوير استفاده نمود و مهم نيست كه تصوير در قالب پوستر، ويديو، طرحهاي سهبعدي و يا كارت ويزيت باشد.
واقعیت افزوده بدون نشانه گر (Markerless Augmented Reality)
واقعیت افزوده بدون نشانگر متنوعتر از واقعیت افزوده مبتنی بر نشانگر است، زیرا به کاربر اجازه میدهد تصمیم بگیرد که محتواي مجازی را در کجا قرار دهد. درواقع شما میتوانید تجربهاي متفاوت از وجود محتواي ديجيتال در مكانها و موقعيتهاي مختلف داشته باشيد.
واقعیت افزوده بدون نشانگر به سختافزارهايي مانند دوربین، GPS، قطبنمای دیجیتال و شتابسنج متکی است تا اطلاعات لازم را برای نرمافزار AR فراهم نمايد.
از فناوری واقعیت افزوده بدون نشانگر بیشتر برای نقشهبرداری مسیرها، پیدا کردن کسب و کارهای نزدیک و سایر برنامههای کاربردی با محوریت تلفن همراه استفاده میشود.
واقعیت افزوده مبتنی بر موقعیت مکانی (Location based Augmented Reality)
واقعیت افزوده مبتنی بر موقعیت مکانی، محتوای دیجیتال را در یک مکان خاص نمایش میدهد، درواقع اشیاء بهگونهای ترسیم میشوند که وقتی مکان کاربر با نقطه از پیش تعیینشده مطابقت دارد، روی صفحهنمایش داده میشود.
این نوع واقعیت افزوده از طریق مشاهده مکان موردنظر با دوربین سیستم واقعیت افزوده (AR) و تلفیق آن با اشیاء مجازی (Virtual Objects) عمل میکند.به عنوان مثال شما در يك گردش با ماشين نياز به دريافت اطلاعات درباره آن منطقه داريد به راحتي با اين تكنولوژي مي توانيد اطلاعات مربوط به همان منطقه را دريافت كنيد.
بازی واقعیت افزوده Pokemon Go ، نمونهای از AR مبتنی بر مکان است. این بازی کاراکترهای مجازی را به دنیای واقعی اضافه میکند و کاربر را ترغیب به پیدا کردن کاراکترها مینماید.
واقعیت افزوده تلفیقی (Superimposition Augmented Reality)
اين نوع واقعيت افزوده مبتني بر تشخيص اجسام است با يك مثال ساده به شرح اين نوع از واقعيت مي پردازيم شما براي خانه خود نياز به يك صندلي با مبل راحتي دارديد و نمي دانيد كدام مبل با خانه شما از نظر رنگ و طرح هماهنگي دارد به راحتي با اين تكنولوژي مي توانيد مبل مورد نظر را در خانه تجسم نماييد همچنين اين تكنولوژي به كمك خانمهاي خانهدار آمده تا در خانه تكانيها بتوانند نسبت به تغيير مكان اشيا راحتتر تصميمگيري كنند.
واقعیت افزوده مبتنی بر پروجکشن (Projection Based Augmented Reality)
واقعیت افزوده مبتنی بر طرحریزی، کمی متفاوت از انواع دیگر واقعیت افزوده میباشد. طراحی واقعیت افزوده مبتنی بر پروژکتور با کمک طراحی و ایجاد نور مصنوعی بر روی سطوحی از دنیای واقعی کار میکند.
از دیگر برنامههای جالب واقعیت افزوده مبتنی بر پروجکشن، استفاده از تکنولوژی لیزر پلاسما برای طراحی هولوگرام سه بعدی ۳D بهصورتی تعاملی فضای اطراف میباشد.
واقعیت افزوده تشریحی (Outlining Augmented Reality)
واقعیت افزوده تشریحی ، مي تواند بسياري از خطوطي را كه چشمان شما قادر به ديدن آن نيست براي شما ترسيم كند به عنوان مثال در راننيدگي مي تواند محدوده محله پاركينگ را به شما نشان دهد و يا در نور كم و يا مه جاده را براي شما ترسيم نماييد