مقالات

پلتفرم امنیتی Wazuh چیست؟

در دنیای پیچیده امنیت سایبری، برخورداری از یک سیستم امنیتی قدرتمند و انعطاف‌پذیر از نان شب هم واجب‌تر است و در بین راهکارهای امنیتی سایبری، وازو (Wazuh) از ابزارهایی است که قابلیت‌های متنوعی را برای محیط‌های هیبریدی ارائه می‌دهد. در این مقاله از بلاگ ابر زس، بررسی می‌کنیم که Wazuh چیست، چه کاربرد و مزایایی دارد و چگونه عمل می‌کند.

Wazuh چیست؟ پلتفرم امنیتی متن باز برای دیتاسنترهای مدرن

Wazuh یک پلتفرم امنیتی متن باز و رایگان است که به شما در محافظت از سیستم‌های کامپیوتری، سرورها، ماشین‌های مجازی و حتی دیتاسنتر ابری کمک می‌کند. Wazuh با ترکیب دو قابلیت مهم زیر به شما این امکان را می‌دهد تا نقاط نهایی و مهم شبکه خود را به‌طور کامل ایمن کنید و درصورت بروز هرگونه مشکل امنیتی، سریع‌تر واکنش نشان دهید:

  •  سیستم مدیریت اطلاعات و رخداد امنیتی (SIEM مخفف Security Information and Event Management)

 SIEM مثل یک تحلیل‌گر خبره، با جمع‌آوری اطلاعات و رویدادها از منابع مختلف، فعالیت‌های شبکه را زیر نظر می‌گیرد و هرگونه مورد مشکوکی را شناسایی می‌کند. به این ترتیب به سازمان‌ها کمک می‌کند پیش از آسیب رسیدن به کسب‌وکارشان، بتوانند نسبت به تهدیدات عکس‌العمل نشان دهند.

  • شناسایی و واکنش گسترده به تهدیدات (XDR مخفف Extended Detection and Response)

XDR مثل یک کارآگاه حرفه‌ای با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده، ردپای تهدیدات شناخته‌شده را در تمامی زیرساخت‌های سازمان، از جمله زیرساخت ابری، کامپیوترها، گوشی‌های موبایل و … پیدا می‌کند. در نتیجه XDR موجب می‌شود مدیریت رخدادهای امنیتی ساده‌تر شود و بتوان به کمک اطلاعات حاصل شده از آن سیاست‌های امنیتی را در سطح سازمان پیاده‌سازی کرد.

قابلیت‌های امنیتی Wazuh چیست؟ فراتر از یک SIEM 

Wazuh فراتر از یک SIEM عمل می‌کند. یعنی با ترکیبی از یک کارآگاه حرفه‌ای و یک تحلیل‌گر خبره، رویدادهای امنیتی ثبت شده توسط عامل امنیتی خود (Agent) را ذخیره، تجزیه و تحلیل می‌کند تا نشانه‌های نفوذ به سیستم را پیدا کند. این پلتفرم با ترکیب قابلیت‌های XDR و SIEM، رویکردی جامع‌تر برای امنیت فناوری اطلاعات سازمان شما ارائه می‌دهد؛ یعنی دو رویکرد زیر را پیش می‌گیرد:

  • شکار تهدید و تحلیل رفتار: Wazuh فراتر از مانیتورینگ منفعل عمل می‌کند و به شما امکان می‌دهد به‌طور پیشگیرانه فعالیت‌های مشکوک را جستجو، تجزیه و تحلیل کنید. این قابلیت برای دفاع زودهنگام در برابر حملات بسیار حیاتی است.
  • پاسخ خودکار و رعایت قوانین: قابلیت پاسخ خودکار در Wazuh یک ناجی واقعی است. این قابلیت در مواجهه با تهدیدات شناسایی شده مانند یک نگهبان همیشه بیدار در دنیای دیجیتال به‌سرعت عمل می‌کند. علاوه‌براین، ابزارهای گزارش‌دهی و انطباق‌پذیری Wazuh به شما کمک می‌کند تا بدون هیچ مشکلی، از رعایت استانداردهای امنیتی مطمئن شوید.

به زبان ساده، در پاسخ به اینکه قابلیت‌های امنیتی وازو چیست؟ می‌توان گفت مشابه بسیاری از ابزارهای SIEM، نگهبان امنیتی Wazuh روی تک‌تک نقاط نهایی نصب می‌شود تا شکاف‌های امنیتی را شناسایی کند. سپس با قابلیت‌های XDR به مدیران شبکه اجازه می‌دهد تا با ابزارهای خودکار برای شکار تهدیدات قبل از وقوع آن‌ها، رویکرد امنیتی پیشگیرانه‌ داشته باشند. همین رویکرد باعث می‌شود Wazuh صرفا یک راه‌حل ساده SIEM نباشد.

نمایی از داشبورد Wazuh

همچنین یک داشبورد مرکزی در اختیار شما قرار می‌دهد که به‌سادگی می‌توانید سلامت شبکه خود را بررسی کرده و مشکلات امنیتی را شناسایی کنید. با Wazuh، امنیت سایبری قدرتمند و رایگان برای محافظت از دارایی‌های دیجیتال خود در اختیار خواهید داشت.

 ویژگی‌های کلیدی Wazuh چیست؟

از جمله کلیدی‌ترین ویژگی‌های ابزار وازو شامل موارد زیر است:

نگهبان همه‌فن‌حریف برای سیستم‌های مختلف

فرقی نمی‌کند روی سرورهای داخل سازمان کار کنید یا از سرویس ابری استفاده کنید، Wazuh مثل یک آفتاب‌پرست، خودش را همرنگ هر محیطی می‌کند. با نصب یک عامل امنیتی (Agent) کوچک روی سیستم شما به‌طور مداوم همه‌چیز را زیر نظر دارد و خیال شما را از بابت امنیت راحت می‌کند.

امنیت ابری بدون دردسر

با روی آوردن کسب‌وکارها به فضای ابری، دغدغه‌های امنیتی هم افزایش پیدا کرده است. Wazuh از محبوب‌ترین سرویس‌های ابری پشتیبانی می‌کند. Wazuh فراتر از مانیتورینگ عمل می‌کند. این فناوری با شناسایی تهدیدات به‌صورت لحظه‌ای و پاسخ و مدیریت آسیب‌پذیری‌های امنیتی از بروز حمله در فضای ابری به‌خوبی محافظت می‌کند.

دژ محکمی از اطلاعات و داده‌ها

 Wazuh به عنوان یک راهکار XDR متن‌باز، قدرتش را از جمع آوری و تحلیل داده‌ها از منابع مختلف به دست می‌آورد. این رویکرد یکپارچه شامل تحلیل نقاط انتهایی، تجهیزات شبکه، ابری و حتی APIهای جانبی است و یک سپر دفاعی قوی در برابر تهدیدات ایجاد می‌کند.

هزینه به‌صرفه و قابل ارتقاء

به عنوان یک راهکار متن‌باز، Wazuh گزینه‌ای اقتصادی برای سازمان‌هایی با اندازه‌های مختلف ارائه می‌دهد. وازو سازمان شما را از پرداخت هزینه‌های لایسنس بی‌نیاز می‌کند. چه یک استارت‌آپ کوچک باشید چه یک شرکت بزرگ و رو‌به‌رشد، نیازهای امنیتی شما بدون هزینه‌های سنگین برآورده خواهد شد. 

انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری

با رشد نیازهای امنیتی شما، Wazuh نیز می‌تواند رشد کند و مقیاسش افزایش پیدا کند. این پلتفرم قابلیت ادغام با راهکارهای مختلف را دارد و ماهیت منبع‌باز بودن آن امکان شخصی‌سازی آن را فراهم می‌کند. ویژگی منبع باز بودن Wazuh، این امکان را می‌دهد تا سیستم را دقیقاً بر اساس نیازهای امنیتی خود تنظیم کنید. این انعطاف‌پذیری، امکان شخصی‌سازی را فراهم می‌کند و به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا زیرساخت امنیتی‌ منحصربه‌فرد بسازند.

امکان مدیریت و انتقال داده

برای سازمان‌هایی که با حجم بسیاری از هشدارها و داده‌های امنیتی سروکار دارند، مدیریت داده در Wazuh یک نعمت است. وازو این کار مدیریتی را با ابزارهای زیر انجام می‌دهد:

  • ایندکسر Wazuh: برای فهرست کردن داده‌های امنیتی و بایگانی موثر آن‌ها در فضای ذخیره‌سازی داده استفاده می‌شود.
  • سرور Wazuh: برای مدیریت، تجزیه و تحلیل هشدارها در عملیات‌های بزرگ کاربرد دارد.
  • فرستنده‌های داده: برای انتقال داده از سرور و ایندکسر Wazuh به پلتفرم‌های شخص ثالث مانند Logstash و اسپلانک استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: ابزار تحلیل داده اسپلانک چیست؟

برخورداری از جامعه فعال و پویای پشتیبانی 

متن‌باز بودن Wazuh امکان تعامل با پلتفرم‌های برتری همچون گیت‌هاب، اسلک و ردیت را فراهم کرده است. فضایی که می‌توانید از آن برای رفع مشکلات فنی و درخواست ویژگی‌های جدید، پشتیبانی و پاسخ مؤثر دریافت کنید.

مزایای استفاده از Wazuh چیست؟

امنیت دنیای IT، چه در بستر ابری و چه در زیرساخت‌های داخلی، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. Wazuh ابزاری قدرتمند برای شناسایی و مدیریت تهدیدات امنیتی است که مزایای ویژه‌ای برای شما به همراه دارد:

۱. شناسایی تهدیدات به‌صورت لحظه‌ای

هر سرور Wazuh به‌صورت مستقیم به پایگاه داده MITRE ATT&CK متصل است. این پایگاه داده به‌صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی شده و جدیدترین تهدیدات کشف‌شده توسط جامعه کاربران Wazuh را در اختیار شما قرار می‌دهد. با این به‌روزرسانی اشتراکی، به محض شناسایی تهدید جدید، تمامی سیستم‌های Wazuh به‌صورت خودکار آپدیت می‌شوند.

۲. ترکیبی از قابلیت‌های XDR و SIEM

Wazuh با ترکیب قابلیت‌های XDR و SIEM، به راه‌حلی جامع برای پیشگیری تهدیدات امنیتی IT تبدیل شده است. شما می‌توانید قبل از اینکه سیستم‌هایتان به خطر بیفتد، تهدیدات را شناسایی و خنثی کنید.

۳. ایجاد امنیت کامل برای نقاط نهایی

عامل‌های امنیتی یا Agentهای Wazuh برای انواع سیستم‌عامل‌ها از جمله ویندوز، MacOS، لینوکس، سولاریس، HP-UX و AIX در دسترس هستند.

۴. تنوع در گزینه‌های استقرار

Wazuh برای سازگاری بهتر با محیط‌های عملیاتی مدرن مبتنی بر مایکروسرویس‌ها، گزینه‌های متنوعی برای استقرار در قالب کانتینر ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال، امکان استقرار Wazuh با انسیبل، پاپت، کوبرنتیز و داکر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار پاپت چیست؟

۵. استفاده نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS)

برای کاهش فشار مدیریتی کسب‌وکارها، Wazuh نسخه‌ای ابری از نرم‌افزار خود را ارائه کرده است. با تهیه اشتراک SaaS، از امنیت نقاط نهایی و امکان شناسایی تهدیدات در زیرساخت خود بهره‌مند می‌شوید؛ بدون اینکه نیاز به زیرساخت جانبی داشته باشید. البته باید اشاره کرد که Wazuh Cloud نیاز به پرداخت هزینه اشتراک به صورت دوره‌ای دارد. در وب‌سایت وازو می‌توانید هزینه‌های نسخه ابری وازو را مشاهده نمایید.

نحوه عملکرد Wazuh چگونه است؟

در این بخش از مقاله «Wazuh چیست؟» سراغ عملکرد آن می‌رویم. Wazuh برای دنیای مدرن با دیتاسنترهای هیبریدی طراحی شده است. این پلتفرم با استفاده از یک عامل امنیتی که روی دستگاه‌ شما نصب می‌شود، با برخورداری از یک معماری یکپارچه، داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کند. سپس این اطلاعات به سرور مرکزی Wazuh ارسال می‌شود. سرور مرکزی با استفاده از قوانین و اطلاعات به‌روز در مورد تهدیدات، این رویدادها را تجزیه و تحلیل می‌کند تا هرگونه فعالیت مشکوک را در شبکه شما شناسایی نماید. اجازه دهید با یک مثال عینی، قضیه را روشن‌تر کنیم:

شکار تهدید

تصور کنید می‌توانید تمام رویدادهای مشکوک شبکه خود را مثل یک نقشه عملیاتی با دیتابیسی از تکنیک‌های نفوذگران تطبیق دهید. این همان کاری است که بخش شکار تهدید Wazuh انجام می‌دهد. با این قابلیت، دیگر هیچ تهدیدی از دید شما پنهان نمی‌ماند.

تحلیل رفتاری 

بخش «تحلیل رفتاری» Wazuh مانند یک ناظر تیزبین عمل می‌کند. این بخش، قلب شبکه شما شامل فایل‌ها، ترافیک شبکه، رفتار کاربران و عملکرد سیستم را به‌طور مداوم بررسی می‌کند و هر انحرافی از الگوی عادی را یک به عنوان یک هشدار علام گذاری می‌کند. این سطح از نظارت دقیق، باعث می‌شود تا Wazuh با شناسایی فعالیت‌های مشکوک جلوی حملات سایبری را پیش از وقوع بگیرد.

پاسخ خودکار

درصورت شناسایی تهدید، زمان حرف اول را می‌زند. بخش «پاسخ خودکار» Wazuh مانند یک سیستم ایمنی دیجیتال عمل می‌کند و به‌سرعت برای به حداقل رساندن خسارت وارد عمل می‌شود. چیزی مشابه آماده‌باش سربازان که هر لحظه آماده ورود به میدان مبارزه هستند. به‌لطف این قابلیت خودکار، زمان پاسخگویی به حوادث به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. داشتن چنین واکنش سریعی در برابر تهدیدات، از فاجعه امنیتی جلوگیری خواهد کرد.

Wazuh برای چه کسانی مناسب است؟

در مرحله آخر، که دریافتیم Wazua چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است، به بررسی قابلیت استفاده آن برای کاربران می‌پردازیم. هرچند در لیست مشتریان wazuh شرکت‌های بزرگی مثل ناسا و eBay قرار گرفتند، اما رایگان و متن‌باز بودن آن، wazuh را به گزینه مناسبی برای ارزیابی توسط بسیاری از کسب‌وکارها تبدیل می‌کند. با عرضه‌ نسخه‌ ابری، wazuh بیشتر در دسترس‌ است. انتخاب یک پلتفرم امنیت ابری، بسیاری از مشکلات راه‌اندازی یک سیستم داخلی پیچیده را برطرف می‌کند. این موضوع باعث شده تا موانع استفاده از wazuh کمتر شود؛ درنتیجه وازو به ابزاری مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و سازمان‌هایی با تیم امنیتی آی‌تی کوچک‌تر تبدیل شده است.

جمع‌بندی 

Wazuh علاوه‌بر رایگان و متن‌باز بودن با ترکیبی از قابلیت SIEM و XDR عملکرد فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد. در این مقاله، به‌طور کامل بررسی کردیم Wazuh چیست، چه کاربرد و مزایایی دارد. همچنین با نحوه کار آن آشنا شدیم. اگر در زمینه امنیت و راهکارهای ابری نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، از مشاوره کارشناسان ابر زس می‌توانید استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       [email protected]