مقالات

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری

با توجه به اینکه زندگی روز به روز به سمت آنلاین شدن پیش می رود، تمامی کسب و کارها برای دیده شدن و پیشرفت در کار خود نیاز به حضور در محیط‌های مجازی دارند. بسترهایی که در ایران بیشترین کمک را به پیش برد کسب و کار می‌کند، سایت، اپلیکیشن و صفحه اینستاگرام است. برای راه اندازی تمامی این بسترها به سرور نیاز داریم. برای آگاهی در مورد مفهوم سرور و تفاوت سرور مجازی و ابری با ابرزس همراه باشید.

سرور چیست؟

معمول ترین تعریف در مورد سرور در سراسر دنیا این است ” کامپیوتری که همیشه روشن است و به نیاز کاربران پاسخ می‌دهد.” اما این یک تعریف کلی است و مفهوم کامل و درست را نمی‌رساند.

به طور دقیق تر، سرور مجموعه‌ای از قطعات سخت افزاری است که اطلاعات مربوط به تمامی پلتفرم‌های مجازی مانند اپلیکیشن و سایت را در خود ذخیره می‌کند و به کاربر این اجازه را می‌دهد که در تمام ساعات شبانه روز، همه روز‌های هفته بتواند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند. فرقی ندارد که شما در روز تعطیل یا کاری نیاز به یک سایت دارید، یا در چه ساعتی از شبانه روز از یک فضای مجازی استفاده می‌کنید، سرور همیشه فعال و روشن است و هر اطلاعاتی که نیاز داشته باشید در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر شما بعنوان یک کارفرما نیاز به سایت یا اپلیکیشن داشته باشید، باید سرور متناسب با کاربری خود تهیه کنید. از انواع سرورهای موجود، می‌توان به سرور مجازی و ابری اشاره کرد که در ادامه به طور کامل توضیح داده می‌شود.

سرور مجازی

به زبان ساده، سرور مجازی بخشی از یک سرور فیزیکی یا یک کپی از آن است که مانند آن عمل می‌کند. برای درک بهتر مفهوم سرور مجازی باید بدانیم چطور ایجاد می‌شود. سرور فیزیکی را بعنوان یک کامپیوتر مادر در نظر می‌گیریم که ظرفیت بالا یی دارد. تمامی کسب و کارها نیاز به امکانات کامل سرور فیزیکی ندارند و امکانات محدودتر نیز می‌تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد. در این مرحله از برنامه‌های مجازی ساز استفاده می‌شود تا یک سرور فیزیکی را به چند سرور مجازی تقسیم کند. سرور مجازی در مقایسه با سرور مادر خود، حق استفاده کمتری از پردازنده، رم و فضای دیسک دارد.

 

سرور مجازی

 

هدف از ایجاد سرور مجازی این است که بدون پرداخت هزینه‌های هنگفت نگهداری و تهیه یک سرور شخصی، بتوان از امکانات آن استفاده کرد. به طور کلی هنگامی که شما سرور مجازی تهیه می‌کنید، از یک آدرس IP، شماره پورت و هاست استفاده می‌کنید که هاست به طور اختصاصی به یک فرد تعلق دارد.

مزایای سرور مجازی

  • یکی از بارزترین مزایای سرور مجازی نسبت به سرور فیزیکی،کاهش قابل توجه هزینه‌ها است. شما با داشتن سرور مجازی می‌توانید از خدمات یک سرور استفاده کنید، بدون اینکه برای محافظت و نگهداری از آن زمان و هزینه‌ای صرف کنید.
  • با توجه به اینکه هنگام خرید سرور مجازی شما بخشی از یک سرور کامل را تهیه کردید، سرور مجازی برنامه‌ها و منابع مورد نیاز را با سرعت بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع نیاز نیست که به دنبال تمام قطعات یک سرور باشید تا آن را از نو ایجاد کنید. شرکت‌های ارائه دهنده سرور وقت خود را صرف تهیه سرور با بهترین امکانات و ویژگی‌ها کردند و شما می‌توانید با خرید سرور مجازی، در زمان کوتاه‌تری به آنچه نیاز دارید دسترسی داشته باشید.

سرور ابری

سرور ابری از نظر ماهیت، مانند فضای ابری است. مجموعه‌ای از سیستم‌های فیزیکی که باهم ارتباط برقرار می‌کنند تا یک فضای مشترک ایجاد کنند، فضای ابری را تشکیل می‌دهند. سرور ابری نیز از نظر ساختار، ماهیتی مانند فضای ابری دارد.

 

سرور ابری

 

سرور ابری زیرساخت فیزیکی یا مجازی قدرتمندی است که ذخیره سازی و پردازش برنامه و اطلاعات را انجام می‌دهد. به بیان ساده‌تر، برنامه مدیریتی به نام “Hypervisor” بر سرورهای فیزیکی مختلف نصب می‌شود و آنها را به صورت مجازی به هم ارتباط می‌دهد. ارتباط این سرورها با یکدیگر یک فضای واحد را تشکیل می‌دهد که می‌تواند به یک کاربر اختصاص داده شود و یا به چند فضای مختلف تقسیم شده، و به کاربرهای مختلف تخصیص شود.

نکته قابل توجه این است که سرور ابری فقط ماهیت مجازی ندارد، بلکه می‌تواند یک سرور اختصاصی فیزیکی ایجاد کند. تامین کنندگان برای برخی کاربری‌های خاص یک سرور ابری فیزیکی که به اصطلاح به آن “bare-metal server” می‌گویند ایجاد می‌کنند که یک سرور اختصاصی با قدرت عملکردی و ظرفیت ذخیره سازی بالا است.

شما می‌توانید برای دسترسی به بهترین سرورهای مجازی و ابری، درخواست خود را از طریق ابرزس پیگیری کنید تا از خدمات منحصر به فرد آن بهره‌مند شوید.

سرور ابری در برابر سرور مجازی

استفاده از سرور ابری نسبت به سرور مجازی مزایای بسیاری دارد که در ادامه این مزایا را به صورت تیتروار توضیح می‌دهیم.

دسترسی بالا (High Availability)

یکی از چالش‌هایی که همواره در هر دیتاسنتری وجود دارد قطعی سرورهاست. هنگامی که یک سرور فیزیکی که تعدادی سرور مجازی بر روی آن مستقر شده از دسترس خارج شود، کلیه ی سرورهای مجازی آن نیز از دسترس خارج می‌شوند و تا عیب‌یابی سیستم و راه‌اندازی مجدد، سرورها از دسترس خارج هستند. اما در سرور ابری به محض قطع شدن یک سرور، کلیه منابع مورد نیاز کاربر بدون قطعی به سرور دیگری ارجاع می‌شوند که باعث می‌شود Down Time کاربران به میزان قابل مشاهده ای کاهش یابد.

مسائل امنیتی

در صورتی که یکی از سرورهای مجازی فعال بر روی یک سرور فیزیکی به مسائل امنیتی بی توجه باشد و هک شود و یا ویروسی گردد، سایر سرورهای مجازی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و آسیب می‌بینند. در حالی که در سرورهای ابری این مشکل به هیچ عنوان ایجاد نمی شود؛ چراکه شما سرور اختصاصی خود را دارید و ریسکی اطلاعات شما را تهدید نمی کند.

اشتراک منابع

منابع موجود در سرور فیزیکی بین چندین کاربر که سرور مجازی درخواست کرده‌اند به اشتراک گذاشته می‌شود. به همین دلیل در صورتی که یکی از کاربران به بار بیشتری نیاز داشته باشد، مصرف بیشتری از منابع خواهد داشت و باعث می‌شود که سایر کاربران با افت منابع روبرو شوند. این مشکل در سرورهای ابری برطرف شده است و در صورتی که سایر کاربران مصرف منابعشان را افزایش دهند، منابع اختصاص یافته به سرور شما با همان کیفیت قبلی فعالیت خواهند داشت.

سیستم عامل

به این علت که سرور مجازی وابسته به سرور فیزیکی است و هر سرور فیزیکی از یک سیستم عامل پشتیبانی می‌کند، کلیه ی سرورهای مجازی، تنها از همان سیستم عامل می‌توانند بهره‌مند شوند؛ اما در سرور ابری هر کاربر می‌تواند متناسب با نیاز خود سیستم عامل مورد نظرش را انتخاب کرده و از آن استفاده کند.

مقیاس پذیری (Scalability)

در سرورهای مجازی سقف منابعی که قابلیت استفاده دارند به منابع یک سرور فیزیکی محدود است و به همین دلیل قابلیت افزایش قابل توجهی ندارد. در این شرایط یا باید سرویس را به سرور قدرتمندتری منتقل کرد و یا باید به راه‌حل‌های دیگری که فکر کرد که مهاجرت به آن راه‌حل‌ها زمان‌بر است.

هزینه

هرچند پیچیدگی‌های پیاده سازی و حفظ و نگهداری سرور ابری بیشتر از سرور مجازی است، هزینه استفاده از سرورهای ابری فرق چندانی با سرور مجازی ندارد. اما آنچه قابل توجه است مزیت‌هایی است که در پی استفاده از سرور ابری به دست می‌آید. مزایایی که به سادگی قابل چشم‌پوشی نیستند.

در جدول زیر به صورت خلاصه امکان مقایسه این دو سیستم فراهم شده است.

 

معیار مقایسه رایانش ابری مجازی‌سازی
دسترسی بالا دارد ندارد
مسائل امنیتی امنیت بالا امنیت پایین
اشتراک منابع اشتراک نمی گذارد به اشتراک می‌گذارد
سیستم عامل چند سیستم عامل هم‌زمان یک سیستم عامل
مقیاس پذیری پوشش می‌دهد پوشش نمی دهد
هزینه متوسط پایین

 

جمع‌بندی

با توجه به نکاتی که در بالا به توضیح آن پرداختیم به نظر می‌رسد انتخاب سرور ابری در مقایسه با سرور مجازی انتخاب مناسب‌تری باشد. مزیت‌هایی همچون دسترسی بالا، مقیاس پذیری و امنیت بالا دلایلی هستند که کاربران را به سمت استفاده از سرورهای ابری متمایل کرده است و باعث شده روند رو به رشدی در استفاده از سرورهای ابری در سراسر جهان ایجاد شود.

انتخاب بین سرور مجازی و سرور ابری، موضوعی بود که در این مقاله سعی بر توضیح آن داشتیم. سرور ابری یکی از خدماتی است که ابر زس به مشتریان خود ارائه می‌دهد و شما می‌توانید برای تصمیم‌گیری درست در هنگام خرید، علاوه‌بر نکاتی که در این مقاله به آن اشاره شد با کارشناسان ابر زس ارتباط برقرار کنید و از مشاوره رایگان تیم متخصص ما استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir