photo
1398-03-27

ابر زس، استارت آپی که فرق می کنه!
ابر زس، استارت آپی متفاوت در اکوسیستم استارت آپی ایران

این روزها در رابطه با رایانش ابری یا همان "کلود" مطالب زیادی می شنویم. بین اخباری که از بازار و خدمات این حوزه به گوش می رسد، اسم زس یا همان XaaS کمی فرق می کند. این تفاوت تنها به خاطر اولین بودن زس در حوزه زیرساخت های ابری نیست….

پیشینه زس برمیگردد به 5 سال پیش. زمانی که زس متولد شد، مفهوم کلود در ایران چندان جا نیفتاده بود. رایانش ابری صرفا در پژوهشگاه ها و دانشگاه ها بود و کسی ابر را به صورت عملیاتی ارائه نمی کرد. جا انداختن مفهوم ابر و پیشرو بودن در همه زمینه های رایانش ابری، از رسالت های زس بوده و هست. شاید این اصلی ترین تفاوت زس در میان استارت آپ ها باشد.

داخل زس فضای کاری کمی فرق می کند. فضای خلاقانه زس، هر فردی را داخل تیم به پویایی و خلاقیت می کشاند . ابر زس، خانه¬ی بچه های زس است. از زمانی که وارد زس می شویم، این فضای صمیمی و گرم یک خانه را حس میکنیم.


تقریبا هر ماه یک تغییر بزرگ در امکانات یا محصولات زس اتفاق می افتد. این دقیقا نتیجه همان خلاقیت و پویایی در زس می باشد.

اولین سرویس های زس سرویس سرور ابری (vps) و سرویس دیتاسنتر ابری (vpc) بودند. رفته رفته محصولات دیگری از جمله سرویس ذخیره سازی ابری (Drive) به سرویس های ابر زس اضافه شد. همچنین سرویس های قبلی نیز تکیمل و تکمیل تر شدند. سرور ابری ساعتی و دیتاسنتر ابری پرداخت به میزان استفاده (pay as you go) از جمله امکاناتی هستند که در سالهای گذشته ویترین محصولات زس را تکمیل کردند.


یکی دیگر از خصوصیات منحصر به فرد زس در ارائه خدمات، لایه بندی سطح خدمات می باشد. زس در 3 سطح Economy Class، business Class و همچنین First Class خدمات ارائه میکند. این سطح بندی دقیقا به نیاز و درخواست مشتریان که اصلی ترین سرمایه های زس می باشند بر میگردد.

تجربه 5 ساله زس در ارائه سرویس، ما را با زیر و بم کار به خوبی آشنا کرده است. ارائه سرویس ابری، مجموعه¬ای از تعهدات است. از دیتاسنتر و زیرساخت گرفته تا شرکت های وارد کننده سرور جزئی از این ساختار می باشند. در این میان با تجربه و شناختی که زس از این موارد داشته است، سرویس های خود را سطح بندی کرده است تا مشتریان بتوانند بر اساس نیاز خود سطح سرویس را خودشان انتخاب کنند. نکته مهم تر اینکه ما به SLA پایبند هستیم و در صورت پاس نکردن SLA ، بدون هیچ قید و شرطی خسارت مشتریان را جبران می کنیم. همین خصوصیات و ویژگی ها ، تیم ما را به مشتری مداری و پشتیبانی بسیار قدرتمند مشهور کرده است.


ما در سال 98 برنامه ها و اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. محصولات زیادی در صف لانچ شدن سرویس ها قرار دارند و مراحل نهایی تست و لانچ خود را طی میکنند. نکته جالب توجه از نظر مشتریان و مخاطبان این است که زس تا یک سرویس را به پختگی کامل نرساند، آن را لانچ نمی کند. برای همین تعداد زیادی از سرویس های ابر زس که حاصل تحقیق و توسعه سالهای گذشته هستند، با فواصل زمانی اندکی از یکدیگر به صورت عمومی عرضه خواهند شد.

منتظر حضور پر رنگ ابر زس در سال 98 باشید!