CDN چیست؟

تکنولوژی
CDN چیست؟
تکنولوژی 1399/12/19

CDN یک نسخه موقتی از سایت شما است که بر روی چندین سرور در مکان‌های جغرافیایی مختلف قرار می‌گیرد زمانی که کاربر قصد دیدن سایت شما را داشته باشد، اطلاعات از کمترین فاصله مکانی به کاربر ارسال می‌شود.

شبکه تحویل محتوا (CDN) به این معنی است که یک نسخه موقتی از سایت شما بر روی چندین سرور در مکان‌های جغرافیایی مختلف قرار می‌گیرد که در‌واقع همان شهرها و کشورها هستند. در این حالت زمانی که کاربر قصد دیدن سایت شما را داشته باشد، اطلاعات از کمترین فاصله مکانی با آن دریافت شده و به کاربر ارسال می‌شود.

CDN

چرا، چه وقت و چطور از CDN برای وب‌سایت خود استفاده کنیم؟

CDN به معنای شبکه توزیع محتوا است. یعنی چه؟ آیا همیشه ما به آن نیاز داریم؟ بیایید در مورد مهم‌ترین نوع تکنولوژی صحبت کنیم و اینکه چطور کارایی سایت را با استفاده از این رویکرد ارتقاء دهیم.

تصور کنید شما یک فروشگاه آنلاین را با ۱۰ محصول راه‌اندازی کرده‌اید تا آن‌ها را به مخاطبان محلی بفروشید. شما فروشگاه خود را با استفاده از سرویس دهنده‌های محلی میزبانی می‌کنید و آن خیلی سریع است.

چیزی برای نگرانی وجود ندارد، درست است؟ بله، تا زمانی که شما به سطح بالاتری بروید. تصور کنید که در یک سال، سایت فروشگاه شما به‌حدی رشد کند که شما ۱۰۰۰۰ محصول برای فروش در سطح جهانی داشته باشید. حتی اگر سیاره ما خیلی بزرگ نباشد، ما هنوز هم باید ارتباط فیزیکی اینترنت را در نظر داشته باشیم.

در این زمان CDN وارد بازی می‎شود. آن به ما کمک می‌کند تا به همه کاربران‌مان در هر جای زمین متصل شویم. فرقی نمی‌کند که شما یک فروشگاه آنلاین، وب سایت شرکت، خبرنامه، یا یک وبلاگ داشته باشید. اگر شما می‌خواهید بفروشید، شما باید تصاویر محصول را به مشتریان‌تان با سرعت مناسب تحویل دهید.

چرا؟

بیاید ساده‌تر بیان کنیم. زمان بارگذاری صفحه بعد از درخواست کاربر به حدی کم می‌شود که به نظر می‌رسد کاربر از شما یا حتی روی وب سایت شما خرید می‌کند.

یک ثانیه تأخیر در زمان بارگذاری صفحه برابر است با ۱۱ درصد بازدید کمتر، ۱۶ درصد عدم رضایت مشتری و ۷ درصد تراکنش کمتر، این تأخیر آزار‌دهنده Latency نامیده می‎شود، چیزی که برای همه سایت‌ها اتفاق می‌افتد. در نتیجه CDN اختراع شده تا فاصله فیزیکی را بین کاربر سایت و سرور میزبانی کننده سایت کم کند.

یک بیت از تکنولوژی

CDN یک دسته از سرورهایی است که در مکان‌های مختلفی از جهان قرار دارند. برای کاهش فاصله فیزیکی بین وب‌سایت شما و کاربر، شما می‌توانید تحویل از طریق CDN را انتخاب کنید که یک کپی از محتویات شما باید روی هر سرور باشد.

CDN برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که از بین گزینه‌های متنوع که در ادامه به آنها اشاره‌ای مختصر شده است انتخاب کنید. از همه مهم‌تر، شما باید نیازها و منابع خود را در نظر بگیرید؛ زیرا اجرای آن ممکن است وقت‎گیر و پرهزینه باشد.

CDN برای وب‌سایت‌هایی با ترافیک بالا

انتخاب یک تأمین‌کننده بزرگ CDN و یا راه‌اندازی دستی برای وب‌سایت شما. راه‌حل‌های زیادی برای یک فروشگاه وجود دارد. Google CDN, MaxCDN, Amazon CloudFront, CoralCDN و نام‌های دیگر. شما باید ارتباط بین سرویس‌دهنده هاست خودتان و CDN را پیکربندی کنید.

CDN برای یک وب سایت کوچک تا متوسط

اگر وب‌سایت شما بزرگ نیست و در طول روز رشد نمی‌کند یک هاست با CDN انتخاب کنید که بسیار مناسب برای وب‌سایت‌های شرکتی، وبلاگ‌ها و سایت‌های شخصی است. بعضی از شرکت‌های هاستینگ، CDN را به‌عنوان بخشی از سرویس خودشان ارائه می‌دهند. در‌ واقع این گزینه خوبی برای وب‌سایت‌های کوچک تا متوسط است. می‌توانید این گزینه را خیلی سریع در زمانی که به آن نیاز دارید فعال نمایید.

CDN برای توزیع و خودکار‌سازی

نسل آینده CDN، متناسب برای همه اندازه‌ها است. برای شرکت‌ها و استارت آپ‌هایی که به سرعت رشد می‌کنند و کارهای توزیع سریعی دارند. انتخاب یک راه حل SaaS بر پایه CDN است که اگر امکان تجربه رشد سریع را دارید یا مایل به صرفه‌جویی هزینه روی پیاده‌سازی هستید گزینه‌ی مناسبی است. این نوع CDN همچنین مزایای عملکردی را در زمان ثبت‌نام شما به همراه دارد.

مزایای شبکه توزیع محتوا

جدا از توزیع جهانی و کمتر کردن تاخیر ، مزایای دیگری وجود دارد که CDN می‌تواند ارائه دهد:

بهبود سئو

گوگل و موتورهای جستجوی دیگر، وب‌سایت‌های سریع و کارآمد را دوست دارند. سرعت فاکتور مهمی در رتبه‌بندی سئو در گوگل است. سرعت بهتر باعث می‌شود تا یک وب‌سایت بتواند در یک جستجو بهتر نشان داده شود. بنابراین باعث هدایت بیشتر کاربران به سمت سایت و فروش بیشتر می‌شود.

مقیاس‌پذیری

محافظت از وب‌سایت شما در مقابل ترافیک‌های اسپایک که می‌تواند باعث عدم پاسخگویی وب‌سایت شما شود. کاربران شما تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت.

امنیت

هر وب‌سایتی می‌تواند دچار حملات DDOS یا مشابه آن شود. CDN می‌تواند این مشکل را به راحتی حل کند.

مدیریت بهتر پهنای باند

وقتی کاربران از یک سایت بازدید می‌کنند مرورگر آنها از طریق اینترنت محتوا را بارگذاری می‎کند. اگر وب‌سایت از CDN استفاده نکند، همه محتوا باید از سرور اصلی بیاید به این معنی که هر زمان که سایت بارگذاری می‎شود، درخواست‎های HTTP به سرور اصلی داده می‌شود و محتوی از همان سرور خارج می‌شود. هر بار که تعداد دفعات بیشتری این اتفاق بیفتد داده بیشتری انتقال و در نتیجه هزینه برای یک اپراتور وب‌سایت بیشتر خواهد شد.

کاهش تأخیر برای فایل‌های ثابت

یک کاربر در آلمان می‌خواهد به یک فایل سند PDF که بر روی هاستی در کالیفرنیا میزبانی شده است دسترسی پیدا کند. سند PDF اساساً از کالیفرنیا تا آلمان سفر می‌کند تا کاربر آن را مشاهده کند. این وضعیت یک تأخیر زمانی برای دیدن آن سند ایجاد ‎می‎کند.

کاری که CDN انجام می‌دهد این است که سرور محلی آلمان این فایل PDF را برای بازدیدهای بعدی دانلود می‌کند. در این وضعیت تأخیر زمانی برای سفر الکترونیکی سند از کالیفرنیا به آلمان فقط یک‌بار در زمان بازدید اولیه انجام می‌شود. درخواست دوم کاربری که در آلمان وجود دارد برای این سند از سرور آلمان انجام می‌شود در نتیجه سرعت دانلود سریعتر خواهد بود. این وضعیت برای هر کاربری در هر جای جهان انجام خواهد شد. اسناد در سرورهای محلی دانلود خواهند شد.

معایب شبکه توزیع محتوا

از آنجا که مزایای استفاده از CDN در توزیع محتوای استاتیک به طرز چشمگیری دیده می‌شود ، برخی از معایب آن نیز وجود دارد:

● امنیت

● عدم cache کردن برای محتوای پویا

● تحریم‌ها و محدودیت‌ها

● مکان سرویس‌ها

● در دسترس بودن پشتیبانی

امنیت

آیا با کنترل فایل‌های وب‌سایت خود به شرکت دیگری احساس راحتی می‌کنید؟ این چیزی است که شما باید قبل از تصمیم گرفتن در مورد اینکه از CDN استفاده بکنید یا نکنید در نظر بگیرید. استفاده از CDN به این معنی است که شخص ثالث، اطلاعات در مورد وب سایت و سیستم‌های شما را دریافت می‌کند.

عدم cache کردن برای محتوای پویا

یکی از بزرگترین چالش‌ها برای CDN بحث cache کردن محتوای پویا است. اغلب CDN ها محتوای پویا را در گروه غیر قابل cache در نظر می‌گیرند که باعث ایجاد تأخیر زمانی می‌شود که ما در مثال بالا درباره آن صحبت کردیم. هرچه محتوا در دنیای بازاریابی، بیشتر مشاهده شود، این امر باعث ایجاد تخصص در توزیع محتوا می‎شود.

تحریم‌ها و محدودیت‌ها

ما در یک جهان با جغرافیا، قانون، سیاست و مرزهای تجاری زندگی می‌کنیم. بعضی از سازمان‌ها و کشورها، دامنه‌ها و آدرس‌های IP را برای CDN های رایج مسدود می‌کنند. در این حالت مخاطبان شما از این سازمان‌ها یا کشورها نمی‌توانند به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند و شما ترافیک زیادی را از دست خواهید داد. به یاد داشته باشید که فایل‌های CDN در حالت توسعه آفلاین کار نخواهند کرد.

تحریم‌

مکان سرویس‌ها

اگر بیشتر مخاطبان شما در یک کشور قرار دارند، استفاده از CDN تاثیر کمی بر روی سرعت بارگذاری صفحات وب دارد.

در دسترس بودن پشتیبانی

در زمانی که یک فروشنده شخص ثالث عهده‌دار اجرای CDN باشد، در این مورد برای مشکلات فنی که به‌وجود می‌آید، شما نمی‌دانید که چه مقدار طول خواهد کشید تا عملیات رفع مشکل انجام شده و از اتفاق افتادن دوباره آن جلوگیری شود.

نتیجه

CDNها برای وب‌سایت‌های پر ترافیک که دارای فایل‌های استاتیک زیادی هستند مناسب است. وب سایت‌هایی که شامل تصاویر، ویدئوها یا کلیپ‌های صوتی هستند می‌توانند فشار زیادی را روی یک وب‌سرور به‌وجود بیاورند. وقتی که صحبت از تصاویر می‌شود، هر کدام در یک درخواست سرور بارگذاری می‎شوند. درخواست‌های زیاد به معنی کار بیشتر برای سرور است.

سایت‌های سبک که فایل‌های استاتیک کمی دارند عمدتا نیاز به CDN ندارند.

...
...