مقالات

سیستم عامل اوبونتو و ویژگی‌های خاص این سیستم

سیستم عامل اوبونتو از محبوب‌ترین سیستم‌ عامل‌های لینوکسی است که تمام امکانات مورد نیاز کاربران را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد. کاربرانی که به کار کردن با ویندوز عادت دارند، در محیط اوبونتو کمتر از سیستم‌ عامل‌های لینوکسی دیگر احساس سردرگمی می‌کنند. اوبونتو یک سیستم عامل منبع باز است که برخلاف بسیاری از نرم‌افزارهای منبع باز پشتیبانی قابل اتکایی دارد.

سیستم عامل اوبونتو هر سال دو بار به‌روزرسانی می‌شود. این ویژگی‌ها باعث شده اوبونتو یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرور و سرویس‌های ابری باشد. برای آشنایی با کاربردها و ویژگی‌های خاص این سیستم عامل لینوکسی، ادامه این مطلب از زس را دنبال کنید.

ویژگی‌های محبوب سیستم عامل اوبونتو

عوامل گوناگونی باعث محبوبیت این سیستم عامل لینوکسی شده‌اند. جامعه کاربران و توسعه‌دهندگان اوبونتو مجموعه کاملی از اپ‌ها و نرم‌افزارهای رایگان و منبع باز ساخته‌اند و برای هر مشکلی راهکاری ارائه داده‌اند. در ادامه بعضی از مهم‌ترین ویژگی‌های اوبونتو را مشاهده می‌کنید.

کاربر پسندی رابط کاربری

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند سیستم‌ عامل‌های لینوکسی فقط برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان طراحی می‌شوند. در مقابل سیستم عامل اوبونتو رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و یکی از اولین سیستم عامل‌هایی است که یک نرم‌افزار داخلی آماده برای پیدا کردن و نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز، مانند اپ استور یا گوگل پلی، در اختیار کاربران گذاشته است.

سیستم عامل رایگان

سیستم عامل اوبونتو رایگان است و دانلود، نصب و راه‌اندازی آن بدون هیچ هزینه‌ای انجام می‌شود. بسیاری از اپ‌ها و نرم‌افزارهای آن هم رایگان و در دسترس عموم هستند. این موضوع باعث می‌شود کاربران بدون مخاطرات قطع سرویس به خاطر استفاده از سیستم‌ عامل‌های آنلاک شده و غیرقانونی، به تمام امکانات و گزینه‌های اوبونتو دسترسی داشته باشند.

امنیت بالا

ویروس‌ها و بدافزارها یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران ویندوز و سیستم‌ عامل‌های تجاری هستند. طراحی متمایز و اصولی سیستم عامل اوبونتو باعث شده ویروس‌ها و بدافزارهای مختلف که امنیت کاربران را تهدید می‌کنند در آن جایی نداشته باشند. به‌این‌ترتیب بدون نیاز به خرید آنتی ویروس و نصب نرم‌افزارهای سنگینی که بیشتر حافظه کامپیوتر را اشغال می‌کنند، می‌توانید از بابت تهدیدهای امنیتی آسوده خاطر باشید.

امکانات متنوع شخصی‌سازی

سیستم عامل اوبونتو انعطاف بالایی در شخصی‌سازی دارد و انواع متنوعی از دسکتاپ برای کاربران با سلیقه‌های متفاوت ارائه می‌دهد. تغییر ظاهر سیستم عامل، تصویر پس‌زمینه، اندازه آیکون‌ها و نوارها و بقیه موارد رابط کاربری گرافیکی در اوبونتو به سادگی انجام می‌شود. حتی اگر هیچ کدام از آنها برای کاربر جذاب نباشد، امکان استفاده از انواع تم‌ها و دسکتاپ‌های ثالث برای تغییر رابط کاربری گرافیکی در اوبونتو وجود دارد.

تنوع بالای نسخه‌ها

سیستم عامل اوبونتو نسخه استاندارد مجموعه‌ای از سیستم‌ عامل‌های لینوکسی مثل کوبونتو، لوبونتو، ژوبونتو، ادوبنتو و غیره است. برای مثال کاربرانی که از کامپیوترهای قدیمی یا سخت‌افزارهای ضعیف‌تر استفاده می‌کنند، می‌توانند با نصب ژوبونتو (Xubunu) یا لوبونتو از امکانات پیشرفته اوبونتو برخوردار شوند.

جامعه کاربران پشتیبان

یکی از مزایای کلیدی اوبونتو داشتن جامعه کاربرانی است که برای هر مشکل احتمالی راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهند. برای مثال وقتی در نصب اوبونتو یا یک نرم‌افزار داخل آن به مشکل بر می‌خورید، کافی است به فاروم‌های اوبونتو مراجعه کرده و مشکل را جستجو کنید. در بیشتر موارد به سرعت می‌توانید راه‌حل را پیدا کنید. اما حتی اگر قبلا این مشکل مطرح نشده باشد، با طرح آن به سرعت از سوی توسعه‌دهندگان و جامعه کاربران اوبونتو راهکارهای مناسبی دریافت می‌کنید.

مرکز نرم‌افزار اوبونتو

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، سیستم عامل اوبونتو یکی از اولین سیستم عامل‌هایی بود که با اپ داخلی «مرکز نرم‌افزار» ارائه شد. کاربرانی که به دنبال نصب برنامه‌ها و نرم‌افزارهای جدید هستند در اوبونتو به راحتی با باز کردن این مرکز نرم‌افزار می‌توانند نام یا کاربرد مورد نظر را وارد کرده و از بین چندین اپ پیشنهادی رایگان و منبع باز، گزینه مورد نظر را انتخاب کنند.

بعضی از نرم‌افزارهای کلیدی و ضروری که در ویندوز کاربران از طریق آنها فایل‌های مختلف مالتی‌مدیا و آفیس را باز می‌کنند، در اوبونتو به صورت رایگان و از پیش نصب شده در اختیار کاربران هستند. نسخه‌های بومی انواع مرورگرها و پلیرها هم در دسترس کاربران سیستم عامل اوبونتو قرار دارند.

سازگاری با انواع سیستم‌ها

معمولا بعد از اینکه ویندوز را نصب می‌کنید، باید به دنبال سی‌دی‌های راه‌انداز و درایور گشته و یکی یکی آنها را نصب کنید تا به امکانات سخت‌افزاری سیستم خود دسترسی پیدا کنید. سیستم عامل اوبونتو با پشتیبانی از انواع سیستم‌ها این فرایند را بسیار ساده کرده و معمولا بلافاصله پس از نصب، تمام سخت‌افزارهای سیستم در دسترس کاربر قرار دارند و نیازی به نصب درایور نیست.

منبع باز بودن سیستم عامل اوبونتو

منبع باز یا Open Source بودن اوبونتو باعث می‌شود کد در اختیار تمام توسعه‌دهندگان باشد. این موضوع به خصوص برای برنامه‌نویس‌ها و طراحان نرم‌افزاری اهمیت زیادی دارد چرا که بدون نیاز به دریافت مجوزها و لایسنس‌های گوناگون می‌توانند از آن در پروژه‌های خود استفاده کنند.

منبع باز بودن اوبونتو هزینه‌های بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به زیرساخت‌های نرم‌افزاری قدرتمند و قابل اعتماد نیاز دارند را کاهش می‌دهد. آنها با استفاده از این سیستم عامل امکانات نرم‌افزاری مورد نیاز خود را شخصی‌سازی کرده و بدون دغدغه‌های مرتبط با کپی رایت آنها را به کار می‌برند.

سیستم عامل اوبونتو سرور

مواردی که در بخش قبل معرفی شدند بعضی از ویژگی‌های محبوب اوبونتو دسکتاپ هستند. اوبونتو برخلاف بسیاری از سیستم‌ عامل‌های لینوکسی که با رابط‌های کاربری پیچیده عرضه می‌شوند، برای استفاده کاربران عمومی توسعه یافته است. سیستم عامل اوبونتو سرور تمام مشخصات اوبونتو دسکتاپ را دارد اما فاقد رابط کاربری گرافیکی آن است.

سیستم‌ عامل‌های سرور برای کاربردهایی متفاوت از سیستم عامل‌های دسکتاپ طراحی می‌شوند. سیستم عامل‌های دسکتاپ برای استفاده روی یک کامپیوتر و بهره‌برداری از امکانات سخت‌افزاری آن طراحی می‌شوند. در مقابل، سیستم عامل‌های سرور برای مدیریت منابع سخت‌افزاری شبکه‌هایی از کامپیوترها، سرورها، و ارائه فایل‌ها به کاربران سایت‌ها یا شبکه‌ها طراحی می‌شوند.

سیستم عامل اوبونتو سرور از همان مزایای سیستم عامل دسکتاپ اوبونتو برخوردار است اما برای استفاده در سرورها و مدیریت شبکه‌ها (در محیط‌های کاری، سازمانی و حتی خانگی) توسعه یافته است.

مزایای سیستم عامل اوبونتو سرور

اوبونتو یک جایگزین لینوکسی مناسب برای ویندوز است که به خاطر رایگان و منبع باز بودن محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اوبونتو زیرساخت‌های فنی و توسعه مناسب شبکه‌های گوناگون را به سادگی و بدون هزینه در اختیار افراد، شرکت‌ها و مجموعه‌ها قرار می‌دهد. بعضی از مهم‌ترین مزایایی که باعث استقبال گسترده شرکت‌های تامین‌کننده زیرساخت‌های شبکه از سیستم عامل اوبونتو شده‌اند را در ادامه مشاهده می‌کنید.

آپدیت‌های امنیتی منظم

سیستم عامل سرور اوبونتو درست مثل نسخه دسکتاپ هر سال دو بار به‌روزرسانی می‌شود. این سیستم عامل با قابلیت نگهداری امنیتی استاندارد (SSM) ارائه می‌شود که مطابق آن تا پنج سال کاربران از پشتیبانی و آپدیت امنیتی برخوردار می‌شوند.

اما بعد از پنج سال نیز پشتیبانی امنیتی سیستم عامل اوبونتو سرور قطع نمی‌شود و کاربران و سازمان‌ها می‌توانند از خدمات نگهداری امنیتی مداوم (ESM) بهره‌مند شوند. در مقابل سازمان‌ها و موسساتی که از سیستم عامل ویندوز سرور بهره می‌برند جدا از هزینه بالای خرید و نصب آن، لازم است به دنبال استفاده از آنتی‌ ویروس‌ها و فایروال‌های قابل اطمینانی باشند که نسخه‌های سرور آنها هزینه‌های هنگفتی برای مدت‌های یک ساله یا بیشتر دارند.

مقیاس‌پذیری منعطف

یکی دیگر از مزایای سیستم عامل سرور اوبونتو مقیاس‌پذیری منعطف آن است که باعث می‌شود امکان استفاده از آن در هر شبکه‌ای و برای پوشش دادن انواع سیستم‌ها و تجهیزات الکترونیکی وجود داشته باشد. این ویژگی باعث می‌شود سازمان‌ها و شرکت‌ها وقتی از این سیستم عامل استفاده می‌کنند، در صورت توسعه شرکت و افزایش امکانات نیازی به تغییر زیرساخت‌ها نداشته باشند و اوبونتو با شرایط جدید مطابقت پیدا کند.

این قابلیت سیستم عامل اوبونتو که به عنوان رایانش هایپراسکیل (Hyperscale Computing) شناخته می‌شود با افزایش تقاضا، معماری زیرساخت‌ها را تغییر می‌دهد تا خدمات مناسب عرضه شود. مقیاس‌پذیری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شبکه‌ها و سرورها است چرا که با افزایش استفاده از آنها، تغییر زیرساخت‌ها و بهبود آنها می‌تواند هزینه‌های کلانی ایجاد کند. سیستم عامل سرور اوبونتو این دغدغه را به بهترین شکل برطرف کرده و به ارائه‌دهندگان خدمات شبکه و همچنین شرکت‌هایی که از آنها استفاده می‌کنند اطمینان می‌دهد کیفیت خدمات همواره بالا خواهد بود.

سازگاری با انواع منابع ماشینی

یکی از مشکلات سازمان‌ها و شرکت‌ها و همچنین وبسایت‌ها وقتی از سیستم عامل ویندوز سرور استفاده می‌کنند نیاز به استفاده از تجهیزات پیشرفته و قدرتمند برای برخورداری از خدمات با کیفیت قابل قبول است. همان طور که در بخش قبل دیدیم سیستم عامل اوبونتو با انواع سیستم‌ها سازگاری دارد و بدون نیاز به تامین منابع پردازشی قدرتمند، روی هر سیستمی کار می‌کند.

این ویژگی باعث می‌شود حتی در صورت استفاده از سرورهای فیزیکی قدیمی و پردازنده‌ها و حافظه‌های شبکه ضعیف، کیفیت خدمات نرم‌افزاری همچنان رضایت‌بخش باقی بماند. راه‌اندازی شبکه‌های محلی و وب نیاز به تامین زیرساخت‌های گوناگونی دارد که تکنولوژی آنها مدام در حال به‌روزرسانی است. استفاده از سیستم عامل اوبونتو سرور به این شبکه‌ها امکان می‌دهد بدون نیاز به پرداخت این هزینه‌ها، جدیدترین خدمات و تکنولوژی‌های نرم‌افزاری را مورد استفاده قرار بدهند.

سیستم عامل اوبونتو سرور چه کاربردهایی دارد؟

اوبونتو سرور از انواع گوناگون معماری‌های پردازشی پشتیبانی می‌کند. بعضی از مهم‌ترین معماری‌های سازگار با این سیستم عامل را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

معماری پردازشی شرکت سازنده
X86 اینتل
X86-64 اینتل
ARM v7 ARM
POWER8 IBM
POWER9 IBM

به عبارت دیگر این سیستم عامل با تمام تکنولوژی‌های پردازشی سازگار است. کاربران و ارائه‌دهندگان خدمات وب از پلتفرم سرور سیستم عامل اوبونتو می‌توانند برای کاربردهای زیر استفاده کنند:

  • سرور وبسایت
  • اف‌تی‌پی (FTP)
  • سرور ایمیل
  • سرور فایل و دستگاه‌های پرینت
  • پلتفرم‌های توسعه
  • سرویس‌های میزبانی
  • خدمات ابری
  • خدمات پایگاه و مرکز داده

برای استفاده از این امکانات کاربران می‌توانند از انواع سخت‌افزارها با حداقل 512 مگابایت رم، پردازنده 1 مگاهرتزی، و 1 گیگابایت فضای ذخیره یا هارد استفاده کنند. یعنی بدون اینکه نیازی به استفاده از انواع رم‌ها و پردازنده‌های پیشرفته و گران وجود داشته باشد، جدیدترین امکانات نرم‌افزاری در اختیار کاربران سیستم عامل اوبونتو قرار می‌گیرد.

سیستم عامل اوبونتو و اپن‌استک

اپن‌استک (OpenStack) بزرگ‌ترین پلتفرم رایانش ابری در جهان است. این پلتفرم امکان بهره‌برداری از رایانش ابری خصوصی و عمومی با کمترین هزینه را به سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌دهد. پلتفرم اپن‌استک ماشین‌های مجازی (VMs) با عملکرد بسیار پیشرفته را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های کلان، از کارایی بالای شبکه‌های رایانش ابری اطمینان حاصل کنند.

سیستم عامل اوبونتو بزرگ‌ترین بستر استفاده از خدمات پلتفرم اپن‌استک است و در حال حاضر بیشتر وبسایت‌ها و شبکه‌های سازمانی از آن برای بهره‌برداری از خدمات رایانش ابری استفاده می‌کنند. انواع تکنولوژی‌های مورد استفاده در شبکه‌های خصوصی و سازمانی با این سیستم عامل سازگاری دارند. هزینه‌های استفاده از اپن‌استک و اوبونتو کاملا شفاف هستند و احتمال اضافه شدن هزینه یا هزینه‌های پنهان با به کار گرفتن آنها منتفی می‌شود.

سیستم عامل اوبونتو بزرگ‌ترین بستر توسعه رایانش ابری

امنیت بسیار بالا، سازگاری با انواع سخت‌افزارها و سیستم‌های پردازشی، منبع باز بودن و آپدیت منظم در کنار هزینه اندک استفاده از اوبونتو باعث شده این سیستم عامل بزرگ‌ترین بستر توسعه وب و میزبانی سرورها باشد. در حال حاضر بیشتر ارائه دهندگان سرور و خدمات میزبانی وب از سیستم عامل اوبونتو برای برخورداری از این مزایا استفاده می‌کنند. این سیستم عامل لینوکسی مقیاس‌پذیری کاملا منعطفی دارد و با انواع منابع زیرساختی سازگاری دارد.

شرکت زس ارائه‌دهنده سرورها و مرکز داده‌های ابری است که برای جلب رضایت کاربران از امکانات پیشرفته سیستم عامل اوبونتو بهره‌برداری می‌کند. با دریافت خدمات رایانش ابری از زس می‌توانید از در دسترس بودن وبسایت و منابع ابری مورد نیاز سازمان خود در هر شرایطی اطمینان حاصل کنید.

برای برخورداری از این خدمات الزامی به استفاده از زیرساخت‌های سخت‌افزاری گران و پیچیده ندارید و به راحتی می‌توانید از منابع موجود سازمان خود به بهترین شکل استفاده کنید. برای مشاوره در مورد انواع راهکارهای رایانش، سرور و مراکز داده ابری با زس تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir