اخبار

تفاوت VPS و VDS

صاحبان کسب‌وکارها همیشه به دنبال راهی برای افزایش زیرساخت و بستر مناسب برای گسترش خدمات و مشتریان خود هستند. یکی از کلیدی ترین زیرساخت های لازم، زیرساخت های فنی هستند. البته تامین این زیرساخت‌ها برای بسیاری از کسب‌وکارها به صرفه نبوده و گزینه استفاده از خدمات شرکت های ارائه دهنده خدمات ابری به وجود می‌آید. جایی که کسب‌وکارها را نیازمند می‌کند تا تفاوت VPS و VDS را به طور کامل بدانند.

به طور کلی VPS (Virtual Private Server) و VDS (Virtual Dedicated Server) دو اصطلاح مهم در زمینه سرویس‌های مجازی‌سازی هستند. همچنین این دو متد با عبارت “سرور خصوصی مجازی” و “سرور اختصاصی مجازی ” نیز شناخته می‌شوند. البته برای انتخاب چنین سرویس‌هایی برای تامین زیرساخت‌های یک کسب‌وکار، باید با تمامی جزئیات و تفاوت‌های VPS و VDS آشنا شد.

پشت صحنه عملکرد VPS

به طور کلی عبارت VPS به معنای سرورهای خصوصی مجازی یا همان Virtual Private Server است. بهترین تعریفی که می‌توان برای VPS اعلام کرد، ترکیب باور نکردنی سرورهای اختصاصی و هاست (Host) اشتراکی است. یک VPS در واقع سیستم عامل مجازی قسمتی از یک سرور مادر است. همچنین VPS از محیط سرورهای اختصاصی در یک سرور اشتراکی تقلید کرده و مانند یک سرور فیزیکی عمل می‌کند. ناگفته نماند که دو نوع وجود دارد که عبارتند از:

  • VPS مدیریت شده که با نام Managed VPS شناخته می‌شود
  • میزبانی VPS مدیریت نشده یا Unmanaged VPS Hosting

جالب است بدانید که VPS از تکنولوژی خاص مجازی‌سازی هایپر وایزر (Hypervisor) استفاده می‌کند. به لطف این فناوری سخت افزار توسط لایه‌های مجازی از لایه سرور مجازی جدا خواهد شد. یعنی کاربر می‌تواند به منابع کاملا خصوصی دسترسی داشته باشد.

علاوه بر تمامی ویژگی‌های معرفی شده، VPS اجازه دسترسی روت (Root) به محیط میزبانی را می‌دهد. برای مثال کاربر می‌تواند برنامه‌ها را روی سرور نصب کند، اما حریم خصوصی خود را نیز داشته باشد. همه‌ی این ویژگی‌ها باعث شده که کسب‌وکارها یا افراد با بودجه مشخص به سمت VPS بروند. افرادی مانند برنامه نویس‌ها، بازی سازها، ارائه دهندگان سرویس SaaS و موارد مشابه که به دنبال محیط ایمن با هزینه مقرون به‌صرفه هستند.

نکات مهمی که باید در مورد سرورهای VDS بدانید

قبل از اینکه به معرفی سرور VDS بپردازیم، باید بدانید که VDS و VPS دو نوع سرور هستند که ویژگی‌های بسیار مشابه به یکدیگر را ارائه می‌دهند. البته که به خاطر ویژگی‌ها و اثرات مشابه تفاوت VPS و VDS انکارشدنی نیست. به همین دلیل باید بیشتر این سرورها را بشناسید تا تفاوتشان را بهتر درک کنید.

به طور کلی VDS نوعی ماشین مجازی است که به کاربران اجازه دسترسی به سرور مدیریت شده اما اختصاصی را می‌دهد. یعنی سرور توسط تیم شخص ثالثی مدیریت می‌شود، ولی تمامی زیرساخت‌ها در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. برای مثال کاربر می‌تواند که انواع برنامه‌های تحت وب یا سایر نرم افزارها را برای توسعه و اجرا در سرور میزبانی کند.

بسیاری از کاربران بر این باورند که VDS نسخه جذاب‌تر VPS است. حتی در مواردی دیده شده که افراد به تفاوت VPS و VDS اعتقادی ندارند. البته باید گفت که این دو نوع سرور از نظر روش مجازی‌سازی کاملا متفاوت بوده و ویژگی‌های منحصر به فردی را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند.

در VPS ارائه دهنده سرویس یک سرور اختصاصی را به چند سرور مجازی تقسیم کرده و منابع را در اختیار هر نمونه VPS با توجه به مشخصات و برنامه سرویس کاربر قرار می‌دهد.

حال باید بدانید که در VDS شرایط متفاوت خواهد بود. در این سرویس، کاربران VDS خود را با کمک یک لایه مجازی‌سازی شده دریافت می‌کنند. در VDS منابع مانند پردازنده (CPU)، فضای ذخیره سازی و حافظه و سیستم عامل تعیین شده و ثابت هستند.

تفاوت VPS و VDS در خلق سرورهای مجازی

راحت است بگوییم که تفاوت VPS و VDS چندان مهم نیست، اما باید بدانید دلایلی هستند که این دو نوع سرور را از یکدیگر مجزا می‌کنند. یکی از تفاوت‌های اصلی VPS و VDS در نحوه تخصیص منابع سرور میزبان است. VPS و VDS هر کدام روش جداگانه‎ای برای تبدیل سرور میزبان به این دو سرور مجازی دارند که به شرح زیر هستند:

  • VPS با استفاده از مجازی‌سازی برروی مجموعه‌ای از منابع عمل می‌کند و با دسترسی به استخری از منابع می تواند نیاز کاربران مختلف خود را پوشش دهد. در این روش چندین سرور به یکدیگر متصل بوده و منابع مورد نیاز کاربر می تواند از چند منبع تامین شود.
  • VDS با استفاده از مجازی‌سازی، یک سرور فیزیکی را به صورت مجازی به کاربر خود ارائه می دهد و کلیه منابع سرور به فرد اختصاص پیدا می کند.

موارد بالا دلایل بزرگی هستند که تفاوت VPS و VDS را به خوبی روشن می‌کنند. همچنین روش‌های مجازی‌سازی روی پارامترهایی مانند انعطاف‌پذیری سرویس، هزینه مشتری، میزان دسترسی به زیر ساخت‌ها و دیگر موارد این چنینی تاثیر محسوسی می‌گذارند.

جدول مقایسه تفاوت VPS و VDS در ویژگی‌های کلیدی

برای اینکه درک تفاوت VPS و VDS ساده‌تر شود، می‌توان از روش‌های گوناگون استفاده کرد. یکی از این روش‌ها استفاده از مقایسه ویژگی‌های گوناگون به شکل جداگانه است. به همین دلیل در جدول زیر ویژگی‌ها و تفاوت‌های کلیدی VPS و VDS را بررسی کرده‌ایم:

VDS VPS
یک یا دو جزء (غیر از پردازنده، پردازنده گرافیکی و رم)   به نمونه اختصاص داده می‌شود. در صورتی که باقی منابع مانند VPS از مجموعه منابع ارائه خواهند شد. منابع اختصاصی را از مجموعه منابع مشترک به نمونه اختصاص می‌دهد.
بیشتر به یک محیط اختصاصی شباهت دارد. بیشتر شبیه به یک محیط اشتراکی مانند هاست است اما به صورت اختصاصی.
به یک سرور وابسته است چندین سرور آن را میزبانی می‌کنند.
دارای هزینه بیشتری بوده و برای استفاده‌های اقتصادی مناسب نیست. کم هزینه‌تر بوده و گزینه مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود.
استفاده از آن نسبتا پیچیده است. برای استفاده شرایط ساده‌تری را ایجاد می‌کند.

 با مشاهده جدول بالا خواهید دید که تفاوت VPS و VDS در قسمت‌های گوناگون چگونه است. به همین دلیل زمانی که قصد انتخاب سرورهای VPS و VDS را دارید، باید این ویژگی‌ها رابا وضعیت خود مقایسه کنید تا به بهترین انتخاب ممکن برسید.

بررسی مزایا و چالش‌های استفاده از VPS و VDS

بررسی تفاوت VPS و VDS در مزایا و چالش‌ها می‌تواند به افراد برای انتخاب این دو سرویس کمک کند. اولین مزیتی که در VPS و VDS وجود دارد، انعطاف‌پذیری و راحتی استفاده از این دو نوع سرور است. به طوری که امکان استفاده نرم افزارها و پلتفرم‌های گوناگون از VPS و VDS وجود خواهد داشت. برای مثال برنامه‌های تحت وب به راحتی روی این دو نوع سرور مجازی پیاده‌سازی خواهد شد.

دیگر مزیت بزرگی که در VPS و VDS دیده می‌شود، هزینه به مراتب کمتر نسبت به استفاده از سرورهای تماما خصوصی است. همچنین برنامه‌هایی که برای ارائه سرورهای VPS و VDS وجود دارند، بسیار متنوع بوده و در هر مقیاسی در دسترس خواهند بود. با وجود چنین شرایطی هر کاربر با توجه به نیاز و بودجه‌ای که دارد از مزایای VPS و VDS بهره‌مند می‌شود.

البته در VPS و VDS چالش‌هایی مانند نیاز به مهارت‌های تکنیکی پیشرفته، محدودیت در ارائه زیرساخت‌های نرم افزاری، هزینه‌های نسبتا بالا در VDS نیز وجود دارد. خوشبختانه درصد زیادی از این چالش‌ها با کمک ارائه دهندگان ایده‌آل VPS و VDS از بین می‌روند. به همین دلیل باید در انتخاب ارائه دهنده سرویس خود دقت بیشتری به خرج دهید تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید.

نکات کلیدی برای انتخاب بی‌نقص ارائه دهنده سرویس VPS و VDS

همانطور که در بخش قبلی مطلب گفته شد، انتخاب سرویس دهنده مناسب VPS و VDS می‌تواند شما را از شر برخی چالش‌ها رها کنید. با انتخاب سرویس دهنده‌ای که خدمات مناسبی را ارائه نمی‌دهد، دانستن تفاوت VPS و VDS یا داشتن اطلاعات کافی در مورد آن‌ها چندان مفید نخواهد بود؛ زیرا قرار نیست که خدمات ارزشمندی را دریافت کنید.

البته که انتخاب سرویس‌دهنده ایده‌آل برای استفاده از VPS و VDS توسط سازمان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. توجه داشته باشید که کاربران یا سازمان‌ها برای استفاده از VPS و VDS هزینه قابل توجهی را می‌پردازند. به همین دلیل باید به سرور VPS و VDS با توجه به نیازهای خود برسند. رسیدن به این سرورها هم نیازمند رعایت چند نکته و بررسی پارامترهای مهم خواهد بود.

ارائه نوع مناسب VPS

قبل از اینکه برای انتخاب ارائه دهنده سرویس VPS و VDS تصمیم‌ بگیرید. باید نسبت به نوع VPS مورد نظرتان اطمینان پیدا کنید. اگر با توجه به تفاوت VPS و VDS در زمینه‌های مختلف به سرورهای خصوصی مجازی یا VPS نیاز دارید، باید نوع این نور سرورها را نیز انتخاب کنید. برای مثال باید بدانید که کدام یک از سرورهای خصوصی مجازی مدیریت شده یا مدیریت نشده برای شما مناسب هستند. با انجام این کار در انتخاب ارائه دهنده سرویس هوشمندانه‌تر عمل می‌کنید.

پرفورمنس و راندمان کاری

جدا از نوع سرور خصوصی مجازی یا سرورهای اختصاصی مجازی که انتخاب می‌کنید، باید به پرفورمنس یا راندمان کاری سرور مورد نظرتان اهمیت دهید. برای مثال باید به سراغ سرورهایی بروید که دارای پرفورمنس قابل اطمینانی هستند. زمانی که سرور از راندمان کاری بالایی برخوردار باشد، به راحتی می‌تواند نیازهای شما را از نظر سرعت اجرا و دسترسی به اطلاعات پاسخ دهد. همچنین باید سرور از نظر عملکرد با ماشین مجازی مورد نظرتان سازگاری کامل داشته باشد.

پردازنده و حافظه

فرض کنید که با توجه به تفاوت VPS و VDS می‌خواهید یک سرور تهیه کنید. در این شرایط باید به سراغ ارائه دهنده‌ای بروید که سرورهایی با CPU مناسب را در اختیارتان می‌گذارد. توجه داشته باشید که در سرورها همیشه انتخاب سریع‌ترین پردازنده شما را به نتیجه بهتر نمی‌رساند. بلکه سرورهایی که دارای پردازنده با سرعت متوسط اما هسته پردازشی بیشتر هستند، عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند. همچنین باید مطمئن شوید که ارائه دهنده سرویس سرور با حافظه کافی را در اختیارتان می‌گذارد.

شبکه

وجود شبکه با پهنای باند کافی از دیگر نکات مهمی است که باید در انتخاب ارائه دهنده سرویس VPS و VDS انتخاب کرد. برای مثال پس از اینکه سرور VPS و VDS را با توجه به نیازهای خود انتخاب کردید، باید پهنای باند مناسب حجم بازدیدکنندگان سایت و دیگر موارد این چنینی را داشته باشید.

اطمینان از ارائه دهنده سرویس

تفاوت VPS و VDS در میزان اطمینان عملکرد فقط به ارائه دهنده سرویس مربوط می‌شود. پس باید ارائه دهنده‌ای را انتخاب کنید که سرورهایی با حداقل 99.5 درصد آپ تایم تضمین شده را در اختیارتان می‌گذارد. با وجود این ویژگی نیازی نیست که نگران دان (Down) شدن سرور باشید.

متدهای مجازی‌سازی و امنیت سرور

انتخاب ارائه دهنده سرویس که از جدیدترین تکنولوژی‌های مجازی‌سازی‌ استفاده می‌کند، از نکات مهمی است که باید بررسی کنید. همچنین باید ارائه دهنده سرویسی را انتخاب کنید که سرورهای قابل اطمینان از نظر حفظ اطلاعات را دارد. با این شرایط دیگر نگران امنیت اطلاعات روی سرور نخواهید بود.

خدمات VPS و VDS را از زس بخواهید

حالا که تفاوت VPS و VDS را می‌دانید و به دنبال این سرورها برای اهداف گوناگون هستید، می‌توانید از شرکت زس کمک بگیرید. ما به شما کمک خواهیم کرد تا خدماتی ارزشمند را با سرورهای VPS و VDS تجربه کنید. همچنین در زس به خدمات ارزان و با ضمانت دسترسی خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

دریافت سرویس تست رایگان

ارتباط با ابر زَس

تلفن:        91078149 –  021

ایمیل:       Sales@XaaS.ir